Gisteravond had ik dus al een stukje afvoerpijp van 40/34mm diameter (uitwendig/inwendig) tegen de baspoort aan geplakt; hetzelfde type pijp dat voor de poort zelf gebruikt is. Vanmorgen heb ik er een schuin randje aan gevijld zodat ie netjes in de gefreesde flens past. Met schilderstape "netjes" vastgezet en ook de naad aan de binnenzijde afgeplakt. Aan de buitenzijde zit dus geen flens meer en de effectieve lengte is maar schatting met 27mm toegenomen.

- Verlengstukje
.
Na enig luisteren vond ik wel dat het er op vooruit gegaan was (wat heb je toch veel muziek met opgepompte bas). Wat maakt die verlenging nou precies uit? Dus hebben we een nieuw impedantie plotje gemaakt:

- Geel zonder, groen met verlengstuk.
.
51,67Hz volgens Limp. Dus ook maar gelijk weer een close range meting gemaakt:

- Het dipje is verschoven naar 50Hz
.
En omdat het een kwestie van een druk op de knop is ook maar een burst decay:
.
Ik blijf nog even luisteren, maar ik denk dat deze laagweergave me wel gaat bevallen.
De pijp inwendig 27mm langer maken gaat niet. Dan blijft er te weinig ruimte over tussen de binnenflens en de tweeter.
Ik heb even gekeken wat er gebeurt als ik de kast 1 cm dieper zou maken. Dat scheelt een kwart liter inhoud. Van 4,3 gaan we dan naar 4,55 liter.
Dat geeft een cm meer ruimte en heeft als bijkomend voordeel dat voor dezelfde afstemfrequentie de pijp (volgens WinISD) 13 mm korter kan worden:

- Oranje is oude afstemming, Geel is 4,3 liter 51Hz

- Groen is 4,55 liter 51 Hz
Ik ga denk ik weer eens een plaatje
kartonMDF verzagen.
