Subtiele sub voor muziek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Bericht door SuperR »

Ik heb vanavond de volgende twee programma's gebruikt om wat mee te spelen/rommelen:

TrueRTA (gratis sinusgeneratortje om te kijken of ik duidelijk ergens pieken of dalen in mijn frequentieverloop heb)
- Dit heeft er natuurlijk weer toe geleid dat ik alle knoppen weer heb zitten verdraaien.....
Sonic Visualizer (erg leuke software om eens wat mp3tjes in te gooien om te zien hoe een mp3tje is opgebouwd)

Die visualizer bevestigde mijn conclusie dat de basdrum van een drumset nu ineens als een drum klonk in plaats van dat ik wist dat het een drum zou moeten zijn.

Voorbeeldje uit Guns 'n Roses, Civil war;

0:10-0:30 Gitaar met als laagste frequentie +/- 70 Hz
0:37 Frequentieverloop naar beneden, mooi om te zien in het peak frequency spectrogram.
1:24 Drums die vanaf +/- 30Hz klinken

De drum klinkt nu als een drum ipv een aardige drum-interpretatie van een luidspreker.

Voor vanavond ben ik tevreden. Morgen wat meer muziek draaien en kijken of het ergens goed of juist slecht gaat. Van Faithless; The man in you, was het nummer weer een voorbeeld dat er nog het een en ander te verbeteren valt. Bij dat nummer was de sub te overheersend.


:cry:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Subtiele sub voor muziek

Bericht door SuperR »

Nog een update;

Ik kan geen optimale instelling voor de sub vinden om mijn vloerstaanders aan te vullen. Hij lijkt niks te doen OF te overheersen. Wanneer ik een film opzet is het echter wel gaaf, maar daar was de sub niet voor bedoeld. Ik heb de sub nu even gekoppeld aan een kleiner paar luidsprekers (Monitor Audio Radius 180HD) Daardoor worden de Monitor Audio's ineens een stuk groter/volwassener. Het is dezelfde versterker, dezelfde ruimte, alleen heb ik de Focals verwisseld met de Monitor Audio's. Het scherpe/frisse van de 180HD's zit er nog wel in, maar het gebrek aan laag wordt met gemak aangevuld met Ripole.

Wat mij betreft is het experiment mislukt. Ik kan de sub niet lekker gebruiken bij de Focals, waar hij voor bedoeld was. Het concept van de sub is echter wel goed! Hij kan een erg leuke aanvulling leveren bij kleinere luidsprekers als de 180HD's.
Bijlagen
conclusie.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subtiele sub voor muziek

Bericht door Henkjan »

heb je de Focals dan wel hoogpas gefilterd?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Subtiele sub voor muziek

Bericht door SuperR »

Ook gedaan, maar dan nog wordt het geluid er niet beter op dan wanneer ik alleen de Focals gebruik. Die MA's klinken met de sub ineens twee keer zo goed.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subtiele sub voor muziek

Bericht door wouter »

Baspijpen van de focals al dichtgemaakt met dempmateriaal?

De output van die dingen is erg storen voor de ripool. Laat de ripool doen wat je de ripool wilt laten doen, zonder mede- en tegenwerking van de focals. Daar valt geen fase op af te regelen denk ik...
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Subtiele sub voor muziek

Bericht door SuperR »

:idea: Ik blijf prutsen! :idea:

Ik heb het signaal naar de subwoofer gedempt door een flinke weerstand tussen het inputsignaal te plaatsen. Het volume van de subwoofer is daardoor al beter te regelen. Daarnaast heb ik de "prop" uit de voorste poorten gehaald en in de naar beneden gerichte poorten gedaan. Daar leek de luidspreker ineens een stuk minder dominant in het laag van te worden. Of ik het me inbeeld, dat komt omdat ik verkouden ben of dat het echt zo is weet ik nog niet. Voor vanmiddag is de winst voor de subwoofer
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Subtiele sub voor muziek

Bericht door SuperR »

:!: :!: Ik heb ondervonden dat de meerwaarde van de sub in mijn situatie niet opweegt tegen de gemaakte investering. Ik heb daarom besloten de sub in huidige staat te verkopen. Prijs die ik voor ogen heb; 190 euro. :!: :!:

Wat krijg je daarvoor?

Reckhorn A400 (heeft zich bewezen een waar beest te zijn!)
Peerless SLS 12 (315mm, nog geen maand oud, net ingespeeld)
Ripole behuizing in de grondverf/plamuur
5 meter 2.5mm^2 luidsprekerkabel van Inakustik

De componenten zijn eventueel ook los te koop, maar liever in een koop. Richtprijs losse componenten;

Reckhorn A400 - 130 euro
Peerless SLS 12 met 5 meter goede luidsprekerkabel - 60 euro
Behuizing - 20 euro
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subtiele sub voor muziek

Bericht door wouter »

:?: erg mooi spul, geen andere plannen? Zonde om weg te doen. Zoveel potentie... desnoods een andere woofer/kast bij de reckhorn zoeken...
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Subtiele sub voor muziek

Bericht door SuperR »

"Men" was het er over eens dat een Di/RiPole het beste zou werken in mijn situatie. Als de "beste" oplossing als geen significante verbetering biedt kan ik me niet voorstellen dat een andere oplossing dat wel doet. Voorlopig blijft de set dus te koop!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re:

Bericht door bertor »

SuperR schreef:
Marp schreef:
Zie je een mogelijkheid om het gemis en je wensen wat inzichtelijker te maken, zodat lezers wellicht een gerichter advies kunnen geven? Kan je bijvoorbeeld nader omschrijven wat je in de laagweergave mist, en wanneer of bij welke muziek? Kent je luisteromgeving akoestische problemen? Enz.
De luidsprekers die ik heb staan doen het meer dan prima, maar zijn wat onrustig in het laag. Wanneer er wat vermogen wordt verbruikt staan ze hun mannetje wel, maar dan komt die onrust in de muziek naar boven. Ze lijken wat te bonken. (kan ook aan de kamer liggen van 20m^2, welke overigens is voorzien van VEEL stof. Wollen kleed, gordijnen, bank, bed) Als ik niet op hoge volumes draai lijken de drivers goed in hun element. Alles is vrij strak, maar dan mis ik het gemak in het (sub)laag.

Het liefst zou ik de luidsprekers willen ontzien van de sublaag weergave en dat over laten nemen door een losse sub. Ik denk dat het hele frequentiebereik beter in evenwicht is, ongeacht het volume.
Jammer dat het niet is gelukt met de ripolen, daarom even terug naar je probleemomschrijving. Die onrust in het laag wordt waarschijnlijk veroorzaakt door kamerresonanties. Onder de +/- 100 Hz (afhankelijk van kamerafmetingen) wordt de laagweergave volledig gedomineerd door de luisterruimte. De kamerresonanties worden dan aangesproken, als je hier iets meer over wilt lezen bijvoorbeeld: http://www.gedlee.com/downloads/Chapter%204.pdf

Er kan dus wel 20 dB verschil zitten tussen 2 frequenties: dit geeft een onrustig en soms ook 'traag' laag. Heeft jouw kamer betonnen wanden? Dat maakt het vaak nog iets erger. Ik heb met dipolen gespeeld in een kamer van 20 m2, maar er was wel een deur naar een aangrenzende kamer van 15 m2 die altijd open stond. Het is mij toen opgevallen dat de dipolen (en dus ook ripolen) nog steeds de kamerresonanties aanspreken, al is het al wel veel beter te pruimen. Ik heb het toen opgelost door het laag (en mid-hoog) te corrigeren met dsp. Of dat goed gaat werken in jouw situatie met monopolen (je Focal speakers) durf ik niet te zeggen, de enige manier om daar achter te komen is om dat uit te proberen...
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Subtiele sub voor muziek

Bericht door SuperR »

Ik wil eigenlijk graag wat rommelen met Audyssey Multi EQ wat tegenwoordig op veel AV receivers zit. (marantz onkyo etc.) Ik gebruik mijn set echter alleen in stereo dus ik vind het zonde om een 5.1 receiver aan te schaffen en daar vervolgens maar twee kanalen van te gebruiken. De oplossingen met losse Audyssey componenten is niet te betalen en een 2kanaals stereo av receiver met hdmi in en uit en room correction lijkt niet te bestaan.

"Now what?"
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Subtiele sub voor muziek

Bericht door JvS »

Gewoon toch een 5.1 kopen. Als ik er dan een mag aanraden: De Pioneer 1019. Daarmee kan je alles automatisch laten doen, maar daarna met de hand ook nog eens alles nalopen, extra parametrische EQ's toevoegen, effecten weghalen, aanpassen. Heel goed werkt dat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”