De Theorexx SE buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Zo ben weer even bezig geweest.
Ik heb de versterker van Jan binnen en heb er even naar geluisterd een dagje.
De klank viel vies tegen. Absoluut geen buizenklank. Dus heb ik besloten de hele boel
te demonteren en de Aurexx over te bouwen.
Van Aurexx heb ik ook niks meer gehoord wat ik een slechte zaak van hun vind.
Had ze nog een voorstel gedaan waar ze niet op gereageerd hebben.
Nog wat plaatjes erbij gedaan. Wordt weer een uitdaging voor mij :wink: :D
De hele behuizing wou ik weer gaan gebruiken omdat ik die best wel mooi vind.

En omdat ik een plekje over heb voor een buisje
wou ik eigenlijk er ook nog een toonregeling inbouwen.
Bijlagen
P1030408.JPG
P1030409.JPG
P1030411.JPG
P1030413.JPG
P1030414.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Barry2001 »

Dat front heeft wel iets weg van die 27MC bakkie's die je vroeger had Theo :mrgreen: Kun je het er verder een beetje in krijgen?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Dat wordt nog een flinke klus Barry.
Ben nu de Aurexx aan het slopen. :mrgreen:

Ja het frontje lijkt idd op de 27mc bakkies. Daar heb ik nog wel een paar van.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Zo.
Nu ook de Aurexx gedemonteerd.
En nou maar even bedenken hoe ik het weer ga opbouwen.
Dat wordt passen en meten. 8-[ :wink:

En dat allemaal op zondag.
Bijlagen
P1030415.JPG
P1030416.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door bas focal m180 »

Yes theo , goed bezig :rock:
Iets wat goed is wordt nu ook nog mooi.
Ben benieuwd
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door PA4URK »

Mooi man, je gaat toch niet de complete Aurexx print overzetten? Want het zou wel hééééél toevallig zijn wanneer de buisgaten precies overeenkwamen met het 27mC-chassietje... Of wordt het hardwirebuilding? Maar dat is weer zonde van die mooie Aurexx print :?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door RobertD »

Lekker hardwired opbouwen! Voor drie buizen heb je toch geen print nodig??
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door PA4URK »

Juist, en dan kun je dat printje weer op MP zetten :D En dat vierde buisgat wordt dan de toonregeling?
Je kunt het chassis van de Aurexx mooi als mal gebruiken. En daarna ook op MP :D :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Barry2001 »

En de Theorexx is geboren!
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door PA4URK »

De SE Theorannosaurus Rexx :lol:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door RobertD »

In dat vierde gat kan een gelijkrichterbuisje.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Leuke reacties allemaal. :lol:

Goed het volgende is aan de hand.
Heb vandaag de ALPS binnen gekregen. Verdomd snel zeg. :D
Verder zit ik met het probleem voetjes.
Als ik losse voetjes ga gebruiken , passen de tube ringen bijna niet meer :( . Boutjes zitten dan in de weg.
Dus heb ik de print maar verzaagd. Lijkt van binnen niet zo mooi maar het werkt wel.
En ik heb het chassis verstevigd. Ik had nog wat U-profiel liggen.
Het chassis zelf is erg slap.
Die ga ik overigens Hammerite blauw spuiten. Gaaf kleurtje.

Rein, de print overzetten past niet dus ga ik voor de hardwire.

Barry, mooie naam zeg De Theorexx. :lol: :rock:

Robert, Ik kan de een gelijkricht buisje erop zetten maar dan heb ik geen plek voor de toonregeling.
Op het frontje zitten 2 knoppen voor hoog en laag.
Ik heb nog een extra ECC83 liggen van JJ nieuw.
Maar dan is vraag hoe ik dat aan elkaar koppel :?:
Nog wat plaatjes erbij. Tips zijn weer welkom.
Bijlagen
P1030417.JPG
P1030419.JPG
P1030418.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

PA4URK schreef:
Juist, en dan kun je dat printje weer op MP zetten :D En dat vierde buisgat wordt dan de toonregeling?
Je kunt het chassis van de Aurexx mooi als mal gebruiken. En daarna ook op MP :D :D
Als er iemand is die belang bij het printje en het chassis heeft dan mogen die van mij overgenomen worden.
Tja en het vierde gat ben ik nog niet over uit.
Op het frontje zitten 2 knoppen voor de hoge en lage tonen Rein.
Dus zou het wel mooi zijn als dat ging werken.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
En de Theorexx is geboren!
Heb de naam aangepast Barry.
Bij deze is hij gedoopt. :mrgreen: :wink:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door PA4URK »

Ik weet het niet helemaal zeker Theo, maar volgens mij kun je met één ECC83 geen stereo toonregeling met bass en treble maken. Wanneer ik bijvoorbeeld naar de Bocama / Lafayette LA-224 kijk heeft die voor allebei kanalen een aparte ECC83. Misschien dan toch een gelijkrichtbuis plaatsen en de toonregeling gewoon met van die kleine zwarte dingetjes?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Is wel mogelijk Rein.
Met 1 ECC83 kun je wel een stereo toonregeling maken.
Het probleem is hoe ik dat samenvoeg met de bestaande versterker.
En ik heb nog geen schema van een toonregeling die hier bijpast.
Die zwarte "dingetjes" is voor mij geen optie.
Je weet ik ben een buizengek en wil alleen maar buizen. :rock:
Sinds ik dit geluid geproefd heb wil ik niet meer anders. Gek hé? :wink:

Misschien dat iemand nog een idee heeft wat voor schema ik kan gebruiken voor
een toonregeling die hier inpast.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Ha, mooi, de Theorexx (tm)! :mrgreen:

Hammerite, ben helemaal om voor dat spul (nadat ik het Vinculum zag gebruiken). Geweldig fijne verf om metaal mee te bewerken. Heb de topplaat vd KT88 ermee gespoten, en de topplaten en trafokappen van de 300B's. Het geeft een iets hamerslag effect en trekt een mooie egale laag lijkt het wel. Heb het idee dat Hammerite meer dan andere verf dit doet, wilde kijken (altijd te vroeg he) of de verf droog was, wat dus nog niet het geval was, je ziet de verf de afdruk van je vinger weer vlak trekken.

Wat voor materiaal is dat chassis? Hammerite metaalverf kan zo op staal, op rvs/aluminium e.d. *moet* je hechtprimer gebruiken anders krijg je het niet mooi is mijn ervaring. Heb onlangs trouwens mdf gespoten met Hammerite, en daar een op waterbasis gedragen grondverf voor gebruikt, dit gaat ook erg goed. Het lijkt helemaal geen hout meer, en wordt echt mooi strak. Dit projekt is bijna klaar, zal er binnenkort wat van posten.

En mooi dat je voor hardwire gaat, valt er tenminste fatsoenlijk te tweaken :mrgreen:

Blijf het met belangstelling volgen Theo, de Theorexx.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Ik wou dat zo mooie ervaring had met hammerite Barry.
Het is totaal geflopt. :twisted: Heb hem helemaal geschuurd en nu
zilverkleur aluminium metallic gespoten.
Maar lees net dat je met hechtmiddel moet bewerken.
Dat heb ik dus niet gedaan. :(
Ik laat het nu zo zitten. Ben niet zo'n spuiter.
Het is nu aardig gelukt. Geen lopers.
Het chassis is 1mm plaatstaal en moest dus verstevigd worden. Heb de trafo's er nu opstaan en is nu vrij stevig.
Morgen weer verder.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Staat ook wel op de bus, wanneer je hechtprimer moet gebruiken. Nouja, maar eens kijken hoe het eruit ziet na het spuiten toch?

Oja, nog een tip: je streekgenoot Dalojan (hier van het forum) is ool met buizentoonregeling bezig, misschien heeft hij een ttp voor je.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Staat ook wel op de bus, wanneer je hechtprimer moet gebruiken. Nouja, maar eens kijken hoe het eruit ziet na het spuiten toch?

Oja, nog een tip: je streekgenoot Dalojan (hier van het forum) is ool met buizentoonregeling bezig, misschien heeft hij een ttp voor je.
Heb het te laat gelezen Barry.
Ik dacht ff de bus shaken en spuiten maar.
Maar zo werkt het dus niet.

Zal even op het forum rond neuzen of er een draadje van Dalojan is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

TheoK schreef:
Barry2001 schreef:
Staat ook wel op de bus, wanneer je hechtprimer moet gebruiken. Nouja, maar eens kijken hoe het eruit ziet na het spuiten toch?

Oja, nog een tip: je streekgenoot Dalojan (hier van het forum) is ool met buizentoonregeling bezig, misschien heeft hij een ttp voor je.
Heb het te laat gelezen Barry.
Ik dacht ff de bus shaken en spuiten maar.
Maar zo werkt het dus niet.

Zal even op het forum rond neuzen of er een draadje van Dalojan is.
Heb het (na mislukkingen) inmiddels redelijk in de vingers, maar het blijft altijd tricky. Grootste vijand is stof, daar kun je niet altijd wat aan doen, hooguit minimaliseren... ook een voordeel van Hammerite, het droogt supersnel en ook daardoor minder kans op stofjes op je mooie spuitwerk. 2e ding dat ik in het begin fout deed was alles willen dekken in 1 keer. Vel beter is (bij die Hammerite bussen staat het bij de gebruiksaanwijzing) om minimaal 3 lagen te doen, met een kwartier ertussen. En dan dus niet de eerse keer dekkend, maar dun opbouwen. Goedkoop is het spul niet, maar het werkt erg prettig.

Dalojan, kijk anders ff bij 'leden', kun je 'm via pb zo bereiken.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door PA4URK »

Gewoon effe naar de autospuiter? Voor een paar eurotientjes doen ze dat graag voor je. Geen stof, geen dure spuitbussen en geen ergernis. En wanneer je een goeie klant ( :wink: ) bent doen ze het gratis :kwijl:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Zal de volgende keer aan denken Rein.

Ben nu bezig met de opbouw.
Maar kan de het voedingsgedeelte bijna niet kwijt.
Moet er nog even goed over nadenken. :shock: :roll:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Hoe je in een kast,waar je de voeding al niet kwijt kunt,een toonregeling wil stoppen :? .
Maar goed,je weet maar niet,zoiets als die koeien en hazen :?: .
Dus even aan het puzzelen gegaan.De betere manier met de toonregeling in een terugkoppelingslus gaat niet met 1 buis,tenzij je een heel kleine ingangsweerstand mag hebben (hoogstens een paar k).
Deze oplossing is gewoon eerst wat versterken en dan passief wat meer of minder van het hoog en/of laag doorlaten.
Daar zijn wel logaritmische stereo-potmeters voor nodig (zoals de volumeregelaar).Even gekeken of die in die waarde te vinden zijn,DickBest heeft er voor 2€99.Ze zijn wel voor printmontage,eerst een stukje gaatjesprint ertegen.
Anne
Bijlagen
TooReg.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Bedankt voor het schema Anne. :D
Heb hem opgeslagen. :wink:

Zit er toch aan te denken om een EZ80 op de vierde plek te zetten.
Maar kom er nu even niet aan toe. druk druk druk.

Wordt vervolgd.
Plaats reactie