Ik houd het in gedachten!
Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Vandaag aan de slag geweest met de bracing. Dit is nog een verbeterpunt van de huidige versie:
Hiermee moet de boel goed stevig en solide zijn. Het filter plaatsen wordt wel een uitdaging zo, maar daar ga ik nu maar eens over nadenken
Hiermee moet de boel goed stevig en solide zijn. Het filter plaatsen wordt wel een uitdaging zo, maar daar ga ik nu maar eens over nadenken
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik kan nauwelijks wachten totdat jij eens een flinke vloerstaander gaat fabrieken !
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Genoeg ruimte voor het filter dan!
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Wow! Ik zou willen dat ik zo'n bracing had ...
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Nou, hij bestaat vooralsnog alleen uit nullen en eenen.
Laatst gewijzigd door satefan op za 19 okt 2024, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Is het ook mogelijk daar op, mogelijjk in delen je filter op te monteren/ verdelen over de verschillende delen, horizontaal en verticaal?
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Jazeker! Zo zit het nu ook in de huidige versie. Bij deze zal t idd in delen moeten.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik vind het een heel mooi kastje, maar om zo iets te maken is een hele klus.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik maak m ook niet zelf 
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik heb wel een beeld van hoe het worden gaat. In het huidige model zit 1 bracing, precies in het midden, er blijft aan beide kanten weinig ruimte over omdat daar ook de PR's zitten. Met de dubbele bracing op deze manier zijn er achter de tweeter en achter de woofer 2 compartimenten waar ik wat mee kan denk ik.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Maak er een bol van of een ei. Heb je geen bracing nodig. Kun je gelijk tweet een offset geven.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Kun je mogelijk de bracing als "printplaat" benutten?
Lijkt mij dat hardwired er mogelijkheden zijn, via de makkelijke openingen van de passieve units is er wel een goed manoeuvreerbaar interieur ontstaan. Eventueel kleinere onderdelen dan wel op een plaatje, maar een spoel kan wel als je er al een bevestigingspunt maakt voor een centrale RVS/kunststof bout.
Lijkt mij dat hardwired er mogelijkheden zijn, via de makkelijke openingen van de passieve units is er wel een goed manoeuvreerbaar interieur ontstaan. Eventueel kleinere onderdelen dan wel op een plaatje, maar een spoel kan wel als je er al een bevestigingspunt maakt voor een centrale RVS/kunststof bout.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Daar heb ik ook aan zitten denken Hans, om de kast als drager voor de componenten te gebruiken. Moet wel allemaal trillingsvrij zijn. Of filter opdelen in kleinere secties. Hoog/laag kan sowieso apart. En de laatste 2 LCR circuits zijn in serie, dus kunnen ook makkelijk verderop in de signaalweg geplaatst worden.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Heb je er wel eens aan gedacht om groot gedeelte van de binnenkant te vullen met gyroids (densiteit 20% of zo) als bracing en demping combinatie? Zie ook: https://www.isaactpmoore.com/projects/g ... ce-speaker
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Dat heb ik vooralsnog niet gedaan, maar dit artikel is erg interessant. Bij 'traditioneel' 3D printen kun je de slicer de opdracht geven om een infill te maken. Met SLS of FJM printen is er geen infill nodig (of supports), dus zal ik de gyroid zelf moeten ontwerpen. Ga ik eens mee experimenteren!
groet,
Satefan
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Als je zonder infill de boel inwendig zou willen aanpakken is dit wellicht mooi, vloeibare bitumenachtige zooi:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Inderdaad, het was een topper, en ik zag ze nu ook voor het eerst, en ze waren nog kleiner dan ik al had bedacht.
Een leuke avond bij de AVMN, en een spontaan applaus was er voor Stefan, toen hij na een aantal nummers vroeg wat we er van vonden.
Dat hadden we nog niet eerder meegemaakt, zo een spontane reactie.
Bij het laatste nummer werd er even Tin Pan Alley neergezet als een echt top systeem.
Een leuke avond bij de AVMN, en een spontaan applaus was er voor Stefan, toen hij na een aantal nummers vroeg wat we er van vonden.
Dat hadden we nog niet eerder meegemaakt, zo een spontane reactie.
Bij het laatste nummer werd er even Tin Pan Alley neergezet als een echt top systeem.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Een welverdiende veer in de poeperd dus . 
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Het was een erg leuke avond waar de speakers, ondanks de flinke ruimte waar ze in moesten spelen goed uit de verf kwamen. Leuke vragen uit het publiek en constructieve feedback. Hier kan ik weer verder mee!
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik ben een weekje vrij ivm met wat werkzaamheden in en om het huis (plaatsing warmtepomp), maar er blijft genoeg tijd over om wat verbeterpunten op te pakken.
1. Definitie laag.
Het laag, hoewel in voldoende mate aanwezig, kan het wat strakker. Ik vermoed dat de afstemming van de PR's nog niet optimaal is. Purifi schrijf 4.1 liter voor met een massa per PR van 56 gram. Mijn kast is denk ik wat groter dan 4.1 liter. Hier ga ik weer eens wat aandacht op vestigen met impedantie-metingen etc. De afstemming is nu te laag denk ik, waardoor het lijkt also deze wat aansluiting mist.
Ik heb de kasten behoorlijk gedempt. Ik zag in het ontwerp van Radiant (ook met Purifi woofers + PR's) dat er alleen demping tegen de wanden is gemaakt. Hier kan ik ook nog wel wat mee klooien.
Ik ga ook wat experimenteren met een gesloten systeem. Ik haal de PR's er (tijdelijk) uit en plaats er 3D geprinte dummies in om de kast af te sluiten. Dan ga ik bekijken wat de resonantie-frequentie is en wat er van het laag over blijft. De roll-off zal 2e orde worden. De printer loop al!
2. Tweeter-amplitude.
Ik heb zelf het gevoel dat er iets meer hoog mag zijn. De feedback van Donderdag was dat dit niet nodig was. De speaker klinkt nooit aggressief, scherp of schel. Maar iets meer definitie is interessant om te onderzoeken. 1 iemand kwam ook met feedback dat het iets meer zou mogen sprankelen. Hiervoor moet ik het filter natuurlijk weer aanpassen, dus een iets zwaardere ingreep.
3. Standaard.
De standaard die ik nu gebruik is een vrij dunne aluminium buis. De speaker is een beetje topzwaar en staat daardoor niet superstabiel. Ik ga een set standaarden regelen van staal en dan even kijken of ik de speaker hierop kan plaatsen. Het uiteindelijke ontwerp moet hier ook voor aangepast worden. Niet erg, maar kan iets langer duren.
Misschien dat ik tijdelijk de MiniDSP Flex weer installeer. Niet om de crossover te doen, die is heel goed voor elkaar in het passieve filter, maar ik zou dan iets meer hoog kunnen realiseren en bijvoorbeeld, als het systeem gesloten is, kijken of een linkwitz transform het laag wat op kan trekken, als het nodig is.
Groet,
Satefan
1. Definitie laag.
Het laag, hoewel in voldoende mate aanwezig, kan het wat strakker. Ik vermoed dat de afstemming van de PR's nog niet optimaal is. Purifi schrijf 4.1 liter voor met een massa per PR van 56 gram. Mijn kast is denk ik wat groter dan 4.1 liter. Hier ga ik weer eens wat aandacht op vestigen met impedantie-metingen etc. De afstemming is nu te laag denk ik, waardoor het lijkt also deze wat aansluiting mist.
Ik heb de kasten behoorlijk gedempt. Ik zag in het ontwerp van Radiant (ook met Purifi woofers + PR's) dat er alleen demping tegen de wanden is gemaakt. Hier kan ik ook nog wel wat mee klooien.
Ik ga ook wat experimenteren met een gesloten systeem. Ik haal de PR's er (tijdelijk) uit en plaats er 3D geprinte dummies in om de kast af te sluiten. Dan ga ik bekijken wat de resonantie-frequentie is en wat er van het laag over blijft. De roll-off zal 2e orde worden. De printer loop al!
2. Tweeter-amplitude.
Ik heb zelf het gevoel dat er iets meer hoog mag zijn. De feedback van Donderdag was dat dit niet nodig was. De speaker klinkt nooit aggressief, scherp of schel. Maar iets meer definitie is interessant om te onderzoeken. 1 iemand kwam ook met feedback dat het iets meer zou mogen sprankelen. Hiervoor moet ik het filter natuurlijk weer aanpassen, dus een iets zwaardere ingreep.
3. Standaard.
De standaard die ik nu gebruik is een vrij dunne aluminium buis. De speaker is een beetje topzwaar en staat daardoor niet superstabiel. Ik ga een set standaarden regelen van staal en dan even kijken of ik de speaker hierop kan plaatsen. Het uiteindelijke ontwerp moet hier ook voor aangepast worden. Niet erg, maar kan iets langer duren.
Misschien dat ik tijdelijk de MiniDSP Flex weer installeer. Niet om de crossover te doen, die is heel goed voor elkaar in het passieve filter, maar ik zou dan iets meer hoog kunnen realiseren en bijvoorbeeld, als het systeem gesloten is, kijken of een linkwitz transform het laag wat op kan trekken, als het nodig is.
Groet,
Satefan
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Demping doet 2 dingen: 1/ In het middengebied dempt het reflecties. Eigenlijk stop je er op het gehoor zoveel in dat het de nare reflecties (kleuring) weg haalt maar ook weer niet te veel waardoor je de sprankeling weg haalt. Daar is ergens een optimum wat je gewoon niet meten kan maar op het gehoor moet doen. 2/ In het laag lineariseert het de compressie/expansie van de lucht en vermindert daarmee vervorming. Dat gaat dan meer van adiabatisch naar isothermisch. Daarvoor moet je er flink veel in stoppen. Maar ook niet zoveel dat het duf wordt. Probleem met een 2-weg is een beetje dat de hoeveelheid die optimaal is voor het midden gebied dan niet overeenkomt met die voor het laaggebied. Zeker bij zulke kleine speakers met ook nog eens PR voor nog meer volumeverplaatsing. Het blijf een beetje communicerende vaten. Ikzelf geef het midden dan zoveel mogelijk prioriteit.
Ik vond midden en hoog heel fijn kinken. Bedenk ook dat je waarneming/ervaring daarmee, staat op het fundament van het laag. Is dat niet helemaal top dan "wiebelt" dat hoog ook een beetje. Ik vond het hoog juist prachtig rustig maar kwam best stevig uit de kast met piano en gitaar aanslagen. Zou dat toch voor later bewaren als je dat laag beter op orde hebt. Maar ok, dit is echt een smaakkwestie, aan kwaliteit ontbrak het niet
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik heb vanmorgen wat demping uit de kastjes gehaald. Ik heb op de wanden nu wat demping, maar verder is de speaker nu meer een 'open ruimte' aan de binnenkant. Eerste indruk, na een uurtje luisteren, is dat er wat meer 'leven' in het mid/laag zit. Maar heb niet echt op volume gedraaid.
