Mja, dat zei ik toch? Inspelen is een must bij dit soort stug opgehangen drivers.Ronbeo schreef:Vanmiddag de speakers onder de dekbedden vandaan gehaald na 50 uur flink inspelen.
Scheelt idd heel erg veel, ze klinken nu voller en het hoog wat rustiger.
Calpamos
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Re: Calpamos
En blijven spelen, anders worden ze weer stug zeker?
Wat tot op zekere hoogte klopt trouwens.
- SSassen
- Contacteer:
Als ze tegen het gordijn bij het raam opgesteld staan met de zon er vol op wel ja, maar dan voorspel ik op termijn ook andere problemen, zeker als de andere luidspreker op een geheel andere plek staat opgesteld, weg van direct zonlicht.markbakk schreef:En blijven spelen, anders worden ze weer stug zeker?
Hangt een beetje af van de materialen waar de ophanging van is gemaakt. Er zijn polymeren die enigszins 'herstellen' naar de oorspronkelijke toestand.markbakk schreef:En blijven spelen, anders worden ze weer stug zeker?
Warmte kan het herstelproces versnellen. Maar zonlicht doet de boel ook verouderen door de UV straling waardoor de boel stugger wordt of uiteindelijk scheurt (rolranden).
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
Een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd, zeg ik altijd.markbakk schreef:En blijven spelen, anders worden ze weer stug zeker?
Ze staan gelukkig niet in het directe zonlicht en spelen doen ze elke dag zeker 2 uur op een redelijk luid volume.
Ik heb ze nu aangesloten staan op de 300B versterker welke ik veel beter vind klinken(op deze speakers) dan de EL34.
Op een gruwelijk irritante staande golf na klinken ze erg goed. Maar dat ligt dus niet aan de speakers. Ik wil dat gaan aanpakken door óf DSP te gaan gebruiken óf in de lengte richting van de kamer te gaan luisteren. Lastige keuze...
Ik heb ze nu aangesloten staan op de 300B versterker welke ik veel beter vind klinken(op deze speakers) dan de EL34.
Op een gruwelijk irritante staande golf na klinken ze erg goed. Maar dat ligt dus niet aan de speakers. Ik wil dat gaan aanpakken door óf DSP te gaan gebruiken óf in de lengte richting van de kamer te gaan luisteren. Lastige keuze...
- Leeuwarden
Beetje demping in de kamer doet meer goed dan een DSP achter je 300BRonbeo schreef:Ze staan gelukkig niet in het directe zonlicht en spelen doen ze elke dag zeker 2 uur op een redelijk luid volume.
Leeuwarden schreef:Calpamos, 300B en DSP in één zin...
Er zijn er hier voor minder over de kling gejaagdRonbeo schreef:Leeuwarden schreef:Calpamos, 300B en DSP in één zin...Wilde even een kijken wat voor reacties hier op kwamen..
-
wouter
- Ook commercieel actief
Waarom niet een op deze frequentie afgestemde resonator maken. Met een Helmholz resonantie op de juiste frequentie pak je het passief/akoestisch aan... wel wat werk maar toch ook een optie.Ronbeo schreef:Op een gruwelijk irritante staande golf na klinken ze erg goed. Maar dat ligt dus niet aan de speakers. Ik wil dat gaan aanpakken door óf DSP te gaan gebruiken óf in de lengte richting van de kamer te gaan luisteren. Lastige keuze...
Ik ben me er al over aan het inlezen want ik wil het akoestisch aanpakken. Ik ga vandaag kijken of ik het kan meten en ook kijken wat het doet als ik in de lengte van de kamer ga luisteren.
Dank!
Er komt een fLow uit van 89Hz. Is dat de frequentie van mijn staande golf dan?
Als ik 334m/s neem en deel door de breedte van mijn kamer kom ik uit op 81 Hz.
Ik kom bij de Helmholtz DIY projecten ook tegen: even een kist maken, een paar gaten boren, kloppen en meten, eventueel nog een paar gaten er bij tot de gewenste frequentie is bereikt en klaar..
Lijkt mij wel heel erg simpel. Heeft iemand ervaring met het bouwen van een HH-reonator?
Er komt een fLow uit van 89Hz. Is dat de frequentie van mijn staande golf dan?
Als ik 334m/s neem en deel door de breedte van mijn kamer kom ik uit op 81 Hz.
Ik kom bij de Helmholtz DIY projecten ook tegen: even een kist maken, een paar gaten boren, kloppen en meten, eventueel nog een paar gaten er bij tot de gewenste frequentie is bereikt en klaar..
Lijkt mij wel heel erg simpel. Heeft iemand ervaring met het bouwen van een HH-reonator?
Ronbeo schreef:Ik kom bij de Helmholtz DIY projecten ook tegen: even een kist maken, een paar gaten boren, kloppen en meten, eventueel nog een paar gaten er bij tot de gewenste frequentie is bereikt en klaar..