restauratie elipson 1303
Moderator: Beheerdersteam
Re: restauratie elipson 1303
Het low budget herstel ter lering van de 1303 vordert. Als ze klaar zijn zal ik een paar fotos plaatsen met wat ik heb gedaan.
Maar nu het speakerdoek. Het verlijmde foam is verwijderd anders kan je niet bij de units komen. Het mooie is wel dat het niet uitsteekt en op gelijk niveau zit met de buitenkant van de kast. De diepte is ongeveer 3 mm. Het liefst zou ik speakerdoek ervoor doen wat verwijderbaar is.
Wie heeft een idee daarvoor?
Bijvoorbeeld doek met elastiek wat opgespannen kan worden rondom mini klosjes in de hoeken. Maar hoe maak je dat?
Zowel voor de tweeter als de mid. En het 'balkonnetje' ,zoals @Pjotr: het noemde maak ik dicht bekleed met stof.
of toch doek op een frame op de kast.
wie heeft er een creatief idee?
edit: Ik denk dat ik het gevonden heb: schroefbare drukknopen!
Maar nu het speakerdoek. Het verlijmde foam is verwijderd anders kan je niet bij de units komen. Het mooie is wel dat het niet uitsteekt en op gelijk niveau zit met de buitenkant van de kast. De diepte is ongeveer 3 mm. Het liefst zou ik speakerdoek ervoor doen wat verwijderbaar is.
Wie heeft een idee daarvoor?
Bijvoorbeeld doek met elastiek wat opgespannen kan worden rondom mini klosjes in de hoeken. Maar hoe maak je dat?
Zowel voor de tweeter als de mid. En het 'balkonnetje' ,zoals @Pjotr: het noemde maak ik dicht bekleed met stof.
of toch doek op een frame op de kast.
wie heeft er een creatief idee?
edit: Ik denk dat ik het gevonden heb: schroefbare drukknopen!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: restauratie elipson 1303
Ik zie het geloof ik nog niet helemaal voor me, maar ik zou anders 3mm plaatjes maken met magneetjes in de kast en ringetjes op de plaatjes. Binnenwerk eruit en bekleden, 3d printen kan ook, kan evt alles meteen mee ontworpen worden te weten uitsparing voor ringetjes of magneetjes
Re: restauratie elipson 1303
even of topic: @Pjotr: Heb je daar wel eens over gepost over die combi van audax tweeter en kef b110?Pjotr schreef: ↑do 31 aug 2023, 13:04Yep, hier destijds ook een aantal "boekenplankspeakers" er meer gemaakt met een B110 voor deze en genePrima combi die, mits niet al te hard, ook best laag ging. Wat ik overigen nooit van die 1303 heb begrepen is de plaatsing van de tweeter zo naar achteren. Eigenlijk zou ik er niet meer aan beginnen.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: restauratie elipson 1303
Nog meer off-topic: daar ben ik ook wel benieuwd naar! Geheel toevallig staat hier nu namelijk een set Etude Ariadne met dezelfde mid/hoog combi én eveneens zo’n balkonnetje voor de tweeter. Was blijkbaar een populair idee destijds?
Re: restauratie elipson 1303
De combinatie B110 en Audax wordt nu in mijn KEF 104/2 gebruikt en dat gaat erg mooi
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: restauratie elipson 1303
De combinatie van de B110 en de Audax tweeter gebruikte ik vroeger regelmatig in mijn klassieke KEF zelfbouw projecten. Tezamen met de KEF B139 voor het laag.
De originele T27 tweeter van KEF kon mij niet bekoren dus gebruikte ik altijd de Audax tweeters. Ik behaalde zeer mooie resultaten met deze combinatie
Overigens vond ik de oudere versie van de B110 , dat was de SP1003 beter klinken dan de latere SP1057 versie in de midden tonen
De originele T27 tweeter van KEF kon mij niet bekoren dus gebruikte ik altijd de Audax tweeters. Ik behaalde zeer mooie resultaten met deze combinatie
Overigens vond ik de oudere versie van de B110 , dat was de SP1003 beter klinken dan de latere SP1057 versie in de midden tonen
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: restauratie elipson 1303
Heb je ook wel eens de tweeter op een balkonnetje gezet zoals bij de Elipson?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: restauratie elipson 1303
zou een apart topic kunnen zijn; pre internet of pre forum bouwsels. Voor de senioren en ter lering voor de junioren.
Re: restauratie elipson 1303
Mwah, die van nu zijn niet anders dan pre internet hoor. Er moet gewoon meer goed verslag gedaan worden van wat er nu gebouwd wordt! En lees ook eens een boek: https://www.google.nl/search?q=loudspea ... s-wiz-serp Wat ik zelf een goed en vrij compleet boek vind is "Loudspeaker Handboek" van John Eargle. Het staat vrij op internet dus ik ben zo vrij het hier bij te voegen.
Re: restauratie elipson 1303
Die is vast heel goed maar voor mij te moeilijk. Ik ben meer van de bouwpakketten of restaureren en niet van het ontwerpen. Ik struikel elke keer als ik me er in verdiep. Ik snap nog ongeveer wat wat doet. Maar eraan rekenen dat snap ik dan niet meer. Wet van Ohm, daarna houdt het al snel op
Re: restauratie elipson 1303
Ha Snoef. Het is i.d.d. wel gedegen maar het kan echt nog veel theoretischer
Het is noch een bouwboek noch een theoretisch studieboek. Je hoeft het ook allemaal niet te snappen! Zeker die theoretische kost niet. Wat het je sowieso wel geeft is een mooi vrij compleet overzicht met plaatjes van hoe e.e.a. in elkaar zit. Als je het gewoon luchtig doorbladert dan geeft het je wel een mooi overzicht van de vele aspecten die er bij komen kijken. En wat je niet interesseert sla je gewoon over 
Re: restauratie elipson 1303
Ik heb alles weer in elkaar. Alleen nog frontjes maken. Foto's volgen.
Eerste indrukken: gedetailleerder dan mijn translators, strakkere bas maar erg mat. Zit geen leven in. Mijn vrouw begon erover! Vooral stemmen en saxofoon komen niet naar voren.
Edit: middentoner ompolen?
Eerste indrukken: gedetailleerder dan mijn translators, strakkere bas maar erg mat. Zit geen leven in. Mijn vrouw begon erover! Vooral stemmen en saxofoon komen niet naar voren.
Edit: middentoner ompolen?
Re: restauratie elipson 1303
Nog wat bevindingen na wat simpele metingen met witte ruis via laptop en spectroid app op telefoon:
Er zitten gaten in frequentieband van de middentoner.
375 - 381
750 - 762
1500 - 1523
3000 - 3047
6000 - 6094
Wie kan hier iets over zeggen?
En het hoog gaat stijl 25db naar beneden vanaf 16219hz tot ruim 22khz.
Er zitten gaten in frequentieband van de middentoner.
375 - 381
750 - 762
1500 - 1523
3000 - 3047
6000 - 6094
Wie kan hier iets over zeggen?
En het hoog gaat stijl 25db naar beneden vanaf 16219hz tot ruim 22khz.
Re: restauratie elipson 1303
Waar gemeten?
En misschien een plaatje?
Maar hoe precies meet je via je telefoon.
En misschien een plaatje?
Maar hoe precies meet je via je telefoon.
Re: restauratie elipson 1303
vast niet precies maar wel duidelijk dat er gaten zijn.
En je wil een plaatje met de onderbrekingen zien? Je gelooft me toch zo ook wel? uitgerekt bij het 6000hz gat. even op klikken voor zichtbaarheid.
En je wil een plaatje met de onderbrekingen zien? Je gelooft me toch zo ook wel? uitgerekt bij het 6000hz gat. even op klikken voor zichtbaarheid.
Laatst gewijzigd door snoef3 op zo 29 okt 2023, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: restauratie elipson 1303
Nee, want de plek van de onderbrekingen is hoogstwaarschijnlijk afhankelijk van de afstand tot de speaker, de hoogte waarop de telefoon gehouden wordt, de stand van je hand die de telefoon vasthoudt en de aankleding van de ruimte.
Re: restauratie elipson 1303
Wel toevallig dat de gaten steeds precies een factor 2 hoger zitten in frequentie.
Re: restauratie elipson 1303
nee, het plaatje net heb ik op een totaal andere plek nu net even gemaakt dan toen ik vanmiddag aan het meten was. Nu gewoon met muziek aan.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: restauratie elipson 1303
Ik denk dat je die frequenties niet mist. Dit ziet er meer uit als een glitch in de app.
Daarom is het goed om het plaatje te zien. Bij een echte dip is de lijn niet onderbroken maar loopt ie steil naar beneden en steil weer omhoog.
Daarom is het goed om het plaatje te zien. Bij een echte dip is de lijn niet onderbroken maar loopt ie steil naar beneden en steil weer omhoog.
