filterontwerp voor de betonnix

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

zie geen plaatjes alleen kruisjes :?: :?:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

](*,) Dat was expres, er zaten fouten in vanwege Passive Crossover Designer. Bepaalde onderdelen blijven in het geheugen zitten zodat je denkt een ontwerp te hebben maar dan geeft het programma verkeerde componenten daarbij. Heel vervelend. Tja, het blijft freeware. Controle met AudioCAD was weer de oplossing. Maar ja, dat laatste programma is lastiger met target functies en geeft ook niet zulke mooie plaatjes voor op het forum.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

heej jeroen ,

dat laatste filter zal mij benieuwen ,
na weer een avondje luisteren denk ik idd dat het middengebied iets te terughoudend is.
maw , het laag en het hoog vind ik een beetje te heftig.(ik gebruik als referentie steeds even mijn hoofdtelefoon) :)

morgen hang ik de rta meter er even voor.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

heej erik,

Om wat aan het hoog te doen, zet dat 1 ohm weerstandje dat je hebt eens extra erbij in serie met de 6.8 uF en 2.2 ohm. Dan gaat er één dB van het hoog af.

Om wat extra midden (rond 600 Hz te hebben), haal die 5.6 ohm in het laagfilter eens weg en vervang hem door een draadje.

Doe deze dingen eens afzonderlijk en ook allebei tegelijk.

Vertel eens wat dat doet please :-k .

Jeroen

P.S. Ik heb nu nóg een versie bedacht met minimale spoelwaarde. Deze versie laat de bas vrijwel ongemoeid en onderdrukt toch de piek bij 3000 Hz met zo'n 24 dB. Eén nadeel: je moet nog een spoel kopen van 2.2 mH, 1.4 mm. Met deze versie er nog bij kunnen we het volledige spectrum aan mogelijkheden afgaan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

zo,

ik heb net wat gemeten,
het hele gebied tussen 200hz en 3.15khz zit 6 tot 9 db onder de gemiddelde lijn.
met de weerstand van 1 ohm voor de tweeter word het iets beter.
gemiddeld nog zo'n 6 db.

ik denk dat we zaterdag gewoon eens wat moeten gaan luisteren en meten met de verschillende filters.

ik ga bij de gamma even een paar stukken geperforeerd board halen , en daar momteer ik met tiereps de completen spoelen en condensatorzooi op .
we kunnen dan naar hartelust wisselen met de kronnsteentjes als verbindingsklemmen.
Om wat extra midden (rond 600 Hz te hebben), haal die 5.6 ohm in het laagfilter eens weg en vervang hem door een draadje
bedoel je hier niet de 5.6 MH spoel , ipv de 5.6 ohm ??
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

6 tot 9 dB? Het lijkt wel of er iets vreselijk mis gaat! Ik kan dit alleen maar verklaren als de mid andersom aangesloten is als dat de bedoeling is. Of de mid doet het gewoon niet. Of het filter sluit ergens kort of maakt juist geen goed contact. Weet je zeker dat de woofer in tegenfase staat en de mid en tweeter in fase? Probeer anders de mid gewoon eens om te polen.

Wat die weerstand betreft, ik bedoel níet de spoel. Was die weerstand soms geen 5.6 ohm maar een andere waarde? Ik had die versie weggegooid maar dacht me die waarde te herinneren...

Maar het hele verhaal van bafflestep komt nu in een ander perspectief te staan. Je zou gewoon redelijk vlak moeten meten op basis van het ontwerp. Deze verschillen zijn veel te groot en kunnen niet door kamerinvloeden komen.

Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 29 jan 2005, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

alles staat gewoon goed,

de woofer uit fase , en de mid en tweeter in fase,
de weerstand in het laagfilter is 3.3ohm.
die weerstand staat in serie met een 33uf ,
beide staan weer paralel op de woofer.

zaterdag zien we wel verder.
:D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

probeer hem toch eens om te polen...
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

doe ik ...
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

heb hem even omgepoold gisteren .

maar dat was helemaal niks,
je hoorde als je vlak voor de speaker zat dat het laag erg difuus ging klinken door de uit fase staande mid.

er zit iets mis.
ik kreeg er zelfs behoorlijke koppijn van.
na een minuut of tien met de koptelefoon geluisterd te hebben (de koppijn werd daardoor echt minder ) ging ik weer naar de speaker luisteren: hij heeft bloedarmoede in het middengebied.
ook klinkt het geheel erg druk .
net een kleuterklas waar iedereen doorelkaar schreeuwt.
je bent constant geneigd de volumeknop zachter te zetten.

vreemd hè ?
ruup!
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 31 jan 2005, 14:46

Bericht door ruup! »

Leuk topic!

Ik heb zelf ook wel eens met Klaas gesproken over de noodzakelijkheid van een goed filter bij mijn Kings. Echter daar ben ik toch weer op terug gekomen. Ik zal dit topic in de gaten houden en ben benieuwd wat eruit komt!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

erik klijnsmit schreef:
heb hem even omgepoold gisteren .

maar dat was helemaal niks,
je hoorde als je vlak voor de speaker zat dat het laag erg difuus ging klinken door de uit fase staande mid.

er zit iets mis.
ik kreeg er zelfs behoorlijke koppijn van.
na een minuut of tien met de koptelefoon geluisterd te hebben (de koppijn werd daardoor echt minder ) ging ik weer naar de speaker luisteren: hij heeft bloedarmoede in het middengebied.
ook klinkt het geheel erg druk .
net een kleuterklas waar iedereen doorelkaar schreeuwt.
je bent constant geneigd de volumeknop zachter te zetten.

vreemd hè ?
Ja, daar klopt niks van. De speaker moet zo veel plezier geven dat je CD na CD wilt opzetten om te horen hoe mooi het wel niet is.

Ik neem gewoon alle ontwerpversies mee, meetapparatuur en software + onderdelendoos en vertrouw erop dat we er a.s. zaterdag wel uitkomen.

Groet, Jeroen
spido
In memoriam †
Berichten: 12
Lid geworden op: di 01 feb 2005, 0:45

Bericht door spido »

ruup! schreef:
Leuk topic!

Ik heb zelf ook wel eens met Klaas gesproken over de noodzakelijkheid van een goed filter bij mijn Kings. Echter daar ben ik toch weer op terug gekomen. Ik zal dit topic in de gaten houden en ben benieuwd wat eruit komt!
Beste Ruup!

Dan was 't zeker voor jou bedoeld, dat ontwerp voor een vierde-orde Linkwitz-Riley "King" filter met inductiecompensaties, dat ik op de werktafel van KF zag liggen...
Twintig componenten, als je enkelvoudige kunt gebruiken tenminste.
Je krijgt al koppijn als je 't alleen nog maar ziét!

Toch is KF zeker niet ongevoelig voor suggesties ter verbetering, hoor.
Hij zou bijvoorbeeld best nog wel eens willen proberen om die SPH-300KE naar het hoog toe eerder het zwijgen op te leggen, zònder alle daarmee schijnbaar onlosmakelijk verbonden narigheden op te roepen (verminderde controle, toegenomen fasefout bij de overnamefrequentie).


Beste Jeroen_D,

In je filter-layouts staat steeds de SPH-200KE als woofer vermeld.
Je weet hopelijk dat Erik type SPH-300KE toepast?
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

kzat net nog wat te denken,

als ik de condensator voor de mid weghaal , zal ie in het laag ook vanzelf afvallen onder de 250 hz (7 liter behuizing )

als ik dan een spoel 5.6 voor de woofer zet .....?

vanavond proberen. :roll:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

als ik dan een spoel 5.6 voor de woofer zet .....?
En dan ook es een spoeltje voor de mid er bij....? Je hebt het zo'n beetje 6dB met condensatoren geprobeerd. Zou eigenlijk moeten kunnen. Maar zou wel eens willen weten wat het doet met "mijn" 6dB methode.

Sietse
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

sietse schreef:
als ik dan een spoel 5.6 voor de woofer zet .....?
En dan ook es een spoeltje voor de mid er bij....? Je hebt het zo'n beetje 6dB met condensatoren geprobeerd. Zou eigenlijk moeten kunnen. Maar zou wel eens willen weten wat het doet met "mijn" 6dB methode.

Sietse
die mid sluit ik ongefiltert aan,
hij loopt keurig uit zichzelf af bij 10 hz :)
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

één condensator voor de tweeter van 2,2uf
één spoel voor de woofer van 10mh (mundorf )
de middentoner staat fullrange te spelen .

dit klinkt echt goed!!!! :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Erik,

Deze eerste orde variant met zo'n grote spoel durfde ik niet meer voor te stellen :( . Ik was daarmee bezig toen dat verhaal over teveel bas begon en bloedarmoede in het midden. Geen verlies aan strakheid in de bas? Zo ja, bye bye met alle verhalen over demping dan :wink: .

Zie hieronder wat je huidige respons is van de woofer met de middentoner samen (tweeter weggelaten voor de duidelijkheid en verstoort het beeld teveel). In het overgangsgebied akoestisch eerste orde en aardig faserein. Maar volgens het plaatje ook erg veel bas, volledige bafflestep compensatie. Rara. Ik ben benieuwd wat a.s. zaterdag de diagnose gaat worden... En of we onderstaande respons ook met de meting kunnen vaststellen. Weet je zeker dat die 33 uF condensators eigenlijk nog wel goed werken? :lol:

Ik word steeds nieuwsgieriger.

Afbeelding
spido
In memoriam †
Berichten: 12
Lid geworden op: di 01 feb 2005, 0:45

Bericht door spido »

Van Forum: Hear.nl

http://www.audiofreaks.nl/index.php?topic=909.75
Re: Scheidingsfilter techniek
Antwoord #78 Gepost op: 12 Januari 2005, 21:16:49

Oeps! Fase onreine betonnix met 3 units met allemaal verschillende stijgtijd, slewrate, daaltijd en demping, (...)

« Laatste verandering: 12 Januari 2005, 21:20:12 door jeroen_d »
Van Forum: Zelfbouwaudio
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... sc&start=0
jeroen_d
Geplaatst: Za Jan 22, 2005 9:40 pm

(...) De karakteristiek ziet er zo aardig uitgebalanceerd uit. Zie rechtsboven de fase van het gehele systeem.Zie rechtsboven de fase van het gehele systeem. Dat zit niet ver van faserein af (...)
Beste Jeroen_D,

Dat moet dus een verrassing voor je zijn geweest.
Maar heb jij dan nooit rekening gehouden met de mogelijkheid dat KF de door jou opgevoerde faseverstorende factoren in zijn ontwerp heeft verdisconteerd?
spido
In memoriam †
Berichten: 12
Lid geworden op: di 01 feb 2005, 0:45

Bericht door spido »

Beste Erik,

Wat een leuk experiment van je!
Het roept een paar vragen op:

Weet je de gelijkstroomweerstand van die 10 mH spoelen?
Heb je een spectrumanalyse gemaakt van de huidige laagsectie alléén? Hoe gaat 't bij grote luidheid, en bij bas-impulsen zoals grote trom e.d.?

En heb je ook een spectrumanalyse gemaakt van de huidige middensectie alléén?
Ik vermoed dat het overnamepunt wat lager ligt dan jij vermoedt - zo bij de 150 Hz - en dat je daar nu een tamelijk lage impedantie hebt. Je versterker zou kunnen protesteren... (Nog) geen problemen gehad met kortsluitbeveiliging of zo?
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

@ Jeroen d:
met de serie spoel van 10mh (0,8 ohm trouwens) is het laag zeker niet zo strak als zonder spoel.


@spido:
ik moet vanavond even wat meten met de spectrum analyser,
ik denk eigenlijk dat de middentoner best diep doorloopt , en hij zal waarschijnlijk niet erg stijl afvallen.
wat betreft de versterker, die vind die bijna kortsluiting héérlijk,
net als een dikke turbodiesel die eens op zijn staart word getrapt. :)

gisteren heb ik weer eens vergelijkingen gedaan tussen hoofdtelefoon en speakers,
leek errug veel op elkaar dit keer.

ik heb goede moed....
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

net even wat gemeten met de spectrum analyser,
de spoel doet wat ie zou moeten doen, de woofer valt af bij 125hz.
de middentoner loopt door tot 150 hz , en valt daarna ook af ,
alleen niet zo steil .
het leuke is weer , dat toen ik beide liet ruisen dat ik een dip had bij 500hz (15 db)
toen ik de middentoner naar achteren schoof ging ie weg, en werd de curve zo goed als vlak.
het geheel (woofer mid en tweeter) staan nu trapsgewijs onder elkaar.

wat ik al meende te horen met het vergelijk met de koptelefoon was waar: de totale curve is behoorlijk recht !! :)

ik zal dit filter eens wat langer gaan beluisteren,....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Erik,

Ik kan me dat effect van dat naar achteren plaatsen van de mid eigenlijk alleen voorstellen als je niet al te ver van de speaker gemeten hebt. Dan kunnen er grotere weglengteverschillen ontstaan dan bij het meten op de luisterplek, bij jou op 5.5 meter. Op 500 Hz maakt een paar centimeter meer of minder dan niet zoveel uit. Bij het meten kan overigens ook de reflectie via met name de vloer je parten spelen.

Wellicht is het leuk om het volgende ook nog eens te proberen. Plaats de spoel van 0.68 mH die je hebt aangeschaft voor de middentoner. Verder, je hebt 4 weerstanden van 3.3 ohm. Monteer ze paarsgewijs in serie en zet over iedere tweeter zo'n paar. Je sluit de tweeter dan af met 6.6 ohm, hij wordt dan minder zwaar belast door het dempen van zijn impedantiepiek. Wel nog steeds aansturen via de condensator van 2.2 uF. Plaats hem 1 cm achter de mid en sluit hem in tegenfase aan. Je zou dan onderstaande karakteristiek moeten krijgen. Overigens, wat het afvallen van de mid betreft bij 150 Hz, dat klopt ook aardig met onderstaande karakteristiek zie het paarse lijntje. En dat het niet zo steil is dat verklaar ik graag door er de 'room gain' bij te betrekken.

Let ook eens op de impedantie, geen enkel probleem door het parallel plaatsen van de mid en woofer. Het enige nadeel van je huidige opzet is de slechtere demping door de grote spoel en de lagere uitstuurbaarheid van je systeem. Het kan minder hard doordat er geen condensator voor de mid staat. Zeker met orgelmuziek zal je per box de 100 dBSPL niet halen zonder de midwoofer buiten zijn lineaire Xmax bereik te brengen. Of dat in de praktijk een probleem is, wordt voornamelijk bepaald door hoe hard je wilt spelen in jouw huiskamer :)

N.B. los van het in tegenfase aansluiten van de tweeter lijkt dit filter aardig op de opzet zoals sietse het graag heeft :wink:

Afbeelding
spido
In memoriam †
Berichten: 12
Lid geworden op: di 01 feb 2005, 0:45

Bericht door spido »

Een piek in de systeemimpedantie van meer dan 40 ohm op 3 kilohertz? Bij een ongefilterde middentoner die daar op 17 ohm zit, en die dan ook nog eens overbrugd wordt door een eerste orde gefilterd tweetertje?
Lijkt me héél stug, hoor.
spido
In memoriam †
Berichten: 12
Lid geworden op: di 01 feb 2005, 0:45

Bericht door spido »

met de serie spoel van 10mh (0,8 ohm trouwens) is het laag zeker niet zo strak als zonder spoel.
Beste Erik,

Het betreft zeker een ferrietkernspoel met een draaddikte van 1 mm2?
Beschouw 'm dan maar als "voorlopig" en "experimenteel".
Zo'n weerstand is echt een aanslag op je dempingsfactor.

Wanneer je serieus overweegt om zo'n enorme zelfinductie in de lijn op te nemen, is het goed te weten dat er bijvoorbeeld ook een Mundorf trafokernspoel (drager T 130, draaddikte 3 mm2) is met een gelijkstroomweerstand van slechts 0,10 ohm (!).
Maar die is erg duur.
Een veel goedkoper (en toch heel goed) alternatief is - je raadde het al? - Monacor, met een gelijkstroomweerstand van 0,19 ohm (1,4 mm2 draad, 330W/8ohm belastbaar, verzadiging bij 6,4A / 50 Hz) .
(Het 12 mH type uit dezelfde Monacor reeks is op een zwaardere drager gewikkeld, met dikker draad (1,6 mm2), is nog een stuk zwaarder belastbaar (480 W/8 ohm) en verzadigt pas bij 7,7A / 50 Hz!)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”