Chris
DD8 MkII
Moderator: Beheerdersteam
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Weer even een update. De filters zitten gebruiksklaar gemonteerd. Ja, de verbinding is nu nog gemaakt dmv stekkers, maar dat is alleen tijdens de test periode. Uiteindelijk wordt elke verbinding gesoldeerd. De filterkasten zijn voorzien van schernieren en de Neutrik connectoren heb ik verzonken. Ik heb het uit de hand gedaan, wat overigens prima ging. Ik was er huiverig voor, maar achteraf dus nergens voor nodig. Voor de Aansluitingen aan de luidsprekerkast heb ik besloten om het aan onderkant te "verbergen". Ik maar hiervoor een bakje welke in het onderst (loze) compartiment wordt gelijmd. Zo blijft de kast een mooie cleane look behouden. Helaas heb ik de laatste tijd erg weinig tijd, maar ik hoop de komende tijd weer iets te kunnen doen.
Chris
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Ik zie even door de bomen het bos niet meer....
De speaker komen op spikes te staan, maar je kunt zo enorm veel verschillende kopen. Het wordt er niet makkelijker van zo. Ik heb er maar 6 nodig, en de meeste worden per 4 verkocht. Beetje jammer...... Heeft iemand een goed idee, of misschien 6 (bijvoorbeeld) Soundcare spike in de aanbieding? Alle ideeen zijn welkom.
Chris
De speaker komen op spikes te staan, maar je kunt zo enorm veel verschillende kopen. Het wordt er niet makkelijker van zo. Ik heb er maar 6 nodig, en de meeste worden per 4 verkocht. Beetje jammer...... Heeft iemand een goed idee, of misschien 6 (bijvoorbeeld) Soundcare spike in de aanbieding? Alle ideeen zijn welkom.
Chris
De mooiste nemen en dan 3 doosjes hiervan.Zo heb je 12 spikes en hou je er 6 over voor je volgende projectBoerenterprise schreef:Ik zie even door de bomen het bos niet meer....
De speaker komen op spikes te staan, maar je kunt zo enorm veel verschillende kopen. Het wordt er niet makkelijker van zo. Ik heb er maar 6 nodig, en de meeste worden per 4 verkocht. Beetje jammer...... Heeft iemand een goed idee, of misschien 6 (bijvoorbeeld) Soundcare spike in de aanbieding? Alle ideeen zijn welkom.
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Ik was vandaag in de buurt van Groningen voor een bezoek aan de tandarts, ben direct maar even door gereden naar Speaker en Co. Zoals Christian al zei, ze verkopen ze ook per 6..... Direct maar even een setje gekocht.
Toen ik de binnenbekabeling op lengte knipte bleek dat ik toch te weinig had gekocht. De lengte is meer "gekrompen" dan ik had verwacht. Ik heb genoeg voor de kasten, maar van filters naar kast.. die was er niet meer
Dus ook nog wat kabel gekocht.
Verder had ik vandaar een typisch gevalletje van BALEN
Mijn cirkel mal viel van de workmate.
Je raad het al, de bodemplaat geknakt. Heb dus een avondje klussen om een nieuwe te maken. Ik had toch echt wat anders in gedachten voor vanavond.
Chris
Toen ik de binnenbekabeling op lengte knipte bleek dat ik toch te weinig had gekocht. De lengte is meer "gekrompen" dan ik had verwacht. Ik heb genoeg voor de kasten, maar van filters naar kast.. die was er niet meer
Verder had ik vandaar een typisch gevalletje van BALEN
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Heren, ik zit met een probleem. Ik zit in twijfel ove de lengte van de Br-pijp. Ik heb de volgende Br pijp gekocht:
BR-45TR van Monacor.
Dit volgens recept van Tony. Nu heb ik echter contact met hem gehad over de lengte van de pijp en zijn advies is (als ik er één per kast ga gebruiken) dat ik de pijp dien in te korten tot 68mm. Als ik echter de volgende gegevens invoer in WinISD kom ik tot een hele andere uitkomst (zie plaatje)
24 liter
afstemfreq.: 35 Hz
Seas L18RNX/P
Ik durf het haast niet nog maals aan Tony te vragen, want ik heb al twee keer een mail naar hem gestuurd over de lengte van de pijp. Ik wil hem namelijk niet het gevoel geven dat ik niet vertouw wat hij mij zegt. Dat doe ik namelijk wel, het is niet voor niet dat dit al het tweede ontwerp is van Tony welke ik aan het bouwen ben. Ik vind het alleen vreemd. Het zal waarschijnlijk wel mijn onkunde zijn met WinISD. Vandaar dat ik het even aan jullie voorleg. Kun jij mij uit mijn twijfel halen
Chris
BR-45TR van Monacor.
Dit volgens recept van Tony. Nu heb ik echter contact met hem gehad over de lengte van de pijp en zijn advies is (als ik er één per kast ga gebruiken) dat ik de pijp dien in te korten tot 68mm. Als ik echter de volgende gegevens invoer in WinISD kom ik tot een hele andere uitkomst (zie plaatje)
24 liter
afstemfreq.: 35 Hz
Seas L18RNX/P
Ik durf het haast niet nog maals aan Tony te vragen, want ik heb al twee keer een mail naar hem gestuurd over de lengte van de pijp. Ik wil hem namelijk niet het gevoel geven dat ik niet vertouw wat hij mij zegt. Dat doe ik namelijk wel, het is niet voor niet dat dit al het tweede ontwerp is van Tony welke ik aan het bouwen ben. Ik vind het alleen vreemd. Het zal waarschijnlijk wel mijn onkunde zijn met WinISD. Vandaar dat ik het even aan jullie voorleg. Kun jij mij uit mijn twijfel halen
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
LspCAD houdt ook nog rekening met hoeveelheid dempin getc. Heb dat nu op 50% gezet, maar bij 10 of 80% geeft weer een andere waarde.
Maar Tony heeft veel ervaring met de DD8, het is tenslotte zijn ontwerp.
Dus ik zou hem volgen met zijn advies, en mocht je nog vragen hebben toch gewoon even mailen lijkt me.
Maar Tony heeft veel ervaring met de DD8, het is tenslotte zijn ontwerp.
Dus ik zou hem volgen met zijn advies, en mocht je nog vragen hebben toch gewoon even mailen lijkt me.
-
peter geerts
- Berichten: 145
- Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10
Ik heb hem al eens eerder gepost, maar hier komt ie nog een keer:
http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Een artikel dat aan de hand van impendantiemetingen laat zien dat een simulatie met behulp van de formules zoals deze ook in bijvoorbeeld winISD gebruikt worden, vaak poortlengtes opleveren die ongeveer 1,5 maal zo lang zijn als dat je in werkelijkheid nodig hebt om aan een bepaalde tuningfrequentie te halen.
Ik vermoed dat ook Tony zijn tuningsfrequentie met impendantiemetingen heeft geverifieerd. Ik zou dus het advies van Tony opvolgen.
http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Een artikel dat aan de hand van impendantiemetingen laat zien dat een simulatie met behulp van de formules zoals deze ook in bijvoorbeeld winISD gebruikt worden, vaak poortlengtes opleveren die ongeveer 1,5 maal zo lang zijn als dat je in werkelijkheid nodig hebt om aan een bepaalde tuningfrequentie te halen.
Ik vermoed dat ook Tony zijn tuningsfrequentie met impendantiemetingen heeft geverifieerd. Ik zou dus het advies van Tony opvolgen.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Ik gebruik Unibox om het laag en de poortafstemming te simuleren, in de praktijk blijkt deze redelijk overeen te komen. Ik heb ingevuld dat de poort alleen aan de bafflezijde afgerond is (als je hem inkort is de kant in de kast haaks) en dat de wanden bekleedt zijn met dempingsmateriaal, in het midden van de kast geen dempingsmateriaal en verder weinig kast verliezen. Dan kom ik uit op de volgende waarden:
fb = 39Hz
f-3dB = 36,6Hz
poortlengte = 68mm
poortdoorsnede = 39mm
kastinhoud = 24 liter
fb = 39Hz
f-3dB = 36,6Hz
poortlengte = 68mm
poortdoorsnede = 39mm
kastinhoud = 24 liter
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
