Ultimate Desktop Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

Heb nog eens over jouw situatie nagedacht... Bij gebruik voor basgitaar, zoals jij doet, is het goed om te realiseren dat de lage Esnaar een frequentie van 82 Hz heeft. Dat betekent dat de mid/woofer inderdaad een belangrijk deel van het signaal voor zijn kiezen krijgt. Grotere Vd (Sd * max.excursie) is in dat geval ook bij filtering rond bijv. 80 Hz wel welkom.....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Sorry hoor Hans maar lang verhaal kort: Qua dynamiek gaat er niets boven speakeroppervlak. Iedere gitarist/bassist kan je dat vertellen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Tsja, en als de bassist een 5-snaar heeft omhangen klopt het verhaal van Hans ook niet meer.
Want, daar heb je nog een B snaar onder de E.
rodi

Bericht door rodi »

Hans Nootdorp schreef: zo 05 jan 2025, 18:31

@Rodi: ik neem aan dat je bij gebruik van jouw subs de monitors wel high-pass filter hebt gegeven? Dan krijgt ie onder Fx toch gewoon minder signaal voor zijn kiezen....? :think:

Over de caps en coils: hoe lager de impedantie hoe groters de caps, maar hoe kleiner de spoelen.
En als de tweeter o.t.v. de midwoofer toch gedempt moet worden kan je het verzwakkernetwerkje zo ontwerpen dat je impedantie omhoog of omlaag gaat. Daarmee heb je zelf invloed op de impedantie die het filter ziet en dus de waarden van C's en L's.

Een lage Qms duidt op meer mechanische verliezen, wat te merken is doordat detail in het geluid wat wegvalt op lager geluidsniveau.
Hetzelfde geldt voor de waarde van Rms; eigenlijk moet je Rms/Sd vergelijken, aangezien konusoppervlak miet worden meegenomen (Timmermans van Hobby Hifi) Een lage waarde geeft ook meer oplossend vermogen (draagt bij aan dynamiek) bij lager geluidsniveau.
De door jou bekeken SS-woofers hebben daar inderdaad goed waarden voor. Idem geldt voor de woofers die ik heb genoemd. De Purify PTT4 is kwa Rms/Sd wat minder goed.... :think:
Ik gebruik zeker een highpass voor de monitors, maar zet dat met de nieuwe speakers liefst wat lager, zodat ik ze wat meer kan laten samenwerken voor soort van multisubsetup.

Ik ga eens kijken naar het verzwakkingsnetwerk hoe de impedantie omhoog gaat. Uiteindelijk denk ik dat de hele setup met een hypex fA122 per monitor wordt, dan heb ik gelijk een upgrade op versterkergebied.

Bedankt voor de nuttig info over rms, qms!! de SS revelator komt er inderdaad erg goed uit!
Hans Nootdorp schreef: ma 06 jan 2025, 11:13
Heb nog eens over jouw situatie nagedacht... Bij gebruik voor basgitaar, zoals jij doet, is het goed om te realiseren dat de lage Esnaar een frequentie van 82 Hz heeft. Dat betekent dat de mid/woofer inderdaad een belangrijk deel van het signaal voor zijn kiezen krijgt. Grotere Vd (Sd * max.excursie) is in dat geval ook bij filtering rond bijv. 80 Hz wel welkom.....
De grondtoon van de lage e-snaar zit op 41hz en van de B-snaar(5snarige bas) op 31hz. Ik speel vanwege de flexibiliteit tegenwoordig bijna alleen maar 5snarig. Nu is het wel zo dat bij de meeste bassen de grondtoon niet de meest luid aanwezige is. De 2e harmonische (op 62hz resp. 82 hz) is veel prominenter.

En het signaal van een basgitaar direct is echt dynamisch een ander verhaal als in een nummer. De vele stages van compressie haalt toch altijd wat weg. Ook al gebruik ik live ook echt compressors, toch is dit heftiger dan in een opname.
Hans Nootdorp

Ja, de Esnaar met 82 Hz is van een gewone gitaar. Sorry voor mijn foutje.
Veel tonen van jouw bas zullen dus (bij niet al te hoge Fx) door de sub worden weergegeven.... Boven de 2e E natuurlijk voornamelijk door de monitor.

Ik zou de suggestie van Pjotr in zijn post van 30 dec. eens onderzoeken voor de verschillende potentiele woofers. Afstemming CB bij 0,71 geeft vast een mooie kleine kast (zonder BRpijp).
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 07 jan 2025, 10:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Hans Nootdorp

Ik heb voor jou maar wat kandidaatwoofers op een rij gezet... Doe er je voordeel mee.
woofers tbv Rodi monitor.JPG
Als je toch met DSP werkt kun je natuurlijk ieder gewenst formaat kast nemen en met DSP de boel weer recht trekken....
Dan is Vdmax natuurlijk bepalend voor SPLmax in het laag; iedere 12% meer Vd geeft 1 dB hogere SPL (ofwel meer headroom).....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 07 jan 2025, 12:38, 2 keer totaal gewijzigd.
jvenema

Bericht door jvenema »

In geval voor een iets kleinere midwoofer, ik heb laatst gemeten aan een SB15NBAC en die deed het toch wel erg mooi, qua vervorming en liep ook mooi vlak door tot zo 5kHz. Dus een leuk ding voor het geld.
rodi

Bericht door rodi »

@Hans Nootdorp: Bedankt weer voor de uitgebreide info! Als de grootte niet zou uitmaken dan zou ik voor dezelfde woofers als in mijn woonkamer gaan (18w8531), maar de 4531 komt heel dicht in de buurt en heeft een flink kleinere kast nodig. Overigens heeft de 18w illuminator een xmax van 9mm.

@jvenema: ivm de dynamiek ben ik eerder geneigd naar een grotere woofer dan een kleinere. Bij een grotere woofer komt het probleem dat het signaal nog niet met elkaar mengt, omdat ik dan op minder dan 6x de wooferdiameter zit. ik zit op 85cm bij de speaker vandaan, dus dat zit precies op de grens voor de 18w met 142mm als effectieve diameter. Anders zou voor de faitalpro 10RS430 gaan :lol:
Hans Nootdorp

Rodi, vind je het geen goed idee om de kast gewoon zo klein te maken als jij nog praktisch en mooi vindt en dan de juiste afstemming te maken met DSP? OF wil je toch zonder DSP gaan spelen?

De datasheet van de 18WU/x741 zegt dat spoelhoogte 8 mm is en gaphoogte 20 mm. Daaruit volgt dat Xmax.lin. (20-8)/2 = 6 mm is. Daarboven komt de spoel deels uit de luchtspleet en ontstaat compressie.
Ik snap niet hoe ScanSpeak dan op 9 mm komt.... Kwestie van definitie waarschijnlijk...:think:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Toch maar even goed nakijken dan. Een 7" mengt heel goed. Ik speel zelf met een Audax HM170 (al lang niet meer in productie) in 12 liter gecrossed op 3 kHz en dat gaat heel goed. Grappige is dat de plaatsing in het geheel niet kritisch is met een brede sweetspot. Je kunt ze plaatsen waar je wilt zonder de speakers te kunnen lokaliseren (binnen zekere grenzen natuurlijk). Afstraalpatroon is dus prima in orde. In die zin is de ene 7" ook de andere niet. Voordeel van de 18W4531 (waarvan de datasheet beslist klopt :D ) is dat deze een zelfde gevoeligheid/rendement heeft als je beoogde tweeter. Al zal dit niet prio no.1 zijn.
Hans Nootdorp

Dit ontwerp ken je?
http://www.troelsgravesen.dk/MW19P-8.htm
Niet super klein met front van 46x26 cm....

De SB MW19P kan onderin zelf nog 0,5 dB (hoge Vdmax) harder dan de 18W/x531....
En de SB tweeter TW29RN heeft een goed reputatie. In dit ontwerp wordt zij op 1,7 kHz gecrossd.
rodi

Bericht door rodi »

Ja, ik ken de ontwerpen van Troels!

Ik ga voor de kleinere tweeter zodat deze dichter op de woofer zit, waardoor het weer meer richting een puntbron gaat.

In het ontwerp zit ik er ook over te denken om de baffle schuin naar achteren te plaatsen, zodat de fase al beter gaat tov gewoon rechtop. Ik zit ook te kijken welke vorm ik vooral de achterkant wil om de speaker zo dicht mogelijk op de muur te kunnen plaatsen.

In mijn huidige ontwerp kom ik nu ongeveer uit op 37cm hoog, 27cm diep(maximaal) en qua breedte net geen 24cm. Dat is flink kleiner dan alle 2weg met 6-7"inch van ome troels.

Ik wil de aan de voorkant boel naar iets smaller laten lopen en ook aan de achterkant. Mogelijk ook assymetrisch. Plaatje met 3 schetsen van boven met in rood de ruimte die de speaker inneemt qua diepte als deze onder een hoek van ongeveer 30graden geplaatst worden.
Bijlagen
250108 schets.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

He Rodi, lekker weer aan de slag zie ik!

Mocht je wat willen testen/lenen dan heb ik evt wel Purifi 6,5" en SS18W4531 liggen maar persoonlijk zou ik beide niet direct doen. Als jij dynamiek zoekt zou ik helemaal geen lange slag woofer pakken, mede omdat het het laag toch ondersteunt.
Het lijkt me logischer om naar een 18sound of Faital 6,5" midwoofer te gaan, of zelfs een 18sound 5W430.
http://www.troelsgravesen.dk/Faital-3WC-10.htm
https://www.humblehomemadehifi.com/Nova-Andromeda.html
Troels gebruikt deze 6RS140 en Tony Gee kwam er ook op uit na uitgebreid luisteren.
Als je deze weg bewandeld kun je het compact houden, maar vooral heel gevoelig. En dat laatste is meer 'dynamiek' wat jij zoekt denk ik. Een SS18W of Purifi klinkt vooral vervormingsvrij bij een mega bereik in het laag. Je bent zelf muzikant, je weet hoe platgemept een opname is vergeleken met op het podium staan - ik denk dat je dat bedoeld met dynamiek. Dan zou ik het ook in de PA hoek zoeken, en de 6RS140 is vaker als goede laag/mid gebruikt.

De FaitalPRO 10RS340 is een beest, heb hem in een basscab getest. Helaas geen verbetering t.o.v. de B-112 (jouw een bekend model) dus ik gebruik hem niet - uiteraard voor testen beschikbaar bij interesse.

Een andere compacte 6,5" laagmid met een krachtig laag blijft voor mij nog altijd de Seas H1224. Ik heb hem in de DD8MKII gebruikt. ca 14 liter, echt een vuist. Maar met dynamiek denk ik meer aan de verrassingen die je met een grote breedbander kunt hebben; het live-like gevoel.
rodi

Bericht door rodi »

Je zet me toch weer aan het denken! Bij meer ruimte zou ik graag voor dit ontwerp van Troels gaan:
http://www.troelsgravesen.dk/Faital-10-430.htm
Hij schrijft overigens dat de de 10rs430 in zijn ontwerp wel lager gaat, maar hij doet ze in een hele grote bassreflex van 45L en ik denk een megalage afstemming. Voor jou in een basscab doet het gewicht ook mee en begrijp dat ze niet interessanter zijn als de 10rs350. Ik hou je aanbod voor lenen zeker in gedachte. Tof van je!!

Je opmerking over wat je denkt wat ik met dynamiek bedoel is inderdaad dat livegevoel. Ik luister best regelmatig live-opnames. Dat heeft vaak nog veel van de dynamiek wat ik zelf tijdens optredens ervaar.
Als test heb ik de basscabs op het bureau gezet.
basscabs desk.jpg
Dit om een aantal dingen maar weer eens te testen. Wat me opvalt is dat er gelijk meer dynamiek is, ook al heb ik voor de snelheid nu geen dsp en zijn er wat staande golven die nu meedoen. Wel voel ik meteen een bepaalde druk/dynamiek. Qua mengen ivm de korte luisterafstand vs de wooferdiameter van 10" ik merk dat als ik een stuk voorover leun dat het midlaag wat benadrukt wordt. Echter tussen normaal zitten en nog iets verder van mijn bureau af hoor ik minder verschil. Het geluid zit wel ver uit elkaar, maar dat komt ook door dat deze tweeter niet gespiegeld zitten. Ook maar eens een Excel documentje gemaakt om woofers te vergelijken.
250109 woofer vergelijk full.jpg
Hier komen de 10RS430, 6rs140-16ohm, purifi PTT6.5w en 18w4531 erg goed uit qua QMS en RMS/sd. Ook valt de benodigde inhoud nog mee. De 6rs140-16 doet het alleen lekker in een kleine BR. Dus ik wil toch nog eens simuleren met een 3weg met 10rs430, 6rs140-16 gesloten als mid(zo gebruiken Tony en Troels hem ook) met dan een goede tweeter. Ik weet niet of de d2004-602200 nog werkt, want die is misschien niet gevoelig genoeg.

Als ik wat filters erop los laat, blijven deze over:
250109 woofer vergelijk selectie.jpg

De 10RS430 gaat met BR in 16,5L. Die is op papier het meest dynamisch. Purifi heb ik af laten vallen ivm prijs en dat de 18w4531 het qua rms/sd beter doet.
Een 3weg met de 10RS430 en 6rs140 is te doen. Samen 20L(16,5l woofer, 3,5L mid) nodig. Ruwweg een kast van 46x28x24cm(hxbxd). Voldoet niet aan WAF, maar gelukkig is het mijn eigen studiootje en het zou wel passen.

Ik wil later nog eens simuleren op wat voor rendement ik uitkom, zodat ik een juiste tweeter kan kiezen. In het formaat hierboven zou de tweeter dan naast de middentoner komen. Dan is een tweeter met fullfaceplate(104mm) ook mogelijk. Maar ik weet niet of dit dan lekker gaat qua afstraling.

Het geheel wordt dan flink prijziger(400euro voor woofer+mid) tov alleen de 18w revelator(215euro), maar de titel was ultimate monitor toch?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je dan toch een basscab al op je buro toelaat, mss geeft dit topic wat inspiratie:
viewtopic.php?p=1560712
Walt

Bericht door Walt »

Ik heb nog een setje 10RS350 te koop (nieuw, zie de markt sectie) mocht je daar wat mee kunnen.
Hans Nootdorp

Als ik naar jouw overzicht kijk, valt mij op dat de 10RS430 niet zo erg laag gaat met F-3dB van 55 Hz. Wil je geen woofer die lager kan, zodat ie ook iets kan met de 31 Hz van jou losse Bsnaar?

De 18W4531 lijkt mij voor jouw toepassing toch wel beter dan de 6inch Faital, als je vrij laag (rond 60 a 80Hz) wilt crossen. Scheelt toch 3 dB in Vd, dus headroom....
Is wel weer recht te trekken door Fx 40% hoger te leggen waardoor excursie op Fx 3 dB afneemt.

Een 3weg is wel een heel andere benadering dan een 2weg met sub. 3weg vergt op je bureau veel meer ruimte en zal niet zo laag gaan (bij acceptabele kast).
Bij 2weg+sub kan de 2weg mooi klein blijven, zeker als ie niet zo laag hoeft(dus CB ipv BR); dan zijn een paar liter al voldoende.
In jouw geval zou ik niet voor een 3weg kiezen.
rodi

Bericht door rodi »

Ik ben nu aan het onderzoeken of een 3weg met een grote woofer, samen met dan nog een sub haalbaar is qua ruimte, afstraling. En ik heb nog een bruikbare woofer gevonden: de faitalpro 10rs350-4ohm. Is qua gevoeligheid nog hoger dan de 10rs430. De voordelen van de 10rs430(hogere xmax en belastbaarheid) gebruik ik niet. Wel moet ik dan een goede, kleine tweeter met genoeg gevoeligheid vinden. De d2004 valt af met 89db.

Qua sub wordt ook nog een zoektocht. Een dayton Um12 of de nieuwe umII12 kijken me heel mooi, maar hebben denk ik veel vermogen nodig.
Laatst gewijzigd door rodi op vr 10 jan 2025, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Pjotr schreef: ma 06 jan 2025, 11:31
Sorry hoor Hans maar lang verhaal kort: Qua dynamiek gaat er niets boven speakeroppervlak. Iedere gitarist/bassist kan je dat vertellen.
De AA kasten die daar staan hebben een FaitalPRO 10RS350 en morel CAT378 tweeter en ik kan je vertellen dat die kasten de wereld van basland een beetje heeft doen nadenken hoe groot een speaker moet zijn voor echt laag. Een 1x10" is in basland eigenlijk niet bruikbaar, maar de 10RS350 geeft zo goed laag weer dat de versterker eerder zachter kan dan luider moet. Dus we hebben klanten die van 4x10 (zonder diep laag) overstappen naar onze 1x10.
Gelet op jouw opmerking is dit helemaal waar voor home audio: de 10" is relatief groot en klinkt met een machtige impact vergeleken met een 6,5" die hard moet werken.
Vorig weekend moest ik een bijgeluid opsporen bij ons E-120 model, die haalt 120dB en is getuned voor lage E. Dit is de Oberton 10NMB500 en die had ik free air en heb toen het breekpunt geprobeerd op te zoeken met muzieksignaal erop... Dat was hartslag verhogend luid, bijna eng. Ik pakte daarna een 10RS350 en deed ongeveer hetzelfde, dat was een hoop gewapper maar niet dat super luid binnenkomende midlaag.

Wil je dynamiek, dan is het denk ik goed te volgen waarom Tony Gee en Troels Gravesen bijvoorbeeld de FaitalPRO 6RS140.
De cijfertjes waar eerder aan gerefereerd is heb ik niet zo veel mee, Seas scoort ook standaard slecht(er) terwijl die wel in de Dutch & Dutch Monitor 8C zat (en heel goed klonk) en het zit bijvoorbeeld ook in Amphion - die ook monitor speakers maakt.

Persoonlijk zou ik een impuls gecompenseerde speaker maken. Heb je genoeg vermogen? Dan 2x JL audio erin ofzo. SB Acoustics is ook erg goed.
Wavecor zit ook in briljante (studio)monitoren maar is tegenwoordig al weer 'Scan Speak' geld.

In het geval van een 10" FaitalPRO dan zou ik voor de 4 ohm versie gaan omdat die een veel kleinere kast vraagt.
Maar... als je laag wilt aankoppelen bij een subwoofer, moet je je afvragen of je een 4e orde basreflex laag flank wil - dat wordt een beetje ruzie met de sub denk ik.
Ouwebok

Bericht door Ouwebok »

Misschien mis ik iets, maar ik dacht dat je een Fusion amp gaat gebruiken? En maakt de gevoeligheid van de tweet toch niet zo veel uit?

Overigens word ik toch wel benieuwd wat je nu gaat doen want een drie-weg als desktop monitor plus een sub (met nogmaals een Fusion amp? Je bent al twee plate-amps kwijt voor de desktop. 3-weg?) wordt toch wel wat exotisch..dat zijn eerder grote-ruimte oplossingen, niet voor luisteren binnen 1 meter.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef: vr 10 jan 2025, 18:38
Maar... als je laag wilt aankoppelen bij een subwoofer, moet je je afvragen of je een 4e orde basreflex laag flank wil - dat wordt een beetje ruzie met de sub denk ik.
Ja, dat bedacht ik mij ook al. Mooiste gaat dat met 4e orde LR vind ik. Als je dat kunt combineren met de 2e orde afval van de mid als CB is dat helemaal mooi. En met een DSP kun je dan met een LT-biquad ook nog eens de CB naar wens daar voor tunen. Dat zal met een BR niet zo gaan lukken.
rodi

Bericht door rodi »

@Pjotr: Ik heb nog geen ervaring met LT. Het idee van 2e orde afval door een gesloten design met QTC=0,707 klinkt heel mooit. De monitor met 18w4531 en d2004 is niet afgeschreven, maar ik overweeg ook andere opties. Ik hoop gewoon het mooiste voor mij eruit te halen. Van de gedachte van een stel 10inch woofers met die impact wordt ik wel warm. Maar of het echt scheelt met de revelators, dat weet ik niet. Ik denk het nu wel te ervaren, maar ik mis wat echt sublaag met nu alleen de basscabs op het bureau. Dit komt door de plaatsing en dat ik de boel niet deftig uitgemeten en gedspt hebt tov de eerdere opstelling met de 12w mini's en de basscab als sub wel.
Ouwebok schreef: vr 10 jan 2025, 18:43
Misschien mis ik iets, maar ik dacht dat je een Fusion amp gaat gebruiken? En maakt de gevoeligheid van de tweet toch niet zo veel uit?

Overigens word ik toch wel benieuwd wat je nu gaat doen want een drie-weg als desktop monitor plus een sub (met nogmaals een Fusion amp? Je bent al twee plate-amps kwijt voor de desktop. 3-weg?) wordt toch wel wat exotisch..dat zijn eerder grote-ruimte oplossingen, niet voor luisteren binnen 1 meter.
Dat is wel het mooiste. Maar de geldboom groeit niet oneindig. Als ik met fusionamps ga werken, dan ben ik flexibeler met de drivers en ook de plaatsing. Passief gefilterd heb ik wel dsp, maar niet per driver. Dan moet het ontwerp akoestisch al beter kloppen. Sowieso is een goede basis belangrijk actief of passief gefilterd.
De fusionamps hebben wel hun prijs inderdaad. 430 per kant voor 2weg, 500 voor 3weg. En dan nog 350 of 500 voor de sub amp. Dream big zeggen ze toch?
de 10" is relatief groot en klinkt met een machtige impact vergeleken met een 6,5" die hard moet werken.
Dat is het idee, maximale impact. Vandaar dat ik de optie voor de 10inch nog open houd.
Wil je dynamiek, dan is het denk ik goed te volgen waarom Tony Gee en Troels Gravesen bijvoorbeeld de FaitalPRO 6RS140.
Tony en Troels gebruiken de 6rs140 wel alleen als mid. Dat wil ik ook wel proberen.
In het geval van een 10" FaitalPRO dan zou ik voor de 4 ohm versie gaan omdat die een veel kleinere kast vraagt.
Dat wil ik het liefst gewoon testen. Daarom ga ik me nu eerst maar eens concentreren op de subwoofer. Onder mijn bureau past met gemak een kast van 65x65x25cm oid.
De Ultimax serie (oud en nieuw)is wel power happy zeg maar. In winisd geven ze met inputpower 250w zo rond de 96db op 20hz. Daarboven flink meer.
Um12 oude: 59L voor Qtc=0,8. f3=32hz Geeft met 250w input 96db op 20hz met 13mm uitslag(xmax=19mm) Kost 330euro,maar misschien met korting te krijgen vanwege end of life?
UMII12: 55L voor Qtc=0,8 f3=41hz 300euro. Geeft met 250w input 95db op 20hz. uitslag is dan 11m (helft van xmax)
sb23MFCL45-8 2x impulsgecorrigeerd: 45l voor QTC=0,707 F3=49HZ. Geeft op xmax(10,5mm) met125watt input 20hz op 93db. 310Euro.

Andere keer ga ik nog eens verder kijken hiernaar. Niet dat ik nu zo keihard wil spelen, maar ik wil wel graag echt fullrange.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

rodi schreef: vr 10 jan 2025, 20:56
@Pjotr: Ik heb nog geen ervaring met LT. Het idee van 2e orde afval door een gesloten design met QTC=0,707 klinkt heel mooit. De monitor met 18w4531 en d2004 is niet afgeschreven, maar ik overweeg ook andere opties. Ik hoop gewoon het mooiste voor mij eruit te halen. Van de gedachte van een stel 10inch woofers met die impact wordt ik wel warm. Maar of het echt scheelt met de revelators, dat weet ik niet. Ik denk het nu wel te ervaren, maar ik mis wat echt sublaag met nu alleen de basscabs op het bureau. Dit komt door de plaatsing en dat ik de boel niet deftig uitgemeten en gedspt hebt tov de eerdere opstelling met de 12w mini's en de basscab als sub wel.
Ha Rodi, dat hoeft niet per se met de Revelators. Dat kan ook met een 10 incher. Dat wilde ik eigenlijk ook aangeven. Met een LT, oftewel Linkwitz Transform, kun je een willekeurige Fb en Qb verschuiven naar een andere Fb en Qb, zowel omhoog als omlaag. Dus als je Fb op 80 Hz wilt hebben met een Qt van 0,71 voor een X-over op 80Hz, dan kun je dat ook doen met een willekeurige andere CB met andere waarden middels een DSP en een LT. Al zijn daar wel grenzen aan. Tunen van Fb omlaag gaat wel ten koste van de dynamiek. Dat zou ik hier niet gaan doen. Dat een 10" meer slam en dynamiek geeft dan een 7" is denk ik wel buiten kijf. Ik zie trouwen dat er ook een 8" 8RS350 is. Is ook een beest van een ding! Maar ik denk dat je wel op moet passen voor de Sky is the limit! Je kunt het zo gek maken als je wilt maar dan komen er nooit desktop monitors te staan :lol:

Wat mij altijd wel helpt in mijn enthousiasme is om het even een weekje te laten liggen en even afstand te nemen en het dan nog eens op een rijtje te zetten met inachtneming van wat het eigenlijke doel nu is. Uiteindelijk moet het ook een werkbare oplossing zijn die te overzien is.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Persoonlijk zou ik een impuls gecompenseerde speaker maken. Heb je genoeg vermogen? Dan 2x JL audio erin ofzo. SB Acoustics is ook erg goed.
Wavecor zit ook in briljante (studio)monitoren maar is tegenwoordig al weer 'Scan Speak' geld.
Dit is een beetje over de top, maar wel erg goed uitgevoerd (de overname frequentie naar de 6,5" ligt trouwens boven 150hz):
https://www.lautsprechershop.de/hifi/little_king_en.htm

Bij jou is de kastbreedte niet direct een beperking dus kun je goede 'normale' woofers ook rug aan rug kwijt.
Ik moet denken aan een ontwerp van Sander Sassen, met volgens mij 6,5" alu Dayton units gesloten rug aan rug. Ging bijzonder netjes.

Edit: deze Ciare HSG2008" is erg fraai gebouwd (ik heb de 5,25" versie) en vraagt ideaal volgens WinISD 12,4 liter per 8":
https://loudspeakerdatabase.com/Ciare/HSG200-44

Geinig, vond het wel een vondst... zie ik dat in '24 een video opgenomen waarin deze woofers in de Danley monitor speakers zitten a 6600 per paar:
https://www.danleysoundlabs.com/products/tdh-3/
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik moet al bijna denken aan Stefan zijn mini monitor met PR's
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”