Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door OWC »

democles schreef: vr 29 nov 2024, 18:39
Alle ideeën zijn welkom. :lol:
Genoeg ideeën, maar lastig als we niet precies weten wat jij wilt lol

Maar bijvoorbeeld een twee kanaals versterker maken is vrij goed te doen.
Een mooie Fender clean kanaal met een Marshall overdrive kanaal oid. 8)

Dan zou ik zelf wel een van de brightness schakelaars verplaatsen naar een push-pull pot.
Ik denk namelijk dat je die in de praktijk niet heel veel zal gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Dilemma,Dilemma,,,,,

Ik denk dat ik dit gebakje eerst in elkaar ga zetten,met de Kathode volger en de Basseman tone stack.
Als de kathode volger niks brengt dan is die er snel tussenuit,dus geen extra schakelaar er tussen,wat volgens mij een redelijke knal geeft zou je dat doen. De long tail fase draaier heeft ook wat andere weerstand bezetting als het origineel,misschien ook wat om te expiri. etc.


Later is er meer ruimte om wat te ontwerpen naar specifiek klank. .

Doe eerst een vergelijk tussen versterker 1 en deze,dan krijg ik een beter idee voor versterker 3.

VERSTERKER 3 ?? YEP............. :rock:

Verder zijn er nog een hoop dingen die ik eerst wil uittesten met een mede gitarist,zodat ik niet hoef te spelen en aan de knoppen te draaien of reverb en andere gebakjes er tussen te zetten.

Voor het uiteindelijke geluid heb ik wel een idee,maar dat kan snel veranderen :lol:
Dus eerst maar iets wat ik leuk vind ,verder bouwen.
Een mooie Fender clean kanaal met een Marshall overdrive kanaal oid. 8)
:-({|=
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Misschien zoiets.
Met een extra Fender kanaal
Send/return
master volume
Doorlusbaar bij de ingangen
Bijlagen
JTM 45.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Even verder,ik kan de soldeerbout al ruiken,maar eerst nog wat kleine dingen te doen. :D
Bijlagen
DSC09111.JPG
DSC09112.JPG
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door OWC »

Ik zat laatst nog naar een Laney VC30 te kijken (de oudere variant zonder de extra tone knop).
Ik denk persoonlijk dat zoiets met een 6V6 wel mooi is hier :)
Dat komt aardig dicht bij in de buurt van dit alles.

Dat gezegd hebbende, en waarschijnlijk is het nogal vloeken in de kerk, maar tegenwoordig is een combinatie met een cleane buizengitaarversterker met een zooi effect-pedalen/modelling-DSP-effect wel een zeer mooie combinatie.

Op die manier kun je namelijk alsnog mooie clean sound hebben van de buizen, maar daarnaast ze ook op hun staart trappen met wat extra's.

Overigens is het eventueel ook wel handig om een power attentuator erin te zetten :)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Overigens is het eventueel ook wel handig om een power attentuator erin te zetten :)
Heb je daar een voorbeeld van,de dingen die ik tegen kom zijn erg aan de prijs voor een aantal power weerstanden. :?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door OWC »

democles schreef: za 30 nov 2024, 21:41
Heb je daar een voorbeeld van,de dingen die ik tegen kom zijn erg aan de prijs voor een aantal power weerstanden. :?
Gewoon zelf een paar power weerstanden gebruiken? (L-PAD)

Zoveel keuzes hebben we ook niet nog en het vermogen is ook vrij laag (15-20W met PP 6V6)
SPL vs vermogen gaat met een 10log, dus helft in vermogen = 3dB minder, wat amper hoorbaar is.

Dus je komt al tamelijk ver met bv iets van 3-4 opties.
0dB (geen verzwakking), -6dB, -12dB, -18dB en -24dB

Of als het heel simpel moet, kies je bv twee opties.

Wel moet de impedantie uiteraard gelijk blijven voor een buizenversterker, maar dat is wel te doen.

Misschien werkt zo'n standaard L-pad regelaar ook wel, heb eigenlijk nooit naar gekeken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Bij een standaard Lpad zijn de wattages vaak laag.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Laney VC30 is leuk,maar doet me denken aan mijn eerste gitaarbak.
Een National 10W als voorversterker met een 2N3055 eindbak er achter.
Tja, je had niet veel te besteden als gitarist in je plaatselijk bandje,maar je maakte er wat van,,de hele bieb leeggelezen om
wat te kunnen maken.
M.a.w. de Laney kan wel wat smoother,minder in your fase.
Ach ik lul maar wat,soms is het 1 en soms het ander.
Wat ik nu op YTube hoor vindt mijn kat niet leuk,ze is nu bezig een gat in mijn oor te knagen. :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door OWC »

democles schreef: za 30 nov 2024, 22:21
Laney VC30 is leuk,maar doet me denken aan mijn eerste gitaarbak.
Dan kijk je naar de verkeerde filmpjes hoor lol
Dat is dan echt hoe mensen ermee omgaan.
Als je gewoon naar het schema kijkt, is er niks mis mee.
Een Celestion Seventy 80 is ook prima.

Wat betreft L-Pads, genoeg keuze toch?
- Visaton LC 57
- Monacor LP-100-8
- Monacor AT-52H
- Monacor LP-200-8
- etc
- etc

kan nog wel even doorgaan
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Vandaag de voeding trafo er op gezet.
Bijlagen
DSC09113.JPG
DSC09114.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Had nog een vraagje.
De stereo 250K potmeter voor de master volume na de fase trap,meet 241K en 257K,dus geen 250K.
Als bypass is er een 2,2M weerstand over de loper van de pot gezet met 2 functies.
1: de eindbuis toch van negatieve bias te voorzien als de loper hapert
2: de 2,2M vormt samen met de 250K pot,220K,wat de gridleak weerstandswaarde is voor de EL34 eindbuis.

Moet ik nu de bypass weerstanden aanpassen zodat het parallel 220K geeft of kan ik het zo laten met de 2,2M weerstanden?
Bijlagen
tt.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door b_force »

democles schreef: wo 11 dec 2024, 20:47
Moet ik nu de bypass weerstanden aanpassen zodat het parallel 220K geeft of kan ik het zo laten met de 2,2M weerstanden?
Het schema mist een connectie bolletje, die 2M2 weerstanden staan nmlk parallel aan de potmeters.

Elke buis heeft wel grid weerstand nodig, met daarbij een maximale waarde.
Voor de EL34 is dat ongeveer 500K in fixed-bias mode.
Dat gezegd hebbende, is het niet extreem kritisch.

Aangezien het in dit geval om een soort van worst-case scenario gaat, zou ik er niet heel moeilijk over doen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Bedankt.
Kon even niet meer achter de computer zitten de laatste weken,verkrampte spieren in de linker schouder.
Het gaat vandaag een beetje kwa pijn,dan maar enkele foto,s van de laatste ontwikkelingen maken en op het toppic zetten.
Schakelaars voor de 230v en standby bedraad,het hoogspanning gedeelte voor de eindtrap bedraad en het gloei gedeelte opgetuigd.
Besloten om 4x 12AX7 buizen te gebruiken in de voortrap en voor de FX buis geen 6N2P te gebruiken wat alleen maar verwarring geeft bij buizen wissel.
Bijlagen
DSC09125.JPG
DSC09126.JPG
DSC09127.JPG
DSC09128.JPG
DSC09129.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Henkjan »

ziet er weer puik uit zo
democles schreef: di 07 jan 2025, 23:31
,verkrampte spieren in de linker schouder
sterkte er mee Demo
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Bedankt HJ.
Medicatie hielp geen ruk!
Smeer nu een aantal dagen met ouderwetse Witte Olien ,paarden middel,en dat helpt! :D :yeah:

Even verder.
De eindtrap gesoldeerd.
Was wel een beetje denkwerk om alles er in te krijgen op een relatieve kleine ruimte,maar gelukt en je kunt er ook nog redelijk bij met het soldeer ijzer.
De positieve kant van de negatieve biasprint verbonden met de kathode meetweerstanden en van daaruit naar het chassis HS massa punt.
Die 5W 1K weerstanden zijn de tweede schermrooster weerstanden.
Ik heb ze verbonden aan pootje 6,waar niets van de buis aan zit,vanwaar de HS er aan gesoldeerd is.
Omdat ik hier EL34 buizen ga gebruiken is pootje 1 (het derde schermrooster) met 8 (kathode) doorverbonden.
Bij andere buizen is dat derde rooster vaak intern doorverbonden.
Bijlagen
DSC09130.JPG
DSC09131.JPG
DSC09132.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

iSTIE AL KLAAR?
Nee,maar wel weer wat gedaan :)
Het turrent bordje bestukt.
Het was al weer enkele weken geleden dat ik de turrent,s er in had gemept.
En dan op zoek naar mijn tekening :evil: zo maar verdwenen!!!!!
Dan er een uurtje tegenaan gekeken,het moet logisch opgezet zijn :-k
UIteindelijk met wat passen en meten kwam het goed :lol:
DSC09134.JPG
De achterkant met de HV leidingen.
DSC09135.JPG
Volle bak!
DSC09137.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Pjotr »

Is toch een kwestie van even puzzelen op ruitjespapier? Deed ik i.i.g. wel met gaatjesboard; Eerst op mm papier uitpuzzelen. Scheelde toch wel veel tijd. Netjes weer geworden zo!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Thanks..

Wilde eigenlijk nog wat toevoegen,maar waar?
De Gain schakelaar zit achterop het chassis.
Cesspool Peter aangepast .....jpg
Het is nogal een afstand aan bedrading van de schakelaar naar het bordje.
DSC0913.jpg
Als ik dat eens via een relais zou doen dan wordt de bedrading een stuk korter.
Op de trafo zit nog een ongebruikte 15V 1A .
Gelijkrichter en relais kunnen bovenop het chassis ter hoogte van de aansluitingen,het worden dan hele korte verbindingen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door b_force »

Push-pull potmeter misschien?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Ja was leuk geweest,alleen zit de schakelaar er al in op het achter paneel.
De volume pot zit wel dicht bij de schakelpunten op het turrent bordje. :-k
Bijlagen
push-pull.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

We doen het zo.........

Het gat op het achterpaneel gedicht met een afdicht rubber en de gain schakelaar verwijderd.
De potmeters op het front zijn 24mm van Alpha en hebben een 6,3mm as.
Wat ik kon vinden was een Push pul pot Alpha van 16mm met dezelfde 6,3mm as als de rest.
Het doorvoer gat is dan 7mm i.p.v. 8mm bij de 24 mm pots.
Het scheelt niet veel,vast plakken en schroeven is waarschijnlijk voldoende om op dezelfde afstanden te komen als de rest van de pots.
Alleen nog een printje maken voor de aansluitingen,dan gaat dit passen. :)
push-pull pot.JPG
Bijlagen
PP Pot.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Printje gefabriceerd en de volume pot er in gezet.
Was eigenlijk het tweede printje,de boel moest in spiegelbeeld kwam ik te laat achter :hide:
Bijlagen
DSC09139.JPG
DSC09141.JPG
PP Pot.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Even verder,
Het FX gebeuren (SEND/RETURN) er in gezet.
En nog wat andere kleine dingen. :lol:
Op naar de bedrading van de potmeters en de Fase draaier buis. :)
Bijlagen
DSC09143.JPG
DSC09144.JPG
DSC09142.JPG
DSC09146.JPG
TMB_Tone_Stack_On_Pots.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Alle draadjes van de potmeters zitten er aan.
DSC09147.JPG
Ik had de presence schakeling veranderd van een 5K pot naar een Marshall schakeling.
En wel hierom.

Earlier Marshall amps had a 5k Presence Pot with no Presence Resistor in parallel. The Presence Pot was changed to 22k and a parallel 4.7k Presence Resistor was added to eliminate pot scratchiness due to DC voltage across the pot. In the new circuit the Presence Cap blocks DC and keeps it off the pot. The 4.7k Presence Resistor also backs up the Presence Pot in that if the pot fails the amp will continue to function. In the old circuit if the pot fails the amplifier will completely cease to function.

Alle buisvoeten zijn nu bedraad.
DSC09148.JPG
Nog een 47pF toegevoegd over de 100K feetback weerstand.
Cesspool Peter aangepast.jpg
De post PI (phase inverter buis) master volume pot was nog een dingetje.
Gelukkig had ik een duidelijke tekening gevonden :D
Bassman_MV_Type-2.png
De afscherming van de master volume bedrading naar de eindbuizen is verbonden met de negatieve bias spanning en dus niet aan aarde.
Had iets te maken met common mode zag ik in een filmpje op het net.
Vanaf 18.40

Morgen alles nalopen.
Plaats reactie