Een "nieuwe" HF10-achtige EL84 push pull

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Een "nieuwe" HF10-achtige EL84 push pull

Bericht door Barry2001 »

hannesie schreef:
Wireless en DECT zitten, naar ik meen, allebei op 2,4 GHz. :?:
Is dan een HF bescherming, geen idee of ik het goed zeg, dan niet een oplossing.
Nee, DECT zit op 1880-1900MHz, en in tegenstelling tot GSM zendt de handset niet als er niet gebeld wordt. Het basisstation doet dit wel, zodat de handset weet of íe toegang heeft als er gebeld moet worden.

Als de stekkervoeding die Robert uit het stopkontakt heeft gehaald van een handset is, is de stekkervoeding de boosdoener. Als de stekkervoeding van een basisstation is kan het inderdaad HF inslag zijn. Maar dan moet dat basisstation wel dichtbij de versterker staan, DECT werkt met weinig vermogen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
mijn HK-DAC bromde eens enorm toen ik m op t zelfde stekkerblok had zitten als m'n laptop

btw: telefoon is hard nodig om via de wifi de muziek te laten streamen :mrgreen:
Maar dat is dus dan geen DECT. :oops:

Ik heb hier wel eens dat er iemand buiten langs loopt en dan hoor ik terwijl de muziek uitstaat ineens een typische brom, die ik ook vroeger hoorde als mijn mobieltje werd gebeld, en dat hoorde ik ik via de luidsprekerset van de PC eerder, dan dat de telefoon (GSM) over ging.
Die lagen/stonden dan wel ongeveer naast elkaar. :mrgreen:

Edit: je hebt gelijk Barry, ik zag het bij Wikepedia, stond dus verkeerd geregistreerd in mijn hoofd en gecorrigeerd. :sure:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

In de jaren 90 werkte ik bijna 10 jaar bij Ericsson in Enschede, heb de ontwikkeling van DECT van dichtbij meegemaakt. Mooi systeem, een grote vooruitgang tov de analoge draadloze telefoons die je toen nog had.
Naast de setjes voor thuis waren er de 'business cordless' systemen die je nu nog overal in bedrijven, ziekenhuizen e.d. ziet. Ook innovatieve ontwikkelingen als een soort tablet zoals we dat nu in iPad vorm kennen is ontwikkeld, werkende prototypes zijn opgeleverd maar dit heeft de markt nooit gehaald. Natuurlijk waren de data mogelijkheden beperkt door het DECT protocol, hier moet je je ook niet teveel van voorstellen.
Ericsson in Enschede heeft zich toen volledig gericht op UMTS wat de grote nieuwe markt zou worden, met name netwerksystemen, basestations. Die markt kwam ook wel maar veel en veel later dan verwacht, met als gevolg dat de vestiging Enschede de deuren heeft moeten sluiten. In de hoogtijdagen hebben er toch zo'n 550 mensen gewerkt. Erg jammer, het was een goede werkgever in een goede tijd, waarin werkelijk alles kon :D
molekuul

Bericht door molekuul »

hannesie schreef:
Henkjan schreef:
Ik heb hier wel eens dat er iemand buiten langs loopt en dan hoor ik terwijl de muziek uitstaat ineens een typische brom, die ik ook vroeger hoorde als mijn mobieltje werd gebeld, en dat hoorde ik ik via de luidsprekerset van de PC eerder, dan dat de telefoon (GSM) over ging.
Die lagen/stonden dan wel ongeveer naast elkaar. :mrgreen:
Dit probleem heb ik ook gehad met mijn eerste EL84 buizen versterker. Het werd minder toen ik de feedback loskoppelde.
ik ben daarop overgestapt op andere luidspreker kabel, die 2 lange antennes brachten veel rotzooi. ik gebruik nu een luispreker kabel van Totem, Tress. Dit is een twisted wire. Deze pikt de stoor signalen niet op. en het heeft een goede WAF factor.

groetjes,

Joris
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het probleem zit vooral in de voeding van de telefoon. (geen gsm, maar huistelefoon)
Wanneer ik het voedingssnoer beetpak is de storing al haast weg. Ik ge eerst de telefoon verplaatsen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

En het is opgelost door de huistelefoon een paar meter verderop in het stopcontact te zetten.
Verlengkabeltje voor de telefoonaansluiting gehaald en het was in orde.

Nu alleen het kapje over de voedingstrafo nog op maat maken.

In elk geval een extra versterker voor de luisterdag van 19 april.
buisje

Bericht door buisje »

Ik weiger om dect rommel in huis te hebben. Wifi ook afgeschermd met folie afgeplakt zodat ik net verbinding heb. Al die zenders waar moet dat heen..

Mooi versterkertje ! :)
democles

Bericht door democles »

Ik weiger om dect rommel in huis te hebben. Wifi ook afgeschermd met folie afgeplakt zodat ik net verbinding heb. Al die zenders waar moet dat heen..
:goedzo:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

buisje schreef:

Mooi versterkertje ! :)
Wifi werkt met gain control, het vermogen wordt aangepast aan de kwaliteit van de verbinding. Als jij opzettelijk die verbinding slechter gaat maken gaat je tablet, notebook of wat dan ook juist met een hoger vermogen zenden. Het tegengestelde van wat jij wilt.

Flauwekul dus dat afschermen, als je dit niet wilt zul je de Wifi eruit moeten knikkeren en gewoon weer met een droadie gaan werken.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb hier in de buurt al minimaal 10 draadloze netwerken, dus dan zou ik ergens buiten de stad moeten gaan wonen, en dan praten we nog niet over andere "radiosmog". :lol: .
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik weet ook niet wat het met je gezondheid doet, geen verstand van. Ik weet wel dat bijna alle (local) mobiele devices gain control hebben, puur om accuduur te verlengen. Afschermen heeft geen zin, de deur uit doen wel.

Als ik met een GSM bel en zie wat daarmee van de sokken gaat, zoals een platenspeler, zou ik me best kunnen voorstellen dat zo'n ding aan je oor van binnen wat opwarmt en op den duur schade aanbrengt. Daarnaast zijn frequentie en modulatiesoort ook van invloed, in je magnetron wordt eten verwarmd op 2.4GHz. En niet omdat 2.4GHz een resonantiefrequentie van watermoleculen is zoals je veel hoort, die frequentie ligt nog veel hoger. Er zijn onderzoeken naar schadelijke gevolgen van bellen met een GSM gedaan maar eigenlijk is daar niks uitgekomen, en zoals met zoveel zaken zijn de belangen zo enorm dat als men wat gevonden had het maar de vraag is of dit naar buiten was gekomen :^o Als je puur naar vermogen kijkt, dit kan bij een GSM (ook gain control) een factor 10 hoger liggen dan bij DECT en Wifi.

Maar goed, ik houd erover op, ging hier om een prachtige EL84PP :mrgreen:
TheoK

Bericht door TheoK »

Nog even een plaatje van het eindresultaat Robert?
Ben wel benieuwd. :wink:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Ik weet ook niet wat het met je gezondheid doet, geen verstand van. Ik weet wel dat bijna alle (local) mobiele devices gain control hebben, puur om accuduur te verlengen. Afschermen heeft geen zin, de deur uit doen wel.

Als ik met een GSM bel en zie wat daarmee van de sokken gaat, zoals een platenspeler, zou ik me best kunnen voorstellen dat zo'n ding aan je oor van binnen wat opwarmt en op den duur schade aanbrengt. Daarnaast zijn frequentie en modulatiesoort ook van invloed, in je magnetron wordt eten verwarmd op 2.4GHz. En niet omdat 2.4GHz een resonantiefrequentie van watermoleculen is zoals je veel hoort, die frequentie ligt nog veel hoger. Er zijn onderzoeken naar schadelijke gevolgen van bellen met een GSM gedaan maar eigenlijk is daar niks uitgekomen, en zoals met zoveel zaken zijn de belangen zo enorm dat als men wat gevonden had het maar de vraag is of dit naar buiten was gekomen :^o Als je puur naar vermogen kijkt, dit kan bij een GSM (ook gain control) een factor 10 hoger liggen dan bij DECT en Wifi.

Maar goed, ik houd erover op, ging hier om een prachtige EL84PP :mrgreen:
Gsm heeft geen gain control, umts en Lte wel.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het is erg prettig te luisteren naar de HF10 achtige. Met name piano en stemmen klinken prachtig. De mate van detail is veel beter dan bij de Gainclone. Het enige probleempje is dat de bassen wat achter blijven en soms vind ik de klank een beetje té helder. Het sissst gelukkig niet, maar het kan als scherp ervaren worden. (Of ik moet weer even wennen aan deze helderheid.)

Stiekem denk ik aan een beetje tegenkoppeling (wat, bah, ja toch, tegenkoppeling.)
Zou dat helpen om de bassen een beetje te helpen? Meestal is feedback nodig om boemerige bassen te temmen, dus ik kan het nog niet echt onderbouwen.
Misschien is het ook de moeite waard om de stroombronnetjes toch eens te vervangen door de oorspronkelijk getekende weerstanden.

Ik zal binnenkort eens wat karakteristiekjes proberen te maken met de toonfiets en de scoop.
Met Arta moet dan geloof ik ook kunnen :?:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik kreeg ineens een ingeving, eens even wat "tube-rolling" gedaan.
De EL84 van Audio Voice zijn veel prettiger om naar te luisteren dan de Russische eindpitten (6p14pi).
het scherpe randje is eraf.
Ik ga zeker nog wel meten, maar eerst weet even luisteren. Misschien ook nog stuurbuisjes wisselen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zo, vandaag was er tussen de bedrijven door wat tijd om verder te prutsen aan de versterker.
Ik ben vanochtend begonnen met het op maat maken van de kap over de voedingstransformator. Lekker zonnetje in de tuin, dus gelijk gespoten en gemonteerd.
Ik ben erg tevreden met het eindresultaat:
EL84PP-nieuw-3.jpg
Ik ben ook nog eens gaan meten met de scoop. Gisteren tijdens het luisteren vond ik toch dat bepaalde hoge tonen veel te schel en scherp waren.

Een blokgolfje aan de input kwam erg scheef door. Dus daar moest wat mee gebeuren. Het verklaarde wel de schrilheid in de klank.
Het signaal was ook geïnverteerd, dus de anodeaansluitingen van de eindbuizen omgewisseld.
Signaal was weer in fase, alleen de vlakke stukken van de blokgolf stonden behoorlijk scheef.
Een elco van 100uF en een weerstand van 100Ohm in serie tussen de kathode van de ingangsbuis en massa. Het knooppuntje van die twee is dan het punt waar ik tegenkoppeling op kon zetten.
Beetje experimenteren met weerstandswaardes leverde een weerstandje van 3k9 op voor de tegenkoppeling. Het vlakke gedeelte van de blokgolf is nu behoorlijk vlak, maar met een enorme slinger aan het begin van dat vlakke gedeelte van het blok. Verder experimenteren met een C'tje over de tegenkoppelweerstand. Te hoge waarde leidde tot enorme oscillatie die de scoop niet meer kon volgen. Een iets lagere waarde haalde het slingertje wel weg, maar rondde de hoeken van de blokgolf heel erg af.
Uiteindelijk terechtgekomen op 1nF parallel aan de terugkoppelweerstand.
Van het slingertje in de blokgolf is nu bijna niets meer over.

De klank van de versterker is nu veel meer in balans. Bassen en hoge tonen zijn nu gewoon zoals het hoort.
metabaron

Bericht door metabaron »

Hoi robert leuk om de analyse en de oplossingen te volgen.

Dennis
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik lees wel vaak mee op de buizen bakken, maar wat ik mij dan afvraag, als je dan weer een "tube-rolling" doet krijg je dan mogelijk weer dit soort dingen/ andere karakteristieken ?
TheoK

Bericht door TheoK »

Ziet er mooi uit Robert.
En nu maar ervan gaan genieten. En er is weer een HF10 geboren. :D
Bas Horneman
Contacteer:

Bericht door Bas Horneman »

Hallo Robert,

Heb je 1 stroombron voor beide el84? Daarmee forceer je betere balans. "A la" Poddwatt.
Bijlagen
5751-SRPP-EL84-6BQ5-Push-Pull-Valve-Amp-Schematic.~png.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mooi gelukt Robert!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Elke EL84 heeft zijn eigen stroombron. Ik geef normaal ook elke buis een eigen kathodeweerstand, alleen dan heb je geen problemen met matchen van buizen.
disco

Bericht door disco »

Ah!buis schreef:
RobertD schreef:
Wat ik me afvraag is of ik de stroombronnen nog zal bypassen met een elco zodat het muziek signaal niet beïnvloed wordt door de chip. In sommige voorbeelden zie ik zo'n bypass, in andere niet. Hoe groot zal ik de elco nemen als ik deze erbij zet? Ik dacht zelf aan 100uF of 220uF. Groter heb ik ook nog wel in voorraad.
Lekker dikke elco's erover, minstens 470µF 25V :o .
Je zet die versterker in AB, zolang in A blijft de stroom door de buis ongeveer konstant maar bij meer fut gaat ie in B en willen de buizen meer stroom (pieken). Krijgt ie niet van de stroombron, moet uit de elco komen.
Anne
Leermomentje voor mij ;D
Vak zorgt voor het elektrische veld waarin de buis werkt. Wat heeft de gloeidraad hiermee van doen?
Gr Jaap
disco

Bericht door disco »

RobertD schreef:
Ik ben ook nog eens gaan meten met de scoop. Een blokgolfje aan de input kwam erg scheef door. Het signaal was ook geïnverteerd, dus de anodeaansluitingen van de eindbuizen omgewisseld. Signaal was weer in fase, alleen de vlakke stukken van de blokgolf stonden behoorlijk scheef.
Robert, eerst moet de versterker in orde zijn (stabiel werken en geen rare blok geven) dan pas tegenkoppeling toepassen. Er scheelt iets aan... maar wat? Staat de blok netjes op de EL84 roosters?
Gr Jaap
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

disco schreef:
Ah!buis schreef:
RobertD schreef:
Wat ik me afvraag is of ik de stroombronnen nog zal bypassen met een elco zodat het muziek signaal niet beïnvloed wordt door de chip. In sommige voorbeelden zie ik zo'n bypass, in andere niet. Hoe groot zal ik de elco nemen als ik deze erbij zet? Ik dacht zelf aan 100uF of 220uF. Groter heb ik ook nog wel in voorraad.
Lekker dikke elco's erover, minstens 470µF 25V :o .
Je zet die versterker in AB, zolang in A blijft de stroom door de buis ongeveer konstant maar bij meer fut gaat ie in B en willen de buizen meer stroom (pieken). Krijgt ie niet van de stroombron, moet uit de elco komen.
Anne
Leermomentje voor mij ;D
Vak zorgt voor het elektrische veld waarin de buis werkt. Wat heeft de gloeidraad hiermee van doen?
Gr Jaap
Gaat niet over de gloeidraden hoor :wink:
Het zijn de kathodeweerstanden die hier door stroombronnen zijn vervangen.Zonder C erover doet ie helemaal nix.In klasseA gaat er steeds evenveel lading uit als erbij.Zodra in klasseB zijn er pieken ,gaat er (tijdelijk) meer uit dan bij,liefst voldoende reserve dan.
Anne
Plaats reactie