Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Om even met een bekende nicknaam te spreken:

WOWLY

Echt mooi vakwerk!

Nu sprak ik vrijdag een collega over de nautilus, maar hij vertelde mij dat de 'echte' versie gewoon bassreflex is. En ook de buis van midden is open van achteren.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Implo schreef:
Nu sprak ik vrijdag een collega over de nautilus, maar hij vertelde mij dat de 'echte' versie gewoon bassreflex is.
dacht ik niet. Ik ben van mening dat de B&W Nautilus een gesloten TL is.
Het zal wel ergens vooraan in dit topic besproken zijn neem ik aan.
b_force schreef:
mooi gedaan Ed, zie ik nu dat de schelp gewoon "hol" is en niet doorloopt als een TL ?
klopt, voor de zoveelste keer :-({|= , we maken een setje BR en een setje TL!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ah, ok, dat verhaal had ik niet helemaal begrepen, maar ineens is het duidelijk :P
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jeetje wat werken jullie snel zeg!!!!! Impressive!!!!

Erg netjes ook!

Jan
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

asterduc schreef:
Implo schreef:
Nu sprak ik vrijdag een collega over de nautilus, maar hij vertelde mij dat de 'echte' versie gewoon bassreflex is.
dacht ik niet. Ik ben van mening dat de B&W Nautilus een gesloten TL is.
Het zal wel ergens vooraan in dit topic besproken zijn neem ik aan.
Ook staan daar foto's van de echte productiemallen, en zie je ook dat de schelp zelf dieper in de mal ligt als het ware, dus dat ze binnenin niet aan mekaar komen, en dus 1 ruimte...

Maarja het blijft toch gokken, tenzij iemand zo'n setje koopt en de woofer er even uit schroeft ;)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Komend weekend volgen de eerste metingen!
Bijlagen
HPIM2146 [800x600].JPG
HPIM2145 [800x600].JPG
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Wow... als hij net zo meet als hij er uit ziet...
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Implo schreef:
asterduc schreef:
Implo schreef:
Nu sprak ik vrijdag een collega over de nautilus, maar hij vertelde mij dat de 'echte' versie gewoon bassreflex is.
dacht ik niet. Ik ben van mening dat de B&W Nautilus een gesloten TL is.
Het zal wel ergens vooraan in dit topic besproken zijn neem ik aan.
Ook staan daar foto's van de echte productiemallen, en zie je ook dat de schelp zelf dieper in de mal ligt als het ware, dus dat ze binnenin niet aan mekaar komen, en dus 1 ruimte...

Maarja het blijft toch gokken, tenzij iemand zo'n setje koopt en de woofer er even uit schroeft ;)
Dit is inderdaad een gesloten TL.
Dat is het hele idee achter het slakkenhuis!
Anders zou het puur een optische functie hebben.

Zie ook de vrienden van audio nirvana (niet het bedrijf, wel de website).
Die hebben ook een gesloten TL gemaakt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Eerder een omgekeerd horn heet dat :P
(TL kan nooit gesloten zijn, die fout heb ik ook weleens gemaakt :lol: )

Wat een ontiegelijk gaaf ding zo zeg !
Ik zou ze niet thuis willen hebben, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen die van wat meer moderns houden zoiets wel willen.

Geniaal !
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

VROOOOOAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrr.............

Wat kwam daar voorbij?? ed en frank???? gaan die zo hard??

Ongelofelijk knap hoor!!

Jan
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Prachtig ding zeg!

Maar zijn de compartimenten voor de mid en de tweeter al wel afgescheiden van het wooferdeel (met een inlegschot of zo)?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Christian schreef:
Prachtig ding zeg!

Maar zijn de compartimenten voor de mid en de tweeter al wel afgescheiden van het wooferdeel (met een inlegschot of zo)?
nee, dat gaat deze week gebeuren.
Daarna kan er gemeten worden.
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

Prachtig! waar kon ook al weer besteld worden?? :lol:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

dit is echt super ed en co
en op wat een tempo inderdaad
veel suc6 met de metingen
mvg
audioot
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik zal er ergens overheen gelezen hebben, maar welke wanddikte is er nu gebruikt?
Leent dit proces zich ook voor koolstofvezelmatten? Dan heb je wel een kast die je zelfs van de vrachtwagen kan laten vallen (euhh.. ik bedoel niet laten stelen..)
Zou, als het kan, ook meteen een hele fraaie finish zijn in carbonfibre..
Blijft een geweldig ding(etje) om te zien. En misschien zelfs goed genoeg om er van die fraaie keramische units in te zetten. Dat zullen de metingen vermoedelijk wel uitwijzen..

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Ik zal er ergens overheen gelezen hebben, maar welke wanddikte is er nu gebruikt?
5 mm.
audiomanics schreef:
Leent dit proces zich ook voor koolstofvezelmatten? Dan heb je wel een kast die je zelfs van de vrachtwagen kan laten vallen
Zou kunnen, maar om hem van de vrachtwagen te laten vallen kun je beter Kevlar gebruiken, dat heeft een grotere drukpunt belasting. Carbon heeft eerder een hogere buigsterkte.

We bekijken de mogelijkheid om kleine stenen of steengruis in het hars te mengen. Dat geeft een keramisch effect.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De eerste meting.
Dit is een near-field en een impedantiemeting van de kast met woofer, met en zonder demping.
De kast is gesloten uitgevoerd, de reflexpoort is nog niet voorzien.

Duidelijk is een backwave bij 260 hz met boven en onder harmonsche.
Ik dacht aanvankelijk dat dit een kastresonantie was, maar door het aanbrengen van demping is deze volledig verdwenen.
Ik neem aan dat dit de staande golf is tussen de grrotste straal binnenin de slakvorm.

Mijn voorstel naar Frank zou zijn om de plaats waar de woofer zit toch als een tunnel op de bouwen, dit over een lengte van zo'n 50 cm om daarna in de (kleinere) kast uit te monden.

Ed.
Bijlagen
Baskast testexemplaar met en zonder demping 01.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zo ziet ie er nu uit.
de kast staat in de spuitplamuur.
Bijlagen
HPIM2162 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Concave vs ...
hier toont ie wel groter als dat ie werkelijk is!
Zal wel door de ronde vorm komen.
Bijlagen
HPIM2152 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Klasse werk!!!!
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

ik heb 'm vandaag al in het echt gezien.

Zonder reservering kan ik zeggen dat het er supermooi uitziet! :shock: :shock:

Echt heel knap werk van Frank en Ed.

Succes mannen!!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De ZBA speaker van het jaar 2008 is nu al bekend..

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
De ZBA speaker van het jaar 2008 is nu al bekend..
:-k voor mij nog niet eigenlijk Kees.
Het design is gejat van B&W en de speaker configuratie is overgenomen van de Vertigo uit de Elektuur.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

BR afstelling:

Poort 70mm diameter.
Fs op 30 hz bij een binnenvolume geeft in Boxcalc een lengte van 235mm.
Bijlagen
Nautilus BR poort.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en nog een fotoke van de bedrading.

Laag: Koper 2 x 2,5 mm (322 litsen van 0,1 mm)

Mid: Koper 2 x 1,5 mm

Hoog: verzilvert 2 x 1 mm (392 litsen van 0,07 mm)

Bij de definitieve montage zullen de kabels rechtstreeks aan de drivers gesoldeerd worden.
Bijlagen
HPIM2178 [800x600].JPG
Plaats reactie