Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Okay, ik zal zo even mijn traf's doormeten, kunnen we mooi vergelijken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Als ik nog eens veel tijd heb ga ik nog wel eens een powerbak maken die 100W/8 (of tot zo'n 30Vrms) heeft maar dan wel tot minimaal 1MHz.
AM gemoduleerd ?
Kan iedereen in de omgeving meegenieten op een oude radio :lol:
Maar, zonder gekheid, wat moet je met 1MHz bij audio :?
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Als ik nog eens veel tijd heb ga ik nog wel eens een powerbak maken die 100W/8 (of tot zo'n 30Vrms) heeft maar dan wel tot minimaal 1MHz.
AM gemoduleerd ?
Kan iedereen in de omgeving meegenieten op een oude radio :lol:
Maar, zonder gekheid, wat moet je met 1MHz bij audio :?
Anne
Omdat het kan :)

Maar zonder gekheid, als je weet hoeveel trafo's de meest gekke resonanties hebben en mocht je willen tegenkoppelen.
Als je dan al een trafo gaat gebruiken dan kan je het tenminste een beetje goed doen toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
......................

Maar, zonder gekheid, wat moet je met 1MHz bij audio :?
Anne
Dat is wel van nut bij een BJT versterker: Hoe hoger het GBP des te meer feedback je in het audiogebied kunt hebben om de vervorming te verminderen. Maar dat is een héél andere tak van sport dan het hier gebezigde glasblazen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Er moest een voorversterker bij, dat betekende een buis meer of een kombinatiebuis.
Drie triodes in een fles bestaat wel maar met 12pin voet en niks hoge spanningen.
Dus was ik met een triode-pentode aan gang gegaan, en daarna toch een buis meer met dubbel triode + een pentode.
Denk ik achteraf, waarom die pentode ? Wat eigenlijk allen om een kombinatiebuis te kunnen gebruiken, met eentje extra hoeft dat eigenlijk niet.
En met meer versterking erbij hoeft ook de stuurbuis niet zoveel te versterken.Kan de 12BH7 best, is een buis die zelfs volgens datablad de hoge spanning aankan 450V kontinu en 1500V piek.
Schema aangepast en wat verandert.
Spanningsdeler naar bovenste rooster steviger, kan dan gelijk dienen om de gloei op te hogen, vooral voor de ECC83 met een kathode op 150V.
Tegenkoppeling wat anders.Was bij heel laag (als de elco uitgepraat is) minder tegenkoppeling, nu juist meer.Minder kans op een bult in 't heel laag.
Anne
Bijlagen
Met12BH7.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

12BH7 is een mooi buisje, maar waarom zou je die met een SRPP aan gaan sturen? SRPP is klankmatig nou niet moeders mooiste, eigenlijk meer bedoeld om kabels laagohmig aan te sturen. In een VV b.v.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
12BH7 is een mooi buisje, maar waarom zou je die met een SRPP aan gaan sturen? SRPP is klankmatig nou niet moeders mooiste, eigenlijk meer bedoeld om kabels laagohmig aan te sturen. In een VV b.v.
Begon met Sanders voorstel om daar de overgebleven triode voor te gebruiken.Achteraf bedacht ik dat het nog zo gek niet is wegens het redelijk laagohmig karakter van de stuurcascode-ingang wegens de tegenkoppeling.
En die tegenkoppeling naar het rooster is dan weer (ipv naar de kathode) om dezelfde uitgang ook te kunnen gebruiken voor de algehele tegenkoppeling naar de kathode vv-cascode.De UGT heeft nml maar één LS-wikkeling.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Owww, da’s een leuke verrassing, ik ga morgen gelijk aan de slag! Bedankt Anne!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Klopt het dat de kathode van de onderste triode in de SRPP voor DC zwevend is? En de referentiespanning voor de cascode rondom de 12BH7 heeft een aansluiting met ‘ff’ is dat om de gloei op te hogen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Klopt het dat de kathode van de onderste triode in de SRPP voor DC zwevend is?
Nee hoor, de 1k2 zit via de UGT aan massa.
En de referentiespanning voor de cascode rondom de 12BH7 heeft een aansluiting met ‘ff’ is dat om de gloei op te hogen?
Ja, ik dacht zo, met wat laagohmiger weerstanden best te gebruiken voor dat ophogen.Eén kathode van de SRPP zit op 150V, mag nog wel maar wat ophogen is nooit weg.
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Pjotr schreef:
12BH7 is een mooi buisje, maar waarom zou je die met een SRPP aan gaan sturen? SRPP is klankmatig nou niet moeders mooiste, eigenlijk meer bedoeld om kabels laagohmig aan te sturen. In een VV b.v.
Oei, en wat denk je dan van een cascode aansturing en een 6c33 in kathode? Die zijn ook niet moeders mooiste.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

Dat behoort tot "Sanders ontdekkingsreis" :mrgreen: 1 Ding tegelijk...
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Pjotr schreef:
Dat behoort tot "Sanders ontdekkingsreis" :mrgreen: 1 Ding tegelijk...
Dan lijkt me dat ook het beste. Hij lijkt me capabel genoeg om de stappen/stapjes te nemen.
Waarschijnlijk is die nu trafo's aan het meten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Pjotr schreef:
Dat behoort tot "Sanders ontdekkingsreis" :mrgreen: 1 Ding tegelijk...
Dan lijkt me dat ook het beste. Hij lijkt me capabel genoeg om de stappen/stapjes te nemen.
Waarschijnlijk is die nu trafo's aan het meten.
Morgen gaat de ‘Knutselen met buizen show’ weer verder, vrijdag moest er nog van alles afgerond worden op ‘t werk. Dus geen tijd gehad de trafo’s door te meten. Maandag ga ik vrolijk weer verder o.a. met Anne’s laatste creaties.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, ik heb alles weer op een plankje meranti multiplex geknutseld, zo nog even een keer goed nalopen en dan kan de stekker erin :yeah: ...
IMG_1518.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Shadow »

Het bleef nog lang onrustig donker in Purmerend :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Nee, hele ochtend al aan de telefoon, allemaal klanten die graag een oplossing willen voor hun probleem, of een bestelling willen plaatsen maar wel graag een stuk uitleg erbij willen etc.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Inmiddels speelt de versterker al even en heb ik alle spanningen nagelopen, ik heb deze ingetekend in onderstaande foto. Let op dat ik een aantal wijzigingen heb doorgevoerd. Zo heb ik de triodes in de 12BH7 gewisseld, dat kwam beter uit met de opbouw, maar mag geen verschil maken. Het ophogen van de gloei is ook aangesloten zoals Anne heeft bedoeld. Ook had ik geen 10uF/450V condensatoren meer, dus da's een 22uF geworden.
IMG_1520.jpg
Uiteraard heb ik de 12BH7 en de ECC83 ieder voorzien van een eigen AC gloeisspanning, dus alleen het potentiaal van de ECC83 is met pakweg 40V verhoogd. De spanningen komen dicht in de buurt bij de spanningen zoals Anne heeft ingetekend. E.e.a. valt of staat denk ik met welke curves hij gebruikt heeft voor de buizen. Ik gebruik een EH 12AX7 en een EH 12BH7A-EH, beide gematcht en met vergulde pinnen, maar ik kan zo 1-2-3 geen nette datasheet vinden voor de 12BH7 die ook de curves laat zien, deze week dus toch maar even de tijd nemen om m'n uTracer op te bouwen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

En even de simulator opgewarmd en de het schema ingetekend inclusief modellen voor de 12AX7/12BH7, spanningen wijken hier (zonder haakjes) toch enigszins af tov. de praktijk (met haakjes), zeker rondom de 6C33, nu las ik ergens dat het 6C33 model voor LTspice dat vaak gebruikt wordt (zo ook door mij) niet erg goed aansluit bij de praktijk door een vrij grote spreiding in de parameters van feitelijke 6C33's.
6c33_schematic_009.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Ach ja, simulators :-#
Met de hogere voeding was te verwachten dat de rest mee omhoog gaat.
Behalve dan de 41v is nog maar 39v :? zou 42,5v moeten zijn.
Komt ook de kathodespanning (1,4v) weer op 1,5v O:)
Buizen databladen https://frank.pocnet.net/
En hoe klinkt 't :-({|= :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
En hoe klinkt 't :-({|= :lol:
Ik heb uit een ander topic begrepen dat subjectieve beoordelingen die niet te rijmen zijn met een natuurwetenschappelijke verklaring nogal voor wrijving kunnen zorgen op dit forum, dus ik ga straks eerst eens meten, dan weten we meer :mrgreen: ...

(Oh ja, zal dan gelijk m'n trafo's even meten)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Van wrijving wordt je warm, komt nu best van pas :lol:
Heb je al gekeken waar de te lage spanning vandaan komt ? Is een knelpunt wat uitstuurruimte betreft.Die 41v ging nog wel, maar nog lager terwijl het eigenlijk nu hoger kan :(
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Heb je al gekeken waar de te lage spanning vandaan komt ? Is een knelpunt wat uitstuurruimte betreft.Die 41v ging nog wel, maar nog lager terwijl het eigenlijk nu hoger kan :(
Ja, ik had geen 68K en geen 560K dus heb wat waardes parallel geschakeld zodat ik in de buurt kwam (+/- een tiental kOhm voor de 560k) heb nu even wat meer moeite gedaan om beter in de buurt te komen, is nu 565k ipv. ~580k, en de spanning is nu 42.6V :sure: ...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Oef, weer een raadsel minder :D
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, zullen we dan maar even wat gaan meten dan? Dat subjectieve gezever is voor een ander topic tenslotte. Hieronder twee plots, één geeft de THD+N uitgezet tegen frequentie en de ander THD+N tegen uitgangsvermogen. Bij 5W in 4 Ohm zit de vervorming tussen 100Hz en 10kHz rond de 0.12%, da's netjes. De versterker stuurt bij 5% vervorming nog 15W in 4 Ohm uit, bij 10W is dat echter rond de 0.3% en da's ook netjes. Kortom, we zijn op de goede weg, nu eens kijken hoe, en waar, we nog meer winst kunnen boeken.
thd+n_vs_frq.jpg
thd+n_vs_pwr.jpg
Plaats reactie