Montana schreef:Als ik een laagmeting doe op 1 meter in de kamer zie ik allemaal reflecties. Als ik in de time window bijvoorbeeld 20ms speling heb voor de tweeter en mid, heb ik in het laag nagenoeg geen speling, waardoor de hele meting onnauwkeurig wordt en ook niet tot in het <200Hz gebied kan komen.
Kan je meer uitleggen hoe die pre echo ontstaat? Ik zie in de impuls respons van de woofer al heel erg snel een tweede puls, misschien is dat wat jij bedoelt?

Die van de mid en tweeter komt veel later..
Ik heb vanmiddag nog snel een andere test gedaan. Door de deqx de derde weg als stereosub te laten lezen kan ik de woofers close range meten. In dit geval nam ik een klein subje als derde weg. Ik meet de sub close range en laat hem corrigeren voor wat resonanties. Hierna filter ik het midhoog van mijn dipool. Ik kan nu onder een configuratie de respons van de sub en het hoog van de dipool oproepen. Ik kan beide op bijvoorbeeld 200Hz met 120dB/octaaf crossen. Wat ik dan zelf moet regelen is de eq in het laag, de output en group delay. Deze methode werkte erg goed eigenlijk. Ik moet het nog proberen met de dipoolwoofers icm dipool midhoog. Het enige nadeel van dit idee is dat ik de deqx de fase over de hele frequentie niet gelijk kan laten maken, behalve dat van de mid en tweeter.
Ik zal er deze week nog wat meer mee stoeien! De resultaten die ik boven de 200Hz heb behaald maken me in ieder geval erg blij!
Onder de 200 Hz kun je inderdaad geen zinnige anechoische metingen doen. Dan moet je naar een anechoic room of je speakers een paar meter boven de grond hangen in een grote loods. Ook "time alignement" is op die frequenties niet haalbaar. Nu is de golflengte bij 200Hz al 1,5 meter, dus is de misalignment als gevolg van verschil in acoustische centra relatief al behoorlijk gering. Kortom, onder de 200Hz is time alignment niet zo belangrijk.
als je de woofer glad wilt strijken, kun je het best een kamermeting doen nadat je het systeem gecalibreert hebt, en die data gebruiken om onregelmatigheden onder de 200Hz weg te werken. Dat werkt bij mij erg goed.
Als de microfoon op 1 meter staat en op 1 meter hoogte, duurt het om te beginnen 1/330 = 3ms voor de golven om bij je microfoon te komen. De eerste reflectie (via de grond, ervan uitgaande dat reflecties via zijwanden en/of plafond later komen) doet er 2,24 meter over. Het weglengteverschil (1,3 meter) dikteert het bruikbare tijdsvenster, in dit voorbeeld 254 Hz. Ik neem aan, dat je de calibratiemetingen (elke unit afzonderlijk) uitvoert met dezelfde microfoonpositie (volgens mij kan dat ook niet anders).
Ik vind het beschreven laaggedrag in het geval van een straightforward 3-weg calibrated opzet op zijn minst raar te noemen. Heb je al om advies bij Rudo gevraagd?