Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door SSassen »

Ronbeo schreef:
Vanmiddag de speakers onder de dekbedden vandaan gehaald na 50 uur flink inspelen.
Scheelt idd heel erg veel, ze klinken nu voller en het hoog wat rustiger.
Mja, dat zei ik toch? Inspelen is een must bij dit soort stug opgehangen drivers.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Calpamos

Bericht door markbakk »

En blijven spelen, anders worden ze weer stug zeker?
Wat tot op zekere hoogte klopt trouwens.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
En blijven spelen, anders worden ze weer stug zeker?
Wat tot op zekere hoogte klopt trouwens.
Als ze tegen het gordijn bij het raam opgesteld staan met de zon er vol op wel ja, maar dan voorspel ik op termijn ook andere problemen, zeker als de andere luidspreker op een geheel andere plek staat opgesteld, weg van direct zonlicht.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

markbakk schreef:
En blijven spelen, anders worden ze weer stug zeker?
Wat tot op zekere hoogte klopt trouwens.
Hangt een beetje af van de materialen waar de ophanging van is gemaakt. Er zijn polymeren die enigszins 'herstellen' naar de oorspronkelijke toestand.
Warmte kan het herstelproces versnellen. Maar zonlicht doet de boel ook verouderen door de UV straling waardoor de boel stugger wordt of uiteindelijk scheurt (rolranden).
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

markbakk schreef:
En blijven spelen, anders worden ze weer stug zeker?
Wat tot op zekere hoogte klopt trouwens.
Een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd, zeg ik altijd.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Ze staan gelukkig niet in het directe zonlicht en spelen doen ze elke dag zeker 2 uur op een redelijk luid volume.
Ik heb ze nu aangesloten staan op de 300B versterker welke ik veel beter vind klinken(op deze speakers) dan de EL34.
Op een gruwelijk irritante staande golf na klinken ze erg goed. Maar dat ligt dus niet aan de speakers. Ik wil dat gaan aanpakken door óf DSP te gaan gebruiken óf in de lengte richting van de kamer te gaan luisteren. Lastige keuze...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Calpamos, 300B en DSP in één zin... :-&
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Ronbeo schreef:
Ze staan gelukkig niet in het directe zonlicht en spelen doen ze elke dag zeker 2 uur op een redelijk luid volume.
Ik heb ze nu aangesloten staan op de 300B versterker welke ik veel beter vind klinken(op deze speakers) dan de EL34.
Op een gruwelijk irritante staande golf na klinken ze erg goed. Maar dat ligt dus niet aan de speakers. Ik wil dat gaan aanpakken door óf DSP te gaan gebruiken óf in de lengte richting van de kamer te gaan luisteren. Lastige keuze...
Beetje demping in de kamer doet meer goed dan een DSP achter je 300B O:)
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Leeuwarden schreef:
Calpamos, 300B en DSP in één zin... :-&
:lol: Wilde even een kijken wat voor reacties hier op kwamen..
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Ronbeo schreef:
Leeuwarden schreef:
Calpamos, 300B en DSP in één zin... :-&
:lol: Wilde even een kijken wat voor reacties hier op kwamen..
Er zijn er hier voor minder over de kling gejaagd :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Calpamos

Bericht door wouter »

Ronbeo schreef:
Op een gruwelijk irritante staande golf na klinken ze erg goed. Maar dat ligt dus niet aan de speakers. Ik wil dat gaan aanpakken door óf DSP te gaan gebruiken óf in de lengte richting van de kamer te gaan luisteren. Lastige keuze...
Waarom niet een op deze frequentie afgestemde resonator maken. Met een Helmholz resonantie op de juiste frequentie pak je het passief/akoestisch aan... wel wat werk maar toch ook een optie.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Ik ben me er al over aan het inlezen want ik wil het akoestisch aanpakken. Ik ga vandaag kijken of ik het kan meten en ook kijken wat het doet als ik in de lengte van de kamer ga luisteren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Calpamos

Bericht door ds23man »

Kan je gewoon berekenen:

viewtopic.php?f=16&t=28980
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Dank!

Er komt een fLow uit van 89Hz. Is dat de frequentie van mijn staande golf dan?
Als ik 334m/s neem en deel door de breedte van mijn kamer kom ik uit op 81 Hz.

Ik kom bij de Helmholtz DIY projecten ook tegen: even een kist maken, een paar gaten boren, kloppen en meten, eventueel nog een paar gaten er bij tot de gewenste frequentie is bereikt en klaar..
Lijkt mij wel heel erg simpel. Heeft iemand ervaring met het bouwen van een HH-reonator?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Calpamos

Bericht door SARK »

Ronbeo schreef:
Ik kom bij de Helmholtz DIY projecten ook tegen: even een kist maken, een paar gaten boren, kloppen en meten, eventueel nog een paar gaten er bij tot de gewenste frequentie is bereikt en klaar..
Lijkt mij wel heel erg simpel. Heeft iemand ervaring met het bouwen van een HH-reonator?
:think:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Bijzonder interessant, bookmarkje van gemaakt om door te lezen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”