KT170 SE Trans High end

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

Zoals ik zei speelt de versterker nu, er is nog wel iets wat ik niet snap, en dat is als ik de nos Nanking 6SQ7gt vervang door de nos Tungsram hij alleen bromt, kan dat te maken hebben dat de diodes aangesloten moeten worden vn de Tungsram, want dat heb ik niet gedaan. :think:
Verder heb ik een meting gedaan, het max vermogen wat er uitkomt is 32W en het RMS vermogen ong 21,5W Daarna begint de sinus te vervormen, boven en onder wel heel mooi gelijk, zoals ik nu heb gemeten. Uitgebreide metingen wil ik dooen bij Hans van Amplimo.
Ik heb er 165mA ingestopt met een spanning over anode/kathode van 374V wat dan zou neerkomen op 61W disipatie, klopt dat?
De voeding staat wel boven op de kast maar wordt toch behoorlijk warm(wat is warm, he) maar deze is 600mA bij 290V deze zou toch voldoende moeten zijn? En nog wat foto's van de voor en achterzijde van de kast. Nu eerst eens laten inspelen en vet. toch de Tungsram buisjes er op als dat werkt.
Bijlagen
KT170 front2.jpg
KT170 achterzijde.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door OpaBert »

Het is opgenomen vermogen- afgegeven vermogen
61Watt - wat naar je UGT ingaat , dus als dat 20 watt is heb je 41 watt dissipatie
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

Je hebt gelijk Bert, het is opgenomen vermogen van 61W.

Een ander probleem wat ik net ontdekte is dat de 6SQ7 erg gevoelig is voor aanraken of in de buurt komen (hoogfrequent)?
Vooral de buisvoet, dan krijg je een achtergrond brom. Is dat nog op te lossen?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Het zou best kunnen dat er iets in het ultrasone bereik staat te fluiten. Daar kom je eigenlijk alleen achter met een oscilloscoop. Je zou kunnen overwegen om de anodes van de ongebruikte diodes aan massa te knopen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

timpert schreef:
Het zou best kunnen dat er iets in het ultrasone bereik staat te fluiten. Daar kom je eigenlijk alleen achter met een oscilloscoop. Je zou kunnen overwegen om de anodes van de ongebruikte diodes aan massa te knopen.
Anne had het er over om ze aan de kathode te knopen, ik kan beide proberen om te zien of het voor de gevoeligheid wat uitmaakt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door Ah!buis »

Heb je pin 1 van de 6SQ7 wel aan massa liggen ?
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
Heb je pin 1 van de 6SQ7 wel aan massa liggen ?
Anne
Nee Anne, wist niet dat dat moest, maar ga dat dan morgen aanpassen, dan ook meteen de de dioden aan de kathode leggen?
Want waarom werkt hij nu wel op de nanking buis en bromt hij alleen op de tungsram?
Zit die dan anders in elkaar?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Kijk voor de grap eens of de metalen ring om de voet echt wel is aangesloten op pin 1.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

timpert schreef:
Kijk voor de grap eens of de metalen ring om de voet echt wel is aangesloten op pin 1.
Ik heb zowel de Chinees als de Tungsram gemeten en beide liggen aan de metalen ring.
De massa op beide buisjes is nu aangesloten en en de brom aan de voet is weg en de Tungsram buisjes werken nu ook goed, de andere ingangen blijven erg gevoelig als er niets aangesloten is behalve de stekkers, lichte brom. is deze ingang gevoeliger dan de ecc83?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door Ah!buis »

Voor de gevoeligheid maakt het niks uit, de versterking wordt zo goed als volledig bepaald door de tegenkoppeling.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
Voor de gevoeligheid maakt het niks uit, de versterking wordt zo goed als volledig bepaald door de tegenkoppeling.
Anne
Oke, dan moet ik verder kijken waar de brom vandaan komt, want dit heb ik nog niet eerder gehad bij dit type versterker.
Zal morgen eerst eens de 6sq7 er uit trekken kijken of de brom er dan nog is.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Wanneer treedt de brom precies op? Ook als je het volume helemaal dicht draait? Het kan gewoon brominstraling zijn, maar het kan ook dat er iets staat te oscilleren. De oscillatie zelf hoor je meestal niet (ultrasoon), maar de demodulatie ervan wel. Maar toch, de 6SQ7 is niet bepaald een "hot item", oscillatie krijg je veel eerder bij hele steile buizen. Maar aan de andere kant heb je wel een terugkoppellus die zich zou kunnen misdragen. Zaken als capaciteit tussen de elektroden kunnen je dan parten gaan spelen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Ah!buis schreef:
Voor de gevoeligheid maakt het niks uit, de versterking wordt zo goed als volledig bepaald door de tegenkoppeling.
Anne
Oke, dan moet ik verder kijken waar de brom vandaan komt, want dit heb ik nog niet eerder gehad bij dit type versterker.
Zal morgen eerst eens de 6sq7 er uit trekken kijken of de brom er dan nog is.
Wat wel handig om te weten is de frequentie van de Brom 50 Hz of 100Hz
100 hz is ( bijna ) altijd voedingsbrom en 50 Hz brom meer aarding afscherming probleem
Had hier ook met die Canwell een 100 hz brom niet regelbaar ( verkeerd voeding,s punt gekozen
50 HZ dikwijls magnetisch veld uit voedingstrafo ( ringkern uitgezonderd)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

Ik ga er vanavond mee aan het werk,(moet af en toe nog werken he :lol: ) Voeding zeker niet, maar wil vanavond eerst de ingang van de 6SQ7 loskoppelen om te zien of het vanuit de rca komt. ik heb de 6SQ7 (pootje 1)aan de massa gelegd, maar moet die aan de min van de voeding of aan het chassis zelf(massa). Ik heb hem nu aan het chassis gelegd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

Er zijn dus 2verschillende brommen, een van de rca deel, als ik de ingang vanaf de potmeter loskoppel is die weg.
Maar dan is er nog een brom die constant is maar heel zacht, die lijkt te komen van de 200V uitgang, als ik op de voedingen een scoop zet zijn ze allemaal vrijwel stil op de 200V na, die heeft een behoorlijke rimpel. maar die komt van dezelfde hoofdspanning als de 400 en 300V, Ik heb de foto bijgevoegd.
Bijlagen
scoop.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Die 200V lijkt alleen de sourcevolger uit de Menno Cel te voeden, of zie ik dat verkeerd?

Wat is de maximale DC spanning die je scoop mag hebben op z'n ingang?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door Ah!buis »

Lijkt me wat gesputter van een zenerdiode, vermoedelijk Z2, is niet zo erg.Wordt nml nog afgevlakt voor gebruik bij de buis en de Mennocel is de drain van een sourcevolger daar komt ook (zo goed als)niks door.
De RCA ingang liefst wel geïsoleerd monteren en met een afgeschermde draad naar de potmeter.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

timpert schreef:
Die 200V lijkt alleen de sourcevolger uit de Menno Cel te voeden, of zie ik dat verkeerd?

Wat is de maximale DC spanning die je scoop mag hebben op z'n ingang?
ik dacht 360V, maar heb een andere voeler die 600V mag hebben en dan op 10x. die gebruik ik dan voor de 400V voor de andere 200v en 300V gebruik ik 1x.
Klopt, gaat alleen naar de mennocel.
Lijkt me wat gesputter van een zenerdiode, vermoedelijk Z2, is niet zo erg.Wordt nml nog afgevlakt voor gebruik bij de buis en de Mennocel is de drain van een sourcevolger daar komt ook (zo goed als)niks door.
De RCA ingang liefst wel geïsoleerd monteren en met een afgeschermde draad naar de potmeter.
Anne
Daar heb ik 2 afgeschermde kabeltjes naar toe liggen en nog verder naar de buis, heb dit keer alleen de audioaarde in het midden via 100ohm en de condensator aan massa gelegd en niet bij de RCA ingang zoals anders.
De RCA is geïsoleerd van het chassis, ik heb de 0 van de luidspreken niet aan massa liggen, staat wel op de tekening.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Als alleen de sourcevolger daaruit gevoed wordt, dan ga je daar inderdaad niks van merken. Pas wel op met 10X probes, als je de ingang van je scoop op AC zet, komt de volle DC spanning over de ingangscondensator te staan. Instinkertje!

Wat zit er allemaal op dat ingangsprintje, wordt dat met AC gevoed?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

Klopt wordt met 12V AC gevoed, zit een relais schakeling voor het juiste kanaal op, heb ik nooit eerder gebruikt maar vond het wel een mooi setje(nu wel spijt van). dit is het printje.
Bijlagen
HTB1Brp4aKT2gK0jSZFvq6xnFXXaY.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Zou best wel eens kunnen dat je de gelijkrichter daarvan hoort. Ik zie ook dat de schakeling een 12-0-12 V trafo wil zien, maar dat de trafo die 'm voedt 1x 9V is. De stabilisatie op de print kan zo zijn werk niet doen, en er blijft dus altijd wat restbrom achter op de spoelspanning van de relais. Zou zomaar de bron van je brom kunnen zijn!

De 12V voedingsspanning, zit die überhaupt ergens aan massa?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

De 12V voedingsspanning, zit die überhaupt ergens aan massa?
Nee, nergens(is 9V wisselspanning).

Ik heb inmiddels veel uitgetest en doorgemeten.
Het blijkt dat de 6sq7 van tungsram een brom veroorzaakt, de chinees blijft dan stil.
De centrale massa verplaatst van het midden naar de rca ingang, maakt geen verschil.
RCA ingang is met de Chinees helemaal stil, dus daar ligt nu geen probleem meer(behalve bij de tungsram buis). En natuurlijk brom als er geen media is aangesloten op de RCA.
Dan blijft er een heel lichte brom over,(oor bij de speaker), als ik dan een vinger op de massa van de elco's leg wordt deze bijna stil.
Ook als je je hand op de kast drukt wordt het minder en wanneer je je vinger op de buisvoet van de 6SQ7 legt de brom ook nagenoeg verdwenen is kom je met je vingers in de buurt van het rooster dan wordt de brom beduidend harder.
Dus wat kan daar dan de oorzaak van zijn? Ik heb alle diodes van de buis samen met pootje 1 aan de min gelegd maar maakt niets uit.
Nu is ook nog 1 van de tungsram buisjes los in het huis, kan ik daar wat aan doen? :|
Wat ik ook vreemd vind dat op de ene buisvoet van de 6SQ7 min staat en op de KT170 -120V heb daar pootje 1 en 8 doorverbonden zoals anders.
Eerder met de ecc83 had je daar geen last van natuurlijk.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Als die 9V trafo niks anders voedt, kan je de brom van de niet aangesloten ingangen waarschijnlijk opheffen door de klem op de ingangsprint die met "0" is gemarkeerd aan massa te hangen.

Ik denk dat je nog een beetje brominstraling hebt bij de 6SQ7, de impedantie van het tegenkoppelcircuit om die buis is vrij hoog. Waarom de Tungsram harder bromt dan de Nanjing is mij ook een raadsel, zou het iets te maken kunnen hebben met brom vanuit de gloeidraad? Het zou kunnen dat de isolatie van de gloeidraad lek is, of dat je een ontbrompotmeter nodig hebt, die een positie van minimale brom net uit het midden heeft. Dat laatste lijkt me het waarschijnlijkst.
Wat ik ook vreemd vind dat op de ene buisvoet van de 6SQ7 min staat en op de KT170 -120V heb daar pootje 1 en 8 doorverbonden zoals anders.
Eerder met de ecc83 had je daar geen last van natuurlijk.

De kathode (pin 8 ) van de KT170 heb je doorverbonden met de metalen huls (pin 1). De kathode van de KT170 staat echter op +120 V ten opzichte van massa. Omdat de huls van de 6SQ7 aan massa hangt, meet je tussen beide hulzen 120 V. Omdat de huls van de KT170 aanraakbaar is, hoort die niet zo'n hoge spanning te voeren, daar kan je een schokje van krijgen. pin 1 hoort ook van de KT170 aan massa te hangen.

Geinig: zet "pin 8" tussen haakjes en je krijgt dit: (pin 8).
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

De kathode (pin 8 ) van de KT170 heb je doorverbonden met de metalen huls (pin 1). De kathode van de KT170 staat echter op +120 V ten opzichte van massa. Omdat de huls van de 6SQ7 aan massa hangt, meet je tussen beide hulzen 120 V. Omdat de huls van de KT170 aanraakbaar is, hoort die niet zo'n hoge spanning te voeren, daar kan je een schokje van krijgen. pin 1 hoort ook van de KT170 aan massa te hangen.
Geinig: zet "pin 8" tussen haakjes en je krijgt dit: (pin 8).]
Dat laatste klopt Tim, kreeg laatst al een schokje als je het chassis en de buisvoet aanraakt. :lol: Die pin 1 ga ik dan ook aan massa leggen. :goedzo:

Ik ga ook nog 2x 6SQ7 met metalen behuizing bestellen om te kijken of daar de brom dan volledig mee weg gaat. Want brommen rondom de 6SQ7 is sterk als je dicht bij de buis zelf komt. De brom hoor je alleen maar als je je hoofd bij de luidspreker houdt, dus het is niet veel, maar liever niet.
Ik heb de geluidsopname als je bij de buis komt bijgevoegd, geluid is opgenomen voor de speaker.
of dat je een ontbrompotmeter nodig hebt, die een positie van minimale brom net uit het midden heeft. Dat laatste lijkt me het waarschijnlijkst.
Hoe en waar plaats je die ontbrompotmeter?
Bijlagen
Nieuwe opname 8.zip
(66.67 KiB) 32 keer gedownload
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Een ontbrompotmeter doet het zelfde als de weerstanden waarmee je de gloeidraad nu aan massa hebt liggen, maar dan liggen de uiteinden van de pot aan de gloeispanning, en de loper aan massa. Zo kan je de brominstraling door de gloeidraad nog wat beter wegregelen.

p.s. mijn naam is niet Tim. De link in mijn signature geeft je een hint... :)
Plaats reactie