Hawk P12
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hawk P12
Hoe hoog is de voedingsspanning die je meet? Als de EL84 het niet trekt gaat de voedingsspanning omhoog.
Re: Hawk P12
+ - 184 Vdc of moet ik meten al werkende ?
Laat de buis ook eens stress testen bij mijn broer .
Laat de buis ook eens stress testen bij mijn broer .
Re: Hawk P12
Ondertussen opnieuw de spanning gemeten en nu zit ik boven van wat ze in de handleiding voorschrijven .
Het moet tussen de 180 Vdc en 200Vdc en ik meet nu 216Vdc bij beide kanalen .
Het moet tussen de 180 Vdc en 200Vdc en ik meet nu 216Vdc bij beide kanalen .
Re: Hawk P12
Zal voor zeker de spanning onder de 200Vdc moeten brengen . Doe ik dit met R13-14 of met R15-16 ?
Re: Hawk P12
R9-R10 is de spanningsdeler die de uitgangsspanning bepaalt. Heb je ook een schema waar componentwaarden bij staan?
Re: Hawk P12
Dat betekent dat de spanning die je krijgt ongeveer drie keer de zenerspanning is (π x duim). Als de voedingsspanning blijft dan is die niet de oorzaak van het wegvallen van het kanaal. Echter, als die tijdens het optreden van de fout omhoog gaat, dan is dat een teken dat de versterkertrap uitvalt en de spanning omhoog gaat doordat de belasting wegvalt. Is de voedingsspanning altijd te hoog, of alleen wanneer het probleem optreedt?
Re: Hawk P12
Spanning gemeten met gewoon de pre Amp ingeschakeld .
Gebruik wel een hedendaagse trafo niet degene voorgeschreven uit 2001 .
Gebruik wel een hedendaagse trafo niet degene voorgeschreven uit 2001 .
Re: Hawk P12
De techniek van gewone trafo's is de laatste 25 jaar niet veranderd, als de secundaire spanningen kloppen zal het daar niet aan liggen. Ook als de versterkertrap een iets hogere voedingsspanning krijgt zal die wel blijven werken. Als ik naar deze post kijk zie ik toch wel wat twijfelachtige layout keuzes, waarbij een klein soldeerfoutje tot sluiting kan leiden. Heb je je solderingen gecheckt op onbedoelde overbruggingen?
Re: Hawk P12
Ondertussen heb ik de printplaat gecheckt op slechte soldeer verbindingen en waar de print-banen zeer dicht bij elkaar lagen heb ik het nodige gedaan .
Test moet nog volgen maar ik heb een vraag voor de kundige ter zake.
Bij het checken van gebruikte interlinks heb ik het volgende ontdekt . 1 stekker lag in sluiting en raad eens het was de rechter . Kan dit het uitvallen verklaren ?
Test moet nog volgen maar ik heb een vraag voor de kundige ter zake.
Bij het checken van gebruikte interlinks heb ik het volgende ontdekt . 1 stekker lag in sluiting en raad eens het was de rechter . Kan dit het uitvallen verklaren ?
Re: Hawk P12
Maar natuurlijk! Ik zelf ook weleens hele prints opnieuw gesoldeerd om er vervolgens achter te komen dat de oorzaak van het probleem een rotte plug was.
Re: Hawk P12
Nu kom ik bij een andere vraag namelijk , kan die 216 Vdc kwaad als ze een max aangeven van 200Vdc ?
Re: Hawk P12
Tussentijdse test bezig , ben nu toch al een hele tijd aan't muziek luisteren en er is nog geen kanaal uitgevallen .
Re: Hawk P12
Vandaag ook weer een hele tijd muziek geluisterd en nu ook blijft hij naar behoren functioneren .
Re: Hawk P12
Mooi zo! Heb je de EL84 al kunnen (laten) testen? Wellicht dat een wat levenskrachtiger exemplaar de spanning wat lager krijgt, en anders kan je R13 of R14 iets verhogen in waarde. Maar je kent het gezegde: if it ain't broke, don't fix it. De 6N1P kan de spanning die er nu op staat zonder problemen aan.
Re: Hawk P12
Nog niet aan toe gekomen om dit testen .
Als ik voor nieuwe zou gaan , is er een bepaald merk waar ik moet voor gaan of maakt het bij deze toepassing niet zoveel uit ?
Als ik voor nieuwe zou gaan , is er een bepaald merk waar ik moet voor gaan of maakt het bij deze toepassing niet zoveel uit ?
Re: Hawk P12
Update : el84 buisjes vervangen met nieuwe , spanning is nu + - 218 V .
Dus er is niks veranderd .
Dus er is niks veranderd .
Re: Hawk P12
De spanning over C4 wordt bepaald door de shunt-regelaar die bestaat uit buis V2 en omringende componenten. Zoals eerder opgemerkt, wordt de spanning over C4 bepaald door de spanningsdeler bestaande uit R9 en R10. Ik heb geen expert op het gebied van buizen, maar ik vermoed dat je de spanning over C4 kunt verlagen door weerstand R9 te verlagen. Volgens mijn berekening zou de spanning moeten zakken naar ongeveer 190V, wanneer weerstand R9 verlaagd wordt van 100K naar 82K. Om dit te testen stel ik voor om een weerstand van 470K parallel aan weerstand R9 te solderen, en te meten wat dan de spanning over C4 wordt.
En nu moeten wij raden wat er aan de hand is? Misschien is er opnieuw sluiting in de interlink op het rechter kanaal?En weer valt het rechter kanaal uit.
Re: Hawk P12
Ga eerst eens al de soldeerverbindingen controleren en er met de soldeerbout overheen gaan .
