restauratie elipson 1303

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Het low budget herstel ter lering van de 1303 vordert. Als ze klaar zijn zal ik een paar fotos plaatsen met wat ik heb gedaan.
Maar nu het speakerdoek. Het verlijmde foam is verwijderd anders kan je niet bij de units komen. Het mooie is wel dat het niet uitsteekt en op gelijk niveau zit met de buitenkant van de kast. De diepte is ongeveer 3 mm. Het liefst zou ik speakerdoek ervoor doen wat verwijderbaar is.
Wie heeft een idee daarvoor?
Bijvoorbeeld doek met elastiek wat opgespannen kan worden rondom mini klosjes in de hoeken. Maar hoe maak je dat?
Zowel voor de tweeter als de mid. En het 'balkonnetje' ,zoals @Pjotr: het noemde maak ik dicht bekleed met stof.
of toch doek op een frame op de kast.
wie heeft er een creatief idee?

edit: Ik denk dat ik het gevonden heb: schroefbare drukknopen!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door wouter »

Ik zie het geloof ik nog niet helemaal voor me, maar ik zou anders 3mm plaatjes maken met magneetjes in de kast en ringetjes op de plaatjes. Binnenwerk eruit en bekleden, 3d printen kan ook, kan evt alles meteen mee ontworpen worden te weten uitsparing voor ringetjes of magneetjes
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Pjotr schreef: do 31 aug 2023, 13:04
Yep, hier destijds ook een aantal "boekenplankspeakers" er meer gemaakt met een B110 voor deze en gene O:) Prima combi die, mits niet al te hard, ook best laag ging. Wat ik overigen nooit van die 1303 heb begrepen is de plaatsing van de tweeter zo naar achteren. Eigenlijk zou ik er niet meer aan beginnen.
even of topic: @Pjotr: Heb je daar wel eens over gepost over die combi van audax tweeter en kef b110?
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door VintageHarry »

Nog meer off-topic: daar ben ik ook wel benieuwd naar! Geheel toevallig staat hier nu namelijk een set Etude Ariadne met dezelfde mid/hoog combi én eveneens zo’n balkonnetje voor de tweeter. Was blijkbaar een populair idee destijds?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Kappa7 »

De combinatie B110 en Audax wordt nu in mijn KEF 104/2 gebruikt en dat gaat erg mooi
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

De combinatie van de B110 en de Audax tweeter gebruikte ik vroeger regelmatig in mijn klassieke KEF zelfbouw projecten. Tezamen met de KEF B139 voor het laag.
De originele T27 tweeter van KEF kon mij niet bekoren dus gebruikte ik altijd de Audax tweeters. Ik behaalde zeer mooie resultaten met deze combinatie

Overigens vond ik de oudere versie van de B110 , dat was de SP1003 beter klinken dan de latere SP1057 versie in de midden tonen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

snoef3 schreef: ma 16 okt 2023, 15:31

even of topic: @Pjotr: Heb je daar wel eens over gepost over die combi van audax tweeter en kef b110?
Neehhhhhh.... :D Ethernet was net uitgevonden en het www was nog niet eens geboren ;)
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door VintageHarry »

Olaf Markus schreef: ma 16 okt 2023, 21:35
Ik behaalde zeer mooie resultaten met deze combinatie
Heb je ook wel eens de tweeter op een balkonnetje gezet zoals bij de Elipson?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Nee, ik heb altijd gewoon vlakke baffles toegepast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: ma 16 okt 2023, 22:21
snoef3 schreef: ma 16 okt 2023, 15:31

even of topic: @Pjotr: Heb je daar wel eens over gepost over die combi van audax tweeter en kef b110?
Neehhhhhh.... :D Ethernet was net uitgevonden en het www was nog niet eens geboren ;)
toen forumde we nog per fax telex
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Shadow »

Kettingbrief :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

vdHJsvlvafkoos
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Pjotr schreef: ma 16 okt 2023, 22:21
snoef3 schreef: ma 16 okt 2023, 15:31

even of topic: @Pjotr: Heb je daar wel eens over gepost over die combi van audax tweeter en kef b110?
Neehhhhhh.... :D Ethernet was net uitgevonden en het www was nog niet eens geboren ;)
zou een apart topic kunnen zijn; pre internet of pre forum bouwsels. Voor de senioren en ter lering voor de junioren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

Mwah, die van nu zijn niet anders dan pre internet hoor. Er moet gewoon meer goed verslag gedaan worden van wat er nu gebouwd wordt! En lees ook eens een boek: https://www.google.nl/search?q=loudspea ... s-wiz-serp Wat ik zelf een goed en vrij compleet boek vind is "Loudspeaker Handboek" van John Eargle. Het staat vrij op internet dus ik ben zo vrij het hier bij te voegen.
Eargle - Loudspeaker handbook 2nd.pdf
(20.63 MiB) 54 keer gedownload
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Pjotr schreef: di 17 okt 2023, 18:08
Eargle - Loudspeaker handbook 2nd.pdf
Die is vast heel goed maar voor mij te moeilijk. Ik ben meer van de bouwpakketten of restaureren en niet van het ontwerpen. Ik struikel elke keer als ik me er in verdiep. Ik snap nog ongeveer wat wat doet. Maar eraan rekenen dat snap ik dan niet meer. Wet van Ohm, daarna houdt het al snel op :oops:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

Ha Snoef. Het is i.d.d. wel gedegen maar het kan echt nog veel theoretischer :D Het is noch een bouwboek noch een theoretisch studieboek. Je hoeft het ook allemaal niet te snappen! Zeker die theoretische kost niet. Wat het je sowieso wel geeft is een mooi vrij compleet overzicht met plaatjes van hoe e.e.a. in elkaar zit. Als je het gewoon luchtig doorbladert dan geeft het je wel een mooi overzicht van de vele aspecten die er bij komen kijken. En wat je niet interesseert sla je gewoon over ;)
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Ik heb alles weer in elkaar. Alleen nog frontjes maken. Foto's volgen.
Eerste indrukken: gedetailleerder dan mijn translators, strakkere bas maar erg mat. Zit geen leven in. Mijn vrouw begon erover! Vooral stemmen en saxofoon komen niet naar voren.

Edit: middentoner ompolen?
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Nog wat bevindingen na wat simpele metingen met witte ruis via laptop en spectroid app op telefoon:
Er zitten gaten in frequentieband van de middentoner.
375 - 381
750 - 762
1500 - 1523
3000 - 3047
6000 - 6094

Wie kan hier iets over zeggen?

En het hoog gaat stijl 25db naar beneden vanaf 16219hz tot ruim 22khz.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door dre »

Waar gemeten?
En misschien een plaatje?
Maar hoe precies meet je via je telefoon. :mrgreen:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

vast niet precies maar wel duidelijk dat er gaten zijn.
En je wil een plaatje met de onderbrekingen zien? Je gelooft me toch zo ook wel?
92c73e1b-16f6-4591-afe5-aae0397fa96a.jpeg
uitgerekt bij het 6000hz gat. even op klikken voor zichtbaarheid.
Laatst gewijzigd door snoef3 op zo 29 okt 2023, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door pappaleo »

Nee, want de plek van de onderbrekingen is hoogstwaarschijnlijk afhankelijk van de afstand tot de speaker, de hoogte waarop de telefoon gehouden wordt, de stand van je hand die de telefoon vasthoudt en de aankleding van de ruimte.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Walt »

Wel toevallig dat de gaten steeds precies een factor 2 hoger zitten in frequentie.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

pappaleo schreef: zo 29 okt 2023, 17:40
Nee, want de plek van de onderbrekingen is hoogstwaarschijnlijk afhankelijk van de afstand tot de speaker, de hoogte waarop de telefoon gehouden wordt, de stand van je hand die de telefoon vasthoudt en de aankleding van de ruimte.
nee, het plaatje net heb ik op een totaal andere plek nu net even gemaakt dan toen ik vanmiddag aan het meten was. Nu gewoon met muziek aan.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Walt schreef: zo 29 okt 2023, 17:42
Wel toevallig dat de gaten steeds precies een factor 2 hoger zitten in frequentie.
ja, maar wat is de oorzaak. die missende 6 hz aan het begin van de reeks zijn vast niet waarneembaar maar die bijna 100 herzen bij 6000 hz wel denk ik.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat je die frequenties niet mist. Dit ziet er meer uit als een glitch in de app.

Daarom is het goed om het plaatje te zien. Bij een echte dip is de lijn niet onderbroken maar loopt ie steil naar beneden en steil weer omhoog.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”