Zelfbouw GM70 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Shadow »

Dat snap ik, maar daarom misschien eerst bouwen en kijken hoe warm de boel wordt?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Barry2001 »

WalterVN schreef: za 21 okt 2023, 21:28
democles schreef: za 21 okt 2023, 20:54
Ik heb de ervaring dat AE trafo,s bloed heet kunnen worden.
Misschien is een rooster in de top nog niet zo verkeerd.
Met wat chassis gaten onderin.
Wel mooi geprint :goedzo:
Ik heb het inderdaad gelezen. Enig idee welke temperatuur? Ik heb nog nooit een trafo meegemaakt die ik niet meer aan kon raken.
Ik kan Nylon filament gebruiken. Daar is de smelttemperatuur nog hoger van dan ABS (dacht 170 graden).
Mijn eerste zelfbouw buizenversterker was een KT88, Push Pull. Staat nu in Belgie ergens te spelen, heb ‘m verkocht. Maar daar heb ik de trafo temperatuur gemeten, was een AE voedingstrafo.
Was even zoeken en even geleden:
viewtopic.php?t=9599&hilit=Kt88&start=225 62degC op de wikkelingen en 42degC op het blikpakket. Met een dichte kap liep dat uit de hand, heb er een roostertje in gemaakt, daarmee ging het net. Probeer anders eerst wat de trafo doet, voor je wat implementeert.
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Shadow schreef: za 21 okt 2023, 23:16
Dat snap ik, maar daarom misschien eerst bouwen en kijken hoe warm de boel wordt?
Ik kan de trafo even aansluiten met een belasting en de temperatuur meten. Misschien wel een idee.
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Barry2001 schreef: za 21 okt 2023, 23:18
Mijn eerste zelfbouw buizenversterker was een KT88, Push Pull. Staat nu in Belgie ergens te spelen, heb ‘m verkocht. Maar daar heb ik de trafo temperatuur gemeten, was een AE voedingstrafo.
Was even zoeken en even geleden:
viewtopic.php?t=9599&hilit=Kt88&start=225 62degC op de wikkelingen en 42degC op het blikpakket. Met een dichte kap liep dat uit de hand, heb er een roostertje in gemaakt, daarmee ging het net. Probeer anders eerst wat de trafo doet, voor je wat implementeert.
Dat is nogal wat
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door democles »

Ja,
Daarom mijn Classic One zo gebouwd.
Ook dubbel mono,beetje afgeweken van het concept. :lol:
Maar bijna alle warmte blijft buiten.
Bijlagen
DSCF3626.JPG
keuken 022.jpg
DSCF3628.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Barry2001 »

WalterVN schreef: zo 22 okt 2023, 14:58
Shadow schreef: za 21 okt 2023, 23:16
Dat snap ik, maar daarom misschien eerst bouwen en kijken hoe warm de boel wordt?
Ik kan de trafo even aansluiten met een belasting en de temperatuur meten. Misschien wel een idee.
Hij werd hier (de KT88 AE trafo) al warm zonder belasting. Denk dat simpel het ding aan 230V hangen al een indicatie geeft.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door 211audio »

WalterVN schreef: za 21 okt 2023, 10:08

NOVAR buisvoeten heb ik inderdaad nog niet. En die zijn moeilijk te vinden merk ik?
Zijn er anders (betere) alternatieven voor de 6DW4B?
Valt wel mee, je moet ze wel vanuit de US halen, bijvoorbeeld hier:
https://www.radiodaze.com/cinch-9-pin-n ... os-skt-53/
https://www.ebay.com/itm/202938270501

Alternatieven zijn: 6CJ3 en 6CL3.
Laatst gewijzigd door 211audio op ma 06 nov 2023, 9:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door 211audio »

De voedingstrafo's zijn niet voor niets ingegoten. Met een kap er los overheen kan de warmte niet weg. Stilstaande lucht is de beste isolator.
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

211audio schreef: vr 27 okt 2023, 8:38
De voedingstrafo's zijn niet voor niets ingegoten. Met een kap er los overheen kan de warmte niet weg. Stilstaande lucht is de beste isolator.
Mijn voedingstrafo's zijn niet ingegoten...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Leeuwarden »

Heb je al besloten welke volume oplossing je gaat toepassen?
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Leeuwarden schreef: vr 27 okt 2023, 12:33
Heb je al besloten welke volume oplossing je gaat toepassen?
De volumeregeling van TentLabs.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door 211audio »

WalterVN schreef: vr 27 okt 2023, 11:48
211audio schreef: vr 27 okt 2023, 8:38
De voedingstrafo's zijn niet voor niets ingegoten. Met een kap er los overheen kan de warmte niet weg. Stilstaande lucht is de beste isolator.
Mijn voedingstrafo's zijn niet ingegoten...
Je kunt bij een trafobouwer vragen of en/of waar je giethars kunt kopen.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door 211audio »

Als je wilt kun je eventueel ook voor een solid state gelijkrichting kiezen:

Diode type: Rectron R5000, 5kV doorslagspanning, 200mA
Diode type: Rectron R3000, 3kV doorslagspanning, 200mA

Je kunt ook voor kwikdamp gelijkrichters kiezen, maar daarvoor moet je bij Reinout zijn.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door rdv300b833 »

....nee hoor....ik doe de gelijkrichting graag met HexFreds. Ik heb alleen een kwikdamper ("83") in de buizentester.
Grtz,
Reinout
Plaats reactie