Scan Speak Maxima S.E.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Het geheel!

Ik heb het front van de subwoofer ook helemaal tot boven door laten lopen ik denk dat dit een mooier aangesloten geheel zal geven.
Bijlagen
MAXIMA 1.jpg
MAXIMA 2.jpg
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

Dat ziet er al erg goed uit! Ik zou zelf bij dit ontwerp juist het front aan de onderkant wat weg laten vallen zodat het meer lijkt dat het front er op ligt.
Beetje net zoals de speakers in je eerste post. Dit maakt ze iets 'levendiger' en ze lijken dan minder lang. Maar dat is natuurlijk kwestie van smaak.

Het filter van de topkasten komt gewoon intern? Ik vind die plexi plaat van het originele ontwerp namelijk helemaal niet mooi. En de achterkant is nu echt mooi strak.

Maar al het al gaat dit wel een flink werkje worden met de hand, of ga je de hulp inschakelen van een cnc freesbank?
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

@cobaltjeh

Dat is nog niet zoon slecht idee! Ik ga dit deze week nog is uittekenen om is te kijken hoe het beeld dan wordt.

Wat betreft het filter, ik heb in de speaker eigenlijk geen ruimte om dit kwijt te kunnen dus waarschijnlijk komen ze in een apparte behuizing buiten de speaker. Maar hier ben ik nog niet helemaal uit. Dit moet wel zo min mogelijk opvallen mischien dat ik zorg dat ze achter de kast kunnen waar ze naast komen te staan.

Verder heb ik het geluk dat ik beschik over een CNC freesmachine. Maar dan nog zullen er de nodige uren in gaan zitten. zoals het er nu uit ziet gaat het wel zeker een half jaar duren voordat de speakers gereed zullen zijn. Ook omdat ik in de tussentijd ga verhuizen en hiervoor zal ook nog het een en ander moeten gebeuren
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door k.p. »

Is het niet het overwegen waard om een kleinere woofer te nemen? En dan eventueel 2 of 3? Op die manier kan de hele kast mooi slank blijven.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

@k.p.

Ik heb al diverse andere systemen gehoord met andere woofers, maar geen enkel klinkt zo goed in het laag als de maxima en dan gaat bij mij klank toch boven uiterlijk!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Ik heb het voorstel van cobaltjeh is uitgewerkt en denk dat het inderdaad een mooier beeld gaat zijn met een aantal doorlopende panelen aan de onderzijde
Bijlagen
Optie 2.jpg
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

Ik vind hem helemaal goedgekeurd zo. :) Die kleine rand onderaan maakt hem af zeg maar.

Zullen een stel prachtige speakers worden, al zal er nog flink wat werk in zitten. Wel goed dat je een CNC frees tot de beschikking hebt. Ik zit ook te twijfelen om een speaker te maken volgens dezelfde lagentechniek. Alleen zon 100 platen met de hand frezen lijkt me een behoorlijk slopend werk.

Een externe kast voor de filters is denk ik wel het beste, altijd handig benaderbaar voor aanpassingen. En als je hem soortgelijk opbouwd gaat hij zeker niet misstaan.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Vandaag de gesneden platen binnen gekregen!

Ik wil de platen misschien nog laten bedrukken weet iemand waar dit kan?

Verder ook de aansluit terminals gehaald
Bijlagen
De aansluit terminals
De aansluit terminals
filter en aansluit terminal plaat
filter en aansluit terminal plaat
filter
filter
aansluit terminaal
aansluit terminaal
Afbeelding 162_ir_0.jpg
de versterker
de versterker
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Zo we zijn nu officieel begonnen! Het eerste MDF is weer in pof veranderd.

Vandaag toch dik 8 uur bezig geweest en het resultaat is 13 planken! ik moet er in totaal een 80 stuks dus ik ben nog wel even bezig.

Alles is met de CNC gefreesd en door middel van pas deuvels past alles direct goed!
Bijlagen
CNC in aktie!
CNC in aktie!
De versterker in zijn behuizing!
De versterker in zijn behuizing!
De 13 planken opgestapeld
De 13 planken opgestapeld
detail foto van de naden
detail foto van de naden
foto van boven
foto van boven
Alle plankjes los
Alle plankjes los
Het afval! erg rendabel is het allemaal niet
Het afval! erg rendabel is het allemaal niet
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door MechanicalAnimal »

:shock: IK WIL OOK ZO'N CNC-DING!!!!

ik frees me eigen helemaal de sodeknetter en dan heb jij het over 10 cm² afvalhout :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door SSassen »

Gatver de gatver, da's toch veels te netjes :mrgreen:

Ziet er allemaal prima uit, wat een luxe toch zo'n CNC, dat maakt alles toch een stuk gemakkelijker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Enigzins jaloers
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Ronald_1 »

Dat ziet er netjes uit!

Leuke hobbyruimte ook, kom ik aan met mijn schuurtje waar ik eerst drie fietsen uit moet halen voordat ik aan de slag kan...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door b_force »

Dit was toch een zelfbouw forum?
Ik noem dit geen zelfbouwen meer :( :twisted:

(is gewoon jaloers)
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Rizzo »

Jauza! Dat ziet er inderdaad goed uit. Schitterend hoe je dat eerst via de computer uitwerkt en dan zo smetteloos fabriceert. Super zo'n CNC.

Aangezien ik zelf cornerwoofers wil gaan maken met een dergelijke opzet volg ik dit topic op de voet!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Ik heb inderdaad het geluk dat mijn familie in de houtbewerking zit! Dus ik kan daar mooi misbruik van maken.

En goed gereedschap is het halve werk!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door hannesie »

Ronald_1 schreef:
Dat ziet er netjes uit!

Leuke hobbyruimte ook, kom ik aan met mijn schuurtje waar ik eerst drie fietsen uit moet halen voordat ik aan de slag kan...
Jij hebt nog een schuur, ik heb dat helemaal niet. :lol: :lol: :evil:

Ze hebben mij wel eens gevraagd, wat doe je als je de staatsloterij wint, ik zei dan, een groot huis kopen met een lekkere, grote verwarmde schuur, kan ik dan ook lekker boxjes bouwen.

De staatsloterij is er nog steeds niet, maar boxjes bouwen doe ik dan nog wel :rock: :rock:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door JeroenGRT »

:shock: wow daar word je wel even stil van....dat ziet er wel erg professioneel uit.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

Dat ziet er al goed uit, goh ik wil ook z'on adresje :).

De hypex is zo ook erg mooi weg gewerkt!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Iedereen bedankt voor de complimenten! Het is inderdaad erg luxe werken met zoon cnc.
Het ideale is dat alles in 3D cad uitgewerkt is en daarna omgezet is naar een cnc-programma! alles past meteen goed en alle maten kloppen. Je hoeft er eigenlijk niet eens meer echt handig voor te zijn! Het is bijna een bouwpakket van een of andere zweedse meubel fabrikant! :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door dre »

mooi begin! 8)
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Weer wat planken verder, de eerste SUB is op 1 plank na af!

de 2e sub zal aanzienlijk sneller gaan aangezien de CNC programma's nu alleen maar gestart hoeven te worden
Bijlagen
foto6.JPG
foto4.JPG
foto5.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Wowly »

Su-per-mooi!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door hannesie »

Wowly schreef:
Su-per-mooi!
:-& Ben het helemaal met je eens, maar tegelijk nieuwsgierig hoe nu de opening van de luidspreker word gemaakt. :mrgreen:
Dat lukt nu niet meer met de bovenfrees. :oops:
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

In de kast komt nog een extra front te liggen waarin de unit word ingefreesd dit is in de cad tekeningen op zich wel te zien! Dus de uitsparing die je nu ziet is zo ruim mogelijk genomen voor het ademen van de unit maar ook dat het voldoende ondersteuning bied voor het front (bafle).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door hannesie »

Helder !! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”