Hier zo een zijkant.
Ik wil hem dus in deze kleur en deze look maken
Dat kan, zowel in massief als in fineer.
Fineer zal zeker het meest strakke zijn.
Je kunt werken met fineer van ongestoomd europees esdoorn en dat inkleuren. Daar kun je deze diepe en toch felle kleur mee krijgen. Belangrijk is dat je beginkleur zeer wit is (ongestoomd dus).
Er bestaat ook chemisch gekleurd fineer. Deze diep rood / bordeau achtige kleur is daar in beschikbaar (ik denk daar nog een klein stuk van te hebben, jammer voor jou niet genoeg).
gefeleciteerd met je ontwerp. Twee jaar terug heb ik zelf geprobeerd zo'n kast te ontwerpen, maar het is bij een eerste ontwerptekening gebleven wegens te duur en te groot. Ik heb me dan naar tevreden gesteld met een mini-Utopia kloon met een Audiom 6 W en een TC 120 TD. Ze staan hier nu reeds 9 maanden te pronken (en spelen uiteraard) en ik moet zeggen, ze klinken geweldig. Jammer dat Focal gestopt is met het leveren van losse units (al begrijp ik de reden wel; de Belgische Focal-invoerder legde me uit waarom).
Om op een van je vorige posts terug te komen waarin je zei dat je eventueel de Berylium tweeter had gevonden; dat is een unit van de nog steeds te verkrijgen car-units reeks en naar me dunkt dus onbruikbaar voor High-end doeleinden.
Nog succes met je ontwerp,
Eenvoudig, er werden door zelfbouwers betere en goedkopere luidsprekers ontworpen en gemaakt dan de luidsprekers die bij de fabrikant vandaan kwamen. Vooral de Fransen (Focal) konden dat niet verkroppen (nationale trots) en hebben dus de kraan dichtgedraaid.
Bij Dynaudio denken ze nog steeds dat ze slapend rijk gaan worden door niet meer aan de zelfbouwmarkt te leveren maar hun luidsprekers tegen een dikke meerprijs (voor een kartonnen doos met wat piepschuim) zelf op de markt te brengen.
Alle gekheid op een stokje. De reden mij genoemd is volgende; omdat mensen zoals ik en FrankG in hun raap schieten. Nu ja, niet direct mensen zoals FrankG en ik die er werk van makem er iets mooi en goed van te maken (van hun units) maar andere zogenaamde audiozelfbouwers die zomaar klonen zonder enig verstand van zaken. Die zitten dan te pronken met hun Focal's terwijl zelf de kat van de buren huilend wegloopt (sorry voor mn krasse taalgebruik maar zo zijn er nog teveel zelfbouwers denk ik - wanneer ik zo eens de forums afloop - ). Nu ja; die pronken dan met hun Focal samenraapsel en brengen zo Focal en JmLab in verlegenheid, bezorgen ze een slechte naam en zorgt zo voor een slechte verkoop van de echte JmLab's/Focal's. Als audiofiel kan ik dit enkel beamen.
Ten tweede is het vanuit zuiver marketing oogpunt inderdaad ook niet zo een goed idee om te zorgen dat zelfbouwers niet je kant en klare (duurdere) produkten gaan kopen maar liever zelf beginnen knutselen.
Dynaudio brak als eerste de lans en Focal volgde. Jammer voor de zelfbouwer maar verstaanbaar.
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening, misschien kan hierover eens een separaat topic gestart worden
Eenvoudig, er werden door zelfbouwers betere en goedkopere luidsprekers ontworpen en gemaakt dan de luidsprekers die bij de fabrikant vandaan kwamen. Vooral de Fransen (Focal) konden dat niet verkroppen (nationale trots) en hebben dus de kraan dichtgedraaid.
Bij Dynaudio denken ze nog steeds dat ze slapend rijk gaan worden door niet meer aan de zelfbouwmarkt te leveren maar hun luidsprekers tegen een dikke meerprijs (voor een kartonnen doos met wat piepschuim) zelf op de markt te brengen.
Het was ook schertsend bedoeld hoor, niet echt serieus, maar dank voor je compliment. Ik betwijfel niet dat er goede ontwerpen komen uit de stal van zowel Focal als Dynaudio, echter een zelfbouwer met de juiste apparatuur (en de kennis om deze goed te kunnen bedienen en de resultaten correct te interpreteren) en uiteraard tijd en geduld zal deze ontwerpen zondermeer weten te evenaren.
Het jammere is nu dat de ontwerpen die door (kundige) zelfbouwers bedacht zijn niet meer nagebouwd kunnen worden en je dus 'verplicht' bent om een kant en klare luidspreker aan te schaffen. Spijtig, want veel zelfbouwers maakten gebruik van Focal en Dynaudio drivers. Sla er maar een aantal Elektuur Luidspreker Specials op na, daar zie je er verscheidene de revue passeren.
Met de kartonnen doos en piepschuim bedoelde ik overigens het verpakkingsmateriaal en dat het prijsverschil waarschijnlijk daarin zit, uiteraard bedoelde ik niet dat Dynaudio momenteel z'n luidsprekers uitvoert met kasten gemaakt van overdwars versterkt dubbelwandig karton en gedempt met audiofiel piepschuim
Sla er maar een aantal Elektuur Luidspreker Specials op na, daar zie je er verscheidene de revue passeren.
yep,
jammer genoeg ben ik die 5-tal Elektuur-specials een paar jaar geleden tijdens een verhuis uit het oog verloren Stonden indertijd een paar leuke ontwerpen en bijzonder interessante artikels in. Nu koop ik enkel nog het duitse Hobby-Hifi, en dan nog sporadisch.
Het jammere is nu dat de ontwerpen die door (kundige) zelfbouwers bedacht zijn niet meer nagebouwd kunnen worden en je dus 'verplicht' bent om een kant en klare luidspreker aan te schaffen.
Ik denk dat de (kundige) zelfbouwer eerder overloopt naar het lekkers van de concurent dan een paar JM-lab fabrieksspeakers koopt.
...uiteraard bedoelde ik niet dat Dynaudio momenteel z'n luidsprekers uitvoert met kasten gemaakt van overdwars versterkt dubbelwandig karton en gedempt met audiofiel piepschuim
Toch is MDF niets anders dan veredeld karton en pritex een lekker schuimig stuk plastik.
Om op een van je vorige posts terug te komen waarin je zei dat je eventueel de Berylium tweeter had gevonden; dat is een unit van de nog steeds te verkrijgen car-units reeks en naar me dunkt dus onbruikbaar voor High-end doeleinden.
Om op een van je vorige posts terug te komen waarin je zei dat je eventueel de Berylium tweeter had gevonden; dat is een unit van de nog steeds te verkrijgen car-units reeks en naar me dunkt dus onbruikbaar voor High-end doeleinden.
hoezo?
Oeps, sorry, my mistake. Heb het net even allemaal bekeken. De beryllium tweeter (car Utopia TBe) is naar ik denk wel degelijk geschikt voor highend doeleinden evenals de Utopia 5" en 6". Enig probleem is misschien de te lage impedantie. De eerste prijs die ik gevonden heb voor de tweeters is 800 euro per paar.
Voila, en nu inderdaad terug naar Frank zn project.