aarden van voeding LM3886
Moderator: Beheerdersteam
Re: aarden van voeding LM3886
Mocht iemand nog trafo's zoeken, ik heb vast nog wel wat liggen dat ik niet gebruik. 
Re: aarden van voeding LM3886
Die printen zijn geschikt voor beide. Je kunt ze aansluiten zo als op pagina 7 en als Ray aangeeft op 1 trafo met dubbele secundaire. Sluit dan ook de versterkerprinten ordentelijk aan met V+ NUL V- Dat kun je eerst proberen met je afgewikkelde trafo. Dat is niet optimaal, maar ok. Mocht dat brom opleveren dan kun je altijd nog overgaan naar 2 trafo's.
Re: aarden van voeding LM3886
Dat is hier niet mogelijk. Dat ene punt zou de nul op de LM printen moeten zijn dan. En daar zijn er 2 van, ieder ook nog in een andere hoek van de kast. Zit iets ingewikkelder. Voedingsstromen en signaalstromen lopen gedeeltelijk over dezelfde nul draden. Daarmee komt voedingsstoring zoals o.a. brom op de ingang terecht.
Re: aarden van voeding LM3886
Op de lm printen heb ik de gnd traces verwijderd. Signal power en speaker gnd zaten op 1 punt.
Maar alles komt goed! Groundloop en switch zitten op chassis, 0V line vormt starground met signal, power en speakerground, allemaal gescheiden van elkaar.
Gr. Fred
Maar alles komt goed! Groundloop en switch zitten op chassis, 0V line vormt starground met signal, power en speakerground, allemaal gescheiden van elkaar.
Gr. Fred
Re: aarden van voeding LM3886
Oh, My God ! Wat een hoop Angelsaksische termen. de zaak zit ook zeker aangesloten met een interlink en een powercord ?
Vergeet je de PE niet ?
Re: aarden van voeding LM3886
Voor dagelijks taalgebruik ben ik het met je eens maar deze technologie is toch echt voornamelijk in het Engels. Neemt niet weg dat termen als "interlink" nogal debiel zijn. Aansluitsnoer is duidelijker. Steraardpunt is een twijfelgeval. Aanhechtingspunt? Wie weet wat dát is krijgt een lekkere Tripel van me! Maar goed beschouwd is dat niet audiogerelateerd...
Tjerk
Re: aarden van voeding LM3886
Bedankt voor alle feedback!!
Viva espana!!
Gr. Fred
Re: aarden van voeding LM3886
Ja, je lult lekker, Fred. maar op een hele zinnige vraag van Pjotr (die als een autoriteit op dit forum geldt op het gebied van versterkers ontwerpen en bouwen rondom de LM3886.) namelijk welke luidsprekers je ermee wilt gebruiken, geef je gewoon geen antwoord.
Re: aarden van voeding LM3886
Zeker niks ten nadele van Pjotr Ray!! Snap je getergde reactie niet!!!
Er worden 4 ohm luidspr. aangestuurd.
Er worden 4 ohm luidspr. aangestuurd.
Re: aarden van voeding LM3886
Ik ga een talema 55173 trafo gebruiken, 2x 25v.
Kan ik gewoon 1draad van 1 sec verbinden met 1 draad van de 2de secundaire voor een 0Volt line?
Gr. Fred
Kan ik gewoon 1draad van 1 sec verbinden met 1 draad van de 2de secundaire voor een 0Volt line?
Gr. Fred
Re: aarden van voeding LM3886
De enorme kennis van de mensen op dit forum zal door mij nooit belachelijk worden gemaakt. (DIT EVEN OM DE LANGE TENEN VAN RAY) te doen slinken!!!!
Dus Pjotr, bedankt voor je feedback!!!
Gr. Fred
Dus Pjotr, bedankt voor je feedback!!!
Gr. Fred
Re: aarden van voeding LM3886
Ik heb het idee dat je niet ziet wat er gebeurd als je dat doet.
Ik zal een poging wagen om het uit te leggen en dan kan je zelf bepalen of dat kan.
Een transformator transformeert de spanning van een wisselstroom naar een andere waarde en zal deze isoleren.
De secundaire wikkeling zal daarbij een zelfde frequentie hebben als de primaire.
Wat zal er gebeuren als je nu 2 secundaire onafhankelijke spoelen hebt?
Ga er dan van uit dat beide even veel wikkelingen hebben en de spanning uit beide gelijk is.
Wat zal er gebeuren als je 2 wikkelingen in serie schakelt?
en wat als een van de 2 wordt omgedraaid?
Wat meet je dan met je voltmeter in wisselstroom aan de buiten zijdes van de beide wikkelingen?
Re: aarden van voeding LM3886
Meet voor de gein ook eens tussen beide "hete" einden. Daar moet dan 55 V tussenstaan. Als dat 0 V moet je één van de twee secundaires omdraaien. Doe je dat niet heeft je voeding een 50 Hz rimpel en geen 100 Hz. Dat is erg ongunstig want dan moeten je elco's harder werken.
Tjerk
