Nautilus kasten
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
dacht ik niet. Ik ben van mening dat de B&W Nautilus een gesloten TL is.Implo schreef:Nu sprak ik vrijdag een collega over de nautilus, maar hij vertelde mij dat de 'echte' versie gewoon bassreflex is.
Het zal wel ergens vooraan in dit topic besproken zijn neem ik aan.
klopt, voor de zoveelste keerb_force schreef:mooi gedaan Ed, zie ik nu dat de schelp gewoon "hol" is en niet doorloopt als een TL ?
Ook staan daar foto's van de echte productiemallen, en zie je ook dat de schelp zelf dieper in de mal ligt als het ware, dus dat ze binnenin niet aan mekaar komen, en dus 1 ruimte...asterduc schreef:dacht ik niet. Ik ben van mening dat de B&W Nautilus een gesloten TL is.Implo schreef:Nu sprak ik vrijdag een collega over de nautilus, maar hij vertelde mij dat de 'echte' versie gewoon bassreflex is.
Het zal wel ergens vooraan in dit topic besproken zijn neem ik aan.
Maarja het blijft toch gokken, tenzij iemand zo'n setje koopt en de woofer er even uit schroeft
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Dit is inderdaad een gesloten TL.Implo schreef:Ook staan daar foto's van de echte productiemallen, en zie je ook dat de schelp zelf dieper in de mal ligt als het ware, dus dat ze binnenin niet aan mekaar komen, en dus 1 ruimte...asterduc schreef:dacht ik niet. Ik ben van mening dat de B&W Nautilus een gesloten TL is.Implo schreef:Nu sprak ik vrijdag een collega over de nautilus, maar hij vertelde mij dat de 'echte' versie gewoon bassreflex is.
Het zal wel ergens vooraan in dit topic besproken zijn neem ik aan.
Maarja het blijft toch gokken, tenzij iemand zo'n setje koopt en de woofer er even uit schroeft
Dat is het hele idee achter het slakkenhuis!
Anders zou het puur een optische functie hebben.
Zie ook de vrienden van audio nirvana (niet het bedrijf, wel de website).
Die hebben ook een gesloten TL gemaakt.
-
snikkeltje
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik zal er ergens overheen gelezen hebben, maar welke wanddikte is er nu gebruikt?
Leent dit proces zich ook voor koolstofvezelmatten? Dan heb je wel een kast die je zelfs van de vrachtwagen kan laten vallen (euhh.. ik bedoel niet laten stelen..)
Zou, als het kan, ook meteen een hele fraaie finish zijn in carbonfibre..
Blijft een geweldig ding(etje) om te zien. En misschien zelfs goed genoeg om er van die fraaie keramische units in te zetten. Dat zullen de metingen vermoedelijk wel uitwijzen..
Kees
Leent dit proces zich ook voor koolstofvezelmatten? Dan heb je wel een kast die je zelfs van de vrachtwagen kan laten vallen (euhh.. ik bedoel niet laten stelen..)
Zou, als het kan, ook meteen een hele fraaie finish zijn in carbonfibre..
Blijft een geweldig ding(etje) om te zien. En misschien zelfs goed genoeg om er van die fraaie keramische units in te zetten. Dat zullen de metingen vermoedelijk wel uitwijzen..
Kees
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
5 mm.audiomanics schreef:Ik zal er ergens overheen gelezen hebben, maar welke wanddikte is er nu gebruikt?
Zou kunnen, maar om hem van de vrachtwagen te laten vallen kun je beter Kevlar gebruiken, dat heeft een grotere drukpunt belasting. Carbon heeft eerder een hogere buigsterkte.audiomanics schreef:Leent dit proces zich ook voor koolstofvezelmatten? Dan heb je wel een kast die je zelfs van de vrachtwagen kan laten vallen
We bekijken de mogelijkheid om kleine stenen of steengruis in het hars te mengen. Dat geeft een keramisch effect.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
De eerste meting.
Dit is een near-field en een impedantiemeting van de kast met woofer, met en zonder demping.
De kast is gesloten uitgevoerd, de reflexpoort is nog niet voorzien.
Duidelijk is een backwave bij 260 hz met boven en onder harmonsche.
Ik dacht aanvankelijk dat dit een kastresonantie was, maar door het aanbrengen van demping is deze volledig verdwenen.
Ik neem aan dat dit de staande golf is tussen de grrotste straal binnenin de slakvorm.
Mijn voorstel naar Frank zou zijn om de plaats waar de woofer zit toch als een tunnel op de bouwen, dit over een lengte van zo'n 50 cm om daarna in de (kleinere) kast uit te monden.
Ed.
Dit is een near-field en een impedantiemeting van de kast met woofer, met en zonder demping.
De kast is gesloten uitgevoerd, de reflexpoort is nog niet voorzien.
Duidelijk is een backwave bij 260 hz met boven en onder harmonsche.
Ik dacht aanvankelijk dat dit een kastresonantie was, maar door het aanbrengen van demping is deze volledig verdwenen.
Ik neem aan dat dit de staande golf is tussen de grrotste straal binnenin de slakvorm.
Mijn voorstel naar Frank zou zijn om de plaats waar de woofer zit toch als een tunnel op de bouwen, dit over een lengte van zo'n 50 cm om daarna in de (kleinere) kast uit te monden.
Ed.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
