MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Kappa7 »

Dat wordt mooi Bert,
Het valt me erg mee dat het grafeerwerk zichtbaar is gebleven.
Dat was toch wel een zorg die ik nog had.
Waarschijnlijk diep genoeg gegrafeerd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Kappa7 schreef:
Dat wordt mooi Bert,
Het valt me erg mee dat het grafeerwerk zichtbaar is gebleven.
Dat was toch wel een zorg die ik nog had.
Waarschijnlijk diep genoeg gegrafeerd.
Dankje George
Na jouw opmerking daarover Het was toen al naar dat bedrijf gebracht had ik er wel wat zenuwen over
en mede om mijn gedachten te verzetten flink met een el84 prrint bezig geweest
Maar toen ik bericht kreeg dat het jlaar was stond ik er binnen een halfuur op de stoep
En het eerste dat voor me uitgepakt werd was het front
En het was Schitterend O:) en een diepe zucht van verlichting geslaakt :lol:
Om mn spannings regelaar te monteren een klein rechthoek stukje afgeplakt en in gesmeerd met aceton een 3-4 keer in gesmeerd
En een kwartier erop laten zitten
Maar dat liep nog bijna verkeerd af [-o< Dat spul kan dus niet tegen aceton George
Zie rechts Edit Links op de foto
Dat doe ik bij de andere kan niet meer
Bijlagen
De aceton was onder het afplakband gekropen
De aceton was onder het afplakband gekropen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Zo weer een stukje verder
De 500uF zet ik het versterker deel met aansluitingen aan de zijkant rechts
Dan is de kans dat er wat fout gaat bij de aansluit lippen relais en buiten kant van de JJ Elco 500V en 500uF
De Schuifstekkers van de draden geknipt en op de Fastons gesoldeerd
De fastons waren dunner als de vorige die heb gehad , platknijpen van de stekkers helpt wel maar bleef het maar gebrekkig contact maken
Heb wel schuifstekkers gehad die ik er met mn vingers er amper opgeschoven kreeg.
Misschien ander merk AMP zit muurvast wat ik me herinner
Er zitten er nog 2 die knip ik er ook af en soldeer de draden ook weer aan de fastons op de print
De Gloeistroom printjes op de trafo aan gesloten er met 6 ohm belast en op 6,3 volt ingesteld
Het is geen 7806 maar een LT1083 daar komt de gloeistroom op van de 6J5 en de 6N6P
Heb er 3 elco,s van 2200 uF afgehaald
De AC 9,5 volt maakt na gelijkrichting een DC spanning van ruim 11 volt met een rimpel van 1,5 volt voor de LT1083
Dus minimaal 9,5 - 6,3 = 3,2 volt voor de regelaar Op die Aluminium zijkant geschroefd blijft hij lekker koel O:)
Bijlagen
AF90CB2F-E58E-4F66-824C-664AE8CB67BD.jpeg
8462C5AA-A42D-4C43-A18A-6BB53E10F22A.jpeg
959FFAA6-8123-4111-8664-59F791F6ABF6.jpeg
9DB69766-FE5F-4D1C-A21F-951CBC3776D8.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Anne ik heb het misschien al wel een paar keer gevraagd , maar het antwoord ergens opgeschreven
Maar geen idee meer waar en wat het antwoord was
Op het schema staat de stroombron tbv 6N6P gevoed uit de 12 volt van de inschakel vertraging
Dat is maar een klein dingetje
Hoeveel mA liep daar in die stroombron? Ik hheb vaag ergens in mn hoofd 6 mA en een ander kwam toen met 10 mA en er was een kleine discussie en het bleef 6 -7 mA
Klopt dat van die 6 mA Anne of haal ik weer dingen door elkaar?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Is niet zo moeilijk, wordt bepaald door de Vbe van T1 en R17.
Stroom.jpg
T2 krijg ~1mA basisstroom via R18. Zou er een hoop stroom door die transistor gaan lopen (>100x basisstroom).Maar die stroom gaat ook door R17 en zodra dat een spanning van 0,6V (Vbe) oplevert gaat T2 geleiden en pikt basisstroom van T2 weg.Daardoor kan de stroom door T2 niet meer hoger komen.Dat is dan een stroom van 0,6V / 47Ω = ~12,8mA.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Is niet zo moeilijk, wordt bepaald door de Vbe van T1 en R17.Stroom.jpgT2 krijg ~1mA basisstroom via R18. Zou er een hoop stroom door die transistor gaan lopen (>100x basisstroom).Maar die stroom gaat ook door R17 en zodra dat een spanning van 0,6V (Vbe) oplevert gaat T2 geleiden en pikt basisstroom van T2 weg.Daardoor kan de stroom door T2 niet meer hoger komen.Dat is dan een stroom van 0,6V / 47Ω = ~12,8mA.
Anne
Dankjewel Anne :goeie:
Je bent er gelukkig nog :wink: zonder jou loopt dat niet goed af :D
Ik ga mn boekje van Tandy er eens bij pakken en het daar in op schrijven
Dacht ik onthou dat wel maar tis goed dat mn vingers nog aan me vast zitten anders was die ook kwijt :D
Bijlagen
Tandy boekje
Tandy boekje
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ik ga mn boekje van Tandy er eens bij pakken en het daar in op schrijven
Dacht ik onthou dat wel maar tis goed dat mn vingers nog aan me vast zitten anders was die ook kwijt :D
Da's lang geleden, formules blijven meestal wel juist.Maar die Tandy ging hier blijkbaar niet zo goed, allemaal verdwenen.RadioShack, in de VS, schijnt nog wel te bestaan.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Sorry Anne kreeg onverwacht bezoek van mn maat John en we hebben samen de wereldpolitiek besproken en wat er aan gedaan zou moten
Worden onder ( genot ) van een paar Mokken koffie :lol:
Nou heb mn prakkie naar binnen gewerkt en nu ff plat na zo,n zware middag
Dat boekje van Tandy heb ik al heel lang En vond het jammer dat ze dichtgingen
Ja zie af en toe zo,n YouTube filmpje met hobby onderwerpen en komen ze weleens ter sprake
Dus het bestaat kennelijk nog in de usa
Maar ik heb het formuletje met schets op de blanco laatste bladzij geschreven
Doe ik te weinig eigenlijk :D
Bedankt nogmaals Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

De printen in het onderste deel van de versterker zijn allemaal bedraad
Ook zit daar een bout met kartel ringen op kaal geschuurd aluminium en daar zit de Min op van de voedingsprint en de Min van de 500 uF 500Volt
Dan zit de laadstroom pieken in niet door het aluminium en toch de min op het aluminium bevestigd
Op de voorversterker en fasedraaier print met de 6J5 en 6N6P is ook B+++ op de print
Die kan ik het best laten vervallen :-k Dan heb ik maar een plek waar laadstromen lopen
Anne wat vind jij :?:
Kijken dan heb ik nog de Bias Automaat dat moet ik weer opzoeken waar wat op moet
Sommige dingen zijn weer van de geheugen gewist :think:
Ik meen dat ik ook de 2N5401 moeten worden omgedraaid die print opdruk klopte met een andere transistor herinner ik me nog
Deze printen liggen al enige tijd klaar om gebruikt te worden
Maar heb ze nog nooit getest ! Dat is misschien wel de moeite ?
Aardpunt versterker doe ik maar weer tussen de 2 KT88ers op een m3 boutje met kartel ringen op een blank stukje aluminium
Dat is dan ook het meetpunt min bias automaat waar de kathodes via 10 ohm naar toe gaan
Eerst maar de bias automaat aansluit gegevens opzoeken hier op forum O:)
Niet veel kunnen doen Maar het vordert toch gestaag O:)

Edit
Ik zet de schema,s maar hier erbij
En hier het bias automaten overzicht
Bijlagen
Onderste stuk Versterker
Onderste stuk Versterker
Bias automaat
Bias automaat
3825EDAC-7E38-4388-8265-C5BC0952A668.png
3825EDAC-7E38-4388-8265-C5BC0952A668.png (26.23 KiB) 380 keer bekeken
9C5DB5E1-C646-4E75-9D30-887EED5A5B81.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 28 apr 2021, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Om geen aardlussen te krijgen lijkt me 't best om de boel achter elkaar aan te sluiten.
Voeding naar fasedraaierprint en dan vanaf die print naar de voorversterker.

Wat betreft die 2N5401, die was gedraait getekend op de stereo-print.Bij de mono-print klopt 'twel .
Anne

Klopt dus idd niet. Op de onderkant van de print heb ik e b c aangegeven, dat klopt wel.
Bijlagen
mono-print.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 01 mei 2021, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Om geen aardlussen te krijgen lijkt me 't best om de boel achter elkaar aan te sluiten.
Voeding naar fasedraaierprint en dan vanaf die print naar de voorversterker.

Wat betreft die 2N5401, die was gedraait getekend op de stereo-print.Bij de mono-print klopt 't wel.
Anne
Dankjewel Anne
Dat wist ik niet ja inderdaad alles in een keer afwerken op die automaat
Maar moet het weer even op zoeken VGb1 en VGb2
Volt Grid Bias1 dat moet op de 39K weerstanden
Gnd is dat aardpunt waar de 10 ohm meet weerstanden op zitten
En K1 en K2 zitten aan de kathode KT88
Vin Vin is de 9 volt uit de 6.3 Volt DC kan misschien beter die 6.3 volt DC daar aanbieden , :?: :?:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Om geen aardlussen te krijgen lijkt me 't best om de boel achter elkaar aan te sluiten.
Voeding naar fasedraaierprint en dan vanaf die print naar de voorversterker.

Wat betreft die 2N5401, die was gedraait getekend op de stereo-print.Bij de mono-print klopt 't wel.
Anne
Hoi Anne bedankt weer voor de hulp
Ik weet niet precies wat je bedoelt met voeding is dat die 9 volt AV waar ik de 6,3 volt uithaal voor de 6J5 en 6N6P
Dat ik van uit de 6,3 Dc volt op Fasedraaier print de Vin Vin aansluit :?:

Edit
Dat gaat niet goedkomen met 6,3 volt op de gelijkrichter aan bieden en erna nog een 7805
Ik moet de 6,3 volt maar als gelijkspanning niet door de 4x 1N4001 laten gaan , maar rechtstreeks op C10 voor de 7805 aanbieden
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door democles »

Volgens mij is de minimale V in voor de LM7805, 7v.
6,3v is te weinig.

Ik voed die regelaar met 12v in,hij wordt niet warm,omdat hij maar heel weinig Amp,s moet leveren aan de automaat.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Volgens mij is de minimale V in voor de LM7805, 7v.
6,3v is te weinig.

Ik voed die regelaar met 12v in,hij wordt niet warm,omdat hij maar heel weinig Amp,s moet leveren aan de automaat.
Ja ik dat kan ik ook Peet , of de 9 volt welke ik gebruik om 6,3 volt gelijkspanning te maken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Eerst maar de voeding bijgewerkt.
FE5F.jpg
Als er 12V~ op de trafo zit hoeft er toch geen extra bij , of zit dat er niet op ?
De vertraging heeft een voeding van 12V, kan gebruikt voor de automaat.
De gelijkrichter bij de automaat is dan niet nodig maar zit ook niet in de weg.
mono-print.jpg
Zo dus.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Sakker ju
Een heel verhaal getypt alles weer weg :evil:

Anne ik heb de gelijkstroom gemeten welke de inschakel vertraging in totaal uit het trafootje trekt
De diodes opgelicht in de plus lijn beide aan elkaar is de + in het gaatje van de diode,s een weerstandsdraad en een mA er tussen
07BBE62D-920C-4E27-980F-F171D6AF4BEE.jpeg
Dat is het relais inschakel vertraging hoogspanning + de Led op de print = 94 mA
Geen probleem voor het printje in het monoblok waar ik nu mee bezig ben
Hier zit een 233 mA print trafo op zeg 150 mA DC dat zou wel gaan


MAAR,! bij het 2de Monoblok werk ik mezelf in de problemen
Op de Andere Print zie de foto voor het 2de monoblok is dat een kleiner printrafootje op trafootje 150 mA
Daat kan dus echt niks bij de stroombron 13 mA is al te veel
Dus relais spoel biasautomaat erbij kan ook niet

Gelukkig O:) heb ik aan de 12 volt winding van de voedingstrafo in een vooruit ziende blik een tweetal draden gesoldeerd voor ik hem de 2 de keer monteerde
Zoals de trafo er nu inzit zou ik die er niet op kunnen solderen vandaar en zodoende :D
Dus die 12 volt kan ik benutten voor de Bias automaat , en De stroombron ,

Ik wil de beide schakelingen voor beide monoblokken hetzelfde hebben
Dan heb ik 2 keuzes
Bij Barry een printje erbij kopen en daar ook een 233 mA trafo op solderen
Of bij Beide monoblokken de Inschakel vertraging ook voeden uit de 12 Volt winding voedingstrafo

Dus de stroom bron moet dus op uit de 12 volt winding gevoed worden is 13 mA
Ook Relais Bias Automaat is 960 ohm is bij 12 volt ook 13 mA
Relais LED En vertraging schakeling met CD4060 trekt 94 mA
12 Volt voor de Bias Automaat ook uit die 12 Volt winding

Ik heb mezelf in de nesten gewerkt
Die printjes zijn niet gemaakt om een extra DC spanning uit te halen de spoortjes zijn minuscuul dik
Op een onderdeel draad gaat wel maar fraai is anders
Moet er over nadenken
Bijlagen
Aansluiten Bias automaat
Aansluiten Bias automaat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Henkjan »

OpaBert schreef:
Sakker ju
Een heel verhaal getypt alles weer weg :evil:
OpaBert schreef:
Meeste Computer dingen werken plots heel anders als ik zo iets moet doen :lol:
:relax:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nog een vraagje Anne
Wat trekt de biasautomaat voor stroom ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Henkjan schreef:
OpaBert schreef:
Sakker ju
Een heel verhaal getypt alles weer weg :evil:
OpaBert schreef:
Meeste Computer dingen werken plots heel anders als ik zo iets moet doen :lol:
:relax:
Dat bedoel ik :evil:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Gelukkig O:) heb ik aan de 12 volt winding van de voedingstrafo in een vooruit ziende blik een tweetal draden gesoldeerd voor ik hem de 2 de keer monteerde
Zoals de trafo er nu inzit zou ik die er niet op kunnen solderen vandaar en zodoende :D
Dus die 12 volt kan ik benutten voor de Bias automaat , en De stroombron ,
Dus er zit idd een 12V~ op de voedingstrafo.Kan dienen voor de inschakelvertraging, is de extra trafo niet nodig.
De min van de inschakelvertraging aan massa en de gelijkgerichte positive spanning (op de dikke elco) naar de automaat (met of zonder gelijkrichter daar).

De stroombron van de fasedraaier wordt gevoed uit de DC-voeding voor de 6N6 en 6J5 met plus aan massa.En die krijgt de wisselspanning van 6,3V + 3,15V wikkeling.

Dus niks geen nesten,de 12V~ is 1A, genoeg voor twee relais en de automaat=(nog geen 10mA).
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi Anne
ik laat dat print trafootje zitten
Dat is een onbegonnen zaak om die eraf te krijgen zonder de print te slopen of zwaar te beschadigen
en het zit verder niet in de weg en is al bedraad
Dus voed alleen de Bias automaat via die 12 volt wikkeling op de AE voedingstrafo
heb het schema bij gewerkt en in het blok inschakel vertraging de waarden opgenomen van de relais
zal er foto,s relais er bij doen
Is het zo ook duidelijk voor jou Anne dan denken we aan dezelfde draadjes en trafoo,s
Barry stuurt me een relais toe Omron Relais G2R-1A-T voor de inschakel vertraging
En het relais M4-12H op Bias automaat trekt 13 mA bij 12 volt
Samen met het Omron Relais G2R-1A-T kan het uit het uit de printrafo worden gevoed met nog wat reserve
Er loopt dan nog maar 74 mA dat is ruim onder de 100 mA DC
Bijlagen
29-04-2021 schema voeding monoBill 3
29-04-2021 schema voeding monoBill 3
12 volt 40 mA relais 1 x maak
12 volt 40 mA relais 1 x maak
Bias automaat relais type M4-12H
Bias automaat relais type M4-12H
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Gelukkig O:) heb ik aan de 12 volt winding van de voedingstrafo in een vooruit ziende blik een tweetal draden gesoldeerd voor ik hem de 2 de keer monteerde
Zoals de trafo er nu inzit zou ik die er niet op kunnen solderen vandaar en zodoende :D
Dus die 12 volt kan ik benutten voor de Bias automaat , en De stroombron ,
Dus er zit idd een 12V~ op de voedingstrafo.Kan dienen voor de inschakelvertraging, is de extra trafo niet nodig.
De min van de inschakelvertraging aan massa en de gelijkgerichte positive spanning (op de dikke elco) naar de automaat (met of zonder gelijkrichter daar).

De stroombron van de fasedraaier wordt gevoed uit de DC-voeding voor de 6N6 en 6J5 met plus aan massa.En die krijgt de wisselspanning van 6,3V + 3,15V wikkeling.

Dus niks geen nesten,de 12V~ is 1A, genoeg voor twee relais en de automate=(nog geen 10mA).
Anne
Anne ik sla weer hele stukken over uit je uitleg
Zo je uitleg over de stroombron Dat was weer gewoon verdwenen uit mn gedachte

De stroombron wordt gevoed uit de DC voeding voor de 6N6P en 6J5 met de plus aan massa
Dat is die 6,3+3,15 Volt waar 6,3 volt DC is gemaakt en die plus komt aan massa ok maar dan staat er toch maar 6,3 volt DC op de stroombron en geen 12 volt zoals in het schema staat

Moet ik het schema aanpassen en daar 6,3 volt DC bij zetten
Of moet er 12 volt op Dan moet ik daar een DC voeding voor maken ?

T2 krijgt 1 mA dat is met 12K en 12 Volt met 6,3 is dat minder toch moet dan die 12K weerstand in de stroombron 6,3K worden :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
De stroombron wordt gevoed uit de DC voeding voor de 6N6P en 6J5 met de plus aan massa
Dat is die 6,3+3,15 Volt waar 6,3 volt DC is gemaakt en die plus komt aan massa ok maar dan staat er toch maar 6,3 volt DC op de stroombron en geen 12 volt zoals in het schema staat as

Moet ik het schema aanpassen en daar 6,3 volt DC bij zetten
Of moet er 12 volt op Dan moet ik daar een DC voeding voor maken ?

T2 krijgt 1 mA dat is met 12K en 12 Volt met 6,3 is dat minder toch moet dan die 12K weerstand in de stroombron 6,3K worden :think:
Oei, ja daar haal ik de boel door elkaar :oops:
Was bij de monobill3 met de 6J5 en een serieweerstand op 12V en vandaar ook de stroombron.
Hier is het dus op 6,3V. Geen probleem, werkt ook, hoeft niks verandert, die 12k is niet kritisch geeft genoeg basisstroom.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Goedemorgen Anne
Bedankt weer
Ik verander straks het schema die 12 volt in 6,3 Volt bij de stroombron
Anders klopt het niet blij dat je ff er op reageerde
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ik verander straks het schema die 12 volt in 6,3 Volt bij de stroombron
Er is nog iets te veranderen.
Als je de automaat op 12V~ aansluit (ipv 6V3) is C10 niet goed meer.Moet nu een C zijn voor 25V en hoeft ook niet zo dik. 47µF / 25V moet genoeg zijn.
Anne
Plaats reactie