Elektuur Audio Special #2
Moderator: Beheerdersteam
-
de vuilnisman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46
Voor een fullrange speaker ontkom je praktisch niet aan een drieweg. Bovendien zijn al er zoveel tweeweg ontwerpen te vinden. Where's the fun in thatde vuilnisman schreef:ja lijkt me zeer goed plan maar waarom een drieweg?
Hoe zit het met de wensen van de andere lezers, specifiek gericht op een speakerontwerp? Wat vinden jullie van een ondiepe wandluidspreker?Andere ideeen?
Peerless en B&G units.Martijn M schreef:Ik vind het wel een goed plan. Het zou wel leuk zijn als er ook een stukje theorie wordt behandeld over de voordelen van een speaker aan de wand t.o.v. een vrij staande speaker.
Aan welke units zit je te denken?
Waarom wandspeakers? <edit - knip> Zie Elektuur
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op do 14 jun 2007, 23:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Tsja... nu verklap je het al! Heeft al geen zin meer in de Elektuur nu
.
Op htforum opperde iemand een woofer aan de achterzijde te plaatsen om zo voor de bafflestep te compenseren. Het lijkt me dat je zo voor volledige compensatie zorgt, onafhankelijk van de vorm van het baffle (zolang de afmetingen van de baffles aan de voor- en achterzijde gelijk zijn). Alleen krijg je dan de vraag hoe je die woofer aan de achterzijde aan z'n bovengrens affiltert.
Op htforum opperde iemand een woofer aan de achterzijde te plaatsen om zo voor de bafflestep te compenseren. Het lijkt me dat je zo voor volledige compensatie zorgt, onafhankelijk van de vorm van het baffle (zolang de afmetingen van de baffles aan de voor- en achterzijde gelijk zijn). Alleen krijg je dan de vraag hoe je die woofer aan de achterzijde aan z'n bovengrens affiltert.
Hmmm... Knip!Martijn M schreef:Tsja... nu verklap je het al! Heeft al geen zin meer in de Elektuur nu.
Zou in principe ook kunnen, maar of je, zelfs alleen in gote lijnen, hetzelfde effect kunt krijgen als bij een wandspeaker, betwijfel ik.Op htforum opperde iemand een woofer aan de achterzijde te plaatsen om zo voor de bafflestep te compenseren. Het lijkt me dat je zo voor volledige compensatie zorgt, onafhankelijk van de vorm van het baffle (zolang de afmetingen van de baffles aan de voor- en achterzijde gelijk zijn). Alleen krijg je dan de vraag hoe je die woofer aan de achterzijde aan z'n bovengrens affiltert.
Dan kan ik je het schema wel geven. Sterker nog, het staat volgens mij al ergens in de "WK" draad.sietse schreef:Jaaa ja, maar as ik em nou wil nabouwen?KT88 schreef:Dat ontwerp is al op een andere wijze bezig om de wereld te veroveren.
Het geheim schuilt overigens voor een groot deel in de uitgangstrafo's.
Oh, nou heb ik in m'n hobbyhol nog een paar honderd meter draad liggen met teflon isolatie, maar geen WK draad. Help es zoeken..?KT88 schreef:Dan kan ik je het schema wel geven. Sterker nog, het staat volgens mij al ergens in de "WK" draad.sietse schreef:Jaaa ja, maar as ik em nou wil nabouwen?KT88 schreef:Dat ontwerp is al op een andere wijze bezig om de wereld te veroveren.
Het geheim schuilt overigens voor een groot deel in de uitgangstrafo's.
WK draad vind je alleen maar zo rond het WK, inderdaad.
Bij gebrek daaraan voldoet getrokken zilver, gewonnen uit de Peruviaanse mijnen op minimaal 5000 meter hoogte, door 14-jarige maagden en uitsluitend bij vollemaan.
Voor de wikkelmethode kun je oa. hier terecht:
http://www.eminentaudio.co.uk/Systems/M ... erised.htm
http://www.turneraudio.com.au/output-trans-winding.html
Bij gebrek daaraan voldoet getrokken zilver, gewonnen uit de Peruviaanse mijnen op minimaal 5000 meter hoogte, door 14-jarige maagden en uitsluitend bij vollemaan.
Voor de wikkelmethode kun je oa. hier terecht:
http://www.eminentaudio.co.uk/Systems/M ... erised.htm
http://www.turneraudio.com.au/output-trans-winding.html
Ah, *dat* draadje! Ik dacht wikkeldraad....... 
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=25
Moet wel weer even geactualiseerd worden zie ik.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=25
Moet wel weer even geactualiseerd worden zie ik.

