Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Hier zo een zijkant.
Ik wil hem dus in deze kleur en deze look maken


Afbeelding
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

FrankG schreef:
Hier zo een zijkant.
Ik wil hem dus in deze kleur en deze look maken
Dat kan, zowel in massief als in fineer.
Fineer zal zeker het meest strakke zijn.

Je kunt werken met fineer van ongestoomd europees esdoorn en dat inkleuren. Daar kun je deze diepe en toch felle kleur mee krijgen. Belangrijk is dat je beginkleur zeer wit is (ongestoomd dus).
Er bestaat ook chemisch gekleurd fineer. Deze diep rood / bordeau achtige kleur is daar in beschikbaar (ik denk daar nog een klein stuk van te hebben, jammer voor jou niet genoeg).

Ed.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Zijpanneel en boven en onderpaneel van het hoogunit.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Hoi,

gefeleciteerd met je ontwerp. Twee jaar terug heb ik zelf geprobeerd zo'n kast te ontwerpen, maar het is bij een eerste ontwerptekening gebleven wegens te duur en te groot. Ik heb me dan naar tevreden gesteld met een mini-Utopia kloon met een Audiom 6 W en een TC 120 TD. Ze staan hier nu reeds 9 maanden te pronken (en spelen uiteraard) en ik moet zeggen, ze klinken geweldig. Jammer dat Focal gestopt is met het leveren van losse units (al begrijp ik de reden wel; de Belgische Focal-invoerder legde me uit waarom).
Om op een van je vorige posts terug te komen waarin je zei dat je eventueel de Berylium tweeter had gevonden; dat is een unit van de nog steeds te verkrijgen car-units reeks en naar me dunkt dus onbruikbaar voor High-end doeleinden.
Nog succes met je ontwerp,

Bart
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Neen deze komen uit monitors die een defect hadden en opgekocht zijn voor onderdelen
uit zo een units komen ze

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Aquilon schreef:
Hoi,

Jammer dat Focal gestopt is met het leveren van losse units (al begrijp ik de reden wel; de Belgische Focal-invoerder legde me uit waarom).


Bart
Vertel eens als je wilt? Ben wel benieuwd
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Aquilon schreef:
Hoi,
Jammer dat Focal gestopt is met het leveren van losse units (al begrijp ik de reden wel; de Belgische Focal-invoerder legde me uit waarom).
Bart
en wat is die reden?
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

ik was eerder :lol:
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Wijx schreef:
Aquilon schreef:
Hoi,

Jammer dat Focal gestopt is met het leveren van losse units (al begrijp ik de reden wel; de Belgische Focal-invoerder legde me uit waarom).


Bart
Vertel eens als je wilt? Ben wel benieuwd

om dezelfde reden waarom Dynaudio gestopt is :)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

en dat is?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

en dat is?
Eenvoudig, er werden door zelfbouwers betere en goedkopere luidsprekers ontworpen en gemaakt dan de luidsprekers die bij de fabrikant vandaan kwamen. Vooral de Fransen (Focal) konden dat niet verkroppen (nationale trots) en hebben dus de kraan dichtgedraaid.

Bij Dynaudio denken ze nog steeds dat ze slapend rijk gaan worden door niet meer aan de zelfbouwmarkt te leveren maar hun luidsprekers tegen een dikke meerprijs (voor een kartonnen doos met wat piepschuim) zelf op de markt te brengen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

En ondertussen is Focal "de man" geworden door zelfbouwers, nietwaar?

Wel beetje arrogant dan.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Alle gekheid op een stokje. De reden mij genoemd is volgende; omdat mensen zoals ik en FrankG in hun raap schieten. Nu ja, niet direct mensen zoals FrankG en ik die er werk van makem er iets mooi en goed van te maken (van hun units) maar andere zogenaamde audiozelfbouwers die zomaar klonen zonder enig verstand van zaken. Die zitten dan te pronken met hun Focal's terwijl zelf de kat van de buren huilend wegloopt :wink: (sorry voor mn krasse taalgebruik maar zo zijn er nog teveel zelfbouwers denk ik - wanneer ik zo eens de forums afloop - ). Nu ja; die pronken dan met hun Focal samenraapsel en brengen zo Focal en JmLab in verlegenheid, bezorgen ze een slechte naam en zorgt zo voor een slechte verkoop van de echte JmLab's/Focal's. Als audiofiel kan ik dit enkel beamen.
Ten tweede is het vanuit zuiver marketing oogpunt inderdaad ook niet zo een goed idee om te zorgen dat zelfbouwers niet je kant en klare (duurdere) produkten gaan kopen maar liever zelf beginnen knutselen.
Dynaudio brak als eerste de lans en Focal volgde. Jammer voor de zelfbouwer maar verstaanbaar.

Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening, misschien kan hierover eens een separaat topic gestart worden :?:

Bart
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Het is eerder andersom ....
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

SSassen schreef:
en dat is?
Eenvoudig, er werden door zelfbouwers betere en goedkopere luidsprekers ontworpen en gemaakt dan de luidsprekers die bij de fabrikant vandaan kwamen. Vooral de Fransen (Focal) konden dat niet verkroppen (nationale trots) en hebben dus de kraan dichtgedraaid.

Bij Dynaudio denken ze nog steeds dat ze slapend rijk gaan worden door niet meer aan de zelfbouwmarkt te leveren maar hun luidsprekers tegen een dikke meerprijs (voor een kartonnen doos met wat piepschuim) zelf op de markt te brengen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
"Betere" zou ik niet direct durven zeggen, "goedkopere" wel, dat ben ik met je eens.

ik hoorde onlangs op een beurs zo'n "kartonnen doos met wat piepschuim" (de Dynaudio Evidence Temptation) en ik moet zeggen, best wel de moeite ....

niet persoonlijk bedoeld Sander, u leverde reeds wat schitterende projecten af ... my respect

Bart
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Aquilon,

Het was ook schertsend bedoeld hoor, niet echt serieus, maar dank voor je compliment. Ik betwijfel niet dat er goede ontwerpen komen uit de stal van zowel Focal als Dynaudio, echter een zelfbouwer met de juiste apparatuur (en de kennis om deze goed te kunnen bedienen en de resultaten correct te interpreteren) en uiteraard tijd en geduld zal deze ontwerpen zondermeer weten te evenaren.

Het jammere is nu dat de ontwerpen die door (kundige) zelfbouwers bedacht zijn niet meer nagebouwd kunnen worden en je dus 'verplicht' bent om een kant en klare luidspreker aan te schaffen. Spijtig, want veel zelfbouwers maakten gebruik van Focal en Dynaudio drivers. Sla er maar een aantal Elektuur Luidspreker Specials op na, daar zie je er verscheidene de revue passeren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Hier moet ik dus Sander volledig gelijk in geven.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Aquilon,

Met de kartonnen doos en piepschuim bedoelde ik overigens het verpakkingsmateriaal en dat het prijsverschil waarschijnlijk daarin zit, uiteraard bedoelde ik niet dat Dynaudio momenteel z'n luidsprekers uitvoert met kasten gemaakt van overdwars versterkt dubbelwandig karton en gedempt met audiofiel piepschuim :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Sla er maar een aantal Elektuur Luidspreker Specials op na, daar zie je er verscheidene de revue passeren.
yep,

jammer genoeg ben ik die 5-tal Elektuur-specials een paar jaar geleden tijdens een verhuis uit het oog verloren :cry: Stonden indertijd een paar leuke ontwerpen en bijzonder interessante artikels in. Nu koop ik enkel nog het duitse Hobby-Hifi, en dan nog sporadisch.

Bart
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

SSassen schreef:
Het jammere is nu dat de ontwerpen die door (kundige) zelfbouwers bedacht zijn niet meer nagebouwd kunnen worden en je dus 'verplicht' bent om een kant en klare luidspreker aan te schaffen.
Ik denk dat de (kundige) zelfbouwer eerder overloopt naar het lekkers van de concurent dan een paar JM-lab fabrieksspeakers koopt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

SSassen schreef:
...uiteraard bedoelde ik niet dat Dynaudio momenteel z'n luidsprekers uitvoert met kasten gemaakt van overdwars versterkt dubbelwandig karton en gedempt met audiofiel piepschuim
Toch is MDF niets anders dan veredeld karton en pritex een lekker schuimig stuk plastik.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

SSassen schreef:
Het was ook schertsend bedoeld hoor, niet echt serieus,
Gelukkig :wink: Ik zat even te klapperen met m'n virtuele oren toen ik je post las :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en dan nu weer on-topic graag.....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Aquilon schreef:
Om op een van je vorige posts terug te komen waarin je zei dat je eventueel de Berylium tweeter had gevonden; dat is een unit van de nog steeds te verkrijgen car-units reeks en naar me dunkt dus onbruikbaar voor High-end doeleinden.
:?: hoezo?
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Henkjan schreef:
Aquilon schreef:
Om op een van je vorige posts terug te komen waarin je zei dat je eventueel de Berylium tweeter had gevonden; dat is een unit van de nog steeds te verkrijgen car-units reeks en naar me dunkt dus onbruikbaar voor High-end doeleinden.
:?: hoezo?
Oeps, sorry, my mistake. Heb het net even allemaal bekeken. De beryllium tweeter (car Utopia TBe) is naar ik denk wel degelijk geschikt voor highend doeleinden evenals de Utopia 5" en 6". Enig probleem is misschien de te lage impedantie. De eerste prijs die ik gevonden heb voor de tweeters is 800 euro per paar.

Voila, en nu inderdaad terug naar Frank zn project.

Bart
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”