Ik weet wel:als je tevreden bent kun je je beter dom houden.
Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Moderator: Beheerdersteam
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Het blijft audio!
Waar was jij dan 20 jaar geledenSSassen schreef:Nee, nee, mij niet, ik schreef dat 't een kansloos ontwerp was en dat je d'r niet aan moet beginnen, maar daarvoor is 't inmiddels te laat.BertXXL schreef:Volgens mij heb ik zo iedereen beantwoord
En inderdaad, met mijn budget van destijds en dan 20 jaar plezier, dan zou ik de term 'kansloos' toch niet willen hanteren.
- SSassen
- Contacteer:
Ach ja, Hiraga, als die ontwerpen blinken uit in het met het grootste gemak creëeren van een flinke dosis harmonische vervorming.dre schreef:Geen probleem,hij vond de mijne ook kansloos.
Maar als de experts hier de versterker 'dood' verklaren dan wordt het tijd voor wat nieuws. Maar tot die tijd wil ik kijken of ie te repareren is.
Daarna wil ik best met meneer het knuffelkonijn de discussie aan wat mooi kan klinken in combinatie met mijn speakers.
Daarna wil ik best met meneer het knuffelkonijn de discussie aan wat mooi kan klinken in combinatie met mijn speakers.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nee, een Quad 405.....SSassen schreef:Laat me raden? Een Hypex versterker?ds23man schreef:Is het tijd voor iets nieuws......
Gezien de inhoud lijkt hij me altijd te herstellen.BertXXL schreef:Maar als de experts hier de versterker 'dood' verklaren dan wordt het tijd voor wat nieuws. Maar tot die tijd wil ik kijken of ie te repareren is.
Ik heb er lang gelden i.d.d. eentje zelf gebouwd. Kan er zeker eens naar kijken en hem doormeten en bezien wat er aan de hand is. Reparabel is het altijd maar of dat dan kosten en moeite nog waard is zien we dan wel weer. Stuur maar een PB.BertXXL schreef:@Peter en Ray .. jullie wonen het dichtst in de buurt, hebben jullie de know-how en de materialen om de versterker door te meten en eventueel wat te vervangen? Of in ieder geval een goede diagnose te stellen.
- SSassen
- Contacteer:
Mja, handjevol onderdelen, alles behalve de JFET's is nog courant, da's voor een paar tientjes allemaal te vervangen.dre schreef:Gezien de inhoud lijkt hij me altijd te herstellen.BertXXL schreef:Maar als de experts hier de versterker 'dood' verklaren dan wordt het tijd voor wat nieuws. Maar tot die tijd wil ik kijken of ie te repareren is.
Ik heb net een mail gestuurd naar de versterker dokter dat ik de patiënt op wil halen.
Hopelijk gaat dat deze week lukken, dus als er iemand komend weekeinde tijd en zin heeft om te prutsen aan deze fantastische versterker, dan hoor ik dat graag.
Hopelijk gaat dat deze week lukken, dus als er iemand komend weekeinde tijd en zin heeft om te prutsen aan deze fantastische versterker, dan hoor ik dat graag.
Dat vond Sander ook van mijn JLH Klasse A versterker.SSassen schreef:Ach ja, Hiraga, als die ontwerpen blinken uit in het met het grootste gemak creëeren van een flinke dosis harmonische vervorming.dre schreef:Geen probleem,hij vond de mijne ook kansloos.
Knap eigenlijk, met zo weinig componenten dat voor elkaar krijgen, en dat zonder buizen.
In principe kun je deze versterker tot het einde der tijden repareren, zolang de benodigde onderdelen aanwezig zijn.BertXXL schreef:Maar als de experts hier de versterker 'dood' verklaren dan wordt het tijd voor wat nieuws. Maar tot die tijd wil ik kijken of ie te repareren is.
Juist omdat de opzet zo simpel en eenvoudig is.
Met die transistor pakketjes die Audiomanics nog heeft, en bijvoorbeeld deze print : http://www.ebay.com/itm/15W-pure-sound- ... 4aab4d7f2c
heb je zomaar een complete reserve versterker.
(afgezien van de trafo en die tray bierblikjes, natuurlijk.
Als ik jou was zou ik maar heel gauw een afspraak maken met Peter :BertXXL schreef:Ik heb net een mail gestuurd naar de versterker dokter dat ik de patiënt op wil halen.
Hij woont het dichtste bij jou, en heeft immens veel kennis en ervaring. ikzelf kan nog niet in zijn schaduw staan...Pjotr schreef:Ik heb er lang gelden i.d.d. eentje zelf gebouwd.
Kan er zeker eens naar kijken en hem doormeten en bezien wat er aan de hand is.
Reparabel is het altijd maar of dat dan kosten en moeite nog waard is zien we dan wel weer. Stuur maar een PB.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik uit de foto's afleid dat het geheel qua bouwkwaliteit niet veel soeps is.
tenminste, die indruk heb ik. een flinke Overhaulin' zou geen gek idee zijn.
Maar ja, als ik dat moet gaan doen ben je hem inderdaad minimaal een half jaar kwijt.
SSassen schreef:Nee, nee, mij niet, ik schreef dat 't een kansloos ontwerp was en dat je d'r niet aan moet beginnen, maar daarvoor is 't inmiddels te laat.BertXXL schreef:Volgens mij heb ik zo iedereen beantwoord
Dat gaat inderdaad niet lukken..ray5150 schreef:Hij woont het dichtste bij jou, en heeft immens veel kennis en ervaring. ikzelf kan nog niet in zijn schaduw staan...
groet,
Aat
Mwah, als de zon laag genoeg staat.........AatV schreef:Dat gaat inderdaad niet lukken..ray5150 schreef:Hij woont het dichtste bij jou, en heeft immens veel kennis en ervaring. ikzelf kan nog niet in zijn schaduw staan...![]()
groet,
Aat
Versterker inmiddels terug gekregen en een afspraak gemaakt voor aankomende zondag.
Op basis van deze close ups. Zou iemand kunnen schatten of dit het klassieke versterker schema betreft of een variant?
De papiertjes van 20 jaar geleden heb ik namelijk niet meer.
Groeten,
Norbert
Op basis van deze close ups. Zou iemand kunnen schatten of dit het klassieke versterker schema betreft of een variant?
Groeten,
Norbert
Ach, het is geen ingewikkeld ding en er is genoeg op internet over te vinden.BertXXL schreef:Versterker inmiddels terug gekregen en een afspraak gemaakt voor aankomende zondag.
Groeten,
Norbert
As ik dat zo 's bekijk, lijkt niet erg op "Le Monstre" ,eerder een Zenotron.
Anne
Anne
Van een Zenotron heb ik nog niet eerder gehoord.
Inmiddels de versterker een stukje uit elkaar gehaald, zodat Peter er makkelijker bij kan.
En ik kan hierdoor wat beter fotograferen, ik hoop dat het nu ietsje duidelijker is.
Wederom 3 foto's maar dan van hetzelfde kanaal.
Inmiddels de versterker een stukje uit elkaar gehaald, zodat Peter er makkelijker bij kan.
En ik kan hierdoor wat beter fotograferen, ik hoop dat het nu ietsje duidelijker is.
Wederom 3 foto's maar dan van hetzelfde kanaal.
- SSassen
- Contacteer:
Sorry Bert, maar dit is duidelijk door één of andere beunhaas in elkaar gezet.
So What? We zijn niet allemaal in de wieg gelegd met een soldeerbout in de mond i.p.v. een speen...SSassen schreef:Sorry Bert, maar dit is duidelijk door één of andere beunhaas in elkaar gezet.
Kijk hier maar 's http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... ments.htmlBertXXL schreef:Van een Zenotron heb ik nog niet eerder gehoord.
Anne
De tegenkoppeling is misschien ook instelbaar gemaakt.ds23man schreef:Voor een zenotron zit er een instelpot te veel in.
Is nml. deels spanning- deels stroom-tegenkoppeling bij de Zeno.
Het is de vier zelfde weerstanden naast elkaar en het gebrek aan transistors die me aan dit ding deed denken.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Een nieuwe print maken lijkt me als eerste een goed plan.
Ik ben nooit aan een zelfbouw versterker begonnen wegens de grote complexiteit van de schakelingen, maar deze versterker heeft dermate weinig componenten dat hij nauwelijks ingewikkelder is dan een passief luidspreker filter! Klinkt het ook een beetje?
Groetjes Walter
Groetjes Walter