aarden van voeding LM3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door mischa72 »

Mocht iemand nog trafo's zoeken, ik heb vast nog wel wat liggen dat ik niet gebruik. :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door Pjotr »

fred64 schreef: za 12 aug 2023, 19:07
Verder op staat ook 1 trafo.

Hierbij foto brugcel.

Gr. Fred
Die printen zijn geschikt voor beide. Je kunt ze aansluiten zo als op pagina 7 en als Ray aangeeft op 1 trafo met dubbele secundaire. Sluit dan ook de versterkerprinten ordentelijk aan met V+ NUL V- Dat kun je eerst proberen met je afgewikkelde trafo. Dat is niet optimaal, maar ok. Mocht dat brom opleveren dan kun je altijd nog overgaan naar 2 trafo's.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door FR_Aad »

Verder alles op 1 punt aarden voorkomt mogelijk brommen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door Pjotr »

Dat is hier niet mogelijk. Dat ene punt zou de nul op de LM printen moeten zijn dan. En daar zijn er 2 van, ieder ook nog in een andere hoek van de kast. Zit iets ingewikkelder. Voedingsstromen en signaalstromen lopen gedeeltelijk over dezelfde nul draden. Daarmee komt voedingsstoring zoals o.a. brom op de ingang terecht.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Op de lm printen heb ik de gnd traces verwijderd. Signal power en speaker gnd zaten op 1 punt.

Maar alles komt goed! Groundloop en switch zitten op chassis, 0V line vormt starground met signal, power en speakerground, allemaal gescheiden van elkaar.

Gr. Fred
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door Pjotr »

Laat het maar weten. Succes er mee!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door ray5150 »

fred64 schreef: zo 13 aug 2023, 1:36
Op de lm printen heb ik de gnd traces verwijderd. Signal power en speaker gnd zaten op 1 punt.

Maar alles komt goed! Groundloop en switch zitten op chassis, 0V line vormt starground met signal, power en speakerground, allemaal gescheiden van elkaar.
Oh, My God ! Wat een hoop Angelsaksische termen. de zaak zit ook zeker aangesloten met een interlink en een powercord ?
Vergeet je de PE niet ?
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door Regenpak »

ray5150 schreef: zo 13 aug 2023, 10:36
Wat een hoop Angelsaksische termen
Voor dagelijks taalgebruik ben ik het met je eens maar deze technologie is toch echt voornamelijk in het Engels. Neemt niet weg dat termen als "interlink" nogal debiel zijn. Aansluitsnoer is duidelijker. Steraardpunt is een twijfelgeval. Aanhechtingspunt? Wie weet wat dát is krijgt een lekkere Tripel van me! Maar goed beschouwd is dat niet audiogerelateerd...

Tjerk
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

:lagge: :lagge: Mooi mannen! Verder gebruik ik nog links draaiende zilverkabel die rechts draaiend aangesloten wordt om zodoende in het midden uit te komen.

Bedankt voor alle feedback!!

Viva espana!!

Gr. Fred
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door Regenpak »

fred64 schreef: zo 13 aug 2023, 13:20
om zodoende in het midden uit te komen
"In het midden? Wat een onzin! Had hij van Boze gehoord had hij voor Boze gekoze!" (Bose advertentie jaren 70)

Tjerk
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door ray5150 »

Ja, je lult lekker, Fred. maar op een hele zinnige vraag van Pjotr (die als een autoriteit op dit forum geldt op het gebied van versterkers ontwerpen en bouwen rondom de LM3886.) namelijk welke luidsprekers je ermee wilt gebruiken, geef je gewoon geen antwoord.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Zeker niks ten nadele van Pjotr Ray!! Snap je getergde reactie niet!!!

Er worden 4 ohm luidspr. aangestuurd.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Ik ga een talema 55173 trafo gebruiken, 2x 25v.

Kan ik gewoon 1draad van 1 sec verbinden met 1 draad van de 2de secundaire voor een 0Volt line?

Gr. Fred
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

De enorme kennis van de mensen op dit forum zal door mij nooit belachelijk worden gemaakt. (DIT EVEN OM DE LANGE TENEN VAN RAY) te doen slinken!!!!

Dus Pjotr, bedankt voor je feedback!!!

Gr. Fred :rock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door Kappa7 »

fred64 schreef: zo 13 aug 2023, 17:07
Ik ga een talema 55173 trafo gebruiken, 2x 25v.

Kan ik gewoon 1draad van 1 sec verbinden met 1 draad van de 2de secundaire voor een 0Volt line?

Gr. Fred
Ik heb het idee dat je niet ziet wat er gebeurd als je dat doet.
Ik zal een poging wagen om het uit te leggen en dan kan je zelf bepalen of dat kan.

Een transformator transformeert de spanning van een wisselstroom naar een andere waarde en zal deze isoleren.
De secundaire wikkeling zal daarbij een zelfde frequentie hebben als de primaire.
Wat zal er gebeuren als je nu 2 secundaire onafhankelijke spoelen hebt?
Ga er dan van uit dat beide even veel wikkelingen hebben en de spanning uit beide gelijk is.
Wat zal er gebeuren als je 2 wikkelingen in serie schakelt?
en wat als een van de 2 wordt omgedraaid?
Wat meet je dan met je voltmeter in wisselstroom aan de buiten zijdes van de beide wikkelingen?
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Ik heb gemeten en meet 27, 4 volt t.o.v. nul.

Gr. Fred
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Ik dacht zelfde spanning dubbel amperage
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door Henkjan »

stroom.....
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Sorry henkjan inderdaaf stroom
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door Regenpak »

fred64 schreef: zo 13 aug 2023, 23:37
Ik heb gemeten en meet 27,4 volt t.o.v. nul.
Meet voor de gein ook eens tussen beide "hete" einden. Daar moet dan 55 V tussenstaan. Als dat 0 V moet je één van de twee secundaires omdraaien. Doe je dat niet heeft je voeding een 50 Hz rimpel en geen 100 Hz. Dat is erg ongunstig want dan moeten je elco's harder werken.

Tjerk
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

:dank: Super Tjerk, thnx.

Gr. Fred
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door Regenpak »

Graag gedaan! :mrgreen:

Tjerk
Plaats reactie