Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ik moest van het gas af van hem.
Dit is z'n gasmannetje.

Dit is z'n gasmannetje.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ja, ja...
Zeg het nou maar Hans, je Roebels zijn gewoon op 
Dat is echt heel fraai geworden Barry
Ben nu wel heel nieuwsgierig naar hoe dat klinkt op de CA's met Bi-Ampli 
Dat is echt heel fraai geworden Barry
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Dank je George. Zijn voorlopig even klaar zo, eerst maar even van alle audio en visuele media genieten
Dank je Peter. Het effect van bi-amping zoals ik het nu geschakeld heb, dus passief gefilterd, is minimaal. Maar ik hoor wel een verbetering, heb 2 albums AB geluisterd, met en zonder bi-amp: Dead Can Dance - Into the labyrinth en David Gilmour - Live in Gdansk. Ik hoor een betere soundstaging, iets ruimtelijker, maar het effect is dus echt maar heel iets. Zoals gezegd is het de bedoeling wat met DSP te gaan experimenteren. Laat ik het zo zeggen, als ik het nu niet zou hebben, bi-amping, zou ik het niet missen. In specifiek het laag of mid-hoog hoor ik geen verschil.
Mijn ideale luisterniveau is met de volume knop op 1/5 tot 1/4 ongeveer. Dit is vrij hard met het rendement van de calpamosjes, als m'n vriendin mee luistert vindt ze het te hard
Heb nog een paar kleine afwerk dingetjes gedaan, een plint onderlangs de tv kast zoals de plint ook in de rest vd kamer zit, voor een nog betere integratie.
Ook nog een to do dingetje, kleine aanpassing in de versterkers, ook maar even gedaan. Toch de kap eraf, nog maar even een blik van beide versterkers gebroederlijk naast elkaar.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Leuk verslagje Barry. Zwakke punt van veel versterkers is dat ze wat moeite hebben met het aansturen van het laag. Dat werkt dan ook door in het mid/hoog met als gevolg extra IM vervorming. Ga je bi-ampen dan trek je die twee gebieden uit elkaar en kan de laagversterker niet meer het mid/hoog beïnvloeden en vv. Dat levert meestal een behoorlijke verbetering in detail en resolutie op. Plus dat je meer headroom en dynamiek reserve krijgt wat meestal ook het mid/hoog zeer ten goed komt. (Laag en mid/hoog telt in spanning bij elkaar op met 1 versterker).
Grote voordeel van een CA is de veel grotere lusversterking die ook nog eens met 6dB/okt extra oploopt richting laag. Daardoor laat hij zich veel minder van de wijs laat brengen door de de laagweergever. Plus dat de PSSR veel groter wordt daarmee. Kan mij dan wel voorstellen dat de winst van bi-ampen met de CA's een stuk minder opvallend is. Zeker op normaal luister niveau. Maar je behoudt natuurlijk wel het voordeel van de extra headroom/dynamiek reserve! En dat komt zeker met dit formaat speaker wel van pas denk ik.
Grote voordeel van een CA is de veel grotere lusversterking die ook nog eens met 6dB/okt extra oploopt richting laag. Daardoor laat hij zich veel minder van de wijs laat brengen door de de laagweergever. Plus dat de PSSR veel groter wordt daarmee. Kan mij dan wel voorstellen dat de winst van bi-ampen met de CA's een stuk minder opvallend is. Zeker op normaal luister niveau. Maar je behoudt natuurlijk wel het voordeel van de extra headroom/dynamiek reserve! En dat komt zeker met dit formaat speaker wel van pas denk ik.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Dit is gewoon een breedbandige Helmholz-resonator. 
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Zou het? Vast staat i.i.g. dat het een buis met gaten is
Wellicht ontkiemt hier een audio/tv meubel?
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 08 apr 2022, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Nou, ik weet niet of hij wel vast staat. Het lijkt mij zo een nogal labiel evenwicht.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Je kan hem in ieder gevan aan- en uitzetten. Of je kan ermee aan- en uitzetten. Apart vormgegeven afstandsbediening.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Was een beetje klaar met de Ikea zwanehals lamp die ik altijd gebruikte bij de DT en velen met mij, vrij lomp en verlichtte ook gelijk de halve kamer mee. Vond dit wel geinig, maar wil niet iets op de DT zelf hebben, en niet iets met een batterij (die altijd leeg is als je ff een plaatje wil draaien).
2 standen, stand 2 iets feller. Genoeg licht om de naald op de juiste plek te laten zakken, niet te fel zodat het vervelend wordt. Camera maakt er een bak licht van, maar het is subtiel. Zocht een stukje pijp waar de schakelaar precies in past, dit is cv pijp geworden. Gelijk lekker wat gewicht zodat het voetje niet te groot hoeft te worden zonder dat 'ie omkukelt.
2 standen, stand 2 iets feller. Genoeg licht om de naald op de juiste plek te laten zakken, niet te fel zodat het vervelend wordt. Camera maakt er een bak licht van, maar het is subtiel. Zocht een stukje pijp waar de schakelaar precies in past, dit is cv pijp geworden. Gelijk lekker wat gewicht zodat het voetje niet te groot hoeft te worden zonder dat 'ie omkukelt.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Geinig ding Barry. Mooi gemaakt!
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Leuk ding! Ziet er op de foto idd wel uit als stadionverlichting.
Maarreh, moet daar niet microprocessor gestuurde capacitieve een naderingsschakelaar met ditto dimmer in?
Maarreh, moet daar niet microprocessor gestuurde capacitieve een naderingsschakelaar met ditto dimmer in?
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Mooi maar zou zelf kijken of je de lamp niet zo kunt plaatsen dan je niet in de ledjes hoeft te kijken als het aan staat.
Lijkt me niet heel handig zo, je wil immers het licht op je naald hebben.
Lijkt me niet heel handig zo, je wil immers het licht op je naald hebben.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Gat in de markt: Headshellledje? Heb daar al eens over nagedacht maar het komt er steeds niet van
En op 100Hz heb je gelijk een strobolampje!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Dank mensen.
@George: heb alle plaatsen wel geprobeerd, dit geeft het beste zicht op de naald zonder dat je in het licht kijkt. Vertekend op de foto. Zelfs in de ‘felle’ stand gaat het wel goed.
Heb ‘m gisteren aan de zijkant rechts gehad, dat is zelfs minder prettig. Het voordeel zo is dat je goed kunt zien of er een stofje oid onder hangt.
@George: heb alle plaatsen wel geprobeerd, dit geeft het beste zicht op de naald zonder dat je in het licht kijkt. Vertekend op de foto. Zelfs in de ‘felle’ stand gaat het wel goed.
Heb ‘m gisteren aan de zijkant rechts gehad, dat is zelfs minder prettig. Het voordeel zo is dat je goed kunt zien of er een stofje oid onder hangt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Combinatie van beide is ook een optie. Maar wil zelf eigenlijk zo min mogelijk aan de tafel zelf doen, dan zou ook dat ernaast moeten. Als ik echt een avond vinyl draai haal ik de kap er dan ook af.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Ja, daar dacht ik ook aan maar Barry wil niks op de DT hebben...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Klopt. Dit is universeel en kun je overal plaatsen. Ik wil de DT zoveel mogelijk standaard houden, en ik heb meerdere DT’s, kan ik nog eens wisselen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
M'n mediaspeler die ik voor film/series gebruik is alweer wat ouder inmiddels, bv niet alle .mkv's speelt 'ie lekker af. Chromecast gekocht, en die in poort 3 vd HDMI hub gestopt 9poort 1 is tv ontvanger, poort 2 is mediaspeler). Audio zou je normaal gesproken uit je tv kunnen halen en dit in de versterker stoppen, maar ik wil ook met de HDMI naar de beamer toe kunnen. Heb een el cheapo audio extractor gekocht, wat eigenlijk prima werkt. Kastje waar je simpelweg HDMI instopt, komt HDMI uit, met of optisch of analoog audio uit.
Film/serie afspelen ging wat moeizamer. Ik gebruik VLC player tot nu toe wel om content op pc/laptop af te spelen, je kunt je weergave 'renderen' zoals het daar genoemd wordt naar een externe bron zoals Chromecast. Probleem is ondertiteling komt niet mee. Bekend VLC dingetje als je erop googled, is bij de nieuwere VLC versies opgelost door de mogelijkheid te bieden een nieuwe video out te maken waar de ondertiteling embedded is. Vind het eigenlijk geen oplossing, Soda player is dit wel. Speelt voor zover ik kan zien ook zowat alles af, is freeware, en speelt naar Chromecast af met titeltjes. Dit als tip voor wie eens tegen hetzelfde aanloopt. Gisteravond een film gekeken van 2,5 uur, gestreamed Wifi vanaf een pc elders in huis, geen probleem, geen hapering, ziet er goed uit. Plus, via de Google home app op de telefoon kan ik 'm bedienen. Niet geheel onbelangrijk.
Muziek blijft natuurlijk de hoofdzaak, blijf spelen met het idee dat de Yamaha WXC-50 streamer voor verbetering vatbaar is. Gebruik Qobuz sinds kort ipv Spotify wat ik echt beter vind klinken, en de Yamaha is echt een leuk ding voor het geld, maar het blijft wel knagen. Op de XFi heb ik me zitten te vergapen aan een Rose streamer, (250 dan wel 150), die best veel werd gebruikt in de demo's. Op zo'n beurs is het op een voor jou onbekende set/ruimte natuurlijk niet te beoordelen hoe goed zo'n streamer dan wel niet is, maar het ding ziet er gelikt uit door het grote scherm. Zaken als albumhoes weergeven is ook wel iets wat ik zou willen.
Maar wat maakt een goede streamer goed. Is het de DAC? Ja is dat zo? Of is een goede voeding veel belangrijker? Moet ik misschien eens proberen een andere DAC achter de Yamaha te knopen om te horen of dit toch en verbetering geeft? Zo'n Rose is fraai, maar om 2k dan wel 4k uit te geven alleen voor het schermpje zonder dat het geluid beter wordt is ook wat stevig.
Zelfbouw ben ik niet vies van natuurlijk, kreeg deze tip: https://shop.max2play.com/en/raspberry- ... splay.html RPI, fors 7" scherm, en dan dit achter een echt goede voeding zetten. Kost de wereld niet, wat me tegenhoudt is de ellende die ik eerder met een RPI als audioplayer heb gehad. Niet stabiel, dan werkte het weer een paar dagen, dan weer niet.. zal ongetwijfeld aan mezelf hebben gelegen
want bij anderen schijnt het helemaal prima te werken. En het feit dat je LMS ergens moet stallen (ik gebruik geen NAS/server oid en ga er ook geen RPI speciaal voor in de meterkast hangen), maar het schijnt ook op het apparaat zelf te kunnen. Overpeinzingen 
Film/serie afspelen ging wat moeizamer. Ik gebruik VLC player tot nu toe wel om content op pc/laptop af te spelen, je kunt je weergave 'renderen' zoals het daar genoemd wordt naar een externe bron zoals Chromecast. Probleem is ondertiteling komt niet mee. Bekend VLC dingetje als je erop googled, is bij de nieuwere VLC versies opgelost door de mogelijkheid te bieden een nieuwe video out te maken waar de ondertiteling embedded is. Vind het eigenlijk geen oplossing, Soda player is dit wel. Speelt voor zover ik kan zien ook zowat alles af, is freeware, en speelt naar Chromecast af met titeltjes. Dit als tip voor wie eens tegen hetzelfde aanloopt. Gisteravond een film gekeken van 2,5 uur, gestreamed Wifi vanaf een pc elders in huis, geen probleem, geen hapering, ziet er goed uit. Plus, via de Google home app op de telefoon kan ik 'm bedienen. Niet geheel onbelangrijk.
Muziek blijft natuurlijk de hoofdzaak, blijf spelen met het idee dat de Yamaha WXC-50 streamer voor verbetering vatbaar is. Gebruik Qobuz sinds kort ipv Spotify wat ik echt beter vind klinken, en de Yamaha is echt een leuk ding voor het geld, maar het blijft wel knagen. Op de XFi heb ik me zitten te vergapen aan een Rose streamer, (250 dan wel 150), die best veel werd gebruikt in de demo's. Op zo'n beurs is het op een voor jou onbekende set/ruimte natuurlijk niet te beoordelen hoe goed zo'n streamer dan wel niet is, maar het ding ziet er gelikt uit door het grote scherm. Zaken als albumhoes weergeven is ook wel iets wat ik zou willen.
Maar wat maakt een goede streamer goed. Is het de DAC? Ja is dat zo? Of is een goede voeding veel belangrijker? Moet ik misschien eens proberen een andere DAC achter de Yamaha te knopen om te horen of dit toch en verbetering geeft? Zo'n Rose is fraai, maar om 2k dan wel 4k uit te geven alleen voor het schermpje zonder dat het geluid beter wordt is ook wat stevig.
Zelfbouw ben ik niet vies van natuurlijk, kreeg deze tip: https://shop.max2play.com/en/raspberry- ... splay.html RPI, fors 7" scherm, en dan dit achter een echt goede voeding zetten. Kost de wereld niet, wat me tegenhoudt is de ellende die ik eerder met een RPI als audioplayer heb gehad. Niet stabiel, dan werkte het weer een paar dagen, dan weer niet.. zal ongetwijfeld aan mezelf hebben gelegen
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
De ESS dac in de Yamaha is zeker niet slecht, ik verkies hem boven de afdac lb bijvoorbeeld, maar ook ik zit wel eens te kijken idd naar een NAD C658, Cambridge Stream Magic of toch een Okto dac achter de Yamaha.
