pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Moderator: Beheerdersteam
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Klopt! Die v.d. Veen zijn uitstekend! De Pearl versterkt nu eenmaal niet meer dan 50dB nominaal (== 316x). Dus met een MC van 0,5mV nominaal zit je rond de 150mV aan de uitgang. Dat is met een vintage buizen VV niet een probleem, die heeft aan 50mV al genoeg, maar een moderne transistor VV wil wel graag 10x meer zien. Je blijft gewoon zitten dat een buis meer ruist. Wat je er ook achter zet om meer te versterken, je versterkt dan ook de ruis meer. Een step-up is dan een prima optie.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
die vdV trafootjes maar besteld. ze zijn echt klein, die kunnen er vlot bij. schakelaartje of stekers intern om soepel te kunnen wisselen later
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Lees wel de handleiding goed voor een correcte afsluiting: https://mennovanderveen.nl/images/onder ... -10-nl.pdf
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Pjotr schreef: ↑zo 29 jan 2023, 22:04Lees wel de handleiding goed voor een correcte afsluiting: https://mennovanderveen.nl/images/onder ... -10-nl.pdf
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Even verder terug komen hierop.Kappa7 schreef: ↑zo 29 jan 2023, 18:13Hij kan direct met een mc gebruikt worden maar er zijn mc's met een extreem lage output.
Daar kan je wel net te kort komen qua versterking.
Als je dat nodig hebt kan je er altijd nog wel een extra trap voor bouwen.
Als je meet tafels hebt is het zeker zinvol om vast rekening te houden met verschillende elementen
De Pearl2 heeft ongeveer een gain van 55 dB wat voor een MM wat hoog is en voor de meeste MC elementen net te laag is.
De gain is overigens aanpasbaar door de tegenkoppeling aan te passen, dit kan door R14 te verlagen van 1K naar R300.
Dit geeft je dan ongeveer 10 dB extra gain. Daarmee kan je de MC prima gebruiken.
Voor ruis hoef je niet bang te zijn, dit is een van de meest stille phono trappen die er zijn.
De vd veen transformators die je nu besteld hebt kan ook maar is niet echt nodig.
Voor een MC met een hele lage output zal de 65dB dan misschien net te kort zijn, voor het merendeel voldoet de 65dB.
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Komt Henkjan vanzelf achter George. Zelf gaan zitten modden op voorhand in een Perl is niet voor iedereen een goed idee. Over ruis e.d. verschillen de meningen. Hangt ook van het element af. Met een step up is ie beslist stiller. Meestal ruist de plaat zelf meer dan de phono pre dat wel, maar soms ook niet.
Zekers. Wat aan het einde staat m.b.t. inspelen is geen flauwekul. Alle restmagnetisme moet er uit. Blijf er daarom ook beslist af met ohmmeters en LCR meters! Die dingen magnetiseren de kern weer. Dat geldt trouwens ook voor het element zelf soms!Henkjan schreef: ↑zo 29 jan 2023, 22:25Pjotr schreef: ↑zo 29 jan 2023, 22:04Lees wel de handleiding goed voor een correcte afsluiting: https://mennovanderveen.nl/images/onder ... -10-nl.pdfstaat er ook goed en helder uitgelegd. dat kan die echt goed die Menno
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
bedankt voor de input, als de trafootjes binnen zijn ga ik eens zien of er een makkelijke test opstelling mogelijk is.
1e stap is in de onderdelenbak zien of ik de juiste weerstandjes en Ctjes heb
1e stap is in de onderdelenbak zien of ik de juiste weerstandjes en Ctjes heb
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
even gekeken naar de 2 elementen die ik heb die een lage output hebben. De ene, een Dual MCC120, heeft een output van 0.4mV, de ander, een Stanton Epoch LZ9S heeft maar 0.04mV. Die Stanton wil zeker correctie voor de vdV trafo hebben (erg lage Rdc), de Dual heeft een zo hoge Rdc dat dat niet hoeft. De gewenste ZL van de Dual is onbekend, die van de Stanton staat alleen dat die >100ohm moet zijn.Kappa7 schreef: ↑ma 30 jan 2023, 0:28Even verder terug komen hierop.Kappa7 schreef: ↑zo 29 jan 2023, 18:13Hij kan direct met een mc gebruikt worden maar er zijn mc's met een extreem lage output.
Daar kan je wel net te kort komen qua versterking.
Als je dat nodig hebt kan je er altijd nog wel een extra trap voor bouwen.
Als je meet tafels hebt is het zeker zinvol om vast rekening te houden met verschillende elementen
De Pearl2 heeft ongeveer een gain van 55 dB wat voor een MM wat hoog is en voor de meeste MC elementen net te laag is.
De gain is overigens aanpasbaar door de tegenkoppeling aan te passen, dit kan door R14 te verlagen van 1K naar R300.
Dit geeft je dan ongeveer 10 dB extra gain. Daarmee kan je de MC prima gebruiken.
Voor ruis hoef je niet bang te zijn, dit is een van de meest stille phono trappen die er zijn.
De vd veen transformators die je nu besteld hebt kan ook maar is niet echt nodig.
Voor een MC met een hele lage output zal de 65dB dan misschien net te kort zijn, voor het merendeel voldoet de 65dB.
