Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Douwe84

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Douwe84 »

Wat is je eerste gevoel/ gedachte na plaatsen van de flamex platen?

Wij hebben namelijk ook aardig wat echo in de huiskamer. Ik ga zeker niet wegkomen met platen op het plafond maar achter de gordijnen en evt een frame met bedrukt doek kan er best wat...
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Zit er net vers op dus met een goede review vwb muziek zal ik nog even wachten, maar het is wennen. Je bent zo gewend aan wat echo / flutter in de kamer dat het vreemd overkomt in eerste instantie. Toen ik vanmorgen vroeg voor het eerst de kamer inliep kreeg ik het gevoel van, er is wat, maar wat. Dat is dus iets wat er niet is :D Wat ik al had na de Akupanels was een gevoel van rust dat je hebt als je in de kamer zit, een gesprek voert bv, ook zonder muziek is nu met Flamex nog sterker heb ik als eerste idee. Moet ik wel zeggen dat het hier ook vrij extreem was, niet veel meubels in de kamer, gladde vloer en wanden, etc.

Heb het nu stukje bij beetje aangebracht, vooral ook om er geen anechoïsche kamer van te maken: eerst de fotopanelen, daarna de Akupanels, en op het laatst Flamex. Interessant om het verschil steeds te ervaren. Zal je eerlijk zeggen dat het visuele effect van de 3 fotopanelen echt heel gaaf is, springen er echt uit op de bak zo van de muur. Maar... waar we het eigenlijk voor deden, demping, het doet zeker wat maar had er meer van verwacht. Oppervlakte is ook niet zo groot natuurlijk (100x70cm), denk dat dat het ook is. Dus als je dat wilt (jullie, ook je vrouw natuurlijk :D ) zou ik die zeker groter maken.
De Akupanels dempen als een malle (helemaal met het Metisse erachter), makkelijk te verwerken, prachtig spul, ziet er echt goed uit, verkrijgbaar in diverse soorten, echt een aanrader. In totaal heb ik nu 3 pakken Metisse verwerkt achter de Akupanels. Het doet dan vooral in midden en hoog wat, de schuine hoeken in het laag.
Flamex is zo'n veelgebruikt materiaal, dat zal het ook zeker doen, zoals gezegd later meer daarover.

Flamex aan de muur lijkt mij echt ongeschikt. Qua demping wel, zeker wel, maar het is melamineschuim. Als je ernaar kijkt zit er al een een beschadiging op, kan echt niks hebben. Op het plafond gebeurd er niks mee natuurlijk, maar aan de wand... dan zou er zeker wat voor moeten. Dat moet dan wel met beleid om het effect van Flamex niet te vernaggelen. Of je moet ze op hoogte hangen, maar dan heb je onderin niks. Misschien dat bv Akotherm een beter alternatief daarvoor is, ik ken het verder niet, de dempende eigenschappen zijn minder afaik. Maar je kunt ook bakken maken aan de muur met gordijnstof ervoor met daarachter dempend materiaal, zie de eerder geposte foto van Tony. Die heeft dan Rockwool gebruikt maar heb zelf de voorkeur voor een wat vriendelijker materiaal als Metisse. Dat ziet er dan eigenlijk niet eens heel veel anders uit dan een muur.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Dank voor je uitgebreide reactie!

Ik kan achter de gordijnen wat kwijt, die hangen over de hele breedte van de kamer. Daar kan 6m2 achter ongeveer, fotoframe ook 1,5 m2 ongeveer dus daar valt wel wat mee te winnen verwacht ik :)
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Bedankt voor de Flamex-info! Ik wil zoiets ook wel een keer boven mijn luisterplek, vandaar mijn speciale interesse voor jouw interessante topic :)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Douwe84 schreef: do 23 dec 2021, 10:30
Dank voor je uitgebreide reactie!

Ik kan achter de gordijnen wat kwijt, die hangen over de hele breedte van de kamer. Daar kan 6m2 achter ongeveer, fotoframe ook 1,5 m2 ongeveer dus daar valt wel wat mee te winnen verwacht ik :)
Ik heb hier ook (niet zichtbaar op de foto) aan 1 kant vd kamer glas over de hele lengte vd kamer van plafond naar vloer, met daar een zwaar velours gordijn voor. Bij jou zijn het ramen een stuk van de grond af? Of is het gordijn alleen decoratief? Als het gordijn al vrij dik is weet ik niet of het wat doet, daar wat achter plaatsen. Zou je kunnen proberen door er eerst los wat neer te zetten, voor je gaat boren e.d.
VintageHarry schreef: do 23 dec 2021, 11:02
Bedankt voor de Flamex-info! Ik wil zoiets ook wel een keer boven mijn luisterplek, vandaar mijn speciale interesse voor jouw interessante topic :)
Als je nu galm ervaart zal het zeker kunnen helpen. Op mijn werkplek bv hoor ik veel minder galm, kamer is wat kleiner en staat voller. Geen noemenswaardig probleem, dat hoeft dan dus ook niet verholpen te worden :D
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Akotherm kun je direct aan de muur hangen.
Sterker nog daar promoten ze zelfs mee om leuke figuren enzo te maken.

Flamex wordt meestal direct op plafonds gezet, volgens mij is het ook geschikt voor muren?
(ik heb er zelf al in geen tijden mee gewerkt, maar kan me herinneren dat het een use case was?)

Wel minimaal 40-50mm dik hebben, anders doet hij niet zo heel veel.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef: do 23 dec 2021, 9:37
Flamex aan de muur lijkt mij echt ongeschikt. Qua demping wel, zeker wel, maar het is melamineschuim. Als je ernaar kijkt zit er al een een beschadiging op, kan echt niks hebben. Op het plafond gebeurd er niks mee natuurlijk, maar aan de wand...
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

:?:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hoe is het hier, vooral veel geluisterd, had vorige week vakantie. Qua akoestiek is het nu helemaal zoals ik het hebben wil: reflecties/flutter is geminimaliseerd, het laag is gecontroleerd, wel blijf ik voldoende 'leven' in de muziek horen. Ik schreef al eerder, naast de muziek geeft het een bepaalde rust als je in de kamer bent met minder galm, en keuken (daar alleen Flamex, geen Akupanels).

Als je naar muziek luistert hoor je een groot systeem vind ik een goede omschrijving, stereobeeld en plaatsing zijn echt beter dan de Scirocco's die ik hiervoor had, en slecht waren die zeker ook niet. Kanttekening is natuurlijk dat ik toen die akoestische aanpassingen nog niet had, maar de kamer stond wel voller met wat meubels en kasten. Ontspullen is het devies, dus weg ermee. Wat echt gaaf klinkt is een goede live opname, als voorbeeld Gilmour - Live in Gdansk, of die laatste Deep Purple live, lekker opgenomen, staan beide wel op streaming.
Het laag is stevig, maar houd er wel van, zeker omdat het gecontroleerd is. Toch ook weer wat zitten schuiven met plaatsing om te proberen. Nadat de Flamex aan het plafond is bevestigd lijkt het geluid nog wat ruimtelijker te worden als ik de speakers nog meer naar voren trek, had eerder het idee dat dit weinig deed.

Wat nog verder, heb een schets gemaakt voor een audio-tv meubel, denk wel redelijk definitief, kan ik eerdaags aan beginnen (nog even beetje druk met werk). Hier komt naast de ZBA CA ook de dezelfde versterker nog een keer om te biampen, en ik zou voor mid-hoog wel eens wat met buizen willen proberen.
Heb inmiddels een DSP + mic, om daar eens wat mee te experimenteren. Het idee is om het passieve filter in de speakers als referentie te gebruiken zoals ik nu luister, ik heb nu een goed idee hoe dit klinkt in de huidige setup, en kan dus ook beter veranderingen beoordelen. Door de individuele aansluitingen achterop de Calpamosjes kan ik makkelijk switchen. Misschien komt het wel niet tot een verbetering, kan ook maar zo. En ik mis nu het vinyl, plaatjes draaien kan ook weer als het meubel er is.
Bijlagen
IMG_9836 (002).JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Kappa7 schreef: wo 22 dec 2021, 17:52
De Humax zou zo ver ik weet ook ondersteund worden door ziggo maar het is al even geleden dat ik een ziggo abo had.
Toen werd aangegeven dat met de horizon box ook uit een film uit de bib gekozen kon worden en andere online diensten.
Maar inderdaad als de Humax nu bevalt, dan die gewoon houden en alleen een scherm toevoegen.
Ik heb hier ook een smart TV maar heb nog geen app gebruikt op dat ding, in mijn beleving voegt dat niets toe en is de bediening niet echt handig.
Verder heb ik nog even op de ziggo ste gekeken en zie dat ze nu de Mediabox Next (4K) aanbieden en niet meer de horizon box, die laatste was een drama en maakte veel herrie.
Nog even een vraag. Ik zou van af de Humax ontvanger 2 x HDMI uit willen, naar de tv en naar de beamer toe. De Humax heeft slechts 1 HDMI uitgang, die wil ik splitten. Eigenlijk alleen beeld, audio uit gaat analoog op de audio uitgang van de Humax, dat gaat goed zonder vertraging oid, zo doe ik dat nu ook.

Als ik zoek op HDMI splitter vind ik van een paar euri tot een paar 100 euri. Aktief en passief. Weet iemand of ik ergens op moet letten, een standaard oid? Gaat me niet om de prijs overigens, als er iets is wat goed en altijd werkt mag het ook wat kosten, maar het lijkt me typisch weer zo'n product waar een hoop rotzooi in wordt verkocht.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Is dat je enige bron of wil je ook nog andere bronnen kunnen bekijken?
In dat geval zou je een switch kunnen overwegen die je video schakelt en 2 uitgangen heeft.
Belangrijk is dan wel dat deze HDCP2.2 ondersteund
In dit protocol wordt de encryptie van het beeld doorgegeven.
Dat zal nu van uit de HUMAX nog HDCP1.4 zijn maar voor blu-ray en Apple tv is 2.2 nodig.
Nog even afgezien van de resolutie die hij moet kunnen doen.
Full HD of 4k,
Dat is namelijk afhankelijk van je schermen.
Normaal gesproken als je een bron selecteert dan spreekt het scherm met je bron af welke resolutie te gebruiken. Dat heet de edit
Met meerdere schermen gaat dat fout en zal de laagste resolutie worden geselecteerd.
Het is dan ook even afhankelijk of je de schermen tegelijk wil gebruiken of niet.
In het eerste geval heb je een switch met scaler nodig in het laatste geval zal bij het schakelen het betreffende scherm op nieuw de resolutie bepalen en de bron zich aanpassen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb even een schetsje gemaakt van wat ik zou willen:
HDMI.JPG
- De beamer moet beide bronnen kunnen weergeven, de TV alleen de Humax ontvanger.
- De TV heeft 4 ingangen, de beamer 4. (Dit is de 'W' serie van Epson, Wireless, de zender heeft 4 ingangen)
- De schermen hoeven niet tegelijk weer te geven.

Alleen de TV heeft een hogere resolutie, de rest is ouder en is 1920X1080. Ik had dus het idee dat het enige wat ontbreekt de 2e uitgang op de Humax is, vandaar de splitter. De TV zal degraderen in resolutie als ik naar de Humax kijk, zijn er eigenlijk al 4K uitzendingen? De Humax is ook al wat ouder en zou dus ook vervangen kunnen worden als het verbetering oplevert.
Vraag me dus af of een switch zin heeft. En HDCP1.4 / HDCP2.2 en scalen, speelt dat ook bij een splitter of alleen een switch?
Shadow

Bericht door Shadow »

Via een HT preamp / reciever met 2 HDMI out's geen optie dan?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Zou ik alleen daarvoor zo'n ding moeten aanschaffen, ik doe niks met surround en ga daar ook niks mee doen. Nee is wat overdreven. Tot nu toe plugde ik de HDMI kabel om, het tv kijken op de beamer is toch alleen sporadisch, sport ed. Maar nu ik toch alles netjes in orde maak zou ik daar wel vanaf willen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik denk dat een dergelijke oplossing dan het meest makkelijk is.
Heb je ook nog de ruimte om eens wat extra's aan te sluiten voor de toekomst.
https://www.bol.com/nl/nl/p/sbvr-chj1-h ... 131373882/
Ale je bronnen zijn dan op elk scherm weer te geven.
Het apparaat doet niets met de edit, daar zijn meer onderstaande apparaten voor maar worden dan wel wat prijzig.
https://www.extron.com/product/dahd4kseries

Met de Bol matrix zal er bij het wisselen van input elke keer een onderhandeling plaats vinden van de resolutie en het te gebruiken audio formaat.
De extron zal deze instelling onthouden en daar door zal het schakelen sneller gaan en ook elke keer het zelfde zijn en niet afhankelijk van de content.
Ook kan je in de Bol switch je audio uit halen zo dat er geen aparte kabel nodig is tussen elke bron en je versterker.
Wel zal je alle bronnen moeten vertellen dat je PCM stereo wil en geen surround, deze unit kan geen down mix maken van 5.1 naar stereo.
Die switches bestaan wel maar gaat allemaal nog veel duurder worden.
Je zou dan op zo iets uit komen, die doet dat allemaal.
https://www.crestron.com/Products/Video ... D4X2-4KZ-E
Schakelt daarmee sneller en dan zit je echt wel in de PRO hoek voor dergelijk oplossingen.

Edit.
Ik zie hier dat met jumpers de edit vast gezet kan worden waardoor je alles vast op 1080 stereo kunt zetten.
Daarmee zal schakelen ook prima gaan dus.
https://www.amazon.nl/HDMI-Matrix-Audio ... BDWV6?th=1
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja dat is precies wat ik zoek. Ik ben dan volledig flexibel, maximale resolutie is meer dan wat ik nu heb, en ik kan alles combineren. Nou kan ik bij de mediaplayer (AC/Ryan) niet kiezen volgens mij of ik LPCM stereo audio uit wil hebben, alleen als er op de content een apart audio spoor zit, maar doet de analoge audio uitgang op het apparaat dat zelf al. Ik kijk nu ook ook wel content waar surround geluid bij zit, dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Dan zou ik dus de audio net als nu rechtsteeks uit de media player moeten trekken. Zit nu wel te bedenken dat ik dit niet helemaal zeker weet, kan zijn dat ik dit toch in het menu kan selecteren. Ga ik nog even proberen.

Extra HDMI ingangen is ook wel makkelijk inderdaad. M'n vriendin heeft bv films gekocht van de IFFR, kun je online bekijken. Kan niet via de mediaplayer, kan de laptop er even in.

De Extron en Creston zijn echt mooie apparaten, maar is zoals je zegt pro hoek. Heb even gegoogled naar een prijs, maar dat gaat hier bij mij het doel wat voorbij.

Top info George, kan ik wat mee, ik ga de bollie HDMI Matrix switch/splitter bestellen. Dank! :goedzo:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Graag gedaan,
Ik verwacht overigens wel dat de Edit ook een stereo signaal aanvraagt bij de bron, dat stel je met de dipswitches in.
Dat gaat dus waarschijnlijk ook wel goed en anders is de eigen uitgang ook een prima oplossing.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Eea binnen gekregen en geinstalleerd. De tv is een Samsung 43Q64A 4k Qled geworden. Zit van alles op en aan, maar eigenlijk gebruik ik 'm alleen als monitor. Geluid van de tv voor de vorm nog wel even geprobeerd, het is anno 2022 te gek voor woorden hoe slecht dit klinkt. Maar goed, ook dit ga ik niet gebruiken. Oja, het solar paneeltje op de AB is dan wel weer geinig gedaan :D

Het HDMI matrix kastje ziet er degelijk uit, metalen behuizing, waar dan weer geen plakkers onder zitten zodat het zeker krast als je dit ergens op zet en verschuift. Zelf maar even wat onder geplakt. Je kunt de ingangen gelukkig ook op het kastje zelf selecteren, zodat de AB weg kan, zit niet op nog een AB te wachten. Je kunt met de dipswitches voorop inderdaad EDID instellen, met handig gedaan op de onderkant een tabelletje met de instellingen.
IMG_0575.JPG
IMG_0565.JPG
Tsja en dan werkt het gewoon. Uitgang A is TV, uitgang B is beamer. Zon scheen in de kamer, beeld van de beamer is daardoor wat brak, maar alle schakelmogelijkheden doen het.
IMG_0567.JPG
IMG_0569.JPG
IMG_0570.JPG
IMG_0571.JPG
Geluid komt rechtstreeks uit resp Humax en mediaplayer, en gaat zo de versterker in, die haal ik dus niet van de HDMI switch.

Voor het geld zeker een toptip dit kastje voor wie ook eens iets dergelijke zoekt. Alles verder klaar nu, ben tevreden. Opstelling is tijdelijk, hoog tijd om het idee van een audio/tv meubel verder uit te werken en dit in elkaar te zetten.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Helemaal top zo :goedzo:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

IMG_0948.JPG
IMG_0949.JPG
IMG_0951.JPG
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik sta er steeds weer van te kijken hoe hobbyisten hier op forum voor moois kunnen maken :goeie: :goeie:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Langzaam maar zeker...
IMG_1378.JPG
IMG_1379.JPG
IMG_1373.JPG
IMG_1374.JPG
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Begrijp ik het goed dat je een lift maakt voor de TV in de achterste kast?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ja, scheelt weer een plaid over de tv.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

pappaleo schreef: za 12 mar 2022, 23:25
Ja, scheelt weer een plaid over de tv.
:rofl: