8.4 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 versterker

Bericht door Erwin »

Inderdaad ik ben ook bang dat die 15 Volt AC net niet genoeg blijkt.
Ik heb er een Variac bij gepakt en ben aan het experimenteren hoeveel volt ik minimaal nodig heb voor de Dipolen.
Ik ben alleen bang dat ik die dipole woofers nog eens ga upgraden naar een iets zwaarder model (Peerless XLS).
Dan heb ik wel weer dat extra vermogen nodig...

Anyway leuk om te zien dat Linkwitz er oorspronkelijk ook iets te makkelijk over dacht.

Oorspronkelijke koelribben van zijn Pluto versterker ontwerp (op +/- 30V DC)

Afbeelding

en later toch nog maar iets grotere koelribben toegepast ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 versterker

Bericht door Erwin »

Ik heb weer een klein stapje gezet op weg naar een 12 (8.4) kanaals mono blok versterker.

Ik heb toch maar gekozen om voor elke versterker een eigen brug gelijkrichter en elco te plaatsen en de PCB aangepast:
TDA7294_BRD+VOEDING(v5).png
Dit dus twaalf keer....

p.s. als iemand zich geroepen voelt om deze layout te evalueren op BROM, gaarg.
Ik sta wat dat betreft altijd open voor commentaar want ik heb al te vaak gezien dat het fout ging

Tevens nog zo'n dikke ringkern trafo erbij besteld (van 300VA) en de rest van de onderdelen...
De voeding moet gewoon goed zijn dus ga ik 2 keer 6 kanalen apart voeden elk met 525VA. Dat moet genoeg zijn lijkt me.
Per versterker heb ik 2x2000uF aan elco's opgenomen. Dat moet ook afdoende zijn.
De ontkoppel condensator voor de ingang heb ik verdubbeld naar 2uF zodat hij pas gaat afvallen bij 10Hz

Tevens ben ik goed bezig met het actieve filter en daar komt binnenkort een apart topic voor in de Filterafdeling.

Wie weet gaat het ooit nog eens allemaal spelen voordat mijn gehoor het opgeeft ;)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 8.4 versterker

Bericht door Ah!buis »

Watjes misschien :?: :lol:
Begin een beetje te begrijpen waarom 12x versterker :roll:
Maar zonder gekheid,de print.
Je sluit een en ander aan op NC pinnen(5en12),zou toch maar nazien of er echt niks aan zit :?
LS+ komt aan het rondje naast de bootstrapC maar LS- zie ik niet,moet daaraan waar de rode verbinding aan het massavlak zit.
Principieel verkeerd,hoewel gaat misschien toch wel,zijn de verbindingen vanaf 7 en 8 naar + en -.Die moeten hun eigen verbinding hebben met de elkos.Zoals je het gedaan heb kunnen die pinnen net zo goed in het IC aan elkaar zitten :o
Anne
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 versterker

Bericht door Erwin »

Hoi Anne,

Bedankt dat je de moeite hebt genomen om er even serieus naar te kijken!
Ah!buis schreef:
Je sluit een en ander aan op NC pinnen(5en12),zou toch maar nazien of er echt niks aan zit :?
Anne
Dat gaat goed. Heb ik al eerder gedaan zonder gekke problemen.

Ah!buis schreef:
Watjes misschien :?: :lol:
LS+ komt aan het rondje naast de bootstrapC maar LS- zie ik niet,moet daaraan waar de rode verbinding aan het massavlak zit.
Anne
LS- zit in het centrale aard vlak net na de elco's. Dat lijkt me een aardige ster...
Door dat rode draadje / linkje loopt geen grote stroom dus ik verwacht daar geen problemen.
Ah!buis schreef:
Watjes misschien :?: :lol:
Begin een beetje te begrijpen waarom 12x versterker :roll:
Anne
Als je alle speakers actief wil aansturen dan heb je gewoon veel versterkers nodig.
Ik had wel e.e.a kunnen combineren maar als je toch eenmaal gaat knutsellen waarom dan niet meteen goed?
Je hoeft dat vermogen niet altijd te gebruiken. Het geeft gewoon extra headroom ;)
Verder moet het gewoon goed zijn. Super stil!
Geen gezoem of gebrom of andere bijgeluiden...

En mocht ik ooit nog eens een drive-in disco willen beginnen kan ik ook meteen uit de voeten 8)
Plaats reactie