Een "nieuwe" HF10-achtige EL84 push pull
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Contacteer:
Een "nieuwe" HF10-achtige EL84 push pull
Ik heb al tijden een leuke EL84 push pull versterker op de plank staan. Gebouwd rond een schema van DHT-Rob, met de 5687 als stuurbuis. De behuizing van deze versterker, en dan vooral de houten kap over de transformatoren, was echter nogal bovenmaats. Vandaar dat ik de stoute schoenen maar eens heb aangetrokken en het apparaat uit elkaar heb gehaald.
Dit was het apparaat, sommigen zullen hem weleens hebben gezien op de zelfbouwdagen in Breda.
Dit zat allemaal onder de houten kappen: De uitgangstransformatoren zijn Löwe Gü9 De voedingstrafo heb ik een paar jaar geleden door AE laten wikkelen: De smoorspoelen zijn pakweg 6H, ik ga er opnieuw één per kanaal inzetten.
Omdat de secundaire spanning van de voedingstrafo niet zo heel hoog is, en de HF10 op een redelijke spanning draait, wil ik deze keer met BYV diodes werken in plaats van met een buis-gelijkrichter. Voor een PushPull moet dat niet veel uitmaken, maar ik heb dan voldoende spanning over.
Ik denk er wel over om de eindbuizen eens met een stroombron uit te rusten. Ik heb nog genoeg LM317 ic's liggen die als stroombron kunnen dienen.
Uiteraard komt er in deze variant gewoon een volumeregelaar en een ingangskeuzeschakelaar met vier inputs én een output!
Ik wil de gekozen ingang ook direct weer naar buiten uitvoeren, zodat ik ook een koptelefoonversterker kan aansluiten.
Het inschakelen van de gloeistroom doe ik met een printje van Barry, inmiddels al grotendeels in elkaar gesoldeerd. Ik twijfel alleen of ik wel de goede relais heb gekocht bij Dick Best. Maar de tijd zal het leren. In elk geval las ik al ergens dat ik de relais contacten het beste in de wisselstroomkring kan zetten, dus dat zal ik dan ook maar doen.
De eerste condensator na de gelijkrichter wordt denk ik een pio-motorstartcondensator. Die slingert nog ergens tussen mijn voorraden. De vorige incarnatie van de EL84PP had allemaal MKP's in de voeding, maar die klonk een beetje klinisch en had een wat zwakke basweergave. Door nu de HF10 schakeling te gebruiken - in penthode - en met stroombronnen, hoop ik dat te verbeteren. De PIO in de voeding moet het geheel wat "smeuïger" maken, zeker in combinatie met de prima dubbel elco's van JJ.
Zo, nu eerst maar weer eens verder met het chassis (een vurenhouten omlijsting met een zwart gespoten aluminium plaat).
Foto's daarvan volgen nog.
Dit zat allemaal onder de houten kappen: De uitgangstransformatoren zijn Löwe Gü9 De voedingstrafo heb ik een paar jaar geleden door AE laten wikkelen: De smoorspoelen zijn pakweg 6H, ik ga er opnieuw één per kanaal inzetten.
Omdat de secundaire spanning van de voedingstrafo niet zo heel hoog is, en de HF10 op een redelijke spanning draait, wil ik deze keer met BYV diodes werken in plaats van met een buis-gelijkrichter. Voor een PushPull moet dat niet veel uitmaken, maar ik heb dan voldoende spanning over.
Ik denk er wel over om de eindbuizen eens met een stroombron uit te rusten. Ik heb nog genoeg LM317 ic's liggen die als stroombron kunnen dienen.
Uiteraard komt er in deze variant gewoon een volumeregelaar en een ingangskeuzeschakelaar met vier inputs én een output!
Ik wil de gekozen ingang ook direct weer naar buiten uitvoeren, zodat ik ook een koptelefoonversterker kan aansluiten.
Het inschakelen van de gloeistroom doe ik met een printje van Barry, inmiddels al grotendeels in elkaar gesoldeerd. Ik twijfel alleen of ik wel de goede relais heb gekocht bij Dick Best. Maar de tijd zal het leren. In elk geval las ik al ergens dat ik de relais contacten het beste in de wisselstroomkring kan zetten, dus dat zal ik dan ook maar doen.
De eerste condensator na de gelijkrichter wordt denk ik een pio-motorstartcondensator. Die slingert nog ergens tussen mijn voorraden. De vorige incarnatie van de EL84PP had allemaal MKP's in de voeding, maar die klonk een beetje klinisch en had een wat zwakke basweergave. Door nu de HF10 schakeling te gebruiken - in penthode - en met stroombronnen, hoop ik dat te verbeteren. De PIO in de voeding moet het geheel wat "smeuïger" maken, zeker in combinatie met de prima dubbel elco's van JJ.
Zo, nu eerst maar weer eens verder met het chassis (een vurenhouten omlijsting met een zwart gespoten aluminium plaat).
Foto's daarvan volgen nog.
- RobertD
- Contacteer:
Re: Een "nieuwe" HF10-achtige EL84 push pull
O ja, het streven is natuurlijk om deze versterker voor de ZBA dag in Alphen a.d. Rijn af te hebben!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Leuk project Robert. Je bedoelt denk ik het inschakelen van de hoogspanning met het printje, dat kun je het beste net voor die BYV diodes doen, wisselspanning is (veel) eenvoudiger te schakelen dan een hoge gelijkspanning. Welk relais heb je gekocht?
Ziet er al een stuk beter uit zonder dat triplex/mulitiplex, een beetje techno look!
groet,
Aat
groet,
Aat
- sander1238
leuk project robert,
de hf10 begint ondertussen een icoon te worden hier op het forum, is al zo vaak, met goed resultaat gebouwd. weet zeker dat je hier geen spijt van zult krijgen.
ik houd het zeker in de gaten en ben benieuwd naar het resultaat in alphen ad rijn
succes
de hf10 begint ondertussen een icoon te worden hier op het forum, is al zo vaak, met goed resultaat gebouwd. weet zeker dat je hier geen spijt van zult krijgen.
ik houd het zeker in de gaten en ben benieuwd naar het resultaat in alphen ad rijn
succes
Mooi te zien dat je weer aan het bouwen bent Robert.
Succes. Blijf het zeker volgen. Ben benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken.
Succes. Blijf het zeker volgen. Ben benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken.
- RobertD
- Contacteer:
Ik heb dit relais, Barry: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11950Barry2001 schreef:Leuk project Robert. Je bedoelt denk ik het inschakelen van de hoogspanning met het printje, dat kun je het beste net voor die BYV diodes doen, wisselspanning is (veel) eenvoudiger te schakelen dan een hoge gelijkspanning. Welk relais heb je gekocht?
Qua spanning en stroom lijkt me dat niet zo'n probleem.
Mijn voedingstransformator geeft 240 - 0 - 240 af, ik wil dubbelpolig schakelen, dan moet het volgens mij wel goed gaan.
Ik moet vooral eens kijken hoe ik dat ga bevestigen.
Als je met dat relais de twee 240V lijnen wil schakelen lijkt me dat niet zo'n goed idee.Je hebt daar nml.2x240x1,4=670V wat er tussen de kontakten van de twee schakelaars in het relais komt.Zou wel 's kunnen vonken
.
Hoewel het minder goed voor de kontakten is (gelijkstroom-pulsen),wel veiliger tussen de nul-trafo en massa.Evt. een weerstand (bijv 100k/3W) die de elco's al een beetje oplaad erover.
Anne
Hoewel het minder goed voor de kontakten is (gelijkstroom-pulsen),wel veiliger tussen de nul-trafo en massa.Evt. een weerstand (bijv 100k/3W) die de elco's al een beetje oplaad erover.
Anne
- RobertD
- Contacteer:
Ja, de spanningsafstand intern is inderdaad te klein voor die spanning Anne. Goed dat je het zegt.
Ik had eerder ook al gedacht om in de nul te schakelen. De weerstand zal een eventueel vlamboogje wel dempen, desnoods nog een klein C'tje erbij.
Zou het zinvol zijn om de contacten in serie te zetten? Voor het doven van een DC stroom misschien wel beter om meer contact afstand te creëren.
Ik ga er een nachtje over slapen.
Het chassis vordert inmiddels aardig, aluminium plaat is van gaten voorzien en zwart gespoten. De buisvoetjes en transformatoren zitten er al op. De houten omlijsting staat nu één keer in de lak, dus het duurt nog een paar avondjes voor ik het kan samenbouwen. Dan zal ik eens een fotootje maken.
Ik had eerder ook al gedacht om in de nul te schakelen. De weerstand zal een eventueel vlamboogje wel dempen, desnoods nog een klein C'tje erbij.
Zou het zinvol zijn om de contacten in serie te zetten? Voor het doven van een DC stroom misschien wel beter om meer contact afstand te creëren.
Ik ga er een nachtje over slapen.
Het chassis vordert inmiddels aardig, aluminium plaat is van gaten voorzien en zwart gespoten. De buisvoetjes en transformatoren zitten er al op. De houten omlijsting staat nu één keer in de lak, dus het duurt nog een paar avondjes voor ik het kan samenbouwen. Dan zal ik eens een fotootje maken.
- RobertD
- Contacteer:
De afgelopen dagen maar eens aan het nieuwe jasje voor de versterker gewerkt.
Ik wil eigenlijk zwarte knoppen, dat staat beter bij de bovenplaat.
Ik wil eigenlijk zwarte knoppen, dat staat beter bij de bovenplaat.
- RobertD
- Contacteer:
Ik zoek trouwens nog een kapje voor de voedingstrafo. Het is een EI kern van 120x100mm. Iemand een adresje?
Mooi hoor Robert!
Is dit iets voor je?: http://cubesfortubes.de/produkte/trafoh ... 20?lang=en
Groet, Frank
Is dit iets voor je?: http://cubesfortubes.de/produkte/trafoh ... 20?lang=en
Groet, Frank
- RobertD
- Contacteer:
Wel mooi, maar ik zoek eigenlijk een kapje dat bovenop gaat.
Houten kap van hetzelfde materiaal maken.......
Dennis
Dennis
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dat ziet er een stuk beter uit dan dat houten gebeuren! Die trafokapjes, heb deze liggen, maar is denk ik een slag te klein voor jou? Mag je zo hebben als je er wat mee kunt.
Anders, Ask Jan First heeft ze: http://www.die-wuestens.de/
Doorklikken: Catalogue - Transformers and chokes - Transformer covers
Doorklikken: Catalogue - Transformers and chokes - Transformer covers
- RobertD
- Contacteer:
Zoiets zoek ik inderdaad, alleen bij de Wuestens ontbreekt deze maat in de prijslijst..
Het exemplaar op de foto is helaas te klein.
- RobertD
- Contacteer:
Dit overweeg ik ook nog ja. Eerst maar een zorgen dat ie speelt.metabaron schreef:Houten kap van hetzelfde materiaal maken.......
Dennis
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Je zou Jan een mailtje kunnen sturen, hij heeft (nog) meer dan wat op de misschien wat onoverzichtelijke website staat.RobertD schreef:Zoiets zoek ik inderdaad, alleen bij de Wuestens ontbreekt deze maat in de prijslijst..
- RobertD
- Contacteer:
Gisteravond heb ik de gloeistroom bedrading erin gelegd en wat geprutst met het relais voor de "Barry print". Ik heb de contacten in serie gezet en overbrugd met grote weerstanden. Voor de demping van een eventueel schakelverschijnsel er ook nog een kleine C parallel aan de weerstanden (wel een 630V type hoor!)
Binnenkort even wat plaatjes schieten, vanavond nog maar even verder solderen.
Binnenkort even wat plaatjes schieten, vanavond nog maar even verder solderen.
- Fredvandam
Toch een leuk schema, die HF10. Misschien wat om mijn Meng Yue Mini te modificeren.
Een vraag: in het schema wordt een ECC83 gebruikt. Ik heb zelf 6N3P. Zijn deze -buiten de andere pinbezetting- zonder meer toe te passen?
Een vraag: in het schema wordt een ECC83 gebruikt. Ik heb zelf 6N3P. Zijn deze -buiten de andere pinbezetting- zonder meer toe te passen?
De 6N3 versterkt beduidend minder dan de ECC83. Een zekere DHTrob beweert dat het goed gaat met een ECC82 en die doet nog minder.Zal dus wel gaan,wel weerstanden aanpassen.Als je wat vaster plannen hebt kan ik dat wel even naazien,hangt af van beschikbare voeding.Fredvandam schreef:Toch een leuk schema, die HF10. Misschien wat om mijn Meng Yue Mini te modificeren.
Anne
- Fredvandam
Hollandse zuinigheidAh!buis schreef:De 6N3 versterkt beduidend minder dan de ECC83. Een zekere DHTrob beweert dat het goed gaat met een ECC82 en die doet nog minder.Zal dus wel gaan,wel weerstanden aanpassen.Als je wat vaster plannen hebt kan ik dat wel even naazien,hangt af van beschikbare voeding.Fredvandam schreef:Toch een leuk schema, die HF10. Misschien wat om mijn Meng Yue Mini te modificeren.
Anne
HF10 met ECC82: je bedoelt zeker dit project: http://www.dhtrob.com/projecten/el84pp_ul_1.php