LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Montana schreef:
Kan je meer uitleggen hoe die pre echo ontstaat? Ik zie in de impuls respons van de woofer al heel erg snel een tweede puls, misschien is dat wat jij bedoelt? :!: Die van de mid en tweeter komt veel later..
Die pre-echo zit in het correctiefilter, in de meting van woofer+correctiefilter zou je die niet terug moeten zien, in elk geval geen duidelijke piek.
Montana schreef:
Ik heb vanmiddag nog snel een andere test gedaan. Door de deqx de derde weg als stereosub te laten lezen kan ik de woofers close range meten. In dit geval nam ik een klein subje als derde weg. Ik meet de sub close range en laat hem corrigeren voor wat resonanties. Hierna filter ik het midhoog van mijn dipool. Ik kan nu onder een configuratie de respons van de sub en het hoog van de dipool oproepen. Ik kan beide op bijvoorbeeld 200Hz met 120dB/octaaf crossen. Wat ik dan zelf moet regelen is de eq in het laag, de output en group delay. Deze methode werkte erg goed eigenlijk. Ik moet het nog proberen met de dipoolwoofers icm dipool midhoog. Het enige nadeel van dit idee is dat ik de deqx de fase over de hele frequentie niet gelijk kan laten maken, behalve dat van de mid en tweeter.

Ik zal er deze week nog wat meer mee stoeien! De resultaten die ik boven de 200Hz heb behaald maken me in ieder geval erg blij!
Ik denk dat je aardig op de goede weg bent zo, gewoon lekker verder spelen :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Montana schreef:
Kan je meer uitleggen hoe die pre echo ontstaat?
Pre-echo is een effect dat je krijgt bij het FIR filteren. Aangezien er een x aantal samples in memory worden gehouden om mee te rekenen krijg je het effect dat er een echo in het signaal komt voordat het signaal zelf op volle sterkte wordt afgespeeld. Normale filters hebben dat ook, echter is er dan enkel een post-echo. Pre echo's kunnen vervelend zijn als ze hoorbaar worden, maar doorgaans met voldoende filter tabs heb je daar geen last van. Iedere moderne DAC bezit FIR filters, en daar gaat het ook goed (als is het aantal tabs dat voor een goed filter in het laag nodig is een stuk groter).

Dat je dit terugziet in metingen lijkt me zeer sterk. Ik denk dat er dan sprake is van een foute benaming ;)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ik denk dat het hier wel goed staat uitgelegd:

http://www.dspguide.com/ch7/1.htm

Als je echt wil weten hoe het zit is het denk ik goed om het hele boek door te lezen :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zoals ik al zei: als je pre-echo in metingen ziet is er toch serieus wat mis..
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

voodooless schreef:
Zoals ik al zei: als je pre-echo in metingen ziet is er toch serieus wat mis..
Montana, zou je misschien wat plaatjes kunnen posten, want anders komen we er niet uit en zitten we maar een beetje te gissen.

Hierbij denk ik aan plaatjes van de frequentierespons en impulsrespons van het filter. Misschien is dat mogelijk om screendumps te maken van de deqx software. Ook van het totale systeem, desnoods met arta, impuls en frequentierespons.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Montana schreef:
Als ik een laagmeting doe op 1 meter in de kamer zie ik allemaal reflecties. Als ik in de time window bijvoorbeeld 20ms speling heb voor de tweeter en mid, heb ik in het laag nagenoeg geen speling, waardoor de hele meting onnauwkeurig wordt en ook niet tot in het <200Hz gebied kan komen.

Kan je meer uitleggen hoe die pre echo ontstaat? Ik zie in de impuls respons van de woofer al heel erg snel een tweede puls, misschien is dat wat jij bedoelt? :!: Die van de mid en tweeter komt veel later..

Ik heb vanmiddag nog snel een andere test gedaan. Door de deqx de derde weg als stereosub te laten lezen kan ik de woofers close range meten. In dit geval nam ik een klein subje als derde weg. Ik meet de sub close range en laat hem corrigeren voor wat resonanties. Hierna filter ik het midhoog van mijn dipool. Ik kan nu onder een configuratie de respons van de sub en het hoog van de dipool oproepen. Ik kan beide op bijvoorbeeld 200Hz met 120dB/octaaf crossen. Wat ik dan zelf moet regelen is de eq in het laag, de output en group delay. Deze methode werkte erg goed eigenlijk. Ik moet het nog proberen met de dipoolwoofers icm dipool midhoog. Het enige nadeel van dit idee is dat ik de deqx de fase over de hele frequentie niet gelijk kan laten maken, behalve dat van de mid en tweeter.

Ik zal er deze week nog wat meer mee stoeien! De resultaten die ik boven de 200Hz heb behaald maken me in ieder geval erg blij!
Onder de 200 Hz kun je inderdaad geen zinnige anechoische metingen doen. Dan moet je naar een anechoic room of je speakers een paar meter boven de grond hangen in een grote loods. Ook "time alignement" is op die frequenties niet haalbaar. Nu is de golflengte bij 200Hz al 1,5 meter, dus is de misalignment als gevolg van verschil in acoustische centra relatief al behoorlijk gering. Kortom, onder de 200Hz is time alignment niet zo belangrijk.

als je de woofer glad wilt strijken, kun je het best een kamermeting doen nadat je het systeem gecalibreert hebt, en die data gebruiken om onregelmatigheden onder de 200Hz weg te werken. Dat werkt bij mij erg goed.

Als de microfoon op 1 meter staat en op 1 meter hoogte, duurt het om te beginnen 1/330 = 3ms voor de golven om bij je microfoon te komen. De eerste reflectie (via de grond, ervan uitgaande dat reflecties via zijwanden en/of plafond later komen) doet er 2,24 meter over. Het weglengteverschil (1,3 meter) dikteert het bruikbare tijdsvenster, in dit voorbeeld 254 Hz. Ik neem aan, dat je de calibratiemetingen (elke unit afzonderlijk) uitvoert met dezelfde microfoonpositie (volgens mij kan dat ook niet anders).

Ik vind het beschreven laaggedrag in het geval van een straightforward 3-weg calibrated opzet op zijn minst raar te noemen. Heb je al om advies bij Rudo gevraagd?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

buiten meten gaat ook heel goed, je kan dan enkel wat ruis geluiden erbij krijgen.
(als je in de stad woont)
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

b_force schreef:
buiten meten gaat ook heel goed, je kan dan enkel wat ruis geluiden erbij krijgen.
(als je in de stad woont)
Daarom voert de DEQX een serie van sweeps uit, om op die manier willekeurige stoorgeluiden door middel van correlatie te onderdrukken. Hoe meer sweeps (instelbaar), hoe beter de zekerheid.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Waarom zou je het gedrag van de speaker op zich onder de Schroeder frequentie uberhaupt willen weten? Of gaat het vooral om de overgang tussen laag en mid?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik wil crossen op 200 Hz naar de mid.

Als ik grafieken moet posten, moet ik wel alle metingen opnieuw doen. Ik zal eens kijken wanneer ik daar tijd voor heb! Ik denk dat het voornamelijk een grote fase fout is die erin geslopen is.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Montana schreef:
Ik wil crossen op 200 Hz naar de mid.

Als ik grafieken moet posten, moet ik wel alle metingen opnieuw doen. Ik zal eens kijken wanneer ik daar tijd voor heb! Ik denk dat het voornamelijk een grote fase fout is die erin geslopen is.
Niet nodig, je kunt ook metingen laden. Moet je gewoon een meting starten en dan meting laden kiezen ipv nieuwe meting maken.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

fgroen schreef:
Montana schreef:
Ik wil crossen op 200 Hz naar de mid.

Als ik grafieken moet posten, moet ik wel alle metingen opnieuw doen. Ik zal eens kijken wanneer ik daar tijd voor heb! Ik denk dat het voornamelijk een grote fase fout is die erin geslopen is.
Niet nodig, je kunt ook metingen laden. Moet je gewoon een meting starten en dan meting laden kiezen ipv nieuwe meting maken.
Als je het opgeslagen hebt! :wink: ( :cry: )

Nog bedankt voor je antwoord over pm!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Zo is bij impuls respons te zien wat er mis gaat bij de woofer. Ik kan me voorstellen dat dit voor groupdelay fouten zorgt. De woofers lopen ongeveer 1 sec achter, aan de muziek te horen.

Klinkt best brak op deze manier, dus ik ga het nu anders proberen. Ik splits de meting voor de woofers en het midhoog. Eens kijken wat dat oplevert.
Bijlagen
filterrespons.JPG
correctie gain en resos.JPG
xo plus time aligne aanuit.JPG
frequentie respons.JPG
impuls respons.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De dipool is nu als drie weg gefilterd. Het hoog-mid vanaf 200Hz is gecorrigeerd door de deqx, tot een bepaalde maximale hoeveelheid. Zelf heb ik de woofer geintegreerd. Dit kan eigenlijk alleen als je precies weet wat de woofer doet. gain van de woofer is -15dB. crossovers zijn allemaal 96dB, alleen de woofer heeft 84dB. xo op 200 en 1900Hz.

Zie de plaatjes voor de exacte details van de eq, filterrespons en frequentierespons. (ik meet altijd met arta na, omdat dat een extra check is)

Het klinkt nu ontzettend neutraal. Geen sprankeling dus of typisch accuton mid. Dat is tot nu toe ook het doel geweest. Als ik genoeg kabels heb kan ik een stereo opstelling maken! :D Of toch eerst afwerken? :? De deqx is ook niet helemaal vrij van ruis. Als ik mijn oor dicht bij de speaker heb hoor ik zachte ruis.
Bijlagen
filterrespons en eq.JPG
respons dipool midhoog.JPG
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

De impuls response van de woofer ziet er idd wel een beetje ranzig uit. Maar vergis je niet: de tijdsschaal in die impuls response is in milliseconden, dus het zegt niets over de bas die een seconde te laat komt.

Wat me opvalt, is dat de middentoner in het laagmid nogal hoog afvalt. Dat gebied tussen de 200 en 500Hz van de middentoner zit me niet helemaal lekker. Qua vervorming is de C2-90 tussen de 200 en 300Hz ook niet echt in zijn nopjes. Energie erbij pompen levert meestal niet zoveel op. Hoe dit zich acoustisch manifesteert kan ik zo niet zeggen.

Heb je al eens geprobeerd wat hoger te crossen tussen laag en mid (zeg, 500Hz)?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

fgroen schreef:
De impuls response van de woofer ziet er idd wel een beetje ranzig uit. Maar vergis je niet: de tijdsschaal in die impuls response is in milliseconden, dus het zegt niets over de bas die een seconde te laat komt.

Wat me opvalt, is dat de middentoner in het laagmid nogal hoog afvalt. Dat gebied tussen de 200 en 500Hz van de middentoner zit me niet helemaal lekker. Qua vervorming is de C2-90 tussen de 200 en 300Hz ook niet echt in zijn nopjes. Energie erbij pompen levert meestal niet zoveel op. Hoe dit zich acoustisch manifesteert kan ik zo niet zeggen.

Heb je al eens geprobeerd wat hoger te crossen tussen laag en mid (zeg, 500Hz)?
De mid loopt gewoon tot 200Hz door, rond die frequentie valt hij af vanwege de backwave kortsluiting. Ik heb het tijdvenster aangepast om reflecties weg te halen, waardoor de mid niet laag lijkt te komen. Het is meer een notch dan bijboosten wat de deqx doet. De vervorming van de mid is vanaf 160Hz niet hoger dan in het middengebied hoor! :wink:

Ik heb ook al andere xo punten gemaakt, maar de minste kleuring heb ik bij een 200Hz xo. De woofers brengen met hun hoge mms het frame namelijk makkelijker in beweging dan de mid.

Waarom een tri amp meting niet goed lukt snap ik nog niet. Hoe het nu gedaan is kan het ook, maar wellicht dat ik het in de tuin eens over doe. Lage tonen blijven een beetje nagalmen in een kamer, waardoor de deqx misschien in de war raakt.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb het voor elkaar gekregen om alles in stereo aan te sluiten! Moest wel behoorlijk improviseren, maar het speelt eindelijk!

Ik moest eerst nog de fase van de woofers bijregelen. Die moeten uit fase staan, daarna nog een beetje finetunen in de eq en spelen maar!

Het is jammer dat er al mensen slapen nu, want ik zou graag wat harder luisteren. Wat ik al wel kan zeggen is dat het extréém lekker klinkt! :D Redelijk in balansal, misschien dat het laagmid nog wat aangepast moet worden. Of de fasegelijkheid over de hele frequentierespons wat toevoegt weet ik niet, maar slechter wordt het er niet op!

Morgen eens op flink niveau luisteren om te checken of het allemaal goed zit! 8)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

En of het goed zit!

Deze speakers zijn zojuist gemarteld met velerlei muzieksoorten zoals hardcore, punk, club, klassiek en rock. Bij alle muzieksoorten bleef het allemaal erg goed overeind. Waar - in het algemeen - basreflexspeakers van de snelle baslijnen van NOFX - Pump Up The Valuum niet goed bijhouden lieten de dipoolpareltjes de bas kristalhelder (kan dat?) horen met alle snelheid die erbij hoort. Het "filament" van de muziek bleef zodoende prachtig intact zodat de rest erbij ook goed klopte.

Ook akoestische muziek zoals Tori Amos - Boys For Pele kwam er erg mooi uit. Hoewel van akoestisch spreken moeilijk wordt als je leslies op piano's gaat zetten klonk het wel erg gaaf. Het "in de ruimte" effect wordt toch echt erg groot bij een dipool. Of tenminste: met deze dipool.

Klasse Montana!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Mooi dat je het goed vond klinken!

Ik zal de dipool nog een keer opnieuw opmeten om na te gaan of de balans een beetje klopt nu. Denk dat het redelijk goed zit, maar de puntjes kunnen nog op de i gezet worden. Vooral stevige pianomuziek is leuk als testmuziek. :roll:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ziet er netjes uit. Mooi dat het nu een beetje lukt met de DEQX :D

Binnenkort moet ik toch maar eens langs om te luisteren :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb toch een "stout" plan in m'n hoofd nu! :twisted:

Aangezien ik de amps via xlr kan aansluiten heb ik het idee om twee 3-kanaals UcD180 amps te maken die ik naast de speakers zet. Met dezelfde afwerking als de speaker natuurlijk.

Ik denk dan aan een 500VA trafo-32V sec en een voeding met iets van 40.000uF per 3 kanalen. Dat alles keer twee dus..

De interlinks worden dan 5 meter lang. Mij lijkt dat in een geballanceerde aansluiting weinig uit te maken. Zou dit een "veilige" methode zijn of is 5 meter echt te lang voor een geballanceerde aansluiting?

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

5 meter en gebalanceerd gaat prima, gebalanceerd is dé methode om langere aansluitingen mogelijk te maken!

Maaruh is je kamer gegroeid?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
5 meter en gebalanceerd gaat prima, gebalanceerd is dé methode om langere aansluitingen mogelijk te maken!

Maaruh is je kamer gegroeid?
als ik zo om me heen kijk is die eerder gekrompen.. :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

He joh, ga je speaker es afwerreku. :lol: stoute plannetjes zijn voor later.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik ben aan het overwegen om het bovendste deel van het U frame aan te passen. (respons is de een na bovendste rode grafiek, met een nogal hoge Q reso) Ik wil een soort van gleuf maken in de zijkant van het frame om de U-frame resonantie te verhogen. Die zit nu op 220 Hz gemeten in het frame en buiten het frame zit die iets lager rond de 200 Hz. Ik wil die resonantie opschuiven naar ongeveer 300Hz om dan met iets van 128dB/octaaf te kunnen crossen op 210-230Hz.

Opzich kan dat nu ook, mits ik het frame demp. Zonder demping ziet het er echter mooier uit van achteren en ik verwacht iets minder kleuring rond de 200Hz. Die ik nu overigens niet kan horen.

Het onderste U frame (bovendste rode respons) wil ik aanvankelijk zo laten, omdat ik die zonder demping al goed vind klinken. Uiteindelijk zal pritex tegen de wanden daar voldoende zijn. De gezamelijke respons laat ik dan weer recht lopen tot 25Hz.

Nu is het dus de vraag of een gleuf van +/- 8 cm breed over de gehele hoogte van het bovendste U frame ervoor kan zorgen dat de resonantie iets opschuift! De gleuf komt dan aan het uiteinde van het frame en dus niet bij de baffle.

Welke van de twee, snel geschetste, aanpassingen zouden mooier zijn :?: Desnoods met speakerdoek..
Bijlagen
gleuf frame.JPG
Respons U frame reso.JPG
gleuf 2.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”