Condensator vergelijk

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

dekkersj schreef:
Het gaat niet om die 70 %! Dat is een foute gedachte.

Groet,
Jacco
Dat weet ik. Dat bedoelde ik te zeggen; het zou vreemd zijn als er bij dergelijke condensatorvergelijkingen steeds een score van ongeveer 70% uit zou rollen. De vraag is of er een klankmatig verschil is. Het antwoord is hier positief danwel negatief. Niet halfhalf.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb al spijt dat ik die 70% uberhaupt noemde :oops: .

Maar het verschil is gewoon erg klein, slechts een enkeling zal een echt hoge score halen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
..... van dat artikel van ClarityCap, ....
linkje?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Op de vorige bladzijde heb ik de wav-file gepost waarbij het scheidingsfilter was overbrugd. In deze situatie werd de versterker met 7ohm belast. -edit- nog ontzettend zitten piekeren over wat voor afspeelniveau het nu gaat, heb moeten uitzoeken hoeveel output de kaart nu geeft bij maximale uitsturing. Ik had eerst gepost dat het op 7W lag, het blijkt om ongeveer 4W te gaan bij de gekozen stand van de volumeregelaar en belasting met 7ohm. In ieder geval een paar standjes boven het niveau waarop ik deze CD nog verdraagzaam vind.

Om te vergelijken in hoeverre deze versterker in deze situatie nog als een draadje fungeert, hierbij dezelfde wav-file maar dan opgenomen door de ingang en uitgang van de geluidskaart direct met elkaar te verbinden via een weerstandje van ca 1000ohm. Dat weerstandje zorgt ervoor dat het niveau van de wav weer exact gelijk is aan de opname met de UcD-versterker ertussen. Wellicht een aardige voorloper op wat we straks zullen ervaren met het versterkervergelijk waar SSassen mee bezig is.

Als jullie geen verschil horen, betekent dat dat mijn UcD180 klinkt als een multiturn potmeter van 1000ohm :twisted: .
Bijlagen
loopback.zip
(9.34 MiB) 101 keer gedownload
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 26 dec 2007, 23:19, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Maar dat heb jij natuurlijk allang geprobeerd... :)

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik heb DUT_1 en DUT_2 nog eens geprobeerd te ABX-en, maar het lukt me niet. Steeds denk ik het gevonden te hebben, maar dan gaat het toch weer mis.

Afbeelding

Voor mij is er geen verschil.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Is het geen idee het signaal een aantal keer door een condensator te laten gaan? Om de verschillen duidelijker te krijgen?

Als er een verschil is versterk je het op die manier. Mischien niet de beste manier om de verschillen te vergelijken. Maar het geeft wel meer inzicht in wat een condensator met de klank* doet. Wetenschappelijk is het mischien niet. Inzicht geeft het wel.

Groet Roland

*Of signaal, kruis zelf aan tot welke school je behoort :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is een lastige Roland. Ten eerste, ik moet dan ook de situatie zonder scheidingsfilter een aantal keer herhalen. Gelukkig is dit alleen tijdrovend. Maar ten tweede, ik versterk dan ook de amplitude verschillen. Het is niet zo gemakkelijk om alle verschillen precies binnen 0,1dB te houden op die manier.

Binnenkort kom ik met nieuwe bestanden, ditmaal op basis van een elco en de Audyn Cap Plus.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

En als je nu de laatste "run" probeert het signaal weer op die 0.1 dB te krijgen? Of zoveel mensen wetenschappelijk verantwoord het verschil tussen cap a en b kunnen horen is weer een hele andere discussie.

Ik heb geen idee waar ik je mee op zadel moet ik er eerlijk bij zeggen. Het leek me een leuk idee om op deze manier inzichtelijk te krijgen wat de verschillende caps doen.

Groet Roland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat ik niet in de eerste run kan corrigeren, kan ik later niet goedmaken zonder met de condensator gaan pielen. Het komt er dus op neer dat wil dit goedgaan, ik nog veel beter de curves gelijk moet krijgen dan nu. Met MKP's moet dat kunnen lukken, dus misschien kan ik aan je verzoek voldoen.

Maar eerst eens een nieuwe test met andere condensators.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Prima, het is ook maar een inval.

Groet Roland
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

Ik heb in het verleden al een wat gemeten aan condensatoren en spoelen:

http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... nents.html

Ik denk niet dat dit soort metingen de verschillen die je hoort karakteriseren. Ik vermoed (niet meer dan dat) dat intermodulatie achtige componenten een grotere rol spelen, en die meet je niet met een MLSA of sweep. Ik heb ook wel eens het akoestische verschil gemeten tussen Cs (ik geloof een Mundorf van 4x22uF en een IT bipolaire eloc van 82uF, n.a.v. een verschil wat we hoorden), en dan zie je wel wat verschillenop kleine stukjes van de frekwentie curve, maar dat verklaart volgens mij de verschillen niet (zie bijlage). Waterval curves vergelijken op dat niveau is zo goed als onmogelijk.

Ik heb in een ver verleden ook een keer een luistertest gedaan met een C (van 0,47uF) in serie met een interlink tussen de versterker en CD speler. Veel Cs gaven t.o.v. de gewone interlink een soort "elektronische glans" aan het geluid. De enige C die onhoorbaar bleek te zijn, was een papier-in-olie. De test was destijds in eerste instantie non-blind, en daarna blind (zonder ABX ondersteuning) uitgevoerd, maar de hit-rate was toen 100% omdat de verschillen erg evident waren. Ook voor de mensen die er toen bij waren, en er super skeptisch over waren.

Onafhankelijk van Tony, en alvorens zijn observaties in detail te lezen, heb ik en mijn neef subjectieve luistertest gedaan met de Jantzen Silver Caps t.o.v anderen. Toen ik mijn aantekeningen daarna vergeleken heb met Tony, hadden we exact dezelfde observaties over hoe het hoog klonk van de condensatoren. Bij een enkel exemplaar zou dat toeval kunnen zijn, maar met 5 verschillende condensatoren lijkt met dat meer dan toeval.

Marc
Bijlagen
Picture 2.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ben vanavond weer uren bezig geweest en heb een kwaliteitscondensator versus een ruwe elco gepakt. Vergelijk en huiver.
Bijlagen
DUT_4.zip
(9.34 MiB) 133 keer gedownload
DUT_3.zip
(9.34 MiB) 140 keer gedownload
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik kan er niks uit opmaken! abx drama, maar ik ben wel verkouden..

Het is toch wel een ultra supreme gold in silver coated cap he? :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

In ieder geval eentje die hoger dan een 10 krijgt van Tony Gee. Mjah, houd er rekening mee dat, in tegenstelling tot gebruikelijke condensator testen, de respons weer binnen 0,1dB aan elkaar gelijk is voor élke frequentie.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Mjah, houd er rekening mee dat, in tegenstelling tot gebruikelijke condensator testen, de respons weer binnen 0,1dB aan elkaar gelijk is voor élke frequentie.
Maar dat is vals spelen!!

Ik ben net begonnen en heb goede zin en hoop 8) .
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik probeer het een andere keer weer, omdat ik te veel last heb van verkoudheid nu. Eerste keer dacht ik dat een van de tracks wat rustiger klonk, maar nu hoor ik dat niet meer.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier is er nog eentje. Graag ook deze proberen te onderscheiden van DUT_3 en DUT_4
Bijlagen
DUT_5.zip
(9.34 MiB) 114 keer gedownload
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb net een even geprobeerd en ik kom steeds op best significante scores (een keertje 1,9% en iets van 2 komma nog wat), maar daarna ga ik de mist in. Het waren iets van 5 pogingen. Morgen ga ik het nog 's proberen, want ik het idee dat het hoorbaar zou kunnen zijn. DUT5 bewaar ik wel voor later :P .
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

Ik heb me er ook een keer aan gewaagd en volgens mij hoor ik een miniem verschil. Ik heb ge-ABX't met Dut3 en Dut4. Dut 5 kan ik op een of andere manier niet downloaden (edit: inmiddels wel gelukt). Het koste me we een aantal pogingen om tot dit resultaat te komen:

Start position 00:32.2, end position 00:39.1
10:34:34 0/1 p=100.0%
10:34:37 reset

10:34:51 1/1 p=50.0%
10:35:01 2/2 p=25.0%
10:35:11 2/3 p=50.0%
10:35:22 3/4 p=31.2%
10:35:32 3/5 p=50.0%
10:35:44 4/6 p=34.4%
10:35:54 4/7 p=50.0%
10:36:38 5/8 p=36.3%
10:37:27 6/9 p=25.4%
10:37:38 7/10 p=17.2%
10:38:07 7/11 p=27.4%
10:39:33 8/12 p=19.4%
10:39:56 9/13 p=13.3%
10:40:12 10/14 p=9.0%
10:40:36 11/15 p=5.9%
10:42:19 12/16 p=3.8%
10:43:40 13/17 p=2.5%
10:44:34 14/18 p=1.5%
10:45:42 15/19 p=1.0%
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Tussen DUT3 en DUT4 zijn interessante verschillen te zien als je de files vergelijkt. Allereerst een tijdvertraging van 11,9msec en een gemiddeld frequentie-overdracht verschil van:

Afbeelding

Maar wat nog veel interessanter is, is dat dit spectrum veel spikes kent die het hele plaatje beslaan en helaas wegvallen in deze middeling. Ik neem aan dat het vervorming is en de grootte is ongeveer 1dB volle uitslag. Het hele plaatje wordt ahw volgespiked, voornamelijk in het mid/hoog.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

En dan DUT3 versus DUT5 in rood (delay = 7,6msec) en DUT4 versus DUT5:

Afbeelding

Bij die laatste zie je een grillig patroon en dan was er net een spike-tornado voorbijgekomen :wink:

Valt me op dat DUT5 "iets" doet vanaf 7kHz.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik krijg het verschil tussen DUT3 en DUT4 niet kleiner. Wel gaat het me eenvoudig lukken om DUT5 dichter bij de rest te brengen, die zal ik vanavond aanpassen. Begrijp ik goed dat DUT4 0,3dB verschilt van DUT5? Dat is teveel natuurlijk.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dekkersj schreef:
Valt me op dat DUT5 "iets" doet vanaf 7kHz.
Misschien doet DUT5 juist minder en komt het door DUT3? :wink: Dat is natuurlijk het aardige van relatief vergelijk, je kent de referentie niet. Ik hou het nog even voor me, want het is wel heel leuk dat je dit plaatst maar nu hebben mensen al een idee naar wat voor overdracht ze luisteren. Gelukkig kennen ze de referentie niet, maar toch.

Ok, ik hoop dat iedereen eerlijk is en netjes ABX doet met het programma van www.pcabx.com
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 29 apr 2008, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”