DD8 MkII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Hmmm, in principe goed plan, maar dan zijn de deksels te klein :roll: en uh, voor de kast ga ik liever voor een andere oplossing.

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Weer even een update. De filters zitten gebruiksklaar gemonteerd. Ja, de verbinding is nu nog gemaakt dmv stekkers, maar dat is alleen tijdens de test periode. Uiteindelijk wordt elke verbinding gesoldeerd. De filterkasten zijn voorzien van schernieren en de Neutrik connectoren heb ik verzonken. Ik heb het uit de hand gedaan, wat overigens prima ging. Ik was er huiverig voor, maar achteraf dus nergens voor nodig. Voor de Aansluitingen aan de luidsprekerkast heb ik besloten om het aan onderkant te "verbergen". Ik maar hiervoor een bakje welke in het onderst (loze) compartiment wordt gelijmd. Zo blijft de kast een mooie cleane look behouden. Helaas heb ik de laatste tijd erg weinig tijd, maar ik hoop de komende tijd weer iets te kunnen doen.

Chris
Bijlagen
CIMG0961.JPG
CIMG0960.JPG
CIMG0959.JPG
CIMG0957.JPG
CIMG0956.JPG
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Even een kleine update.

De ene net gefreesd, de andere in de grondverf.. :P

Chris
Bijlagen
CIMG0963.JPG
CIMG0962.JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het wordt mooi. =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ik zie even door de bomen het bos niet meer....

De speaker komen op spikes te staan, maar je kunt zo enorm veel verschillende kopen. Het wordt er niet makkelijker van zo. Ik heb er maar 6 nodig, en de meeste worden per 4 verkocht. Beetje jammer...... Heeft iemand een goed idee, of misschien 6 (bijvoorbeeld) Soundcare spike in de aanbieding? Alle ideeen zijn welkom.

Chris
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Boerenterprise schreef:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer....

De speaker komen op spikes te staan, maar je kunt zo enorm veel verschillende kopen. Het wordt er niet makkelijker van zo. Ik heb er maar 6 nodig, en de meeste worden per 4 verkocht. Beetje jammer...... Heeft iemand een goed idee, of misschien 6 (bijvoorbeeld) Soundcare spike in de aanbieding? Alle ideeen zijn welkom.

Chris
De mooiste nemen en dan 3 doosjes hiervan.Zo heb je 12 spikes en hou je er 6 over voor je volgende project :wink:
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

:D
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Die van mij staan altijd gewoon op plakfiltjes. Ook makkelijk als ze even van hun plek moeten.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Bij Speaker en co in Groningen kan je gewoon 6 soundcare-spikes kopen hoor. Van die plakdingen, zijn ook mooi te verzinken.

Mocht dat niet lukken dan hoor ik dat graag. Ik heb er binnen nu en een aantal maanden ook nog 6 nodig, dus dan kunnen we er wellicht samen 12 kopen.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Mijn kabelaansluiting zit aan de onderkant, dus plakfiltjes zijn net niet dik genoeg. :wink:

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ik was vandaag in de buurt van Groningen voor een bezoek aan de tandarts, ben direct maar even door gereden naar Speaker en Co. Zoals Christian al zei, ze verkopen ze ook per 6..... Direct maar even een setje gekocht. :D

Toen ik de binnenbekabeling op lengte knipte bleek dat ik toch te weinig had gekocht. De lengte is meer "gekrompen" dan ik had verwacht. Ik heb genoeg voor de kasten, maar van filters naar kast.. die was er niet meer :oops: Dus ook nog wat kabel gekocht.

Verder had ik vandaar een typisch gevalletje van BALEN :!: :!: Mijn cirkel mal viel van de workmate. :evil: Je raad het al, de bodemplaat geknakt. Heb dus een avondje klussen om een nieuwe te maken. Ik had toch echt wat anders in gedachten voor vanavond.

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Het ontstaan van de kabel tussen filter en luidsprekerkast....
Bijlagen
CIMG0964.JPG
CIMG0965.JPG
CIMG0966.JPG
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

En, de aansluiting onder in de kast..

8)
Bijlagen
CIMG0969.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Dat wordt mooi hoor!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo hé hallo, ze zijn al gelakt zie ik!!!

Netjes hoor. Werkt trouwens lekker hé, die speakon? Krijg er altijd zo'n lekker afgewerkt gevoel van 8)

Wowly
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Alleen de onderkanten zijn gelakt. Omdat ik het zonde van de moeite vind om hier straks fineer op te lijmen. De speakons zijn idd wel relaxed. Ik gebruik ze voor de eerste keer, dus afwachten hoe ze zich houden.

Chris
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb ze veel in de PA gebruikt, en ook in twee "hifi"-ontwerpen. En ik moet zeggen dat het , zelfs na jaren, nog perfect werkt. Goed contact, robust, sterk, en betaalbaar...prima spul.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Heren, ik zit met een probleem. Ik zit in twijfel ove de lengte van de Br-pijp. Ik heb de volgende Br pijp gekocht:

BR-45TR van Monacor.

Dit volgens recept van Tony. Nu heb ik echter contact met hem gehad over de lengte van de pijp en zijn advies is (als ik er één per kast ga gebruiken) dat ik de pijp dien in te korten tot 68mm. Als ik echter de volgende gegevens invoer in WinISD kom ik tot een hele andere uitkomst (zie plaatje)

24 liter
afstemfreq.: 35 Hz
Seas L18RNX/P

Ik durf het haast niet nog maals aan Tony te vragen, want ik heb al twee keer een mail naar hem gestuurd over de lengte van de pijp. Ik wil hem namelijk niet het gevoel geven dat ik niet vertouw wat hij mij zegt. Dat doe ik namelijk wel, het is niet voor niet dat dit al het tweede ontwerp is van Tony welke ik aan het bouwen ben. Ik vind het alleen vreemd. Het zal waarschijnlijk wel mijn onkunde zijn met WinISD. Vandaar dat ik het even aan jullie voorleg. Kun jij mij uit mijn twijfel halen :roll: :oops:

Chris
Bijlagen
WinISD.JPG
CIMG0972.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Met LspCad kom ik uit op 8,5...9cm

Nog aan ander waarde dus helaas... :?
Maakt het wel lastig zo.

Bij de opgegeven 68mm kom het programma hier op 38.7Hz
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Inderdaad ja :?

Best wel appart dat de verschillende programma's zo van elkaar afwijken. Maak het er echt niet makkelijker op.

i.i.g. bedankt voor je inbreng.

Chris
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

LspCAD houdt ook nog rekening met hoeveelheid dempin getc. Heb dat nu op 50% gezet, maar bij 10 of 80% geeft weer een andere waarde.
Maar Tony heeft veel ervaring met de DD8, het is tenslotte zijn ontwerp.
Dus ik zou hem volgen met zijn advies, en mocht je nog vragen hebben toch gewoon even mailen lijkt me.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

vreemde is weer dat boxsim weer beter overeen komt met winisd.

Of LSPCad of Winisd nu goed is ?
Ik weet het niet.....

Zou eens uitgebreide testen moeten doen om dat te ontdekken.
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

Ik heb hem al eens eerder gepost, maar hier komt ie nog een keer:

http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Een artikel dat aan de hand van impendantiemetingen laat zien dat een simulatie met behulp van de formules zoals deze ook in bijvoorbeeld winISD gebruikt worden, vaak poortlengtes opleveren die ongeveer 1,5 maal zo lang zijn als dat je in werkelijkheid nodig hebt om aan een bepaalde tuningfrequentie te halen.

Ik vermoed dat ook Tony zijn tuningsfrequentie met impendantiemetingen heeft geverifieerd. Ik zou dus het advies van Tony opvolgen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik gebruik Unibox om het laag en de poortafstemming te simuleren, in de praktijk blijkt deze redelijk overeen te komen. Ik heb ingevuld dat de poort alleen aan de bafflezijde afgerond is (als je hem inkort is de kant in de kast haaks) en dat de wanden bekleedt zijn met dempingsmateriaal, in het midden van de kast geen dempingsmateriaal en verder weinig kast verliezen. Dan kom ik uit op de volgende waarden:

fb = 39Hz
f-3dB = 36,6Hz
poortlengte = 68mm
poortdoorsnede = 39mm
kastinhoud = 24 liter
Bijlagen
VB Response Seas L18RNX-P.gif
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Bedankt voor de reacties!

Zo word je steeds weer iets wijzer.

Ik heb de poort ingekort. en het resultaat mag er wezen. Het geeft hem net wat meer fundament.

Vanavond maar weer lekker bezig met definitieve Baffle \:D/

Chris
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”