Normen? Welke normen?SSassen schreef:Nee hoor, dat wil niet alleen ik, daarvoor zijn normen in het leven geroepen (HiFi is een van de bekendste) en er zijn kasten vol met boeken over geschreven. Dus hier proberen te suggereren dat alleen ik dit wil is ietwat wereldvreemd...
Ik draai inmiddels toch heel wat jaren professioneel mee, maar normen zijn echt nergens te vinden.
Sterker nog, 99% van de producten (consument als professioneel) is echt pure myfi.
Maar net in welk sprookje ze het meest geloven.
En zelfs bij de merken die wel volgens de boekjes (denken te) werken, zijn er meerdere elementen aan te wijzen die in de myfi categorie vallen.
Ik vind het sowieso een beetje ironisch.
99% van de projecten op dit forum is namelijk ook allemaal myfi.
Al helemaal als het om bepaalde versterker, driver en systeem keuzes gaat.
Zeker als het om "waarheidsgetrouw" gaat, staat die eerste alles behalve bovenaan het prioriteiten lijstje om te te bereiken.
Tenzij het wel om een heel slecht exemplaar gaat, anno 2019 bestaan die niet meer.
Dus wat dat betreft vallen versterkerdiscussies al direct in de myfi categorie.
Daar ben ik het dus ook helemaal mee eens.meanman64 schreef:Muziek moet je blij maken , emotie opwekken , kippenvel geven . Wat boeit dat of het al dan niet natuurgetrouw is . Sander , wie zegt als jij een speaker ontwerpt en afstemt , deze daadwerkelijk natuurgetrouw weergeeft . Voor u mss wel met uw gehoor maar voor een ander kan dit anders zijn .
Kijk, ik snap de achterliggende gedachte wel.
Sommige methodes bieden nu eenmaal een wat betere voorspelling. Zeker als dit naar productie moet ontkom je er niet aan (hoewel ik serieuze beunhazen heb gezien, zelfs bij de meest populaire merken).
En ja het kan misschien soms frustrerend zijn wanneer er bepaalde uitspraken worden gedaan.
Maar goed, de remedie is heel simpel, gewoon iedereen lekker z'n gang laten gaan.
Je HOEFT immers niet mee te kijken/lezen en te reageren.
Daarnaast zijn niet dezelfde dingen belangrijk voor iedereen.
De een wil zo waarheidsgetrouw mogelijk, bij de ander gaat het meer om het artistieke, een derde ziet het gewoon als bezigheidstherapie een vierde puur uit nostalgische reden, voor een vijfde is de magische belevenis meer belangrijk enz
Dan hebben we het nog niet eens over praktische overwegingen, de toepassing en zoals ik al zei medische redenen.
Niet ieder mens hoort hetzelfde, zowel fysiek als psychologisch (als je iets weer van psychologie, weet je ook dat dit ook daadwerkelijk "fysiek" kan worden waargenomen, lang leve de placebo)
Voor mij persoonlijk is de engineering kant het meest interessant. Hoe kan ik dus binnen bepaalde constraints en beperkingen toch nog iets neerzetten dat goed klinkt?
Ja, soms is dat heel erg myfi en soms is dat juist heel makkelijk waarheidsgetrouw te krijgen.
