Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Ok, maar als je hem eenmaal open hebt gemaakt is er dan nog een weg terug?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Henkjan »

ja, er zit aan de achterkant een kapje, als dat er af is ziet de achterkant er net zo uit als de voorkant. met wat preciesielijmen zet je het dus zo weer terug als je wil
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Henkjan schreef:
ja, er zit aan de achterkant een kapje, als dat er af is ziet de achterkant er net zo uit als de voorkant. met wat preciesielijmen zet je het dus zo weer terug als je wil

Ok, dan kan ik zonder zorgen beide manieren proberen :)
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Nieuwe frontjes gemaakt voor de Neo3 PDR tweeters, materiaal is zwart color MDF blank gelakt.
IMG_2537.JPG
Via Clio de tweeters gecorrigeerd,
Tweeter correctie.jpg
Vervolgens de tweeters gekoppeld aan het laag, 2e order 2200Hz, later naar 4e order 3200Hz gegaan omdat de PHL units het gewoon lekkerder doen in dat gebied tov de Neo's, metingen op verschillend geluidsniveaus laten ook zien dat bij harder spelen de bult van de tweeter op 1900Hz er weer in komt ondanks de correcties, voor mij duidelijk dat een gesloten Neo3 PDR niet bruikbaar is onder de 2500Hz 4e order, helaas geen afbeelding van de 4e order 3200Hz maar de verschillen zijn minimaal,
foto is incl. Fase,
fase.JPG
Ook nog bezig geweest met wat basboost, dit was duidelijk te veel (boemerig) maar geeft wel aan hoe makkelijk je het eea kan realiseren met de AS2.100 :mrgreen:

Met en zonder boost, rood en wit = nearfield woofer / geel en groen is reflex poort
Basboost te.JPG
Hier zo als de boost nu is, klinkt gewoon net wat lekkerder zonder overdreven te zijn :)
Basboost.JPG
De speakers spelen nu duidelijk op een nog hoger niveau als voorheen met de nieuwe Neo3 PDR tweeters \:D/
Laatst gewijzigd door holco op za 16 jan 2010, 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Henkjan »

zo, goed bezig!

btw: kan je die foto's ff uploaden.. anders kijken we straks weer tegen die rode kruisjes aan
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Henkjan schreef:
zo, goed bezig!
Het is ook hartstikke leuk speelgoed :mrgreen:
Henkjan schreef:
btw: kan je die foto's ff uploaden.. anders kijken we straks weer tegen die rode kruisjes aan
Ik verwijder nooit foto's :wink: maar ze zijn voor een ieder vrij te downloaden.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Wowly »

euh, da;s niet wat HJ bedoeld. Mocht er ooit onverhoopt de server waar je foto's nu geplaatst zijn het begeven, zijn instellingen veranderen of wat dan ook, dan kan het forum de foto's niet meer vinden. ZBA-forum heeft speciaal hiervoor plaats om jou foto's in op te slaan, zodat ze voor altijd geborgd zijn op het forum. Niets is namelijk zo vervelend als dat je een topic doorbladerd zo interessant als dit, en dat de foto's niet aanwezig zijn.....

Groetjes

jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Henkjan »

idd. sites als imageshack, flicr, laten je echt niet tot in de eeuwigheid alles hosten. en al zouden ze dat al doen dan is de kans erg groot dat over een niet al te lange tijd het adres niet meer klopt. http://www5.picturepush.com/photo/a/2783138/1024 lijkt me een goed voorbeeld, richten ze hun serverpark anders in, dan is het niet meer www5 maar www3 bv, idem dat criptische pad. zoek maar eens wat oudere topics op, ook die van mij, kans erg groot dat je daar kruisjes vindt. ik had voor we konden uploaden m'n foto's op zoom.nl staan. ze staan er nog, maar de deeplink naar de foto is nu anders dan wat die toen was....
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Foto's zijn ge upload :wink:

Zal de rest ook nog even doen. (gedaan)

Verder ben ik benieuwd of jullie dingen zien aan de metingen die ik over het hoofd zie, ben hier tenslotte ook om wat te leren :-k
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

Ik zie na bestudering van de foto's geen gekke dingen (Ik ben geen expert).
Wat mij eerst even uit balans bracht was dat de instelling die ik op het scherm zag met de 10 in het midden van het scherm en later had je hem een andere range gegeven?
Het leek er even op door die situatie dat er meer laag in het signaal te meten was.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of de tweeter (netjes gedaan trouwens) nu open is aan de achterkant met demping, of dat hij zijn standaard afsluiting/dekseltje nog heeft.

Het zal mogelijk nu met stemmen (nasaal) of wat ik toen hoorde met de High Hat van de trom of dat nu ook natuurlijker klinkt, tenslotte was dat ook een deel van de problematiek.

Wel leuk dat je zo een goed beeld krijgt met wat je aan het doen bent.
Hans
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

hannesie schreef:
Ik zie na bestudering van de foto's geen gekke dingen (Ik ben geen expert).
Wat mij eerst even uit balans bracht was dat de instelling die ik op het scherm zag met de 10 in het midden van het scherm en later had je hem een andere range gegeven?
Het leek er even op door die situatie dat er meer laag in het signaal te meten was.
Het zijn totaal 4 op zichzelf staande metingen, afstanden en posities net even anders vandaar de minimale verschillen.
hannesie schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben is of de tweeter (netjes gedaan trouwens) nu open is aan de achterkant met demping, of dat hij zijn standaard afsluiting/dekseltje nog heeft.
Hij is en blijft gesloten omdat de PHL units het in het lage hoog (of hoge mid :? ) wat mooier doen imo.
hannesie schreef:
Het zal mogelijk nu met stemmen (nasaal) of wat ik toen hoorde met de High Hat van de trom of dat nu ook natuurlijker klinkt, tenslotte was dat ook een deel van de problematiek.
Alles klinkt nu veel natuurlijker / schoner / ruimtelijker en minder gestrest als voorheen, hoewel ik wel het idee heb dat met de originele frontplaten van de Neo,s het nog een fractie beter was (liggen nu dieper) maar helaas passen deze niet in mijn boxen, vindt ze trouwens ook niet echt mooi.
Mooiste zou zijn een paar CNC gefreesde alu frontplaten met de tweeters maximaal voorin, helaas heb ik geen connecties met iemand in de metaal die dat zou kunnen realiseren :(
hannesie schreef:
Wel leuk dat je zo een goed beeld krijgt met wat je aan het doen bent.
Hans
Daar is dit forum toch voor :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Wel leuk dat je zo een goed beeld krijgt met wat je aan het doen bent.
Hans
holco schreef:
Daar is dit forum toch voor :wink:
Ik bedoelde dat juist voor je zelf er direct meer mogelijkheden zijn.

Voor mij is het juist dat je zelf kunt zien als je aan het meten bent waar je op uit komt.
Ik heb zelf mijn boxen met koptelefoon en luisteren afgeregeld, en dan de sweep maar weer via de CD speler laten lopen.

Gehoormatig de zaak afregelen of meten zoals jij doet is dan wel een verschil.

En het gaat prachtig in het samenspel met de Hypex AS....
Hans
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

waarom zou jij nou geen hardhouten frontje in dezelfde vorm kunnen maken?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

dre schreef:
waarom zou jij nou geen hardhouten frontje in dezelfde vorm kunnen maken?
Weet ik eigenlijk ook niet Andre :? Denk dat ik eens wat met Trespa ga proberen, even over nadenken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

dat komt bij jou wel goed!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

dre schreef:
dat komt bij jou wel goed!
Bedankt voor het vertrouwen :mrgreen:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Heb de boost toch maar weer verwijderd, hoe langer je er naar luisterd hoe minder het bevalt.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Zo de Neo's hebben nieuwe frontplaten :) Ik heb ze van 6mm trespa gemaakt en via de achterzijde een sparing weg gefreesd totdat er nog een 1/2 mm bleef staan, het geheel zijdeglans zwart gespoten en de Neo's met 4 drupjes smeldlijm vast gezet.

De spreiding is er duidelijk op vooruit gegaan tov de MDF frontplaten waar de neo's 12mm diep zaten \:D/

Zal binnenkort alles even opnieuw meten en afstellen, zo wie zo moet de tweeter qua timing gelijk gezet gaan worden aan de PHL units.

Nog wat foto's,

Zoals het was.
Zoals het was.
Voor en achterzijde Trespa frontjes.
Voor en achterzijde Trespa frontjes.
Nu met de Neo's er in.
Nu met de Neo's er in.
En in de speakers.
En in de speakers.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door k.p. »

Dat ziet er netjes uit holco. Mooie adapter en een goede oplossing om niet(s/ teveel) aan je kast te hoeven doen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

zie je nou wel! :lol:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

k.p. schreef:
Dat ziet er netjes uit holco. Mooie adapter en een goede oplossing om niet(s/ teveel) aan je kast te hoeven doen.
Thanks :)

Dat was ook een beetje de insteek, en ik ben er erg tevreden mee zo.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

dre schreef:
zie je nou wel! :lol:
:mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

:x :x :x :x :x STRAK MAN !!

Das toch wel lekker als je daar het gereedschap en het vakmanschap voor hebt, en dat Trespa is zo hard als metaal lijkt het.
Gaaf
k Word weer nieuwsgierig naar hoe het nu klinkt.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

hannesie schreef:
:x :x :x :x :x STRAK MAN !!

Das toch wel lekker als je daar het gereedschap en het vakmanschap voor hebt, en dat Trespa is zo hard als metaal lijkt het.
Gaaf
k Word weer nieuwsgierig naar hoe het nu klinkt.
Thanks Man!! word er bijna verlegen van :mrgreen:

Als de speakers opnieuw ingeregeld zijn moeten we maar weer eens wat afspreken.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Nog een foto met daglicht,
P1302739.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”