Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

hardbats schreef: vr 18 okt 2024, 17:37
Neem die tweeters en 2 woofers graag van je over als je bang bent dat je er iets mee moet bouwen
Ik houd het in gedachten!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Vandaag aan de slag geweest met de bracing. Dit is nog een verbeterpunt van de huidige versie:
Screenshot 2024-10-19 at 16.56.11.png
Screenshot 2024-10-19 at 16.56.24.png
Screenshot 2024-10-19 at 16.56.47.png
Hiermee moet de boel goed stevig en solide zijn. Het filter plaatsen wordt wel een uitdaging zo, maar daar ga ik nu maar eens over nadenken :yeah:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Leeuwarden »

Ik kan nauwelijks wachten totdat jij eens een flinke vloerstaander gaat fabrieken !
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Genoeg ruimte voor het filter dan!
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Wieger61 »

Wow! Ik zou willen dat ik zo'n bracing had ...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Nou, hij bestaat vooralsnog alleen uit nullen en eenen.
Laatst gewijzigd door satefan op za 19 okt 2024, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door hannesie »

Is het ook mogelijk daar op, mogelijjk in delen je filter op te monteren/ verdelen over de verschillende delen, horizontaal en verticaal?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Jazeker! Zo zit het nu ook in de huidige versie. Bij deze zal t idd in delen moeten.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door EdKo »

Ik vind het een heel mooi kastje, maar om zo iets te maken is een hele klus.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Ik maak m ook niet zelf :-"
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Henkjan »

satefan schreef: za 19 okt 2024, 16:58
... Het filter plaatsen wordt wel een uitdaging zo, maar daar ga ik nu maar eens over nadenken
printje ontwerpen in KiCad en daar een 3D model uit halen, dan kan je t vast zien
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Ik heb wel een beeld van hoe het worden gaat. In het huidige model zit 1 bracing, precies in het midden, er blijft aan beide kanten weinig ruimte over omdat daar ook de PR's zitten. Met de dubbele bracing op deze manier zijn er achter de tweeter en achter de woofer 2 compartimenten waar ik wat mee kan denk ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Maak er een bol van of een ei. Heb je geen bracing nodig. Kun je gelijk tweet een offset geven.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door hannesie »

Kun je mogelijk de bracing als "printplaat" benutten?
Lijkt mij dat hardwired er mogelijkheden zijn, via de makkelijke openingen van de passieve units is er wel een goed manoeuvreerbaar interieur ontstaan. Eventueel kleinere onderdelen dan wel op een plaatje, maar een spoel kan wel als je er al een bevestigingspunt maakt voor een centrale RVS/kunststof bout.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Daar heb ik ook aan zitten denken Hans, om de kast als drager voor de componenten te gebruiken. Moet wel allemaal trillingsvrij zijn. Of filter opdelen in kleinere secties. Hoog/laag kan sowieso apart. En de laatste 2 LCR circuits zijn in serie, dus kunnen ook makkelijk verderop in de signaalweg geplaatst worden.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door jvenema »

Heb je er wel eens aan gedacht om groot gedeelte van de binnenkant te vullen met gyroids (densiteit 20% of zo) als bracing en demping combinatie? Zie ook: https://www.isaactpmoore.com/projects/g ... ce-speaker
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

jvenema schreef: wo 30 okt 2024, 7:22
Heb je er wel eens aan gedacht om groot gedeelte van de binnenkant te vullen met gyroids (densiteit 20% of zo) als bracing en demping combinatie?
Dat heb ik vooralsnog niet gedaan, maar dit artikel is erg interessant. Bij 'traditioneel' 3D printen kun je de slicer de opdracht geven om een infill te maken. Met SLS of FJM printen is er geen infill nodig (of supports), dus zal ik de gyroid zelf moeten ontwerpen. Ga ik eens mee experimenteren!

groet,

Satefan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door wouter »

Als je zonder infill de boel inwendig zou willen aanpakken is dit wellicht mooi, vloeibare bitumenachtige zooi:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Kappa7 »

Klinkt prima
IMG_20241031_203832.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door hannesie »

Inderdaad, het was een topper, en ik zag ze nu ook voor het eerst, en ze waren nog kleiner dan ik al had bedacht.

Een leuke avond bij de AVMN, en een spontaan applaus was er voor Stefan, toen hij na een aantal nummers vroeg wat we er van vonden.
Dat hadden we nog niet eerder meegemaakt, zo een spontane reactie.
Bij het laatste nummer werd er even Tin Pan Alley neergezet als een echt top systeem. :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Schermafbeelding 2024-11-01 000951.png
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door rikpost »

Een welverdiende veer in de poeperd dus . :yeah:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Het was een erg leuke avond waar de speakers, ondanks de flinke ruimte waar ze in moesten spelen goed uit de verf kwamen. Leuke vragen uit het publiek en constructieve feedback. Hier kan ik weer verder mee!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Ik ben een weekje vrij ivm met wat werkzaamheden in en om het huis (plaatsing warmtepomp), maar er blijft genoeg tijd over om wat verbeterpunten op te pakken.

1. Definitie laag.

Het laag, hoewel in voldoende mate aanwezig, kan het wat strakker. Ik vermoed dat de afstemming van de PR's nog niet optimaal is. Purifi schrijf 4.1 liter voor met een massa per PR van 56 gram. Mijn kast is denk ik wat groter dan 4.1 liter. Hier ga ik weer eens wat aandacht op vestigen met impedantie-metingen etc. De afstemming is nu te laag denk ik, waardoor het lijkt also deze wat aansluiting mist.

Ik heb de kasten behoorlijk gedempt. Ik zag in het ontwerp van Radiant (ook met Purifi woofers + PR's) dat er alleen demping tegen de wanden is gemaakt. Hier kan ik ook nog wel wat mee klooien.

Ik ga ook wat experimenteren met een gesloten systeem. Ik haal de PR's er (tijdelijk) uit en plaats er 3D geprinte dummies in om de kast af te sluiten. Dan ga ik bekijken wat de resonantie-frequentie is en wat er van het laag over blijft. De roll-off zal 2e orde worden. De printer loop al!

2. Tweeter-amplitude.

Ik heb zelf het gevoel dat er iets meer hoog mag zijn. De feedback van Donderdag was dat dit niet nodig was. De speaker klinkt nooit aggressief, scherp of schel. Maar iets meer definitie is interessant om te onderzoeken. 1 iemand kwam ook met feedback dat het iets meer zou mogen sprankelen. Hiervoor moet ik het filter natuurlijk weer aanpassen, dus een iets zwaardere ingreep.

3. Standaard.

De standaard die ik nu gebruik is een vrij dunne aluminium buis. De speaker is een beetje topzwaar en staat daardoor niet superstabiel. Ik ga een set standaarden regelen van staal en dan even kijken of ik de speaker hierop kan plaatsen. Het uiteindelijke ontwerp moet hier ook voor aangepast worden. Niet erg, maar kan iets langer duren.


Misschien dat ik tijdelijk de MiniDSP Flex weer installeer. Niet om de crossover te doen, die is heel goed voor elkaar in het passieve filter, maar ik zou dan iets meer hoog kunnen realiseren en bijvoorbeeld, als het systeem gesloten is, kijken of een linkwitz transform het laag wat op kan trekken, als het nodig is.

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

satefan schreef: za 02 nov 2024, 9:09
Ik heb de kasten behoorlijk gedempt. Ik zag in het ontwerp van Radiant (ook met Purifi woofers + PR's) dat er alleen demping tegen de wanden is gemaakt. Hier kan ik ook nog wel wat mee klooien.
Demping doet 2 dingen: 1/ In het middengebied dempt het reflecties. Eigenlijk stop je er op het gehoor zoveel in dat het de nare reflecties (kleuring) weg haalt maar ook weer niet te veel waardoor je de sprankeling weg haalt. Daar is ergens een optimum wat je gewoon niet meten kan maar op het gehoor moet doen. 2/ In het laag lineariseert het de compressie/expansie van de lucht en vermindert daarmee vervorming. Dat gaat dan meer van adiabatisch naar isothermisch. Daarvoor moet je er flink veel in stoppen. Maar ook niet zoveel dat het duf wordt. Probleem met een 2-weg is een beetje dat de hoeveelheid die optimaal is voor het midden gebied dan niet overeenkomt met die voor het laaggebied. Zeker bij zulke kleine speakers met ook nog eens PR voor nog meer volumeverplaatsing. Het blijf een beetje communicerende vaten. Ikzelf geef het midden dan zoveel mogelijk prioriteit.

Ik vond midden en hoog heel fijn kinken. Bedenk ook dat je waarneming/ervaring daarmee, staat op het fundament van het laag. Is dat niet helemaal top dan "wiebelt" dat hoog ook een beetje. Ik vond het hoog juist prachtig rustig maar kwam best stevig uit de kast met piano en gitaar aanslagen. Zou dat toch voor later bewaren als je dat laag beter op orde hebt. Maar ok, dit is echt een smaakkwestie, aan kwaliteit ontbrak het niet ;)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Ik heb vanmorgen wat demping uit de kastjes gehaald. Ik heb op de wanden nu wat demping, maar verder is de speaker nu meer een 'open ruimte' aan de binnenkant. Eerste indruk, na een uurtje luisteren, is dat er wat meer 'leven' in het mid/laag zit. Maar heb niet echt op volume gedraaid.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”