Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Ok, maar als je hem eenmaal open hebt gemaakt is er dan nog een weg terug?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
ja, er zit aan de achterkant een kapje, als dat er af is ziet de achterkant er net zo uit als de voorkant. met wat preciesielijmen zet je het dus zo weer terug als je wil
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Henkjan schreef:ja, er zit aan de achterkant een kapje, als dat er af is ziet de achterkant er net zo uit als de voorkant. met wat preciesielijmen zet je het dus zo weer terug als je wil
Ok, dan kan ik zonder zorgen beide manieren proberen
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Nieuwe frontjes gemaakt voor de Neo3 PDR tweeters, materiaal is zwart color MDF blank gelakt.
Via Clio de tweeters gecorrigeerd,
Vervolgens de tweeters gekoppeld aan het laag, 2e order 2200Hz, later naar 4e order 3200Hz gegaan omdat de PHL units het gewoon lekkerder doen in dat gebied tov de Neo's, metingen op verschillend geluidsniveaus laten ook zien dat bij harder spelen de bult van de tweeter op 1900Hz er weer in komt ondanks de correcties, voor mij duidelijk dat een gesloten Neo3 PDR niet bruikbaar is onder de 2500Hz 4e order, helaas geen afbeelding van de 4e order 3200Hz maar de verschillen zijn minimaal,
foto is incl. Fase,
Ook nog bezig geweest met wat basboost, dit was duidelijk te veel (boemerig) maar geeft wel aan hoe makkelijk je het eea kan realiseren met de AS2.100
Met en zonder boost, rood en wit = nearfield woofer / geel en groen is reflex poort
Hier zo als de boost nu is, klinkt gewoon net wat lekkerder zonder overdreven te zijn
De speakers spelen nu duidelijk op een nog hoger niveau als voorheen met de nieuwe Neo3 PDR tweeters
Via Clio de tweeters gecorrigeerd,
Vervolgens de tweeters gekoppeld aan het laag, 2e order 2200Hz, later naar 4e order 3200Hz gegaan omdat de PHL units het gewoon lekkerder doen in dat gebied tov de Neo's, metingen op verschillend geluidsniveaus laten ook zien dat bij harder spelen de bult van de tweeter op 1900Hz er weer in komt ondanks de correcties, voor mij duidelijk dat een gesloten Neo3 PDR niet bruikbaar is onder de 2500Hz 4e order, helaas geen afbeelding van de 4e order 3200Hz maar de verschillen zijn minimaal,
foto is incl. Fase,
Ook nog bezig geweest met wat basboost, dit was duidelijk te veel (boemerig) maar geeft wel aan hoe makkelijk je het eea kan realiseren met de AS2.100
Met en zonder boost, rood en wit = nearfield woofer / geel en groen is reflex poort
Hier zo als de boost nu is, klinkt gewoon net wat lekkerder zonder overdreven te zijn
De speakers spelen nu duidelijk op een nog hoger niveau als voorheen met de nieuwe Neo3 PDR tweeters
Laatst gewijzigd door holco op za 16 jan 2010, 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
zo, goed bezig!
btw: kan je die foto's ff uploaden.. anders kijken we straks weer tegen die rode kruisjes aan
btw: kan je die foto's ff uploaden.. anders kijken we straks weer tegen die rode kruisjes aan
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Het is ook hartstikke leuk speelgoedHenkjan schreef:zo, goed bezig!
Ik verwijder nooit foto'sHenkjan schreef:btw: kan je die foto's ff uploaden.. anders kijken we straks weer tegen die rode kruisjes aan
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
euh, da;s niet wat HJ bedoeld. Mocht er ooit onverhoopt de server waar je foto's nu geplaatst zijn het begeven, zijn instellingen veranderen of wat dan ook, dan kan het forum de foto's niet meer vinden. ZBA-forum heeft speciaal hiervoor plaats om jou foto's in op te slaan, zodat ze voor altijd geborgd zijn op het forum. Niets is namelijk zo vervelend als dat je een topic doorbladerd zo interessant als dit, en dat de foto's niet aanwezig zijn.....
Groetjes
jan
Groetjes
jan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
idd. sites als imageshack, flicr, laten je echt niet tot in de eeuwigheid alles hosten. en al zouden ze dat al doen dan is de kans erg groot dat over een niet al te lange tijd het adres niet meer klopt. http://www5.picturepush.com/photo/a/2783138/1024 lijkt me een goed voorbeeld, richten ze hun serverpark anders in, dan is het niet meer www5 maar www3 bv, idem dat criptische pad. zoek maar eens wat oudere topics op, ook die van mij, kans erg groot dat je daar kruisjes vindt. ik had voor we konden uploaden m'n foto's op zoom.nl staan. ze staan er nog, maar de deeplink naar de foto is nu anders dan wat die toen was....
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Foto's zijn ge upload
Zal de rest ook nog even doen. (gedaan)
Verder ben ik benieuwd of jullie dingen zien aan de metingen die ik over het hoofd zie, ben hier tenslotte ook om wat te leren
Zal de rest ook nog even doen. (gedaan)
Verder ben ik benieuwd of jullie dingen zien aan de metingen die ik over het hoofd zie, ben hier tenslotte ook om wat te leren
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Ik zie na bestudering van de foto's geen gekke dingen (Ik ben geen expert).
Wat mij eerst even uit balans bracht was dat de instelling die ik op het scherm zag met de 10 in het midden van het scherm en later had je hem een andere range gegeven?
Het leek er even op door die situatie dat er meer laag in het signaal te meten was.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of de tweeter (netjes gedaan trouwens) nu open is aan de achterkant met demping, of dat hij zijn standaard afsluiting/dekseltje nog heeft.
Het zal mogelijk nu met stemmen (nasaal) of wat ik toen hoorde met de High Hat van de trom of dat nu ook natuurlijker klinkt, tenslotte was dat ook een deel van de problematiek.
Wel leuk dat je zo een goed beeld krijgt met wat je aan het doen bent.
Hans
Wat mij eerst even uit balans bracht was dat de instelling die ik op het scherm zag met de 10 in het midden van het scherm en later had je hem een andere range gegeven?
Het leek er even op door die situatie dat er meer laag in het signaal te meten was.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of de tweeter (netjes gedaan trouwens) nu open is aan de achterkant met demping, of dat hij zijn standaard afsluiting/dekseltje nog heeft.
Het zal mogelijk nu met stemmen (nasaal) of wat ik toen hoorde met de High Hat van de trom of dat nu ook natuurlijker klinkt, tenslotte was dat ook een deel van de problematiek.
Wel leuk dat je zo een goed beeld krijgt met wat je aan het doen bent.
Hans
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Het zijn totaal 4 op zichzelf staande metingen, afstanden en posities net even anders vandaar de minimale verschillen.hannesie schreef:Ik zie na bestudering van de foto's geen gekke dingen (Ik ben geen expert).
Wat mij eerst even uit balans bracht was dat de instelling die ik op het scherm zag met de 10 in het midden van het scherm en later had je hem een andere range gegeven?
Het leek er even op door die situatie dat er meer laag in het signaal te meten was.
Hij is en blijft gesloten omdat de PHL units het in het lage hoog (of hoge midhannesie schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben is of de tweeter (netjes gedaan trouwens) nu open is aan de achterkant met demping, of dat hij zijn standaard afsluiting/dekseltje nog heeft.
Alles klinkt nu veel natuurlijker / schoner / ruimtelijker en minder gestrest als voorheen, hoewel ik wel het idee heb dat met de originele frontplaten van de Neo,s het nog een fractie beter was (liggen nu dieper) maar helaas passen deze niet in mijn boxen, vindt ze trouwens ook niet echt mooi.hannesie schreef:Het zal mogelijk nu met stemmen (nasaal) of wat ik toen hoorde met de High Hat van de trom of dat nu ook natuurlijker klinkt, tenslotte was dat ook een deel van de problematiek.
Mooiste zou zijn een paar CNC gefreesde alu frontplaten met de tweeters maximaal voorin, helaas heb ik geen connecties met iemand in de metaal die dat zou kunnen realiseren
Daar is dit forum toch voorhannesie schreef:Wel leuk dat je zo een goed beeld krijgt met wat je aan het doen bent.
Hans
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
hannesie schreef:Wel leuk dat je zo een goed beeld krijgt met wat je aan het doen bent.
Hans
Ik bedoelde dat juist voor je zelf er direct meer mogelijkheden zijn.holco schreef:Daar is dit forum toch voor
Voor mij is het juist dat je zelf kunt zien als je aan het meten bent waar je op uit komt.
Ik heb zelf mijn boxen met koptelefoon en luisteren afgeregeld, en dan de sweep maar weer via de CD speler laten lopen.
Gehoormatig de zaak afregelen of meten zoals jij doet is dan wel een verschil.
En het gaat prachtig in het samenspel met de Hypex AS....
Hans
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
waarom zou jij nou geen hardhouten frontje in dezelfde vorm kunnen maken?
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Weet ik eigenlijk ook niet Andredre schreef:waarom zou jij nou geen hardhouten frontje in dezelfde vorm kunnen maken?
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Bedankt voor het vertrouwendre schreef:dat komt bij jou wel goed!
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Heb de boost toch maar weer verwijderd, hoe langer je er naar luisterd hoe minder het bevalt.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Zo de Neo's hebben nieuwe frontplaten
Ik heb ze van 6mm trespa gemaakt en via de achterzijde een sparing weg gefreesd totdat er nog een 1/2 mm bleef staan, het geheel zijdeglans zwart gespoten en de Neo's met 4 drupjes smeldlijm vast gezet.
De spreiding is er duidelijk op vooruit gegaan tov de MDF frontplaten waar de neo's 12mm diep zaten
Zal binnenkort alles even opnieuw meten en afstellen, zo wie zo moet de tweeter qua timing gelijk gezet gaan worden aan de PHL units.
Nog wat foto's,
De spreiding is er duidelijk op vooruit gegaan tov de MDF frontplaten waar de neo's 12mm diep zaten
Zal binnenkort alles even opnieuw meten en afstellen, zo wie zo moet de tweeter qua timing gelijk gezet gaan worden aan de PHL units.
Nog wat foto's,
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Dat ziet er netjes uit holco. Mooie adapter en een goede oplossing om niet(s/ teveel) aan je kast te hoeven doen.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Thanksk.p. schreef:Dat ziet er netjes uit holco. Mooie adapter en een goede oplossing om niet(s/ teveel) aan je kast te hoeven doen.
Dat was ook een beetje de insteek, en ik ben er erg tevreden mee zo.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Das toch wel lekker als je daar het gereedschap en het vakmanschap voor hebt, en dat Trespa is zo hard als metaal lijkt het.
Gaaf
k Word weer nieuwsgierig naar hoe het nu klinkt.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Thanks Man!! word er bijna verlegen vanhannesie schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
STRAK MAN !!
Das toch wel lekker als je daar het gereedschap en het vakmanschap voor hebt, en dat Trespa is zo hard als metaal lijkt het.
Gaaf
k Word weer nieuwsgierig naar hoe het nu klinkt.
Als de speakers opnieuw ingeregeld zijn moeten we maar weer eens wat afspreken.
