de zoveelste Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door OWC »

SSassen schreef:
Nee hoor, dat wil niet alleen ik, daarvoor zijn normen in het leven geroepen (HiFi is een van de bekendste) en er zijn kasten vol met boeken over geschreven. Dus hier proberen te suggereren dat alleen ik dit wil is ietwat wereldvreemd :rofl: ...
Normen? Welke normen?
Ik draai inmiddels toch heel wat jaren professioneel mee, maar normen zijn echt nergens te vinden.
Sterker nog, 99% van de producten (consument als professioneel) is echt pure myfi.
Maar net in welk sprookje ze het meest geloven.
En zelfs bij de merken die wel volgens de boekjes (denken te) werken, zijn er meerdere elementen aan te wijzen die in de myfi categorie vallen.

Ik vind het sowieso een beetje ironisch.
99% van de projecten op dit forum is namelijk ook allemaal myfi.
Al helemaal als het om bepaalde versterker, driver en systeem keuzes gaat.
Zeker als het om "waarheidsgetrouw" gaat, staat die eerste alles behalve bovenaan het prioriteiten lijstje om te te bereiken.
Tenzij het wel om een heel slecht exemplaar gaat, anno 2019 bestaan die niet meer.
Dus wat dat betreft vallen versterkerdiscussies al direct in de myfi categorie.
meanman64 schreef:
Muziek moet je blij maken , emotie opwekken , kippenvel geven . Wat boeit dat of het al dan niet natuurgetrouw is . Sander , wie zegt als jij een speaker ontwerpt en afstemt , deze daadwerkelijk natuurgetrouw weergeeft . Voor u mss wel met uw gehoor maar voor een ander kan dit anders zijn .
Daar ben ik het dus ook helemaal mee eens.

Kijk, ik snap de achterliggende gedachte wel.
Sommige methodes bieden nu eenmaal een wat betere voorspelling. Zeker als dit naar productie moet ontkom je er niet aan (hoewel ik serieuze beunhazen heb gezien, zelfs bij de meest populaire merken).
En ja het kan misschien soms frustrerend zijn wanneer er bepaalde uitspraken worden gedaan.
Maar goed, de remedie is heel simpel, gewoon iedereen lekker z'n gang laten gaan.
Je HOEFT immers niet mee te kijken/lezen en te reageren.

Daarnaast zijn niet dezelfde dingen belangrijk voor iedereen.
De een wil zo waarheidsgetrouw mogelijk, bij de ander gaat het meer om het artistieke, een derde ziet het gewoon als bezigheidstherapie een vierde puur uit nostalgische reden, voor een vijfde is de magische belevenis meer belangrijk enz
Dan hebben we het nog niet eens over praktische overwegingen, de toepassing en zoals ik al zei medische redenen.
Niet ieder mens hoort hetzelfde, zowel fysiek als psychologisch (als je iets weer van psychologie, weet je ook dat dit ook daadwerkelijk "fysiek" kan worden waargenomen, lang leve de placebo)

Voor mij persoonlijk is de engineering kant het meest interessant. Hoe kan ik dus binnen bepaalde constraints en beperkingen toch nog iets neerzetten dat goed klinkt?
Ja, soms is dat heel erg myfi en soms is dat juist heel makkelijk waarheidsgetrouw te krijgen.
Laatst gewijzigd door OWC op wo 18 dec 2019, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door floeper »

Kunnen we nu weer on-topic gaan ;)
Laten we het er op houden dat meningen verschillen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door SSassen »

Bart? Beetje gefrustreerd jongen? :lol: ..
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door OWC »

SSassen schreef:
Bart? Beetje gefrustreerd jongen? :lol: ..
JA, niet meer zo reageren! Foei! [-X

:mrgreen: :mrgreen: :lol:

Nu allemaal weer lekker zoet gaan spelen!!

Happy days!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door SSassen »

P.s. Bart, de allereerste norm was, als ik het mij goed herinner, DIN 45500, inmiddels natuurlijk achterhaald, maar dit geeft wel aan dan men al in de ‘60-er jaren de noodzaak zag voor normen en standaarden om vat te krijgen op wat ‘waarheidsgetrouwe weergave’ nu precies inhield en welke eisen daaraan werden gesteld. Google maar ‘ns op ‘din 45500’.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door ds23man »

Gelukkig hebben jullie mij niet nodig voor een relletje! :rofl:

Vrolijk Kerstfeest allemaal en hierbij mijn MiFi open baffle:
_DSC2885[1].JPG
Klinkt als een kerstklok!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Shadow »

Iedere paar pagina’s herhaalt de geschiedenis zichzelf hier op de een of andere manier :think:

:schoon:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door richard »

ds23man schreef:
Klinkt als een kerstklok!
Wizards in Winter.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door ds23man »

Valt me trouwens mee dat Leeuwarden nog niet klaar zit met bier en chips.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Shadow »

Hoe help ik een topic om zeep deel 23 #-o
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door ds23man »

Deel 24: dat ie vraagt om ingrijpen van een mod. :lol: :mrgreen: :rofl: :rofl: :beer:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door beijert »

Wanneer je fysiek wat anders in elkaar steekt waardoor je slechter hoort zal een luidspreker nog steeds het zelfde moeten reproduceren.

De projecten hier zullen veelal geen MiFi zijn, zo hoog ligt de lat niet.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door rikpost »

nvdsande schreef:
Gisteren eindelijk de stap genomen om eens bij Leon te gaan luisteren. Ik volg dit draadje al een tijd, en ik dacht steeds: Leon is een verwante ziel.
Hij denkt ongeveer hetzelfde over luidsprekers ontwerpen als ik. Je zoekt een aantal mooie units bij elkaar die zo weinig mogelijk filtering nodig hebben en je maakt daar een mooi huwelijk van. We hebben gisteren geluisterd naar de Lii Audio 38 cm woofer en de 25 cm breedbander, ondersteund door een omhoog stralende tweeter. Deze hebben we twee keer beluisterd. De eerste keer stond de tweeter nog iets te hard, maar het tekent Leon dat hij iets met de feedback deed. Tijdens de tweede sessie was de synergie perfect, en dat met een tweetertje van een tientje. Deze combinatie speelde de dubbele woofer van PAP met breedbander en dure Mundorf AMT weg voor mij. Er zitten veel meer klankkleuren in en de impulsen zijn veel losser.
En hier komt het belangrijke punt: wij als zelfbouwers moeten mensen als Leon en Koen, die er gisteren ook was, zeer dankbaar zijn dat zij hun experimenten met deze exotische units, zoals van Lii Audio, delen met ons. Hoe zouden we anders dit spul uit China kunnen beluisteren? Ik bouw zelf al zo'n veertig jaar luidsprekers en loop al jaren de beurzen in Nederland en Muenchen af. Meestal kom ik zwaar teleurgesteld terug. Dat hebben wij ervaren zelfbouwers natuurlijk allemaal, de reactie van: moet dat zo duur zijn? Ik durf te stellen dat de luidsprekers die Leon nu heeft gebouwd met de Lii audio units veel meer op live muziek lijken dan de ultra-dure Magico's en Wilson Audio's, bijvoorbeeld. Deze units zijn niet goedkoop, zo'n 300 euro voor een basspeaker, en 500 voor de 25 centimeter breedbander, maar ze zijn het dubbel en dwars waard. Bedankt, Leon en Koen voor het ontginnen van dit terrein, en als je een beginnende zelfbouwer bent, zou ik deze kans niet laten glippen.
Leuk dat het zo geslaagd project is ,ik ben wel benieuwd naar welk soort muziek jullie geluisterd hebben .
ik ben zelf nog al liefhebber van het steverige werk en ik vind breedbanders altijd kleuren als een gek .
gaat dat hier wel goed ?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door OWC »

Shadow schreef:
Iedere paar pagina’s herhaalt de geschiedenis zichzelf hier op de een of andere manier :think:

:schoon:
Dat heet uitslingering, of Q-factor.
Regeltechniek..... zo'n mooi vak :wink:


En ja, ik begrijp Leon ook niet, maar dan mag ik zijn werk toch nog zeker wel inspirerend vinden?
Misschien juist omdat het haaks op mijn werkwijze staat, dat bedoel ik als een compliment.
Je kunt een hoop zeggen, maar die drivers zien er toch verdomde sexy uit!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Shadow »

Ik bedoelde meer het ontsporen van andere leden hun reacties...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Henkjan »

rikpost schreef:
ik ben zelf nog al liefhebber van het steverige werk en ik vind breedbanders altijd kleuren als een gek .
gaat dat hier wel goed ?
met steviger werk zijn grotere breedbanders in t voordeel tov de meestal gebruikte kleintjes. je levert dan wel lineariteit in en objectief gezien zal t minder neutraal klinken, maar daar ben je na een paar albums wel aan gewend. zolang je maar niet gaat zitten schakelen naar een "perfect"neutrale 3weg. zie mijn beleving van de OOOB's, mifi in optima forma.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
Ik bedoelde meer het ontsporen van andere leden hun reacties...
ontsporen vind ik nog wel meevallen (zeker in vergelijking met hoe sommigen vroegâh wel een uit hun slof konden schieten :hide: ), de auteurs weten en melden dat hun beleving geen relevantie heeft voor die van Leon. Dat het herhaling is van wat in dit topic al tig keer is langsgekomen is wel zo natuurlijk.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door satefan »

Tom Magchielse schreef:
...
Oneffenheden in de overdrachtskarakteristiek zullen er toe leiden dat de maskerende werking van het signaal verandert. Een piek in de middentoner kan b.v. kleine details in het tweetergeluid extra onhoorbaar maken, waardoor de doorzichtigheid van de tweeter verloren gaat. Een te luide, of naklinkende woofer kan details in het middengeluid, zoals ruimte-informatie, maskeren. De middentoner , of de kamerakoestiek krijgt de schuld, maar het laag is de dader.
Respect voor idereen die op zijn of haar manier de audio-hobby bedrijft.

Zelf kan ik de uiteenzetting van Tom goed volgen. Ik streef naar een zo vlak mogelijk response van mijn systeem (ik durf m hier niet te posten!). Ik ervaar precies wat Tom beschrijft. Hoe meer oneffenheden uit de response verdwijnen (ik heb een response binnen pakweg 1dB). Je hoort dan details die je eerder niet hebt kunnen waarnemen. En t werd ooit op de opname gezet zodat wij t konden horen toch?

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Pjotr »

satefan schreef:
.........................................

Zelf kan ik de uiteenzetting van Tom goed volgen. Ik streef naar een zo vlak mogelijk response van mijn systeem (ik durf m hier niet te posten!). Ik ervaar precies wat Tom beschrijft. Hoe meer oneffenheden uit de response verdwijnen (ik heb een response binnen pakweg 1dB). Je hoort dan details die je eerder niet hebt kunnen waarnemen. En t werd ooit op de opname gezet zodat wij t konden horen toch?

Satefan
Ja, dat kan ik wel onderschrijven. Het verbaast mij steeds weer dat er veel meer in de opname zit dan speakers en eindversterker plegen weer te geven. Het is juist dat high level signaal gebeuren waar nog veel te bereiken valt. En dan is het niet alleen een wat afwijkende frequentiecurve dat beïnvloedt maar m.i. doet vervorming dat veel meer.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door rikpost »

Henkjan schreef:
rikpost schreef:
ik ben zelf nog al liefhebber van het steverige werk en ik vind breedbanders altijd kleuren als een gek .
gaat dat hier wel goed ?
met steviger werk zijn grotere breedbanders in t voordeel tov de meestal gebruikte kleintjes. je levert dan wel lineariteit in en objectief gezien zal t minder neutraal klinken, maar daar ben je na een paar albums wel aan gewend. zolang je maar niet gaat zitten schakelen naar een "perfect"neutrale 3weg. zie mijn beleving van de OOOB's, mifi in optima forma.
Tja ik heb ze van Pure audio eens gehoord op een luisterdag maar..... :-&
Dat zal dan wel een kwestie van smaak zijn denk ik .
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door satefan »

Pjotr schreef:
satefan schreef:
.........................................

Zelf kan ik de uiteenzetting van Tom goed volgen. Ik streef naar een zo vlak mogelijk response van mijn systeem (ik durf m hier niet te posten!). Ik ervaar precies wat Tom beschrijft. Hoe meer oneffenheden uit de response verdwijnen (ik heb een response binnen pakweg 1dB). Je hoort dan details die je eerder niet hebt kunnen waarnemen. En t werd ooit op de opname gezet zodat wij t konden horen toch?

Satefan
Ja, dat kan ik wel onderschrijven. Het verbaast mij steeds weer dat er veel meer in de opname zit dan speakers en eindversterker plegen weer te geven. Het is juist dat high level signaal gebeuren waar nog veel te bereiken valt. En dan is het niet alleen een wat afwijkende frequentiecurve dat beïnvloedt maar m.i. doet vervorming dat veel meer.
Het draagt allemaal bij aan het 'correct' onthullen van het geluid op de opname. Diffractie, fase-gedoe tussen drivers, vervorming in de signaal-keten, mechanische vervorming etc etc.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Henkjan »

rikpost schreef:
Henkjan schreef:
rikpost schreef:
ik ben zelf nog al liefhebber van het steverige werk en ik vind breedbanders altijd kleuren als een gek .
gaat dat hier wel goed ?
met steviger werk zijn grotere breedbanders in t voordeel tov de meestal gebruikte kleintjes. je levert dan wel lineariteit in en objectief gezien zal t minder neutraal klinken, maar daar ben je na een paar albums wel aan gewend. zolang je maar niet gaat zitten schakelen naar een "perfect"neutrale 3weg. zie mijn beleving van de OOOB's, mifi in optima forma.
Tja ik heb ze van Pure audio eens gehoord op een luisterdag maar..... :-&
Dat zal dan wel een kwestie van smaak zijn denk ik .
je mag de OOOB's wel eens komen luisteren hoor
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door OWC »

satefan schreef:
Pjotr schreef:
satefan schreef:
.........................................

Zelf kan ik de uiteenzetting van Tom goed volgen. Ik streef naar een zo vlak mogelijk response van mijn systeem (ik durf m hier niet te posten!). Ik ervaar precies wat Tom beschrijft. Hoe meer oneffenheden uit de response verdwijnen (ik heb een response binnen pakweg 1dB). Je hoort dan details die je eerder niet hebt kunnen waarnemen. En t werd ooit op de opname gezet zodat wij t konden horen toch?

Satefan
Ja, dat kan ik wel onderschrijven. Het verbaast mij steeds weer dat er veel meer in de opname zit dan speakers en eindversterker plegen weer te geven. Het is juist dat high level signaal gebeuren waar nog veel te bereiken valt. En dan is het niet alleen een wat afwijkende frequentiecurve dat beïnvloedt maar m.i. doet vervorming dat veel meer.
Het draagt allemaal bij aan het 'correct' onthullen van het geluid op de opname. Diffractie, fase-gedoe tussen drivers, vervorming in de signaal-keten, mechanische vervorming etc etc.
Wel typisch, maar een groot deel van de klanten waarmee ik gewerkt heb is daar helemaal niet naar opzoek.
De perfectie zit hem vaak juist in de imperfecties.
Al helemaal als het om nostalgische/vintage concepten gaat.
Daarnaast hangt het ook zeer sterk af wat voor soort muziek je luistert en soms ook nog welk medium en tijdperk.
Ik ken bepaalde LP's die op natuurgetrouwe systemen echt helemaal bagger klinken.

Inmiddels vind ik persoonlijk het vooral een nutteloze discussie in de absolute zin.
De theorie en wetenschap zie ik vooral als tools om bepaalde karaktereigenschappen te krijgen.
Om het even of dat nu myfi is of hifi, je kunt dezelfde tools daarvoor gebruiken.
Uiteindelijk zijn het vaak toch praktische overwegingen en budget die bepalen wat daar nu precies uitkomt.

Ik denk dat dit topic en alle discussies eromheen vooral zeer duidelijk laat zien dat voor iedereen audio en het maken van speakers heel persoonlijk is.
Laten we dat dan ook vooral erkennen en van elkaar respecteren. Rationele discussies horen daar niet tussen.
Dan moet je simpel een eigen topic aanmaken over het desbetreffende onderwerp.
Frustreert iets je teveel, laat het gewoon links liggen en ga je eigen ding doen.
nvdsande
Berichten: 3
Lid geworden op: za 22 dec 2018, 11:49

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door nvdsande »

SSassen schreef:
Het blijft MyFi helaas ... En dat is altijd heel persoonlijk, uiteindelijk wil je toch een weergave die de opname zo min mogelijk geweld aandoet een deze zo waarheidsgetrouw mogelijk reproduceert zonder zaken weg te laten, of toe te voegen.
Impliceer jij hier mee, zonder deze ooit speakers gehoord te hebben dat deze speakers de opname geweld aandoen of dat ze niet waarheidsgetrouw zouden weergeven? Helaas weten we bijna nooit hoe opnames gemaakt zijn en hoe er door producers of geluidstechnici in de studio mee gedokterd is.
Ik ben zelf drummer en ik bezoek zeer regelmatig live concerten van klassieke muziek in ons mooie Muziekgebouw in Eindhoven. Ik zit bij orkestmuziek het liefst boven het orkest, want zo worden de meeste concerten opgenomen. Als je onder in de zaal zit, mis je ontzettend veel hoog. Ook bezoek ik regelmatig akoestische jazzoptredens en optredens van singer/songwriters en bands met weinig versterking bij Meneer Frits, waar Ankie Keultjes altijd een super geluid neerzet. Juist omdat ik zoveel live muziek hoor, herken ik wanneer een opname lijkt op live muziek. Voor mij is dat de referentie als ik mijn speakers bouw. En dus ook als ik speakers van anderen beoordeel. Die van Leon doen veel meer goed in het creëren van de illusie van live geluid in je woonkamer dan de meeste dure commerciële speakers die ik gehoord heb. Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om door anderen gemaakte speakers omlaag te halen zonder ze gehoord te hebben. Natuurlijk heb ik mijn ideeën als ik de omschrijvingen van de creaties zie op basis van gebruikte units en filtering, maar daar ga je toch geen mening over geven voordat je ze gehoord hebt. En dan nog alleen als de maker er om vraagt, en altijd met de kanttekening dat ik met mijn uitgangspunten de voorkeur geef aan een ander geluid. Of je kunt vanuit je eigen ervaring tips geven als er om gevraagd wordt. Zo is voor mij één van de belangrijkste criteria voor een goede speaker of je van buiten de kamer het idee krijgt dat er in de kamer echte instrumenten gespeeld worden. Dan moet je natuurlijk wel in je hoofd hebben hoe die instrumenten in het echt klinken. ik ben zeer benieuwd naar jouw creaties. Daarom daag ik je uit een keer naar Eindhoven te komen met een paar van jouw beste speakers die te vervoeren zijn, en die te vergelijken met mijn bouwsels, waarvoor de theorie slechts een beginpunt is, want uiteindelijk zijn onze eigen oren het beste meetapparaat. Als je hier de moed voor hebt, bereid je maar voor, want ik gebruik voor twee speakers 6 verschillende units (in totaal zitten er maar 6 in, dus geen twee zijn hetzelfde). Deze uitnodiging geldt natuurlijk voor iedereen die eens speakers wil horen die op zeer onconventionele wijze in elkaar geknutseld zijn. Het spijt me als ik beetje lijk door te slaan, maar ik lees al jaren met veel plezier dit forum en ik merkte dat ik me steeds meer begon te ergeren aan forumleden die een hobby gemaakt lijken te hebben van het verketteren van mede-liefhebbers die het niet volgens het boekje van de theoretici doen. Vandaar het verbreken van de stilte na al die jaren.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door meanman64 »

AMEN !!
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”