Dan kan het schema verder aangevuld worden.
Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Nog wat foto's van wat wellicht de onbekende componenten zijn.
Dan kan het schema verder aangevuld worden.
Dan kan het schema verder aangevuld worden.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Heb je ook een tekening gemaakt van de print zelf waar welke componenten met hun waarde zitten? Kan later best nog wel eens handig zijn 
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Jij hebt vast geen apparaten uit ekaar gehaald die later ook weer werkend in elkaar moesten 
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Ik zat al te kijken of er iets aan markering op de kabels en printplaat zat zo dat deze na het loshalen weer terug konden.
Daar wat tijd aan besteden gaat je later een hoop lol geven met het terug bouwen.
Daar wat tijd aan besteden gaat je later een hoop lol geven met het terug bouwen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Ik heb het schema in mijn voorgaande post nog even voorzien van de ontbrekende waardes.
In het geval van de ene gele elco las ik aanvankelijk 39 uF, maar met vergroten lijken de letters gewoon deels weggeveegd en het lijkt er op de deze 89 uF is, dus dat heb ik aangehouden.
In het geval van de ene gele elco las ik aanvankelijk 39 uF, maar met vergroten lijken de letters gewoon deels weggeveegd en het lijkt er op de deze 89 uF is, dus dat heb ik aangehouden.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 05 apr 2026, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Je kunt nu ook luidsprekers aan dat lijstje toevoegen.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Ik heb trouwens nog nooit van het merk Bennic gehoord.
Dus ook geen idee wat ik er kwalitatief van moet denken.
Iemand hier bekend mee ?
Dus ook geen idee wat ik er kwalitatief van moet denken.
Iemand hier bekend mee ?
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
….zegt overigens niets over de technische kwaliteiten zoals levensduur oid..
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Bennic kom je veel tegen in fabrieksspeakers, goedkoop spul. 89 uF is vreemde waarde, waar 39 uF wel standaard is…
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
39uF is idd een standaardwaarde, 89uF niet... Check, check, dubbel check!
Doelde op het commando wat Walt er na gaf 
Ikea ook? Wauw
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
39 uf is inderdaad een standaard reeks, mede daarom dat ik dat getal automatisch als eerste las, echter, zoals ik in mijn post aangaf kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de "3" wel meer op een "8" lijkt welke deels weggeveegd te.
89 uF bestaat op zich ook, dus ik denk dat Muug zelf ook even moet kijken.
In het echt zal het beter zichtbaar zijn dan op de foto.
89 uF bestaat op zich ook, dus ik denk dat Muug zelf ook even moet kijken.
In het echt zal het beter zichtbaar zijn dan op de foto.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Komt ook wel goed bij nameten straks.. 
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Bij een 3de-orde hoogdoorlaat Butterworth filter is de waarde van de 2de condensator 3 maal de waarde van de eerste. In theorie althans. Het zou dus toch best 39uF kunnen zijn. Geen probleem want we gaan alles perfect doormeten.
Bedankt alvast Olaf voor het uittekenen van het schema. Dit is reeds een goed begin.
Bedankt alvast Olaf voor het uittekenen van het schema. Dit is reeds een goed begin.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Langs deze weg wensen mijn vrouw en ik @eQuanD: uitgebreid te bedanken voor de professionele wijze waarop hij alles nauwkeurig heeft uitgemeten, getest en componenten heeft vervangen waar nodig. En dat ook nog eens op verrassend korte tijd.
Bij deze wens ik ook de mensen achter, van en op dit forum te bedanken. Jullie zijn een verrijking van het internet en het bewijs dat nog niet alles verloren is.
Ik laat het aan eQuanD over om de technische zijde te belichten.
Bij deze wens ik ook de mensen achter, van en op dit forum te bedanken. Jullie zijn een verrijking van het internet en het bewijs dat nog niet alles verloren is.
Ik laat het aan eQuanD over om de technische zijde te belichten.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Bedankt Paul,
Een mens is zelf tevreden als hij een ander tevreden kan maken. Daar is dit forum uiterst geschikt voor.
Een korte uitleg misschien wat er fout was bij de Dali's:
Paul is 3 weken geleden langsgekomen met de Dali’s. Eén van de woofers van de rechtse speaker die was losgeschroefd heb ik teruggeplaatst zodat ik een idee kon krijgen hoe de Dali’s klinken vóór een eventuele aanpassing.Op het eerste gehoor geen grote problemen. Het zwakkere midden van rechts valt niet meteen op. Bij de toonregeling laag en hoog op minimum, zodat enkel het midden doorkomt, valt wél op dat rechts minder luid wordt weergegeven.
Om het verschil tussen L en R te kunnen vaststellen heb ik een impedantie meting gedaan op de linkse speaker. Een heel behoorlijk verloop, vooral omdat er slechts 2 correcties in het filter zitten om deze zo vlak te krijgen. Dit wijst op een mooi filter ontwerp met goede units. Bij de impedantiemeting rechts valt op dat deze in het middengebied dubbel zo hoog is als die van de linkse. Bij 2000Hz meet ik tot 8,5 Ohm ipv 4,5 Ohm bij links. Mogelijke oorzaken zijn een veranderde waarde van de 1 Ohm serieweerstand (om het midden niveau aan te passen aan laag en hoog) maar meer waarschijnlijk de 2 bipolaire condensatoren. Bij meting van de 39uF, meet ik een waarde van iets meer dan 45uF en een ESR van 2,1 Ohm. De capaciteit is 15% verhoogd en de ESR is véél te hoog geworden. Quasi hetzelfde effect van het zwakkere midden zou men bekomen door de serieweerstand van 1 Ohm te verhogen tot 3,3 Ohm.Na het vervangen van deze condensator door een andere van 39uF, komt de impedantie vrij goed overeen met deze van de linkse speaker. Bij luisteren en nameten zijn beide even gevoelig, ook in het middengebied.
Nadien werden alle bipolaire elco’s uitgemeten. Deze meten tot zelfs 25% méér dan de opgegeven capaciteit. Dit is iets wat vaak voorkomt bij oudere elco’s (en geen onnauwkeurigheid is van mijn meetapparatuur). De ESR van de elco’s valt al bij al nogal mee, variërend tot 0,48 Ohm. De hogere capaciteit ontstaat doordat het diëlektrium tussen de 2 elektroden verandert van samenstelling door uitdroging en dunner wordt, zodat de afstand tussen de elektroden kleiner wordt. (Capaciteit neemt toe door verkleinen van de afstand tussen de elektroden of vergroten van het elektrode-oppervlak, wat hier dus niet kan). Waarom er bij één condensator een heel slechte ESR gemeten wordt, en bij de andere een minder slechte ESR weet ik niet (dus waarom niet gelijk even slecht).Het gevolg van de grotere capaciteitswaarden is dat de cross-over frequentie van laag/mid lager komt te liggen dan de voorziene 600Hz, wat niet optimaal is, en aangepast moet worden.
De units zien er nog heel goed uit. De rubber surrounds zijn nog soepel en zonder kraakjes. De litze verbindingsdraden van de klem tot aan de konus zien er ook nog goed uit.
De bipolaire elco’s van 39, 100 en 120uF worden dus vervangen bij beide speakers.
Bij de tweeters hoor en meet ik geen problemen. De resonantiepieken zijn respectievelijk 18,6 Ohm bij 446 Hz, en 14,5 Ohm bij 460Hz, met een quasi gelijke impedantie tot 20kHz. De impedantie bij de resonantiefrequentie verschilt ook een beetje, (18,6 en 14,5 Ohm) maar komt mogelijk door de ongelijke hoeveelheid van het ferrofluid in de luchtspleet. Ik veronderstel dat er hier heel weinig ferrofluid wordt gebruikt. Moest er veel FF gebruikt zijn of verhard, zou dat te zien zijn bij de metingen. Bij één tweeter begint de afval in het hoog iets vroeger (bij 17kHz en 19,2kHz bij de andere) maar bij 20kHz geen groot verschil. De tweeters vervangen zal geen noemenswaardige verbetering geven.
We hebben hier dus opnieuw vastgesteld dat bipolaire elco’s veruit de minst stabiele elementen zijn in een luidsprekerfilter. Het verbaast me om zelfs in duurdere speakers andermaal vast te stellen dat soms vrij dure MKP condensatoren voor het hoog filter worden gebruikt, maar toch bipolaire elco’s in het laag en zelfs in het midden filter.
Er moet inderdaad rekening gehouden worden met een andere ESR waarde van een bipolaire elco als deze vervangen wordt door een MKT. In het laag is dit meestal geen probleem, omdat de Xc vrij hoog blijft bij een lagere frequentie. Voor het middengebied moet men iets voorzichtiger zijn, maar vaak staat er reeds een weerstand of een spoel in serie, ook met een gelijkstroomweerstand. Daardoor wordt een iets kleinere ESR van een MKT quasi verwaarloosbaar of waar nodig aanpasbaar, zodat men zeker is dat de opzet van het filter niet verandert en dit ook zo blijft in de tijd. Jawel, het is zeker mogelijk dat er een verschil in klank (timbre) kan worden waargenomen als men elco’s vervangt door MKT of MKP foliecondensatoren, maar dat heb je ook bij MKP’s onderling. Dus niet tengevolge een andere ESR.
Het verschil in ESR waarde tussen een nieuwe bipolaire elco en een MKT van 40 á 100uF/100V is relatief klein, vooral bij 1kHz en 10kHz. De andere bipolaire elco’s in deze Dali’s Grand varieerden tot 0,48 Ohm. Daartegenover staat dat de capaciteit meestal veel hoger wordt. Hier tot 25% hoger. Ik heb reeds bipolaire elco’s gehad die bijna verdubbeld waren in capaciteit. Er is volgens mij geen verband tussen de ESR en de capaciteit bij veroudering. Men kan dus niet zeggen dat als de capaciteit hoger is geworden, ook de ESR evenredig slechter zal zijn. Een slechte tangens delta is wel te wijten aan een slechte ESR. Omdat dan de theoretische 90° faseverschuiving tussen stroom en spanning wijzigt.
Bipolaire elco’s werden vroeger vooral gebruikt omdat deze veel goedkoper waren dan foliecondensatoren, vooral bij grote waarden. Er bestaan nu betere folie-condensatoren, die wat kostprijs betreft zeer redelijk zijn en vooral stabieler in de tijd. Ook het aanbod van bipolaire elco’s is reeds sterk afgenomen.
De Dali's klinken vrij goed, en meten L en R terug gelijk. Het was zeker de moeite om deze Dali’s eens op te frissen, zeker als deze aangesloten worden aan een mooie NAD M33.
Graag gedaan Paul !
Een mens is zelf tevreden als hij een ander tevreden kan maken. Daar is dit forum uiterst geschikt voor.
Een korte uitleg misschien wat er fout was bij de Dali's:
Paul is 3 weken geleden langsgekomen met de Dali’s. Eén van de woofers van de rechtse speaker die was losgeschroefd heb ik teruggeplaatst zodat ik een idee kon krijgen hoe de Dali’s klinken vóór een eventuele aanpassing.Op het eerste gehoor geen grote problemen. Het zwakkere midden van rechts valt niet meteen op. Bij de toonregeling laag en hoog op minimum, zodat enkel het midden doorkomt, valt wél op dat rechts minder luid wordt weergegeven.
Om het verschil tussen L en R te kunnen vaststellen heb ik een impedantie meting gedaan op de linkse speaker. Een heel behoorlijk verloop, vooral omdat er slechts 2 correcties in het filter zitten om deze zo vlak te krijgen. Dit wijst op een mooi filter ontwerp met goede units. Bij de impedantiemeting rechts valt op dat deze in het middengebied dubbel zo hoog is als die van de linkse. Bij 2000Hz meet ik tot 8,5 Ohm ipv 4,5 Ohm bij links. Mogelijke oorzaken zijn een veranderde waarde van de 1 Ohm serieweerstand (om het midden niveau aan te passen aan laag en hoog) maar meer waarschijnlijk de 2 bipolaire condensatoren. Bij meting van de 39uF, meet ik een waarde van iets meer dan 45uF en een ESR van 2,1 Ohm. De capaciteit is 15% verhoogd en de ESR is véél te hoog geworden. Quasi hetzelfde effect van het zwakkere midden zou men bekomen door de serieweerstand van 1 Ohm te verhogen tot 3,3 Ohm.Na het vervangen van deze condensator door een andere van 39uF, komt de impedantie vrij goed overeen met deze van de linkse speaker. Bij luisteren en nameten zijn beide even gevoelig, ook in het middengebied.
Nadien werden alle bipolaire elco’s uitgemeten. Deze meten tot zelfs 25% méér dan de opgegeven capaciteit. Dit is iets wat vaak voorkomt bij oudere elco’s (en geen onnauwkeurigheid is van mijn meetapparatuur). De ESR van de elco’s valt al bij al nogal mee, variërend tot 0,48 Ohm. De hogere capaciteit ontstaat doordat het diëlektrium tussen de 2 elektroden verandert van samenstelling door uitdroging en dunner wordt, zodat de afstand tussen de elektroden kleiner wordt. (Capaciteit neemt toe door verkleinen van de afstand tussen de elektroden of vergroten van het elektrode-oppervlak, wat hier dus niet kan). Waarom er bij één condensator een heel slechte ESR gemeten wordt, en bij de andere een minder slechte ESR weet ik niet (dus waarom niet gelijk even slecht).Het gevolg van de grotere capaciteitswaarden is dat de cross-over frequentie van laag/mid lager komt te liggen dan de voorziene 600Hz, wat niet optimaal is, en aangepast moet worden.
De units zien er nog heel goed uit. De rubber surrounds zijn nog soepel en zonder kraakjes. De litze verbindingsdraden van de klem tot aan de konus zien er ook nog goed uit.
De bipolaire elco’s van 39, 100 en 120uF worden dus vervangen bij beide speakers.
Bij de tweeters hoor en meet ik geen problemen. De resonantiepieken zijn respectievelijk 18,6 Ohm bij 446 Hz, en 14,5 Ohm bij 460Hz, met een quasi gelijke impedantie tot 20kHz. De impedantie bij de resonantiefrequentie verschilt ook een beetje, (18,6 en 14,5 Ohm) maar komt mogelijk door de ongelijke hoeveelheid van het ferrofluid in de luchtspleet. Ik veronderstel dat er hier heel weinig ferrofluid wordt gebruikt. Moest er veel FF gebruikt zijn of verhard, zou dat te zien zijn bij de metingen. Bij één tweeter begint de afval in het hoog iets vroeger (bij 17kHz en 19,2kHz bij de andere) maar bij 20kHz geen groot verschil. De tweeters vervangen zal geen noemenswaardige verbetering geven.
We hebben hier dus opnieuw vastgesteld dat bipolaire elco’s veruit de minst stabiele elementen zijn in een luidsprekerfilter. Het verbaast me om zelfs in duurdere speakers andermaal vast te stellen dat soms vrij dure MKP condensatoren voor het hoog filter worden gebruikt, maar toch bipolaire elco’s in het laag en zelfs in het midden filter.
Er moet inderdaad rekening gehouden worden met een andere ESR waarde van een bipolaire elco als deze vervangen wordt door een MKT. In het laag is dit meestal geen probleem, omdat de Xc vrij hoog blijft bij een lagere frequentie. Voor het middengebied moet men iets voorzichtiger zijn, maar vaak staat er reeds een weerstand of een spoel in serie, ook met een gelijkstroomweerstand. Daardoor wordt een iets kleinere ESR van een MKT quasi verwaarloosbaar of waar nodig aanpasbaar, zodat men zeker is dat de opzet van het filter niet verandert en dit ook zo blijft in de tijd. Jawel, het is zeker mogelijk dat er een verschil in klank (timbre) kan worden waargenomen als men elco’s vervangt door MKT of MKP foliecondensatoren, maar dat heb je ook bij MKP’s onderling. Dus niet tengevolge een andere ESR.
Het verschil in ESR waarde tussen een nieuwe bipolaire elco en een MKT van 40 á 100uF/100V is relatief klein, vooral bij 1kHz en 10kHz. De andere bipolaire elco’s in deze Dali’s Grand varieerden tot 0,48 Ohm. Daartegenover staat dat de capaciteit meestal veel hoger wordt. Hier tot 25% hoger. Ik heb reeds bipolaire elco’s gehad die bijna verdubbeld waren in capaciteit. Er is volgens mij geen verband tussen de ESR en de capaciteit bij veroudering. Men kan dus niet zeggen dat als de capaciteit hoger is geworden, ook de ESR evenredig slechter zal zijn. Een slechte tangens delta is wel te wijten aan een slechte ESR. Omdat dan de theoretische 90° faseverschuiving tussen stroom en spanning wijzigt.
Bipolaire elco’s werden vroeger vooral gebruikt omdat deze veel goedkoper waren dan foliecondensatoren, vooral bij grote waarden. Er bestaan nu betere folie-condensatoren, die wat kostprijs betreft zeer redelijk zijn en vooral stabieler in de tijd. Ook het aanbod van bipolaire elco’s is reeds sterk afgenomen.
De Dali's klinken vrij goed, en meten L en R terug gelijk. Het was zeker de moeite om deze Dali’s eens op te frissen, zeker als deze aangesloten worden aan een mooie NAD M33.
Graag gedaan Paul !
Laatst gewijzigd door eQuanD op zo 26 apr 2026, 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Even van het net gepikt:
Elektrolytische condensatoren kunnen zowel capaciteit verliezen als winnen met de leeftijd, afhankelijk van het type degradatie.
Als ze blijven liggen (vooral bij verhoogde temperaturen) kunnen ze capaciteit winnen. Dit gebeurt wanneer de anodische oxidelaag op de anodefolie oplost/reduceert tot aluminium (het exacte chemische mechanisme is niet zeker). In werkelijkheid is het belangrijkste effect echter een vermindering van de doorslagspanning/toename van de voorwaartse lekkage. Als men opnieuw voorwaartse spanning aanlegt via een stroombegrenzing, zal de lekkage de anodiseer-reactie in de voorwaartse richting opnieuw aandrijven, en zal de film zich opnieuw vormen, waardoor de doorslagspanning weer op het normale niveau komt en de capaciteit enigszins afneemt. Als je ooit hebt gehoord van het "reformerende" van condensatoren in oude apparatuur, is dit wat ermee bedoeld wordt.
Het andere mechanisme is het verlies van elektrolyt, wat resulteert in een hogere ESR en uiteindelijk een verminderde capaciteit. Hier verliezen sommige delen van de elektrodenfolie gewoon contact met de elektrolyt en kunnen ze niet langer deelnemen aan de capaciteit.
Endquote
Het vervelende in een luidprekerfilter is dat elco's bijna nooit genoeg voorwaardse spanning krijgen om te reformeren. Ik denk als je elco's uit dit filter even een reformbehandeling geeft ze gewoon weer normaal meten. Het verlies van elektroliet is het in dit geval niet.
Elektrolytische condensatoren kunnen zowel capaciteit verliezen als winnen met de leeftijd, afhankelijk van het type degradatie.
Als ze blijven liggen (vooral bij verhoogde temperaturen) kunnen ze capaciteit winnen. Dit gebeurt wanneer de anodische oxidelaag op de anodefolie oplost/reduceert tot aluminium (het exacte chemische mechanisme is niet zeker). In werkelijkheid is het belangrijkste effect echter een vermindering van de doorslagspanning/toename van de voorwaartse lekkage. Als men opnieuw voorwaartse spanning aanlegt via een stroombegrenzing, zal de lekkage de anodiseer-reactie in de voorwaartse richting opnieuw aandrijven, en zal de film zich opnieuw vormen, waardoor de doorslagspanning weer op het normale niveau komt en de capaciteit enigszins afneemt. Als je ooit hebt gehoord van het "reformerende" van condensatoren in oude apparatuur, is dit wat ermee bedoeld wordt.
Het andere mechanisme is het verlies van elektrolyt, wat resulteert in een hogere ESR en uiteindelijk een verminderde capaciteit. Hier verliezen sommige delen van de elektrodenfolie gewoon contact met de elektrolyt en kunnen ze niet langer deelnemen aan de capaciteit.
Endquote
Het vervelende in een luidprekerfilter is dat elco's bijna nooit genoeg voorwaardse spanning krijgen om te reformeren. Ik denk als je elco's uit dit filter even een reformbehandeling geeft ze gewoon weer normaal meten. Het verlies van elektroliet is het in dit geval niet.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Dat zou kunnen juist zijn. De parallel elco’s over de woofers waren minder verlopen (maar toch niet meer binnen de specs) dan de serie elco’s (minder voorwaardse spanning). Dus nóg een reden om liever geen elco’s in luidsprekerfilters te gebruiken.ds23man schreef: ↑zo 26 apr 2026, 17:34
Endquote
Het vervelende in een luidprekerfilter is dat elco's bijna nooit genoeg voorwaardse spanning krijgen om te reformeren. Ik denk als je elco's uit dit filter even een reformbehandeling geeft ze gewoon weer normaal meten. Het verlies van elektroliet is het in dit geval niet.
Het reformeren van elco’s was me ook bekend. Ik heb vroeger ooit testen op gedaan op bipolaire elco’s die reeds heel lang “in stock” hadden gelegen. Mijn vaststelling was dat “gereformeerde” elco’s soms iéts beter meten, maar vrij vlug terug slechte meetresultaten geven. Dus voor mij liever een stabiele situatie.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Hoe denk je dat te gaan doen met bipolaire elco's
Overigens is het gewoon het afsluitrubber wat op den duur vergaat waardoor het elektrolyt gaat verdampen, op zich slijt het niet. Bij de gewone elco's was dat vooral met de blauwe Flipsen en de Rifa's. Wonderlijk genoeg is het "budget" Japanse spul van 50 jaar terug vaak nog in prima conditie!
Top dat je het weer netjes op orde hebt gebracht! Dali is wel een van de merken van veel kwaliteit voor een redelijke prijs met een mooie rustige neutrale klank.
Top dat je het weer netjes op orde hebt gebracht! Dali is wel een van de merken van veel kwaliteit voor een redelijke prijs met een mooie rustige neutrale klank.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Als je iets aan het testen bent, kan je je ideeën botvieren in de hoop om tot een resultaat te komen, een opmerkelijk iets vast te stellen of vast te stellen dat er uiteindelijk niéts is vast te stellen, buiten het feit dat een bipolaire elco verouderd, en je er geen nieuwe kan van maken…
Mijn vaststelling was dat er betere oplossingen waren dan bipolaire elco’s te gebruiken in luidsprekerfilters. Met de jaren ben ik daar meer en meer van overtuigd.
Er zijn zoals Pjotr zegt betere en minder goede. De blauwe Philips elco’s waren inderdaad niet de beste toen, maar Philips had wel veel andere opmerkelijk goede condensatoren (MKC, MKT, MKP en poco’s) waarvan de oorsprong bij MBLE lag (Manufacture Belge de Lampes Electriques. Later een beetje aangepast naar Manufacture Belge de Lampes et du Matériel Electronique) en overgenomen door Philips.
Mijn vaststelling was dat er betere oplossingen waren dan bipolaire elco’s te gebruiken in luidsprekerfilters. Met de jaren ben ik daar meer en meer van overtuigd.
Er zijn zoals Pjotr zegt betere en minder goede. De blauwe Philips elco’s waren inderdaad niet de beste toen, maar Philips had wel veel andere opmerkelijk goede condensatoren (MKC, MKT, MKP en poco’s) waarvan de oorsprong bij MBLE lag (Manufacture Belge de Lampes Electriques. Later een beetje aangepast naar Manufacture Belge de Lampes et du Matériel Electronique) en overgenomen door Philips.
