Tweede meet keurig rond de 31 volt.Ah!buis schreef:Is de tweede dan wel in orde ? Zou een serie met dezelfde fout kunnen zijnZweitse schreef:Beide PCB's zijn van Knuisje, dus het zou verder goed moeten gaan. In de eerste PCB zat gewoon een fout. Er zat een soldeer eilandje aan de massa, niet erg netjes, maar het is niet anders. Gebeurt is gebeurt.![]()
Anne
Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Build topic LM4780 versterker
Re: Build topic LM4780 versterker
Als je de foute verbinding naar massa doorkrast en een nieuw draadje trekt tussen de ic-massa (zie de handleiding) en het centrale massa punt na de grote elco's zou het goed moeten werken.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik denk dat hij in de kliko belandknuisje schreef:Als je de foute verbinding naar massa doorkrast en een nieuw draadje trekt tussen de ic-massa (zie de handleiding) en het centrale massa punt na de grote elco's zou het goed moeten werken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Build topic LM4780 versterker
Je stuurt hem naar Ray op dus...............Zweitse schreef:Ik denk dat hij in de kliko belandknuisje schreef:Als je de foute verbinding naar massa doorkrast en een nieuw draadje trekt tussen de ic-massa (zie de handleiding) en het centrale massa punt na de grote elco's zou het goed moeten werken.
Re: Build topic LM4780 versterker
Aan de Berenburg somsds23man schreef:Je stuurt hem naar Ray op dus...............![]()
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Build topic LM4780 versterker
Gadverdamme, berenburg.....Ah!buis schreef:Aan de Berenburg somsds23man schreef:Je stuurt hem naar Ray op dus...............![]()
![]()
![]()
Anne
Re: Build topic LM4780 versterker
En er is geluid,Zweitse schreef:Tweede meet keurig rond de 31 volt.Ah!buis schreef:Is de tweede dan wel in orde ? Zou een serie met dezelfde fout kunnen zijnZweitse schreef:Beide PCB's zijn van Knuisje, dus het zou verder goed moeten gaan. In de eerste PCB zat gewoon een fout. Er zat een soldeer eilandje aan de massa, niet erg netjes, maar het is niet anders. Gebeurt is gebeurt.![]()
Anne
Re: Build topic LM4780 versterker
Eh, nog even voor de zekerheid (we gaan nu voor het eggie...).
Tussen rood en zwart heb ik 19,2V wisselspanning, tussen oranje en bruin ook. Er zijn wat mij betreft vele mogelijkheden qua kleuren, omdat het op dit moment nog wisselspanning is. Wat is wijsheid:
- Rood en oranje samen binden, en aan GND van de print zetten. Dan zwart naar ~1 en bruin naar ~2.
Dan heb ik tussen zwart en bruin 21,3V~.
- Rood en bruin samen binden, en aan GND van de print zetten. Dan zwart naar ~1 en oranje naar ~2.
Dan heb ik tussen zwart en oranje 2,3V~.
Ik zelf zou kiezen voor de eerste, rood en zwart samen. Dan is het voltage tussen zwart en bruin het grootst, dat betekent voor mij dat de boel (ongeveer) in tegenfase is. Als ik die draden dus samentwist bestrijden de magnetische velden elkaar. In het andere geval zijn ze (ongeveer) in fase, weinig voltageverschil. Samentwisten of niet, ze cancelen elkaar niet uit.
Logisch? Bevestiging of ontkenning met uitleg wordt gewaardeerd!
Dank,
Hugo
Tussen rood en zwart heb ik 19,2V wisselspanning, tussen oranje en bruin ook. Er zijn wat mij betreft vele mogelijkheden qua kleuren, omdat het op dit moment nog wisselspanning is. Wat is wijsheid:
- Rood en oranje samen binden, en aan GND van de print zetten. Dan zwart naar ~1 en bruin naar ~2.
Dan heb ik tussen zwart en bruin 21,3V~.
- Rood en bruin samen binden, en aan GND van de print zetten. Dan zwart naar ~1 en oranje naar ~2.
Dan heb ik tussen zwart en oranje 2,3V~.
Ik zelf zou kiezen voor de eerste, rood en zwart samen. Dan is het voltage tussen zwart en bruin het grootst, dat betekent voor mij dat de boel (ongeveer) in tegenfase is. Als ik die draden dus samentwist bestrijden de magnetische velden elkaar. In het andere geval zijn ze (ongeveer) in fase, weinig voltageverschil. Samentwisten of niet, ze cancelen elkaar niet uit.
Logisch? Bevestiging of ontkenning met uitleg wordt gewaardeerd!
Dank,
Hugo
Laatst gewijzigd door HugoW op do 16 jan 2014, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Build topic LM4780 versterker
Heb je geen merk of andere duiding van die trafo, anders is het wel wat moeiklijk om de info zomaar te geven.
Foto van het label?, en dan niet met photobucket, kan al heel verhelderend zijn.
Ik heb hier een Talema, en dat is met de zwart/gele naar de GND en de rood/oranje naar de ~1 en ~2.
Foto van het label?, en dan niet met photobucket, kan al heel verhelderend zijn.
Ik heb hier een Talema, en dat is met de zwart/gele naar de GND en de rood/oranje naar de ~1 en ~2.
Re: Build topic LM4780 versterker
Het label zegt heel eenvoudig:
black-red 0-18V~ 4,44Aac
orange-brown 0-18V~ 4,44Aac
Er staat ook nog http://www.block-trafo.de op, CE label, en een advies voor zekeringen (0,75A ingaand en 4A uitgaand).
Hugo
black-red 0-18V~ 4,44Aac
orange-brown 0-18V~ 4,44Aac
Er staat ook nog http://www.block-trafo.de op, CE label, en een advies voor zekeringen (0,75A ingaand en 4A uitgaand).
Hugo
Re: Build topic LM4780 versterker
Klopt niet, je schrijft Tussen rood en zwart heb ik 19,2V wisselspanning.Als je deze samenneemt sluit je deze wikkeling kort! Probeer een kombinatie te vinden die je 38,4 volt oplevert aan 2 uiteinden van 2 in serie geschakelde wikkelingen. Het knooppunt komt dan aan de massa van de print. Meet ook eens met een ohmmeter of de wikkelingen echt gescheiden zijn
Succes,
Succes,
Laatst gewijzigd door cool op do 16 jan 2014, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Build topic LM4780 versterker
Dat zou dan zwart en oranje naar GND moeten zijn. en de andere naar de ~1 en ~2.....?
Of iemand moet het beter weten.
Edit: pdf
Of iemand moet het beter weten.
Edit: pdf
Re: Build topic LM4780 versterker
Volgens de pdf moet zwart en grijs doorverbonden worden. De stip bij de wikkelingen zijn begin of einde van een wikkeling.
Staat er ook bij: series connection black with grey
. Het zal wel een kleurenstanddaard van Block zijn. Maar anders dan die trafo van jou.
Staat er ook bij: series connection black with grey
Laatst gewijzigd door cool op do 16 jan 2014, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik neem rood en zwart ook niet samen. De wikkelingen zijn echt gescheiden, dat heb ik al gemeten. Ik heb alleen met geen enkele combinatie 38,4V~. Dus koos ik voor de combi met het grootste voltageverschil.cool schreef:Klopt niet, je schrijft Tussen rood en zwart heb ik 19,2V wisselspanning.Als je deze samenneemt sluit je deze wikkeling kort! Probeer een kombinatie te vinden die je 38,4 volt oplevert aan 2 uiteinden van 2 in serie geschakelde wikkelingen. Het knooppunt komt dan aan de massa van de print. Meet ook eens met een ohmmeter of de wikkelingen echt gescheiden zijn
Succes,
Hugo
Re: Build topic LM4780 versterker
Ah, fout gevonden; de doorverbinding tussen de spoelen maakt niet goed contact. Ik heb nu zwart en bruin samen gesoldeerd, en dan heb ik wel 39V~ tussen rood en oranje. Zo wordt het dus!
Dank,
Hugo
Dank,
Hugo
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
dat is het leuke van onze hobby, in het verdere leven is het meestal de aandeelhouder die wintcool schreef:De aanhouder wint![]()
Re: Build topic LM4780 versterker
Dan weet je wat je nu te doen staatHenkjan schreef:dat is het leuke van onze hobby, in het verdere leven is het meestal de aandeelhouder die wintcool schreef:De aanhouder wint![]()
Maar waarin dan aandeelhouder kan ik je ook niet vertellen, de gasopbrengst gaat ook al wat achteruit, dus dat wordt het ook niet.
- Bart_Venner
- Berichten: 75
- Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 23:35
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik heb m'n LM4780 klaar op een testplankje en nu is het wachten op de toebehoren/behuizing 
Na wat problemen (47 ohm weerstanden ipv 47k ohm
) toch een werkende versterker weten te produceren!
het idee is om er nog een voorversterker (wellicht buizen), volume regeling en DAC bij te ritselen



Speelt prima, alleen vind ik de temperatuur van 60-70 graden wel hoog?
Iemand daar ideeën over?
De trafo is een 18v en de gelijkspanning is +-24.6V
Speakers zijn 8 Ohm Alpair 12
Zo werkt het prima

Na wat problemen (47 ohm weerstanden ipv 47k ohm
het idee is om er nog een voorversterker (wellicht buizen), volume regeling en DAC bij te ritselen



Speelt prima, alleen vind ik de temperatuur van 60-70 graden wel hoog?
Iemand daar ideeën over?
De trafo is een 18v en de gelijkspanning is +-24.6V
Speakers zijn 8 Ohm Alpair 12
Zo werkt het prima

- Bart_Venner
- Berichten: 75
- Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 23:35
Re: Build topic LM4780 versterker
In de begin post wordt de wand van de behuizing gebruikt en deze wordt hooguit een beetje lauw? Dacht dat dit toch beter zou koelen?
Re: Build topic LM4780 versterker
Met een CPU-koeler wordt het inderdaad bloedheet, met een hifi2000 zijkant blijft het lauw.
Re: Build topic LM4780 versterker
Je geeft aan dat je eerst een (veel) te kleine weerstand had gebruikt. Mogelijk is er daardoor iets gesneuveld in of rond het ic waardoor je nu een hoogfrequente oscillatie hebt. Zo kun je het ic goed opstoken zonder dat je het idee hebt dat er iets gebeurd. Ben je in de gelegenheid om er eens een scoop aan te hangen?
Gr. Mischa
Gr. Mischa
