Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Beide PCB's zijn van Knuisje, dus het zou verder goed moeten gaan. In de eerste PCB zat gewoon een fout. Er zat een soldeer eilandje aan de massa, niet erg netjes, maar het is niet anders. Gebeurt is gebeurt.
Is de tweede dan wel in orde ? Zou een serie met dezelfde fout kunnen zijn :(
Anne
Tweede meet keurig rond de 31 volt.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Als je de foute verbinding naar massa doorkrast en een nieuw draadje trekt tussen de ic-massa (zie de handleiding) en het centrale massa punt na de grote elco's zou het goed moeten werken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

knuisje schreef:
Als je de foute verbinding naar massa doorkrast en een nieuw draadje trekt tussen de ic-massa (zie de handleiding) en het centrale massa punt na de grote elco's zou het goed moeten werken.
Ik denk dat hij in de kliko beland :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

Zweitse schreef:
knuisje schreef:
Als je de foute verbinding naar massa doorkrast en een nieuw draadje trekt tussen de ic-massa (zie de handleiding) en het centrale massa punt na de grote elco's zou het goed moeten werken.
Ik denk dat hij in de kliko beland :wink:
Je stuurt hem naar Ray op dus............... :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Je stuurt hem naar Ray op dus............... :rofl: :rofl:
Aan de Berenburg soms :shock: :lol:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
ds23man schreef:
Je stuurt hem naar Ray op dus............... :rofl: :rofl:
Aan de Berenburg soms :shock: :lol:
Anne
Gadverdamme, berenburg..... :-& :-& :-&
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Zweitse schreef:
Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Beide PCB's zijn van Knuisje, dus het zou verder goed moeten gaan. In de eerste PCB zat gewoon een fout. Er zat een soldeer eilandje aan de massa, niet erg netjes, maar het is niet anders. Gebeurt is gebeurt.
Is de tweede dan wel in orde ? Zou een serie met dezelfde fout kunnen zijn :(
Anne
Tweede meet keurig rond de 31 volt.
En er is geluid, :mrgreen: nee geen plof, maar muziek :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

Biertje! :D
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

:goedzo: :beer:
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Eh, nog even voor de zekerheid (we gaan nu voor het eggie...).

Tussen rood en zwart heb ik 19,2V wisselspanning, tussen oranje en bruin ook. Er zijn wat mij betreft vele mogelijkheden qua kleuren, omdat het op dit moment nog wisselspanning is. Wat is wijsheid:
- Rood en oranje samen binden, en aan GND van de print zetten. Dan zwart naar ~1 en bruin naar ~2.
Dan heb ik tussen zwart en bruin 21,3V~.
- Rood en bruin samen binden, en aan GND van de print zetten. Dan zwart naar ~1 en oranje naar ~2.
Dan heb ik tussen zwart en oranje 2,3V~.

Ik zelf zou kiezen voor de eerste, rood en zwart samen. Dan is het voltage tussen zwart en bruin het grootst, dat betekent voor mij dat de boel (ongeveer) in tegenfase is. Als ik die draden dus samentwist bestrijden de magnetische velden elkaar. In het andere geval zijn ze (ongeveer) in fase, weinig voltageverschil. Samentwisten of niet, ze cancelen elkaar niet uit.

Logisch? Bevestiging of ontkenning met uitleg wordt gewaardeerd!

Dank,

Hugo
Bijlagen
Overzichtsfoto voor het aansluiten van de transformator.
Overzichtsfoto voor het aansluiten van de transformator.
Laatst gewijzigd door HugoW op do 16 jan 2014, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

Heb je geen merk of andere duiding van die trafo, anders is het wel wat moeiklijk om de info zomaar te geven.
Foto van het label?, en dan niet met photobucket, kan al heel verhelderend zijn.

Ik heb hier een Talema, en dat is met de zwart/gele naar de GND en de rood/oranje naar de ~1 en ~2.
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Het label zegt heel eenvoudig:
black-red 0-18V~ 4,44Aac
orange-brown 0-18V~ 4,44Aac

Er staat ook nog http://www.block-trafo.de op, CE label, en een advies voor zekeringen (0,75A ingaand en 4A uitgaand).

Hugo
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cool »

Klopt niet, je schrijft Tussen rood en zwart heb ik 19,2V wisselspanning.Als je deze samenneemt sluit je deze wikkeling kort! Probeer een kombinatie te vinden die je 38,4 volt oplevert aan 2 uiteinden van 2 in serie geschakelde wikkelingen. Het knooppunt komt dan aan de massa van de print. Meet ook eens met een ohmmeter of de wikkelingen echt gescheiden zijn
Succes,
Laatst gewijzigd door cool op do 16 jan 2014, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

Dat zou dan zwart en oranje naar GND moeten zijn. en de andere naar de ~1 en ~2.....?

Of iemand moet het beter weten. :oops:

Edit: pdf
BLOCK___RTE_15-2x18.pdf
(480.05 KiB) 92 keer gedownload
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cool »

Volgens de pdf moet zwart en grijs doorverbonden worden. De stip bij de wikkelingen zijn begin of einde van een wikkeling.
Staat er ook bij: series connection black with grey :D. Het zal wel een kleurenstanddaard van Block zijn. Maar anders dan die trafo van jou.
Laatst gewijzigd door cool op do 16 jan 2014, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

cool schreef:
Klopt niet, je schrijft Tussen rood en zwart heb ik 19,2V wisselspanning.Als je deze samenneemt sluit je deze wikkeling kort! Probeer een kombinatie te vinden die je 38,4 volt oplevert aan 2 uiteinden van 2 in serie geschakelde wikkelingen. Het knooppunt komt dan aan de massa van de print. Meet ook eens met een ohmmeter of de wikkelingen echt gescheiden zijn
Succes,
Ik neem rood en zwart ook niet samen. De wikkelingen zijn echt gescheiden, dat heb ik al gemeten. Ik heb alleen met geen enkele combinatie 38,4V~. Dus koos ik voor de combi met het grootste voltageverschil.

Hugo
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Ah, fout gevonden; de doorverbinding tussen de spoelen maakt niet goed contact. Ik heb nu zwart en bruin samen gesoldeerd, en dan heb ik wel 39V~ tussen rood en oranje. Zo wordt het dus!

Dank,

Hugo
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cool »

De aanhouder wint :rock:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

cool schreef:
De aanhouder wint :rock:
dat is het leuke van onze hobby, in het verdere leven is het meestal de aandeelhouder die wint :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
cool schreef:
De aanhouder wint :rock:
dat is het leuke van onze hobby, in het verdere leven is het meestal de aandeelhouder die wint :lol:
Dan weet je wat je nu te doen staat :goeie: :goeie:

Maar waarin dan aandeelhouder kan ik je ook niet vertellen, de gasopbrengst gaat ook al wat achteruit, dus dat wordt het ook niet. :D
Gebruikersavatar
Bart_Venner
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 23:35

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Bart_Venner »

Ik heb m'n LM4780 klaar op een testplankje en nu is het wachten op de toebehoren/behuizing :D

Na wat problemen (47 ohm weerstanden ipv 47k ohm :oops: ) toch een werkende versterker weten te produceren!

het idee is om er nog een voorversterker (wellicht buizen), volume regeling en DAC bij te ritselen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Speelt prima, alleen vind ik de temperatuur van 60-70 graden wel hoog?

Iemand daar ideeën over?

De trafo is een 18v en de gelijkspanning is +-24.6V
Speakers zijn 8 Ohm Alpair 12


Zo werkt het prima :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Waarschijnlijk heb je dan een wat groter koelblok nodig.
Gebruikersavatar
Bart_Venner
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 23:35

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Bart_Venner »

In de begin post wordt de wand van de behuizing gebruikt en deze wordt hooguit een beetje lauw? Dacht dat dit toch beter zou koelen?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Met een CPU-koeler wordt het inderdaad bloedheet, met een hifi2000 zijkant blijft het lauw.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

Je geeft aan dat je eerst een (veel) te kleine weerstand had gebruikt. Mogelijk is er daardoor iets gesneuveld in of rond het ic waardoor je nu een hoogfrequente oscillatie hebt. Zo kun je het ic goed opstoken zonder dat je het idee hebt dat er iets gebeurd. Ben je in de gelegenheid om er eens een scoop aan te hangen?

Gr. Mischa
Plaats reactie