Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Okay, ik zal zo even mijn traf's doormeten, kunnen we mooi vergelijken.
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
AM gemoduleerd ?transplanum schreef:Als ik nog eens veel tijd heb ga ik nog wel eens een powerbak maken die 100W/8 (of tot zo'n 30Vrms) heeft maar dan wel tot minimaal 1MHz.
Kan iedereen in de omgeving meegenieten op een oude radio
Maar, zonder gekheid, wat moet je met 1MHz bij audio
Anne
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Omdat het kanAh!buis schreef:AM gemoduleerd ?transplanum schreef:Als ik nog eens veel tijd heb ga ik nog wel eens een powerbak maken die 100W/8 (of tot zo'n 30Vrms) heeft maar dan wel tot minimaal 1MHz.
Kan iedereen in de omgeving meegenieten op een oude radio![]()
Maar, zonder gekheid, wat moet je met 1MHz bij audio![]()
Anne
Maar zonder gekheid, als je weet hoeveel trafo's de meest gekke resonanties hebben en mocht je willen tegenkoppelen.
Als je dan al een trafo gaat gebruiken dan kan je het tenminste een beetje goed doen toch?
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Dat is wel van nut bij een BJT versterker: Hoe hoger het GBP des te meer feedback je in het audiogebied kunt hebben om de vervorming te verminderen. Maar dat is een héél andere tak van sport dan het hier gebezigde glasblazenAh!buis schreef:......................
Maar, zonder gekheid, wat moet je met 1MHz bij audio![]()
Anne
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Er moest een voorversterker bij, dat betekende een buis meer of een kombinatiebuis.
Drie triodes in een fles bestaat wel maar met 12pin voet en niks hoge spanningen.
Dus was ik met een triode-pentode aan gang gegaan, en daarna toch een buis meer met dubbel triode + een pentode.
Denk ik achteraf, waarom die pentode ? Wat eigenlijk allen om een kombinatiebuis te kunnen gebruiken, met eentje extra hoeft dat eigenlijk niet.
En met meer versterking erbij hoeft ook de stuurbuis niet zoveel te versterken.Kan de 12BH7 best, is een buis die zelfs volgens datablad de hoge spanning aankan 450V kontinu en 1500V piek.
Schema aangepast en wat verandert.
Spanningsdeler naar bovenste rooster steviger, kan dan gelijk dienen om de gloei op te hogen, vooral voor de ECC83 met een kathode op 150V.
Tegenkoppeling wat anders.Was bij heel laag (als de elco uitgepraat is) minder tegenkoppeling, nu juist meer.Minder kans op een bult in 't heel laag.
Anne
Drie triodes in een fles bestaat wel maar met 12pin voet en niks hoge spanningen.
Dus was ik met een triode-pentode aan gang gegaan, en daarna toch een buis meer met dubbel triode + een pentode.
Denk ik achteraf, waarom die pentode ? Wat eigenlijk allen om een kombinatiebuis te kunnen gebruiken, met eentje extra hoeft dat eigenlijk niet.
En met meer versterking erbij hoeft ook de stuurbuis niet zoveel te versterken.Kan de 12BH7 best, is een buis die zelfs volgens datablad de hoge spanning aankan 450V kontinu en 1500V piek.
Schema aangepast en wat verandert.
Spanningsdeler naar bovenste rooster steviger, kan dan gelijk dienen om de gloei op te hogen, vooral voor de ECC83 met een kathode op 150V.
Tegenkoppeling wat anders.Was bij heel laag (als de elco uitgepraat is) minder tegenkoppeling, nu juist meer.Minder kans op een bult in 't heel laag.
Anne
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
12BH7 is een mooi buisje, maar waarom zou je die met een SRPP aan gaan sturen? SRPP is klankmatig nou niet moeders mooiste, eigenlijk meer bedoeld om kabels laagohmig aan te sturen. In een VV b.v.
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Begon met Sanders voorstel om daar de overgebleven triode voor te gebruiken.Achteraf bedacht ik dat het nog zo gek niet is wegens het redelijk laagohmig karakter van de stuurcascode-ingang wegens de tegenkoppeling.Pjotr schreef:12BH7 is een mooi buisje, maar waarom zou je die met een SRPP aan gaan sturen? SRPP is klankmatig nou niet moeders mooiste, eigenlijk meer bedoeld om kabels laagohmig aan te sturen. In een VV b.v.
En die tegenkoppeling naar het rooster is dan weer (ipv naar de kathode) om dezelfde uitgang ook te kunnen gebruiken voor de algehele tegenkoppeling naar de kathode vv-cascode.De UGT heeft nml maar één LS-wikkeling.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Owww, da’s een leuke verrassing, ik ga morgen gelijk aan de slag! Bedankt Anne!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Klopt het dat de kathode van de onderste triode in de SRPP voor DC zwevend is? En de referentiespanning voor de cascode rondom de 12BH7 heeft een aansluiting met ‘ff’ is dat om de gloei op te hogen?
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Nee hoor, de 1k2 zit via de UGT aan massa.SSassen schreef:Klopt het dat de kathode van de onderste triode in de SRPP voor DC zwevend is?
Ja, ik dacht zo, met wat laagohmiger weerstanden best te gebruiken voor dat ophogen.Eén kathode van de SRPP zit op 150V, mag nog wel maar wat ophogen is nooit weg.En de referentiespanning voor de cascode rondom de 12BH7 heeft een aansluiting met ‘ff’ is dat om de gloei op te hogen?
Anne
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Oei, en wat denk je dan van een cascode aansturing en een 6c33 in kathode? Die zijn ook niet moeders mooiste.Pjotr schreef:12BH7 is een mooi buisje, maar waarom zou je die met een SRPP aan gaan sturen? SRPP is klankmatig nou niet moeders mooiste, eigenlijk meer bedoeld om kabels laagohmig aan te sturen. In een VV b.v.
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Dat behoort tot "Sanders ontdekkingsreis"
1 Ding tegelijk...
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Dan lijkt me dat ook het beste. Hij lijkt me capabel genoeg om de stappen/stapjes te nemen.Pjotr schreef:Dat behoort tot "Sanders ontdekkingsreis"1 Ding tegelijk...
Waarschijnlijk is die nu trafo's aan het meten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Morgen gaat de ‘Knutselen met buizen show’ weer verder, vrijdag moest er nog van alles afgerond worden op ‘t werk. Dus geen tijd gehad de trafo’s door te meten. Maandag ga ik vrolijk weer verder o.a. met Anne’s laatste creaties.transplanum schreef:Dan lijkt me dat ook het beste. Hij lijkt me capabel genoeg om de stappen/stapjes te nemen.Pjotr schreef:Dat behoort tot "Sanders ontdekkingsreis"1 Ding tegelijk...
Waarschijnlijk is die nu trafo's aan het meten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Goed, ik heb alles weer op een plankje meranti multiplex geknutseld, zo nog even een keer goed nalopen en dan kan de stekker erin
...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Nee, hele ochtend al aan de telefoon, allemaal klanten die graag een oplossing willen voor hun probleem, of een bestelling willen plaatsen maar wel graag een stuk uitleg erbij willen etc.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Inmiddels speelt de versterker al even en heb ik alle spanningen nagelopen, ik heb deze ingetekend in onderstaande foto. Let op dat ik een aantal wijzigingen heb doorgevoerd. Zo heb ik de triodes in de 12BH7 gewisseld, dat kwam beter uit met de opbouw, maar mag geen verschil maken. Het ophogen van de gloei is ook aangesloten zoals Anne heeft bedoeld. Ook had ik geen 10uF/450V condensatoren meer, dus da's een 22uF geworden.
Uiteraard heb ik de 12BH7 en de ECC83 ieder voorzien van een eigen AC gloeisspanning, dus alleen het potentiaal van de ECC83 is met pakweg 40V verhoogd. De spanningen komen dicht in de buurt bij de spanningen zoals Anne heeft ingetekend. E.e.a. valt of staat denk ik met welke curves hij gebruikt heeft voor de buizen. Ik gebruik een EH 12AX7 en een EH 12BH7A-EH, beide gematcht en met vergulde pinnen, maar ik kan zo 1-2-3 geen nette datasheet vinden voor de 12BH7 die ook de curves laat zien, deze week dus toch maar even de tijd nemen om m'n uTracer op te bouwen.
Uiteraard heb ik de 12BH7 en de ECC83 ieder voorzien van een eigen AC gloeisspanning, dus alleen het potentiaal van de ECC83 is met pakweg 40V verhoogd. De spanningen komen dicht in de buurt bij de spanningen zoals Anne heeft ingetekend. E.e.a. valt of staat denk ik met welke curves hij gebruikt heeft voor de buizen. Ik gebruik een EH 12AX7 en een EH 12BH7A-EH, beide gematcht en met vergulde pinnen, maar ik kan zo 1-2-3 geen nette datasheet vinden voor de 12BH7 die ook de curves laat zien, deze week dus toch maar even de tijd nemen om m'n uTracer op te bouwen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
En even de simulator opgewarmd en de het schema ingetekend inclusief modellen voor de 12AX7/12BH7, spanningen wijken hier (zonder haakjes) toch enigszins af tov. de praktijk (met haakjes), zeker rondom de 6C33, nu las ik ergens dat het 6C33 model voor LTspice dat vaak gebruikt wordt (zo ook door mij) niet erg goed aansluit bij de praktijk door een vrij grote spreiding in de parameters van feitelijke 6C33's.
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ach ja, simulators
Met de hogere voeding was te verwachten dat de rest mee omhoog gaat.
Behalve dan de 41v is nog maar 39v
zou 42,5v moeten zijn.
Komt ook de kathodespanning (1,4v) weer op 1,5v
Buizen databladen https://frank.pocnet.net/
En hoe klinkt 't
Anne
Met de hogere voeding was te verwachten dat de rest mee omhoog gaat.
Behalve dan de 41v is nog maar 39v
Komt ook de kathodespanning (1,4v) weer op 1,5v
Buizen databladen https://frank.pocnet.net/
En hoe klinkt 't
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ik heb uit een ander topic begrepen dat subjectieve beoordelingen die niet te rijmen zijn met een natuurwetenschappelijke verklaring nogal voor wrijving kunnen zorgen op dit forum, dus ik ga straks eerst eens meten, dan weten we meerAh!buis schreef:En hoe klinkt 't![]()
![]()
(Oh ja, zal dan gelijk m'n trafo's even meten)
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Van wrijving wordt je warm, komt nu best van pas
Heb je al gekeken waar de te lage spanning vandaan komt ? Is een knelpunt wat uitstuurruimte betreft.Die 41v ging nog wel, maar nog lager terwijl het eigenlijk nu hoger kan
Anne
Heb je al gekeken waar de te lage spanning vandaan komt ? Is een knelpunt wat uitstuurruimte betreft.Die 41v ging nog wel, maar nog lager terwijl het eigenlijk nu hoger kan
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ja, ik had geen 68K en geen 560K dus heb wat waardes parallel geschakeld zodat ik in de buurt kwam (+/- een tiental kOhm voor de 560k) heb nu even wat meer moeite gedaan om beter in de buurt te komen, is nu 565k ipv. ~580k, en de spanning is nu 42.6VAh!buis schreef:Heb je al gekeken waar de te lage spanning vandaan komt ? Is een knelpunt wat uitstuurruimte betreft.Die 41v ging nog wel, maar nog lager terwijl het eigenlijk nu hoger kan![]()
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Goed, zullen we dan maar even wat gaan meten dan? Dat subjectieve gezever is voor een ander topic tenslotte. Hieronder twee plots, één geeft de THD+N uitgezet tegen frequentie en de ander THD+N tegen uitgangsvermogen. Bij 5W in 4 Ohm zit de vervorming tussen 100Hz en 10kHz rond de 0.12%, da's netjes. De versterker stuurt bij 5% vervorming nog 15W in 4 Ohm uit, bij 10W is dat echter rond de 0.3% en da's ook netjes. Kortom, we zijn op de goede weg, nu eens kijken hoe, en waar, we nog meer winst kunnen boeken.
