Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door dre »

Het blijft audio!
Ik weet wel:als je tevreden bent kun je je beter dom houden. :sure:
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

SSassen schreef:
BertXXL schreef:
Volgens mij heb ik zo iedereen beantwoord :bakkie:
Nee, nee, mij niet, ik schreef dat 't een kansloos ontwerp was en dat je d'r niet aan moet beginnen, maar daarvoor is 't inmiddels te laat.
Waar was jij dan 20 jaar geleden :lol:

En inderdaad, met mijn budget van destijds en dan 20 jaar plezier, dan zou ik de term 'kansloos' toch niet willen hanteren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door dre »

Geen probleem,hij vond de mijne ook kansloos. :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door SSassen »

dre schreef:
Geen probleem,hij vond de mijne ook kansloos. :lol:
Ach ja, Hiraga, als die ontwerpen blinken uit in het met het grootste gemak creëeren van een flinke dosis harmonische vervorming.
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

Maar als de experts hier de versterker 'dood' verklaren dan wordt het tijd voor wat nieuws. Maar tot die tijd wil ik kijken of ie te repareren is.

Daarna wil ik best met meneer het knuffelkonijn de discussie aan wat mooi kan klinken in combinatie met mijn speakers.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Is het tijd voor iets nieuws...... :lol:
Laat me raden? Een Hypex versterker? :D
Nee, een Quad 405.....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door dre »

BertXXL schreef:
Maar als de experts hier de versterker 'dood' verklaren dan wordt het tijd voor wat nieuws. Maar tot die tijd wil ik kijken of ie te repareren is.

Daarna wil ik best met meneer het knuffelkonijn de discussie aan wat mooi kan klinken in combinatie met mijn speakers.
Gezien de inhoud lijkt hij me altijd te herstellen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

BertXXL schreef:
@Peter en Ray .. jullie wonen het dichtst in de buurt, hebben jullie de know-how en de materialen om de versterker door te meten en eventueel wat te vervangen? Of in ieder geval een goede diagnose te stellen.
Ik heb er lang gelden i.d.d. eentje zelf gebouwd. Kan er zeker eens naar kijken en hem doormeten en bezien wat er aan de hand is. Reparabel is het altijd maar of dat dan kosten en moeite nog waard is zien we dan wel weer. Stuur maar een PB.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door SSassen »

dre schreef:
BertXXL schreef:
Maar als de experts hier de versterker 'dood' verklaren dan wordt het tijd voor wat nieuws. Maar tot die tijd wil ik kijken of ie te repareren is.

Daarna wil ik best met meneer het knuffelkonijn de discussie aan wat mooi kan klinken in combinatie met mijn speakers.
Gezien de inhoud lijkt hij me altijd te herstellen.
Mja, handjevol onderdelen, alles behalve de JFET's is nog courant, da's voor een paar tientjes allemaal te vervangen.
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

Ik heb net een mail gestuurd naar de versterker dokter dat ik de patiënt op wil halen.

Hopelijk gaat dat deze week lukken, dus als er iemand komend weekeinde tijd en zin heeft om te prutsen aan deze fantastische versterker, dan hoor ik dat graag. :sure:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
dre schreef:
Geen probleem,hij vond de mijne ook kansloos. :lol:
Ach ja, Hiraga, als die ontwerpen blinken uit in het met het grootste gemak creëeren van een flinke dosis harmonische vervorming.
Dat vond Sander ook van mijn JLH Klasse A versterker. :mrgreen:
Knap eigenlijk, met zo weinig componenten dat voor elkaar krijgen, en dat zonder buizen. :lol:
BertXXL schreef:
Maar als de experts hier de versterker 'dood' verklaren dan wordt het tijd voor wat nieuws. Maar tot die tijd wil ik kijken of ie te repareren is.

Daarna wil ik best met meneer het knuffelkonijn de discussie aan wat mooi kan klinken in combinatie met mijn speakers.
In principe kun je deze versterker tot het einde der tijden repareren, zolang de benodigde onderdelen aanwezig zijn.
Juist omdat de opzet zo simpel en eenvoudig is. :D
Met die transistor pakketjes die Audiomanics nog heeft, en bijvoorbeeld deze print : http://www.ebay.com/itm/15W-pure-sound- ... 4aab4d7f2c
heb je zomaar een complete reserve versterker.
(afgezien van de trafo en die tray bierblikjes, natuurlijk. :lol: )
BertXXL schreef:
Ik heb net een mail gestuurd naar de versterker dokter dat ik de patiënt op wil halen.

Hopelijk gaat dat deze week lukken, dus als er iemand komend weekeinde tijd en zin heeft om te prutsen aan deze fantastische versterker, dan hoor ik dat graag. :sure:
Als ik jou was zou ik maar heel gauw een afspraak maken met Peter :
Pjotr schreef:
Ik heb er lang gelden i.d.d. eentje zelf gebouwd.
Kan er zeker eens naar kijken en hem doormeten en bezien wat er aan de hand is.
Reparabel is het altijd maar of dat dan kosten en moeite nog waard is zien we dan wel weer. Stuur maar een PB.
Hij woont het dichtste bij jou, en heeft immens veel kennis en ervaring. ikzelf kan nog niet in zijn schaduw staan...

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik uit de foto's afleid dat het geheel qua bouwkwaliteit niet veel soeps is.
tenminste, die indruk heb ik. een flinke Overhaulin' zou geen gek idee zijn. :idea:
Maar ja, als ik dat moet gaan doen ben je hem inderdaad minimaal een half jaar kwijt. :mrgreen:
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door johan283 »

SSassen schreef:
BertXXL schreef:
Volgens mij heb ik zo iedereen beantwoord :bakkie:
Nee, nee, mij niet, ik schreef dat 't een kansloos ontwerp was en dat je d'r niet aan moet beginnen, maar daarvoor is 't inmiddels te laat.

:lol: :lol: :lol: 20 + jaar te laat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Hij woont het dichtste bij jou, en heeft immens veel kennis en ervaring. ikzelf kan nog niet in zijn schaduw staan...
Dat gaat inderdaad niet lukken.. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
ray5150 schreef:
Hij woont het dichtste bij jou, en heeft immens veel kennis en ervaring. ikzelf kan nog niet in zijn schaduw staan...
Dat gaat inderdaad niet lukken.. :mrgreen:

groet,
Aat
Mwah, als de zon laag genoeg staat......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

Versterker inmiddels terug gekregen en een afspraak gemaakt voor aankomende zondag.

Op basis van deze close ups. Zou iemand kunnen schatten of dit het klassieke versterker schema betreft of een variant?
De papiertjes van 20 jaar geleden heb ik namelijk niet meer.

Groeten,
Norbert
Bijlagen
IMG_1358.JPG
IMG_1359.JPG
IMG_1360.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

BertXXL schreef:
Versterker inmiddels terug gekregen en een afspraak gemaakt voor aankomende zondag.

Op basis van deze close ups. Zou iemand kunnen schatten of dit het klassieke versterker schema betreft of een variant?
De papiertjes van 20 jaar geleden heb ik namelijk niet meer.

Groeten,
Norbert
Ach, het is geen ingewikkeld ding en er is genoeg op internet over te vinden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

As ik dat zo 's bekijk, lijkt niet erg op "Le Monstre" ,eerder een Zenotron.
Anne
Bijlagen
Zeno.jpg
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

Van een Zenotron heb ik nog niet eerder gehoord.
Inmiddels de versterker een stukje uit elkaar gehaald, zodat Peter er makkelijker bij kan.

En ik kan hierdoor wat beter fotograferen, ik hoop dat het nu ietsje duidelijker is.

Wederom 3 foto's maar dan van hetzelfde kanaal.
Bijlagen
IMG_1361.JPG
IMG_1362.JPG
IMG_1363.JPG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door SSassen »

Sorry Bert, maar dit is duidelijk door één of andere beunhaas in elkaar gezet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Sorry Bert, maar dit is duidelijk door één of andere beunhaas in elkaar gezet.
So What? We zijn niet allemaal in de wieg gelegd met een soldeerbout in de mond i.p.v. een speen... :roll:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

BertXXL schreef:
Van een Zenotron heb ik nog niet eerder gehoord.
Kijk hier maar 's http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... ments.html
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ds23man »

Voor een zenotron zit er een instelpot te veel in.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Voor een zenotron zit er een instelpot te veel in.
De tegenkoppeling is misschien ook instelbaar gemaakt.
Is nml. deels spanning- deels stroom-tegenkoppeling bij de Zeno.
Het is de vier zelfde weerstanden naast elkaar en het gebrek aan transistors die me aan dit ding deed denken.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ds23man »

Een nieuwe print maken lijkt me als eerste een goed plan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Walt »

Ik ben nooit aan een zelfbouw versterker begonnen wegens de grote complexiteit van de schakelingen, maar deze versterker heeft dermate weinig componenten dat hij nauwelijks ingewikkelder is dan een passief luidspreker filter! Klinkt het ook een beetje?

Groetjes Walter
Plaats reactie