Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Vinculum schreef:
pssst... ik heb hopelijk het weekend anders begin volgende week nog iets heeeeel erg gaafs om te laten zien. Stay tuned!
As promised!
Geprint op een 3D printer van hetzelfde model waar get echte exemplaar op gebouwd is.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Aaad »

Vinculum schreef:
Jongens, het zit niet in het lager! Het plateau is niet even dik op alle plekken, daardoor lijkt het alsof het wobbelt.
De boven EN de onderkant wobbelen praktisch tegelijk, dus zit er ook iets fout in de montage van de middenspil.

Aad
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Aaad schreef:
Vinculum schreef:
Jongens, het zit niet in het lager! Het plateau is niet even dik op alle plekken, daardoor lijkt het alsof het wobbelt.
De boven EN de onderkant wobbelen praktisch tegelijk, dus zit er ook iets fout in de montage van de middenspil.

Aad
Lijkt mij ook maar daar moet je nu wel van uitgaan.
De methode van kees lijkt mij dan ook de enige juiste manier om dat goed te krijgen zonder draaibank.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Door ziekte nu pas weer wat meer updates.
Helaas allemaal minder positief nieuws.
Toen ik de onderdelen van Kees kreeg heb ik uiteraard een proefpassing gedaan. Toen bleek dat ik 10mm hoogte te kort kwam. Ik dacht dus dat Kees een ringetje vergeten was. Geen punt, dus ik heb er zelf 1 gemaakt en gemonteerd. Toen alles uiteindelijk op de plek stond en ik de 3D geprinte versie erbij hield viel me op dat het wel erg hoog leek.
Lang verhaal kort. Kees was niets vergeten. Ik heb om onverklaarbare redenen steeds getekend met gewichten van 40mm lang en het blijkt dat de mijne 50mm lang zijn. ](*,)
2 opties:
De gewichten 10mm verzinken in het plateau en het teveel geplaatste ringetje weghalen. Dan is hij weer zoals ik het me voorgesteld had.
Of alles zo laten en een hogere speler. Op zich geen ramp maar hij lijkt ietwat uit verhouding nu.

Dan is er natuurlijk het plateau... Ik ben met de adviezen van Kees aan de slag gegaan en dat werkt op zich wel maar heeeeeel erg langzaam. Het plateau doe ik met de hand ronddraaien maar dat schiet natuurlijk niet echt op en kost veel energie. Ook had ik het idee dat ik het lager met een hele verkeerde belasting aan het belasten was. Daarom even wat powertools erbij.
In de kop van het lager zit schroefdraad. Daar heb ik een M4 boutje ingedraaid en de kop ingespannen in mijn accuboor. Deze langzaam op snelheid laten komen et voilà. Dat werkt goed!
Nadeel was dat je nu goed ziet dat alles krom is aan het plateau op deze snelheid! Mijn werkbank stond gewoon te trillen!

Toen daagde me het ook dat dit met de hand eigenlijk bijna niet te doen is. Gisteren ben ik een uur bezig geweest en ik heb van de eerste cm een randje af kunnen halen. Dat schiet echt niet op!

De poten, het subframe en het hoofdframe zijn wel goed en "klaar". Het hoofdframe moet miss nog dat extra ringetje in de hoogte kwijt raken maar verder niets. Het is wel nog wachten op de Arduino voor ik me met de RPM meter bezig kan houden.
De motorbehuizing kan ik ook nog niet mee verder want ik moet dan eerst de hoogte goed hebben. Kortom, alles staat of valt weer met het plateau.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door maikbike »

ik zou hem niet verhogen.het zwaartepunt zo laag mogelijk houden.
de gewichten blijven in beide scenario's op dezelfde hoogte als ik het goed begrijp, maar alle beetjes helpen.

Nieuwe stuk materiaal is geen optie wat betreft plateau ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door audiomanics »

Je kunt toch gewoon 10 mm van die gewichten af laten draaien?? Ok, dan wordt een grammetje of wat lichter, maar wel zoals je het ontworpen had..
En schuren? gewoon met nr 60 beginnen..Je moet het plateuu ook niet met een allejezusvaart ronddraaien.. Gewoon rustig aan.
Hoeft ook niet op de hand.. Als je handig bent timmer je van een paar balkjes een constructie in elkaar waar je makita in hangt en drijf je het plateau gewoon met ca 1 omwenteling per seconde aan.. Plankje met schuurpapier er boven.. instellen, klein gewichtje er op en koffie drinken.. 5 minuten later even de bout afstellen en weer koffie drinken.. automatiek dus..
Wel zorgen dat je lager niet volloopt met stof en ook gesmeerd blijft..

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Nou dat met die hoogte heb ik nu opgelost. Hij gaat idd weer omlaag naar de originele hoogte maar zonder iets er af te halen. Ik laat het lager nl wat verzinken in het frame. Dat is alleen een gat boren en klaar en dat doe ik door simpelweg de bovengrens er op te zetten en geel langzaam te laten zakken. Gaat echt goedkomen. De gewichten worden verzonken of afgedraaid maar ik denk het eerste omdat ik dat makkelijk zelf kan doen.

Wat het plateau betreft gaat mijn schoonpa even kijken of hij op de zaak iemand kan vinden die hem kan afdraaien op een grote draaibank. En anders of er een nieuwe van alu gedraaid kan worden. Mocht dat niet gaan dan kan ik idd altijd nog een schuuractie gaan doen. Ik ben ook op zoek naar een (goedkope) kolomboor dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Hoef ik mijn PANASONIC (geen makita) te gebruiken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door audiomanics »

Een kolomboor draait toch minimaal een paar honderd toeren.. Misschien met tijdelijk iets van een dimmer er tussen, maar lijkt me niet.. Bovendien hebben de goedkope kolomboren niet de overspanning om er een schijf van 300mm rond in te kunnen zetten..En vergis je niet in de energie die er in zo'n draaiende schijf zit...

Kees
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door molekuul »

Nu is het voor mij erg lang geleden da ik mij met verspannende technieken bezig gehouden heb, dus ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat ik geleerd had dat een draaibank er voor zorgt dat iets rond wordt, niet zo zeer vlak, er bestaat een mogelijkheid van scheef inspannen, zeker mer de grote diameter. Een freesbank is er voor om niet ronde vormen te maken, ik heb ooit geleerd om op een freesbank iets vlak te maken met een nouwkeurigheid van 0.01mm.
Kun je je plateau niet beter op de freesmachine vlakken?

Als ik naar de wobbel kijk, dan zie ik dat er zowel aan de onder als aan de bovenkant een dikte verschil bestaat, hij wobbelt zowel boven als onder de middellijn. Eerst zal de plaat vlak gemaakt moeten worden, daarna moet deze opnieuw rond gemaakt moeten worden op de draaibank, en zal het gat voor het lager er weer recht in gemaakt moeten worden. Misschien is het niet onverstandig om voor deze hele actie het gat voor het lager eerst op te vullen.

Succes
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Als je de beschikking hebt over een draaibank dan had hij dit probleem niet.
Wil je dit oplossen en je hebt alsnog de beschikking over eendraaibank die 300mm kan hebben dan zal je het plateau moeten inspannen en uitlokken op het gat van het lager.
Pas dan kan je de buiten zijde afdraaien en de onder zijde flakken.
Dan om spannen en uitlokken op de buiten zijde.
Vervolgens de bovenzijde vlakken.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Mijn schoonpa gaat op zijn werk vragen of iemand het kan afdraaien. Hij maakt dan een klos achting ding van 20mm (dikte lager) die door het bestaande gat geschoven word. Deze word dan in de draaibank geklemd. Eerst word hij helemaal rond gemaakt (buitenkant afdraaien) en dan beide zijdes. Eigenlijk zou er nergens meer verf op moeten zitten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Kan ook zit je alleen in het midden met een bult waar de ring heeft gezeten.
Je zal hem dus nog een keer over moeten pakken om dat middelste gedeelte weg te draaien.
Je kan dan als je slim bent gelijk dit iets lager leggen als het oppervlakte waar de groeven op rusten.
Het stuk waar het label zit in het midden is namelijk wat dikker van de plaat.
wil je dat de plaat goed ondersteund wordt dan zou je het gedeelte waar het label zit wat moeten laten verspringen.
Zit je ook niet met een rand waar de bijtel moest stoppen om dat deze niet verder kon.
Bij mijn tafel is dat randje 95mm in doorsnede en 1mm diep.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Waar ik me ook zorgen om maak (klinkt zwaar maar valt gelukkig wel mee) is dat de gewichten het plateau naar beneden trekken waar door deze niet meer vlak zal zijn.
Voor dat je de gewichten vast gaat zetten zou ik deze eens op het plateau zetten om te zien wat dit doet.
Ik denk namelijk dat deze plaat materiaal niet sterk genoeg is om dit te gewicht aan te kunnen.
Wat dat betreft is het wel goed dat de gewichten ingekort worden.
Mogelijk zal je ze zelfs uit moeten boren om ze lichter te maken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door audiomanics »

Je hoeft je echt geen zorgen te maken over dit materiaal (corian). Buigen doet het niet of nauwelijks en, zeker bij deze dikte, kun je er met een tank overheen rijden... 't gemiddelde aanrechtblad van dit spul is 12mm dik en alleen met een sloophamer kun je mogelijk breuk veroorzaken..
Wat wel van belang is dat je de schroefdraden van die gewichten afzekert met een goede kit.. Het is namelijk niet het beste en sterkste schroefdraad dat je krijgt.. Probeer het een eenmalige vertoning te maken, dan blijft het 't best..

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Niet veel nieuws nog. De ophangingsklemringetjes (jaja, leuk voor scrabble) zijn gemaakt en onderweg. Ook de 3D geprinte koppen voor het op zijn plek houden van de elastieken zijn getekend en onderweg naar de 3D printer.
Ik heb gelijk nog 2 leuke dingen laten printen maar die zijn niet relevant voor dit project. Wel neem ik dat allemaal mee naar Breda voor degene die hier meer over willen weten.

Omtrent de plateauperikelen heb ik nog geen nieuws. Mijn schoonpa gaat op zijn werk navragen of iemand het daar kan doen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Arduino is binnen en de klemringen.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Nog meer spullen zijn binnen. De carbon buis voor de toonarm. Nice...
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door audiomanics »

Kan jouw vinyl-revival ook hout aan?
http://www.wired.com/design/2013/05/laser-cut-record/ Niet echt HiFi, maar wel geinig.. Volgende stap een LP 3D-printen?

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Oh die is gaaf! Dat zou ik wel willen van een mooie houtsoort als placeholder! Hmmm die hou ik in de gaten.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-MjJYr3YBPc[/youtube]
Test van de ophanging. Het werkt!
Er moeten nog wel extra elastieken bij als er nog het gewicht van de arm en de gewichten bij komt maar de opzet werkt goed!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Dan »

Verouderen die elastieken niet? Ik bedoel, werkt dit na een half jaar nog net zo goed als de eerste dag?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Geen idee maar ik heb 6 meter voor €1,50. Vervangen kostte me 10 min voor alle 3. Desnoods doe ik dat 2x per jaar als standaard onderhoud.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Dan »

Oke, ik ben benieuwd...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Goed nieuws en minder nieuws.

Mijn schoonpa zegt dat hij het plateau goed gaat krijgen. Hij gaat een speciale spindel maken die precies in het gat past en die goed op te spannen is in de draaibank zodat ze hem aan alle kanten strak kunnen maken. Slechte nieuws is dat dit niet gaat lukken voor zaterdag...

Ook komt de motormount aardig op gang. Ik heb een speciaal deksel laten 3D printen waardoor ik de motor zonder zichtbare schroefgaten oid kan monteren maar waardoor het toch verwijderbaar blijft. Helaas ook pas na zaterdag.

De rpm meter doet het. Ik krijg info op het OLED scherm en de CNY70 sensor werkt. Helaas blijkt nu dat met een zinnige refreshrate (1 sec) van het scherm er te weinig meetpunten zijn. Per seconde zijn er maar 3,33 meetpunten. Ergo, 3 punten want het word afgerond uiteraard. Dat gaat niet werken. Ik ben nu aan het proberen om niet de gewichten te meten maar de tijd (in ms) tussen de gewichten. Dit zou denk ik betere resultaten moeten geven.

Ik ben alleen bang dat ik zaterdag de speler niet mee ga nemen. Er is nog te weinig klaar.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door SuperR »

Je hieft toch niet 3 metingen te gebruiken? Je kan toch gewoon het gemiddelde nemen van de afgelopen 10 of 20 metingen?
Plaats reactie