Hawk P12

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

Hoe hoog is de voedingsspanning die je meet? Als de EL84 het niet trekt gaat de voedingsspanning omhoog.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

+ - 184 Vdc of moet ik meten al werkende ?
Laat de buis ook eens stress testen bij mijn broer .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Ondertussen opnieuw de spanning gemeten en nu zit ik boven van wat ze in de handleiding voorschrijven .
Het moet tussen de 180 Vdc en 200Vdc en ik meet nu 216Vdc bij beide kanalen .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Zal voor zeker de spanning onder de 200Vdc moeten brengen . Doe ik dit met R13-14 of met R15-16 ?
Bijlagen
IMG20221102153604.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

R9-R10 is de spanningsdeler die de uitgangsspanning bepaalt. Heb je ook een schema waar componentwaarden bij staan?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

R9 : 100K
R10 :47K5
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

Dat betekent dat de spanning die je krijgt ongeveer drie keer de zenerspanning is (π x duim). Als de voedingsspanning blijft dan is die niet de oorzaak van het wegvallen van het kanaal. Echter, als die tijdens het optreden van de fout omhoog gaat, dan is dat een teken dat de versterkertrap uitvalt en de spanning omhoog gaat doordat de belasting wegvalt. Is de voedingsspanning altijd te hoog, of alleen wanneer het probleem optreedt?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Spanning gemeten met gewoon de pre Amp ingeschakeld .
Gebruik wel een hedendaagse trafo niet degene voorgeschreven uit 2001 .
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

De techniek van gewone trafo's is de laatste 25 jaar niet veranderd, als de secundaire spanningen kloppen zal het daar niet aan liggen. Ook als de versterkertrap een iets hogere voedingsspanning krijgt zal die wel blijven werken. Als ik naar deze post kijk zie ik toch wel wat twijfelachtige layout keuzes, waarbij een klein soldeerfoutje tot sluiting kan leiden. Heb je je solderingen gecheckt op onbedoelde overbruggingen?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Ligt ondertussen op de operatietafel om alles nog eens te checken .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Ondertussen heb ik de printplaat gecheckt op slechte soldeer verbindingen en waar de print-banen zeer dicht bij elkaar lagen heb ik het nodige gedaan .
Test moet nog volgen maar ik heb een vraag voor de kundige ter zake.
Bij het checken van gebruikte interlinks heb ik het volgende ontdekt . 1 stekker lag in sluiting en raad eens het was de rechter . Kan dit het uitvallen verklaren ?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

Maar natuurlijk! Ik zelf ook weleens hele prints opnieuw gesoldeerd om er vervolgens achter te komen dat de oorzaak van het probleem een rotte plug was.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Nu kom ik bij een andere vraag namelijk , kan die 216 Vdc kwaad als ze een max aangeven van 200Vdc ?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

Nee
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Tussentijdse test bezig , ben nu toch al een hele tijd aan't muziek luisteren en er is nog geen kanaal uitgevallen .
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

Mooi zo, geniet van de duurtest!
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Spanning over C4 blijft tijdens bedrijf tussen 217 en 219 Vdc bewegen .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Vandaag ook weer een hele tijd muziek geluisterd en nu ook blijft hij naar behoren functioneren .
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

Mooi zo! Heb je de EL84 al kunnen (laten) testen? Wellicht dat een wat levenskrachtiger exemplaar de spanning wat lager krijgt, en anders kan je R13 of R14 iets verhogen in waarde. Maar je kent het gezegde: if it ain't broke, don't fix it. De 6N1P kan de spanning die er nu op staat zonder problemen aan.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Nog niet aan toe gekomen om dit testen .
Als ik voor nieuwe zou gaan , is er een bepaald merk waar ik moet voor gaan of maakt het bij deze toepassing niet zoveel uit ?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Update : el84 buisjes vervangen met nieuwe , spanning is nu + - 218 V .
Dus er is niks veranderd .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

En weer valt het rechter kanaal uit .
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Hawk P12

Bericht door CornelisJ »

meanman64 schreef: wo 30 jul 2025, 13:41
Update : el84 buisjes vervangen met nieuwe , spanning is nu + - 218 V .
Dus er is niks veranderd .
De spanning over C4 wordt bepaald door de shunt-regelaar die bestaat uit buis V2 en omringende componenten. Zoals eerder opgemerkt, wordt de spanning over C4 bepaald door de spanningsdeler bestaande uit R9 en R10. Ik heb geen expert op het gebied van buizen, maar ik vermoed dat je de spanning over C4 kunt verlagen door weerstand R9 te verlagen. Volgens mijn berekening zou de spanning moeten zakken naar ongeveer 190V, wanneer weerstand R9 verlaagd wordt van 100K naar 82K. Om dit te testen stel ik voor om een weerstand van 470K parallel aan weerstand R9 te solderen, en te meten wat dan de spanning over C4 wordt.
En weer valt het rechter kanaal uit.
En nu moeten wij raden wat er aan de hand is? Misschien is er opnieuw sluiting in de interlink op het rechter kanaal?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Ga eerst eens al de soldeerverbindingen controleren en er met de soldeerbout overheen gaan .
Plaats reactie