Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1707
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Humble Statement

Bericht door holco »

Indrukwekend hoor!!

Mid omdraaien is toch enkel wat nieuwe gaatjes boren? edit, zie dat Arno me net voor is :wink:

Kan het zijn dat de CNC-er uit Deurne komt? zag namelijk een advertentie van hem op marktplaats met dacht ik jouw fronten tussen zijn foto's
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Humble Statement

Bericht door Forza »

Ik zou de baffles zo nooit hebben meegenomen :-# , zou voor mij onacceptabel zijn met zulke grote stukken eruit :?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door audiomanics »

Arno schreef:
Aan die lichtbruine kleur te zien heeft ie erg bot gereedschap gebruikt.
Hoeft niet.. Trespa (of wat daar voor doorgaat) ken ik in zeker 5 verschillende kernkleuren. Van zwart tot lichtbruin, zoals deze plaat.

Als de uitgebroken stukjes nog gered zijn kunnen ze nog met superlijm ingeplakt worden..
Dat speakers niet passen.. dat ken ik.. Veelal kloppen maten van datasheets niet helemaal.. 0,1mm tegroot en 't past niet..

Kees
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Humble Statement

Bericht door Peertje »

Mooi stukje vakwerk!
Ik ga dit topic zeker van begin tot eind volgen.

audiomanics schreef:
Dat speakers niet passen.. dat ken ik.. Veelal kloppen maten van datasheets niet helemaal.. 0,1mm tegroot en 't past niet..
Wat voor speling hou jij meestal aan dan?
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

De afgesprongen stukjes zijn alleen het witte laminaat op de trespa
wat afgebroken is. Dus nog geen mm diep.
Ik zat te denken dit met polyester plamuur of epoxy plamuur bij te werken.

En idd de frezer komt uit deurne.

De lichtbruine kleur, waarschijnlijk bedoel de afgeschuinde randen,
heeft ie met heel veel freesgangen afgeschuind.
Even een schuurpapiertje erlangs en het is weer strak.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

het is inderdaad prima te plamuren,wel een hoop werk!
maar voor de rest ziet het er nu geweldig uit 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door audiomanics »

Peertje schreef:
Wat voor speling hou jij meestal aan dan?
Afhankelijk van het materiaal.. Ik meet eerst de speaker zelf op (ivm afwijkingen tov de datasheet) en dan neem ik 0,2mm overmaat. Als het taai materiaal is zoals dit trespa frees ik meelopend en krijg ik een afwijking van ca 0,1 mm tov de speaker. Ook met nafrezen..
Helaas zijn speakers niet altijd echt rond..
En dan heb je nog het krimpen en uitzetten onder invloed van temperatuur.. Als ik frees bij 15-20 graden en het pakketje staat bij de TPG in een koude loods, dan zit je er ook zomaar wat naast..

Kees
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1707
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Humble Statement

Bericht door holco »

Dat werken van volkern (Trespa is een merknaam) onder temperatuur wisselingen wat audiomanics ook al aangeeft moet je ook niet onderschatten, zou zo maar kunnen dat als je nu alles in een koud schuurtje gelijk werkt je later voor verrassingen komt te staan, advies is dan ook dat het gelijk werken + alle handelingen erna uitvoert op een gemiddelde kamer temperatuur.

Kies ook voor het plamuur een niet te hard uithardend type, denk dat je met polyester plamuur wel goed zit, en ruw de te plamuren vlakken eerst wat op met een korrel 80 schuurpapier om een betere hechting te krijgen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Humble Statement

Bericht door Arno »

borkaenjo schreef:
De lichtbruine kleur, waarschijnlijk bedoel je de afgeschuinde randen,
heeft ie met heel veel freesgangen afgeschuind.
Aha, zeg maar trapsgewijs, met een rechte frees? Dat verklaart het. Ik bedoelde de afgeschuinde randen inderdaad.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Nou 1 baffle compleet pas gemaakt, dus die kan verlijmd worden.

De voorkant.
PICT5697.JPG
PICT5698.JPG
PICT5699.JPG
De achterkant. Idee voor open baffle misschien??? :lol:
PICT5700.JPG
PICT5701.JPG
PICT5702.JPG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1707
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Humble Statement

Bericht door holco »

Strak hoor!!

Maar ik zou wel proberen om de mid aan de achterzijde wat meer te laten ademen :wink:
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

holco schreef:
Strak hoor!!

Maar ik zou wel proberen om de mid aan de achterzijde wat meer te laten ademen :wink:
Ik ga het eerst zo proberen.
Mocht het later nodig zijn, dan kan het altijd nog.
Tot het moment dat ze in de lak zitten natuurlijk.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1707
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Humble Statement

Bericht door holco »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Humble Statement

Bericht door Leeuwarden »

Als je het wel gaat doen is dat nog een lastige ivm die bevestigingsring...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Humble Statement

Bericht door MichaelB »

Mooi project en je werkt echt netjes =D> , maahaar: hoe ga je die beschadigingen aan de voorkant wegwerken? Dat kan toch niet op zo'n speaker?! :-#
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door RobertD »

Doe je wel voorzichtig met die keramische units? Ik vind het doodeng hoe je die baffle zo neerzet. Eén tikje en je units zijn te barsten...

Leuk project om te volgen. Die beschadigingen zijn inderdaad niet fraai. Wat heeft de freser er nu uiteindelijk over gezegd?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door bertor »

borkaenjo schreef:
Nou 1 baffle compleet pas gemaakt, dus die kan verlijmd worden.

Afbeelding
Ehm, units aansluiten en klaar open baffle? :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Humble Statement

Bericht door Arno »

MichaelB schreef:
Mooi project en je werkt echt netjes =D> , maahaar: hoe ga je die beschadigingen aan de voorkant wegwerken? Dat kan toch niet op zo'n speaker?! :-#
Dat dacht ik dus ook, maar toen zei iemand dat de baffles meegespoten worden. Als dat zo is, dan is het natuurlijk prima te plamuren.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Humble Statement

Bericht door Martijn H »

borkaenjo schreef:
holco schreef:
Strak hoor!!

Maar ik zou wel proberen om de mid aan de achterzijde wat meer te laten ademen :wink:
Ik ga het eerst zo proberen.
Mocht het later nodig zijn, dan kan het altijd nog.
Tot het moment dat ze in de lak zitten natuurlijk.
Nou dit ga je wel terugzien in de metingen hoor.. Daar ontstaat nu energieophoping..
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

ik zou eerst de beschadegingen bijwerken,kun je lekker vlak liggend aan de baffle werken.
dan hoef je niet in een ellendige postie te schuren :wink:
gelijk de voorkant in de grond en dan plakken.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Te laat.
Baffle 1 is gelijmd.
En ach.. ik hou wel van ongewone posities. :lol: :twisted:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

ach,dan leg je `m toch even op de achterkant :lol:
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Zo, van het weekend weer het e.e.a. gedaan.
De tweede baffle gelijmd.
PICT5710.JPG
PICT5711.JPG
De eerste speaker behandeld met nog een laag polyester.
Dit keer wat zwart pigment aan de polyester toegevoegd.
Door de kleuring zijn straks oneffenheden beter te zien.
Zo komen er nog 2 a 3 lagen op.
PICT5712.JPG
PICT5713.JPG
PICT5714.JPG
PICT5715.JPG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1707
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Humble Statement

Bericht door holco »

En wat wegen ze nu?
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Als ik moet schatten, tussen de 70 en 90 kg.
Ik kan ze nog steeds net tillen.
Dat wil zeggen, net 50 a 60 cm van de grond om ze
op de verlaagde werktafel te zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”