filterontwerp voor de betonnix
Moderator: Beheerdersteam
Groet, Jeroen
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
heej erik,
Om wat aan het hoog te doen, zet dat 1 ohm weerstandje dat je hebt eens extra erbij in serie met de 6.8 uF en 2.2 ohm. Dan gaat er één dB van het hoog af.
Om wat extra midden (rond 600 Hz te hebben), haal die 5.6 ohm in het laagfilter eens weg en vervang hem door een draadje.
Doe deze dingen eens afzonderlijk en ook allebei tegelijk.
Vertel eens wat dat doet please
.
Jeroen
P.S. Ik heb nu nóg een versie bedacht met minimale spoelwaarde. Deze versie laat de bas vrijwel ongemoeid en onderdrukt toch de piek bij 3000 Hz met zo'n 24 dB. Eén nadeel: je moet nog een spoel kopen van 2.2 mH, 1.4 mm. Met deze versie er nog bij kunnen we het volledige spectrum aan mogelijkheden afgaan.

Om wat aan het hoog te doen, zet dat 1 ohm weerstandje dat je hebt eens extra erbij in serie met de 6.8 uF en 2.2 ohm. Dan gaat er één dB van het hoog af.
Om wat extra midden (rond 600 Hz te hebben), haal die 5.6 ohm in het laagfilter eens weg en vervang hem door een draadje.
Doe deze dingen eens afzonderlijk en ook allebei tegelijk.
Vertel eens wat dat doet please
Jeroen
P.S. Ik heb nu nóg een versie bedacht met minimale spoelwaarde. Deze versie laat de bas vrijwel ongemoeid en onderdrukt toch de piek bij 3000 Hz met zo'n 24 dB. Eén nadeel: je moet nog een spoel kopen van 2.2 mH, 1.4 mm. Met deze versie er nog bij kunnen we het volledige spectrum aan mogelijkheden afgaan.

- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
zo,
ik heb net wat gemeten,
het hele gebied tussen 200hz en 3.15khz zit 6 tot 9 db onder de gemiddelde lijn.
met de weerstand van 1 ohm voor de tweeter word het iets beter.
gemiddeld nog zo'n 6 db.
ik denk dat we zaterdag gewoon eens wat moeten gaan luisteren en meten met de verschillende filters.
ik ga bij de gamma even een paar stukken geperforeerd board halen , en daar momteer ik met tiereps de completen spoelen en condensatorzooi op .
we kunnen dan naar hartelust wisselen met de kronnsteentjes als verbindingsklemmen.
ik heb net wat gemeten,
het hele gebied tussen 200hz en 3.15khz zit 6 tot 9 db onder de gemiddelde lijn.
met de weerstand van 1 ohm voor de tweeter word het iets beter.
gemiddeld nog zo'n 6 db.
ik denk dat we zaterdag gewoon eens wat moeten gaan luisteren en meten met de verschillende filters.
ik ga bij de gamma even een paar stukken geperforeerd board halen , en daar momteer ik met tiereps de completen spoelen en condensatorzooi op .
we kunnen dan naar hartelust wisselen met de kronnsteentjes als verbindingsklemmen.
bedoel je hier niet de 5.6 MH spoel , ipv de 5.6 ohm ??Om wat extra midden (rond 600 Hz te hebben), haal die 5.6 ohm in het laagfilter eens weg en vervang hem door een draadje
6 tot 9 dB? Het lijkt wel of er iets vreselijk mis gaat! Ik kan dit alleen maar verklaren als de mid andersom aangesloten is als dat de bedoeling is. Of de mid doet het gewoon niet. Of het filter sluit ergens kort of maakt juist geen goed contact. Weet je zeker dat de woofer in tegenfase staat en de mid en tweeter in fase? Probeer anders de mid gewoon eens om te polen.
Wat die weerstand betreft, ik bedoel níet de spoel. Was die weerstand soms geen 5.6 ohm maar een andere waarde? Ik had die versie weggegooid maar dacht me die waarde te herinneren...
Maar het hele verhaal van bafflestep komt nu in een ander perspectief te staan. Je zou gewoon redelijk vlak moeten meten op basis van het ontwerp. Deze verschillen zijn veel te groot en kunnen niet door kamerinvloeden komen.
Jeroen
Wat die weerstand betreft, ik bedoel níet de spoel. Was die weerstand soms geen 5.6 ohm maar een andere waarde? Ik had die versie weggegooid maar dacht me die waarde te herinneren...
Maar het hele verhaal van bafflestep komt nu in een ander perspectief te staan. Je zou gewoon redelijk vlak moeten meten op basis van het ontwerp. Deze verschillen zijn veel te groot en kunnen niet door kamerinvloeden komen.
Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 29 jan 2005, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
heb hem even omgepoold gisteren .
maar dat was helemaal niks,
je hoorde als je vlak voor de speaker zat dat het laag erg difuus ging klinken door de uit fase staande mid.
er zit iets mis.
ik kreeg er zelfs behoorlijke koppijn van.
na een minuut of tien met de koptelefoon geluisterd te hebben (de koppijn werd daardoor echt minder ) ging ik weer naar de speaker luisteren: hij heeft bloedarmoede in het middengebied.
ook klinkt het geheel erg druk .
net een kleuterklas waar iedereen doorelkaar schreeuwt.
je bent constant geneigd de volumeknop zachter te zetten.
vreemd hè ?
maar dat was helemaal niks,
je hoorde als je vlak voor de speaker zat dat het laag erg difuus ging klinken door de uit fase staande mid.
er zit iets mis.
ik kreeg er zelfs behoorlijke koppijn van.
na een minuut of tien met de koptelefoon geluisterd te hebben (de koppijn werd daardoor echt minder ) ging ik weer naar de speaker luisteren: hij heeft bloedarmoede in het middengebied.
ook klinkt het geheel erg druk .
net een kleuterklas waar iedereen doorelkaar schreeuwt.
je bent constant geneigd de volumeknop zachter te zetten.
vreemd hè ?
Ja, daar klopt niks van. De speaker moet zo veel plezier geven dat je CD na CD wilt opzetten om te horen hoe mooi het wel niet is.erik klijnsmit schreef:heb hem even omgepoold gisteren .
maar dat was helemaal niks,
je hoorde als je vlak voor de speaker zat dat het laag erg difuus ging klinken door de uit fase staande mid.
er zit iets mis.
ik kreeg er zelfs behoorlijke koppijn van.
na een minuut of tien met de koptelefoon geluisterd te hebben (de koppijn werd daardoor echt minder ) ging ik weer naar de speaker luisteren: hij heeft bloedarmoede in het middengebied.
ook klinkt het geheel erg druk .
net een kleuterklas waar iedereen doorelkaar schreeuwt.
je bent constant geneigd de volumeknop zachter te zetten.
vreemd hè ?
Ik neem gewoon alle ontwerpversies mee, meetapparatuur en software + onderdelendoos en vertrouw erop dat we er a.s. zaterdag wel uitkomen.
Groet, Jeroen
Beste Ruup!ruup! schreef:Leuk topic!
Ik heb zelf ook wel eens met Klaas gesproken over de noodzakelijkheid van een goed filter bij mijn Kings. Echter daar ben ik toch weer op terug gekomen. Ik zal dit topic in de gaten houden en ben benieuwd wat eruit komt!
Dan was 't zeker voor jou bedoeld, dat ontwerp voor een vierde-orde Linkwitz-Riley "King" filter met inductiecompensaties, dat ik op de werktafel van KF zag liggen...
Twintig componenten, als je enkelvoudige kunt gebruiken tenminste.
Je krijgt al koppijn als je 't alleen nog maar ziét!
Toch is KF zeker niet ongevoelig voor suggesties ter verbetering, hoor.
Hij zou bijvoorbeeld best nog wel eens willen proberen om die SPH-300KE naar het hoog toe eerder het zwijgen op te leggen, zònder alle daarmee schijnbaar onlosmakelijk verbonden narigheden op te roepen (verminderde controle, toegenomen fasefout bij de overnamefrequentie).
Beste Jeroen_D,
In je filter-layouts staat steeds de SPH-200KE als woofer vermeld.
Je weet hopelijk dat Erik type SPH-300KE toepast?
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
die mid sluit ik ongefiltert aan,sietse schreef:En dan ook es een spoeltje voor de mid er bij....? Je hebt het zo'n beetje 6dB met condensatoren geprobeerd. Zou eigenlijk moeten kunnen. Maar zou wel eens willen weten wat het doet met "mijn" 6dB methode.als ik dan een spoel 5.6 voor de woofer zet .....?
Sietse
hij loopt keurig uit zichzelf af bij 10 hz
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
Hoi Erik,
Deze eerste orde variant met zo'n grote spoel durfde ik niet meer voor te stellen
. Ik was daarmee bezig toen dat verhaal over teveel bas begon en bloedarmoede in het midden. Geen verlies aan strakheid in de bas? Zo ja, bye bye met alle verhalen over demping dan
.
Zie hieronder wat je huidige respons is van de woofer met de middentoner samen (tweeter weggelaten voor de duidelijkheid en verstoort het beeld teveel). In het overgangsgebied akoestisch eerste orde en aardig faserein. Maar volgens het plaatje ook erg veel bas, volledige bafflestep compensatie. Rara. Ik ben benieuwd wat a.s. zaterdag de diagnose gaat worden... En of we onderstaande respons ook met de meting kunnen vaststellen. Weet je zeker dat die 33 uF condensators eigenlijk nog wel goed werken?
Ik word steeds nieuwsgieriger.

Deze eerste orde variant met zo'n grote spoel durfde ik niet meer voor te stellen
Zie hieronder wat je huidige respons is van de woofer met de middentoner samen (tweeter weggelaten voor de duidelijkheid en verstoort het beeld teveel). In het overgangsgebied akoestisch eerste orde en aardig faserein. Maar volgens het plaatje ook erg veel bas, volledige bafflestep compensatie. Rara. Ik ben benieuwd wat a.s. zaterdag de diagnose gaat worden... En of we onderstaande respons ook met de meting kunnen vaststellen. Weet je zeker dat die 33 uF condensators eigenlijk nog wel goed werken?
Ik word steeds nieuwsgieriger.

Van Forum: Hear.nl
http://www.audiofreaks.nl/index.php?topic=909.75
Re: Scheidingsfilter techniek
Antwoord #78 Gepost op: 12 Januari 2005, 21:16:49
Oeps! Fase onreine betonnix met 3 units met allemaal verschillende stijgtijd, slewrate, daaltijd en demping, (...)
« Laatste verandering: 12 Januari 2005, 21:20:12 door jeroen_d »
Beste Jeroen_D,Van Forum: Zelfbouwaudio
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... sc&start=0
jeroen_d
Geplaatst: Za Jan 22, 2005 9:40 pm
(...) De karakteristiek ziet er zo aardig uitgebalanceerd uit. Zie rechtsboven de fase van het gehele systeem.Zie rechtsboven de fase van het gehele systeem. Dat zit niet ver van faserein af (...)
Dat moet dus een verrassing voor je zijn geweest.
Maar heb jij dan nooit rekening gehouden met de mogelijkheid dat KF de door jou opgevoerde faseverstorende factoren in zijn ontwerp heeft verdisconteerd?
Beste Erik,
Wat een leuk experiment van je!
Het roept een paar vragen op:
Weet je de gelijkstroomweerstand van die 10 mH spoelen?
Heb je een spectrumanalyse gemaakt van de huidige laagsectie alléén? Hoe gaat 't bij grote luidheid, en bij bas-impulsen zoals grote trom e.d.?
En heb je ook een spectrumanalyse gemaakt van de huidige middensectie alléén?
Ik vermoed dat het overnamepunt wat lager ligt dan jij vermoedt - zo bij de 150 Hz - en dat je daar nu een tamelijk lage impedantie hebt. Je versterker zou kunnen protesteren... (Nog) geen problemen gehad met kortsluitbeveiliging of zo?
Wat een leuk experiment van je!
Het roept een paar vragen op:
Weet je de gelijkstroomweerstand van die 10 mH spoelen?
Heb je een spectrumanalyse gemaakt van de huidige laagsectie alléén? Hoe gaat 't bij grote luidheid, en bij bas-impulsen zoals grote trom e.d.?
En heb je ook een spectrumanalyse gemaakt van de huidige middensectie alléén?
Ik vermoed dat het overnamepunt wat lager ligt dan jij vermoedt - zo bij de 150 Hz - en dat je daar nu een tamelijk lage impedantie hebt. Je versterker zou kunnen protesteren... (Nog) geen problemen gehad met kortsluitbeveiliging of zo?
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
@ Jeroen d:
met de serie spoel van 10mh (0,8 ohm trouwens) is het laag zeker niet zo strak als zonder spoel.
@spido:
ik moet vanavond even wat meten met de spectrum analyser,
ik denk eigenlijk dat de middentoner best diep doorloopt , en hij zal waarschijnlijk niet erg stijl afvallen.
wat betreft de versterker, die vind die bijna kortsluiting héérlijk,
net als een dikke turbodiesel die eens op zijn staart word getrapt.
gisteren heb ik weer eens vergelijkingen gedaan tussen hoofdtelefoon en speakers,
leek errug veel op elkaar dit keer.
ik heb goede moed....
met de serie spoel van 10mh (0,8 ohm trouwens) is het laag zeker niet zo strak als zonder spoel.
@spido:
ik moet vanavond even wat meten met de spectrum analyser,
ik denk eigenlijk dat de middentoner best diep doorloopt , en hij zal waarschijnlijk niet erg stijl afvallen.
wat betreft de versterker, die vind die bijna kortsluiting héérlijk,
net als een dikke turbodiesel die eens op zijn staart word getrapt.
gisteren heb ik weer eens vergelijkingen gedaan tussen hoofdtelefoon en speakers,
leek errug veel op elkaar dit keer.
ik heb goede moed....
- erik klijnsmit
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
- Contacteer:
net even wat gemeten met de spectrum analyser,
de spoel doet wat ie zou moeten doen, de woofer valt af bij 125hz.
de middentoner loopt door tot 150 hz , en valt daarna ook af ,
alleen niet zo steil .
het leuke is weer , dat toen ik beide liet ruisen dat ik een dip had bij 500hz (15 db)
toen ik de middentoner naar achteren schoof ging ie weg, en werd de curve zo goed als vlak.
het geheel (woofer mid en tweeter) staan nu trapsgewijs onder elkaar.
wat ik al meende te horen met het vergelijk met de koptelefoon was waar: de totale curve is behoorlijk recht !!
ik zal dit filter eens wat langer gaan beluisteren,....
de spoel doet wat ie zou moeten doen, de woofer valt af bij 125hz.
de middentoner loopt door tot 150 hz , en valt daarna ook af ,
alleen niet zo steil .
het leuke is weer , dat toen ik beide liet ruisen dat ik een dip had bij 500hz (15 db)
toen ik de middentoner naar achteren schoof ging ie weg, en werd de curve zo goed als vlak.
het geheel (woofer mid en tweeter) staan nu trapsgewijs onder elkaar.
wat ik al meende te horen met het vergelijk met de koptelefoon was waar: de totale curve is behoorlijk recht !!
ik zal dit filter eens wat langer gaan beluisteren,....
Hoi Erik,
Ik kan me dat effect van dat naar achteren plaatsen van de mid eigenlijk alleen voorstellen als je niet al te ver van de speaker gemeten hebt. Dan kunnen er grotere weglengteverschillen ontstaan dan bij het meten op de luisterplek, bij jou op 5.5 meter. Op 500 Hz maakt een paar centimeter meer of minder dan niet zoveel uit. Bij het meten kan overigens ook de reflectie via met name de vloer je parten spelen.
Wellicht is het leuk om het volgende ook nog eens te proberen. Plaats de spoel van 0.68 mH die je hebt aangeschaft voor de middentoner. Verder, je hebt 4 weerstanden van 3.3 ohm. Monteer ze paarsgewijs in serie en zet over iedere tweeter zo'n paar. Je sluit de tweeter dan af met 6.6 ohm, hij wordt dan minder zwaar belast door het dempen van zijn impedantiepiek. Wel nog steeds aansturen via de condensator van 2.2 uF. Plaats hem 1 cm achter de mid en sluit hem in tegenfase aan. Je zou dan onderstaande karakteristiek moeten krijgen. Overigens, wat het afvallen van de mid betreft bij 150 Hz, dat klopt ook aardig met onderstaande karakteristiek zie het paarse lijntje. En dat het niet zo steil is dat verklaar ik graag door er de 'room gain' bij te betrekken.
Let ook eens op de impedantie, geen enkel probleem door het parallel plaatsen van de mid en woofer. Het enige nadeel van je huidige opzet is de slechtere demping door de grote spoel en de lagere uitstuurbaarheid van je systeem. Het kan minder hard doordat er geen condensator voor de mid staat. Zeker met orgelmuziek zal je per box de 100 dBSPL niet halen zonder de midwoofer buiten zijn lineaire Xmax bereik te brengen. Of dat in de praktijk een probleem is, wordt voornamelijk bepaald door hoe hard je wilt spelen in jouw huiskamer
N.B. los van het in tegenfase aansluiten van de tweeter lijkt dit filter aardig op de opzet zoals sietse het graag heeft

Ik kan me dat effect van dat naar achteren plaatsen van de mid eigenlijk alleen voorstellen als je niet al te ver van de speaker gemeten hebt. Dan kunnen er grotere weglengteverschillen ontstaan dan bij het meten op de luisterplek, bij jou op 5.5 meter. Op 500 Hz maakt een paar centimeter meer of minder dan niet zoveel uit. Bij het meten kan overigens ook de reflectie via met name de vloer je parten spelen.
Wellicht is het leuk om het volgende ook nog eens te proberen. Plaats de spoel van 0.68 mH die je hebt aangeschaft voor de middentoner. Verder, je hebt 4 weerstanden van 3.3 ohm. Monteer ze paarsgewijs in serie en zet over iedere tweeter zo'n paar. Je sluit de tweeter dan af met 6.6 ohm, hij wordt dan minder zwaar belast door het dempen van zijn impedantiepiek. Wel nog steeds aansturen via de condensator van 2.2 uF. Plaats hem 1 cm achter de mid en sluit hem in tegenfase aan. Je zou dan onderstaande karakteristiek moeten krijgen. Overigens, wat het afvallen van de mid betreft bij 150 Hz, dat klopt ook aardig met onderstaande karakteristiek zie het paarse lijntje. En dat het niet zo steil is dat verklaar ik graag door er de 'room gain' bij te betrekken.
Let ook eens op de impedantie, geen enkel probleem door het parallel plaatsen van de mid en woofer. Het enige nadeel van je huidige opzet is de slechtere demping door de grote spoel en de lagere uitstuurbaarheid van je systeem. Het kan minder hard doordat er geen condensator voor de mid staat. Zeker met orgelmuziek zal je per box de 100 dBSPL niet halen zonder de midwoofer buiten zijn lineaire Xmax bereik te brengen. Of dat in de praktijk een probleem is, wordt voornamelijk bepaald door hoe hard je wilt spelen in jouw huiskamer
N.B. los van het in tegenfase aansluiten van de tweeter lijkt dit filter aardig op de opzet zoals sietse het graag heeft

Beste Erik,met de serie spoel van 10mh (0,8 ohm trouwens) is het laag zeker niet zo strak als zonder spoel.
Het betreft zeker een ferrietkernspoel met een draaddikte van 1 mm2?
Beschouw 'm dan maar als "voorlopig" en "experimenteel".
Zo'n weerstand is echt een aanslag op je dempingsfactor.
Wanneer je serieus overweegt om zo'n enorme zelfinductie in de lijn op te nemen, is het goed te weten dat er bijvoorbeeld ook een Mundorf trafokernspoel (drager T 130, draaddikte 3 mm2) is met een gelijkstroomweerstand van slechts 0,10 ohm (!).
Maar die is erg duur.
Een veel goedkoper (en toch heel goed) alternatief is - je raadde het al? - Monacor, met een gelijkstroomweerstand van 0,19 ohm (1,4 mm2 draad, 330W/8ohm belastbaar, verzadiging bij 6,4A / 50 Hz) .
(Het 12 mH type uit dezelfde Monacor reeks is op een zwaardere drager gewikkeld, met dikker draad (1,6 mm2), is nog een stuk zwaarder belastbaar (480 W/8 ohm) en verzadigt pas bij 7,7A / 50 Hz!)

