Zo, vandaag was er tussen de bedrijven door wat tijd om verder te prutsen aan de versterker.
Ik ben vanochtend begonnen met het op maat maken van de kap over de voedingstransformator. Lekker zonnetje in de tuin, dus gelijk gespoten en gemonteerd.
Ik ben erg tevreden met het eindresultaat:
Ik ben ook nog eens gaan meten met de scoop. Gisteren tijdens het luisteren vond ik toch dat bepaalde hoge tonen veel te schel en scherp waren.
Een blokgolfje aan de input kwam erg scheef door. Dus daar moest wat mee gebeuren. Het verklaarde wel de schrilheid in de klank.
Het signaal was ook geïnverteerd, dus de anodeaansluitingen van de eindbuizen omgewisseld.
Signaal was weer in fase, alleen de vlakke stukken van de blokgolf stonden behoorlijk scheef.
Een elco van 100uF en een weerstand van 100Ohm in serie tussen de kathode van de ingangsbuis en massa. Het knooppuntje van die twee is dan het punt waar ik tegenkoppeling op kon zetten.
Beetje experimenteren met weerstandswaardes leverde een weerstandje van 3k9 op voor de tegenkoppeling. Het vlakke gedeelte van de blokgolf is nu behoorlijk vlak, maar met een enorme slinger aan het begin van dat vlakke gedeelte van het blok. Verder experimenteren met een C'tje over de tegenkoppelweerstand. Te hoge waarde leidde tot enorme oscillatie die de scoop niet meer kon volgen. Een iets lagere waarde haalde het slingertje wel weg, maar rondde de hoeken van de blokgolf heel erg af.
Uiteindelijk terechtgekomen op 1nF parallel aan de terugkoppelweerstand.
Van het slingertje in de blokgolf is nu bijna niets meer over.
De klank van de versterker is nu veel meer in balans. Bassen en hoge tonen zijn nu gewoon zoals het hoort.